ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تفاوت ایرفون و ایرباد

ایرفون، ایرباد، دو اصطلاح رایجِ دنیای هدفون هستند اما خیلی از کاربرانی که قصد خرید هدفون را دارند تفاوت آن ها را نمی دانند. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم. ایرفون ایرفون ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ایرفون، ایرباد، دو اصطلاح رایجِ دنیای هدفون هستند اما خیلی از کاربرانی که قصد خرید هدفون را دارند تفاوت آن ها را نمی دانند. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

ایرفون

ایرفون یا مانیتور توگوشی (IEM: In Ear Monitor) نسخۀ حرفه ای تر ایرباد است که درون مجرای داخلی گوش قرار گرفته و تجربۀ شنیداری متفاوتی از ایرباد به ارمغان می آورد.

ایرفون، برخلاف هدفون های روگوشی یا دور گوشی که روی سطح خارجی گوش یا دور گوش قرار می گیرند، درون مجرای گوش قرار می گیرد که کمترین فاصله را با پردۀ گوش دارد. قسمتی که درون گوش قرار می گیرد، معمولاً از جنس فوم یا سیلیکون است، تا هم راحت باشد و هم در اثر لرزش به بیرون نلغزد.

ایرباد

ایرباد به لحاظ اندازه، شبیه ایرفون است؛ با این تفاوت که به جای مجرای داخلی گوش، در قسمت خارجی آن قرار می گیرد. ایرباد به خاطر اینکه بیشتر مستعد بیرون افتادن از گوش است، معمولاً با یک گیره یا بند کوچک همراه است تا در اثر لرزش، لق نزند.

ایرباد، برخلاف ایرفون، فقط در بخش بیرونی گوش قرار می گیرد؛ این موضوع ایرباد را بیشتر مستعد ورود نویزهای محیطی می کند. البته برای افرادی که می خواهند در حین گوش کردن موسیقی، حواسشان به صدای بیرون هم باشد، استفاده از ایرباد مزیت محسوب می شود.

ایرفون های سفارشی

ایرفون های سفارشی (CIEMs: Custom In-Ear Monitors)، به دسته ای از مانیتورهای توگوشی گفته می شود که ساختار آن متناسب با گوش مشتری طراحی می شود که طبیعتا باعث بالاتر رفتن قیمت هدفون می شود. این هدفون ها، نیازی به گیره یا کلیپ اضافه ندارند و به صورت کامل با گوش مشتری فیت می شوند. کیفیت صدا، ایزولیشن و راحتی این ایرفون ها بیشتر از ایرفون های معمولی است.

برای ساختن ایرفون های سفارشی، گوش را با مایعی پر می کنند. این مایع پس از مدتی سفت می شود و شکل مجرای داخلی گوش را به خود می گیرد. مایع حاصل، مثل یک قالب، شکل نهایی ایرفون را تعیین می کند. قیمت بالای این مانیتورها، سفارش آن را برای بسیاری از افراد سخت می کند. هزینۀ ساخت این ایرفون ها، گاهی آنقدر بالاست که فقط از عهدۀ افراد معدودی بر می آید. با این حال، اگر خواستید سفارش ساخت چنین ایرفون هایی را بدهید، پیش یک متخصص شنوایی شناسی خوب بروید تا احیاناً در اثر ساخت ایرفون نامناسب، دچار آسیب های شنوایی نشوید.

مقایسه ایرباد، ایرفون، ایرفون سفارشی

همانند هدفون های پشت بسته و باز که هر یک مزایا و معایبی دارند، ایرباد، ایرفون و CIEM ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. ایرباد را می توان شبیه هدفون پشت باز و ایرفون را شبیه هدفون پشت بسته دانست.

فاکتورهای مهمی برای مقایسۀ وجود دارد؛ هر یک را به صورت جدا بررسی می کنیم:

۱- راحتی

ایرفون ها، چه مدل های معمولی و چه آن ها که سفارشی ساخته شده اند، به خاطر قرار گرفتن در داخل مجرای گوش، راحت نیستند. خیلی از افراد، این نوع طراحی را آزاردهنده می بینند. از طرفی ایربادها به خاطر اینکه با قسمت سخت گوش در تماس هستند، بعد از مدتی، باعث بی حسی یا درد موضعی در آن ناحیه می شوند.

ایرفون های معمولی برخلاف مدل های سفارشی، در طرح ها و استایل های مختلفی عرضه می شوند. این تنوع، پیدا کردن یک ایرفون مناسب را راحت می کند. به عنوان مثال، برای بسیاری از افراد Shure SE535 مناسب است، حتی بعد از ساعت ها استفاده، احساس بدی ندارند. سَریِ ایرفون ها نیز در اشکال و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارد که حتی می توانید به صورت جدا خریداری کنید. انتخاب یک سَری مناسب، راحتی ایرفون را افزایش می دهد.

برای افرادی که نمی توانند با قرار دادن یک شی خارجی در مجرای داخلی گوش کنار بیایند، استفاده از ایرباد را توصیه می کنیم. با این حال، استفاده از ایرباد برای افرادی که گوش های کوچک دارند، ممکن است در استفادۀ بلندمدت آزاردهنده باشد.

اگر یکبار ایرفون های سفارشی را تجربه کنید، میزان تفاوت آن با ایرفون های معمولی یا ایربادها را درک خواهید کرد؛ با این حال، ساخت یک CIEM خوب، بسیار وابسته به آدیولوژیستی است که آن را برای شما می سازد. ایرفون سفارشی را می توان ساعت ها بدون درد و ناراحتی استفاده کرد.

۲- ایزولیشن

میزان صدایی که از فضای بیرون به داخل گوش شما نفوذ می کند، به نوع هدفون، طراحی و عایق کاری آن وابسته است. در این مورد، ایرفون ها، حرف اول را می زنند؛ چون به خوبی درون مجرای گوش چفت می شوند و فاصلۀ نزدیک تری با پردۀ گوش دارند. طراحی این هدفون ها، به گونه ای است که ورود نویزهای بیرونی را به حداقل می رسانند؛ این موضوع، استفاده از ایرفون ها را در محیط های عمومی و شلوغ توجیه می کند. برای به حداکثر رساندن، ایزولیشن در مانیتورهای توگوشی، از سَری هایی استفاده کنید که به خوبی مجرای گوش را پر می کنند.

از طرفی، ایرباد، چون خوب درون گوش چفت نمی شود و فضای خالی برای عبور سروصدا وجود دارد، بسیار مستعد نویز است؛ که این موضوع بسته به مکانی که در آن هستید، می تواند مزیت یا عیب باشد. به عنوان مثال، اگر جایی هستید که حین گوش کردن موسیقی باید حواستان به بیرون باشد، قطعاً ایرباد انتخاب خوبی است؛ ولی اگر در جایی مثل مترو هستید که نمی خواهید سروصدای بیرون، تجربه شنیداری شما را خراب کند، ایرفون انتخاب بهتری است. در هر حال، ایرباد، فقط در شرایطی مناسب است که محیط بیرون ساکت باشد.

در آخر می رسیم به CIEM که در بحث ایزولیشین، حرفی برای گفتن باقی نمی گذارند. از آنجایی که این هدفون ها، متناسب با ساختار گوش افراد ساخته می شود، مجرای بازی برای ورود اصوات خارجی، باقی نمی گذارد. ایرفون های سفارشی، تقریباً تمام صداهای خارجی را مسدود می کنند. مانیتورهای توگوشی سفارشی، به خاطر ایزولیشین خوب، بیشتر مورد استفادۀ موزیسین ها یا خواننده های روی صحنه (تحت عنوان مانیتور صحنه) است تا صدای استیج را حذف و بهترین میکس را به گوش هنرمند برسانند.

۳- کیفیت صدا

عوامل زیادی در کیفیت صدای ایرفون ها، ایرپادها و ایرفون های سفارشی نقش دارند؛ اما در حالت کلی کیفیت صدای ایرفون ها بیشتر از ایربادها است؛ البته ایربادهای باکیفیت نیز در بازار وجود دارند ولی کیفیت صدای آن ها در مقایسه با ایرفون پایین تر است.

ایربادها به خاطر طراحی خاصی که مانع از چفت شدن آن درون گوش می شود، در تولید صدای باکیفیت با مشکل مواجه هستند. با این حال، باز هم بعضی از ایربادها با قیمت های کذایی ادعا می کنند این مشکل را حل کرده اند؛ اما واقعاً طراحی خاص ایربادها، مانور زیادی به سازندگان نمی دهد. البته کیفیتی که ما از آن حرف می زنیم، بسیار بالاتر از انتظار متوسط مصرف کنندگان است. ایربادهای خوبی مثل VE MONK Plus و Edifier H180، با وجود قیمت پایین، صدایی باکیفیت تولید می کنند.

جدا از بحث بالا، IEM و CIEM با داشتن بیش از دو درایور، از پتانسیل بیشتری برای ارائه صدای با کیفیت برخوردار هستند. داشتن چند درایور این مزیت را دارد که مثلاً یک درایور مختص تولید فرکانس های پایین باشد و دیگری برای فرکانس های بالا. تعداد بیشتر، می تواند برای فرکانس های میانی، پایین و … اختصاص یابد. این موضوع، باعث افزایش عمق باس، شفافیت بیشتر، دیستورشن کمتر و تولید طیف کامل فرکانسی با بالاترین سطح  تقویت فرکانسی می شود.

۴- آگاهی محیطی

همانطور که گفتیم، اگر در محیطی هستید که آگاهی محیطی برایتان مهم است، استفاده از ایرباد توصیه می شود. ایرباد، در فضای بیرون گوش مستقر است و به راحتی اجازۀ ورود صداهای خارجی را می دهد. بنابراین در حین گوش کردن موسیقی، اگر تلفن زنگ بخورد یا همکارتان شما را صدا بزند یا بوق ماشین به صدا درآید، باخبر می شوید.

ایرفون، با سَری های مختلفی عرضه می شود. استفاده از سَری مناسب، باعث می شود تا هدفون کاملاً درون مجرای گوش چفت شود و اجازۀ ورود صدایی به درون گوش ندهد. این موضوع، روی آگاهی محیطی تأثیر می گذارد.  CIEM در بین همۀ این ها بدترین انتخاب برای آگاهی محیطی است. در ایرفون های سفارشی، تقریباً هیچ صدایی از محیط نمی شنوید.

۵- شکل ظاهری

اگر دنبال ظاهر و قیافه هستید و می خواهید از مد روز پیروی کنید، قطعاً CIEM از همه بهتر است. این هدفون ها، هم از لحاظ زیبایی شناختی کار شده اند و هم برای گوش شما مناسب هستند. طراحان CIEM به سفارش مشتری می توانند، لوگو یا نوشتۀ خاصی را روی سطح بیرونی آن درج کنند، یا رنگ آن را به سلیقۀ مشتری انتخاب کنند. به هر حال، اگر مشکل مالی ندارید، بهترین و سفارشی ترین ظاهر را در CIEM ها تجربه می کنید.

در بین ایرفون های معمولی نیز تنوع زیادی وجود دارد. شما می توانید از بین مدل ها، رنگ ها و طرح های مختلف، هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. شرکت هایی مثل Noble Audio ،Campfire Audio یا iBasso تنوع محصولات زیادی دارند.

ایربادها ارزان تر هستند و معمولاً تنوع کمتری از لحاظ ظاهری دارند. به هر حال، به خاطر قیمت پایین تر، هر وقت از ایرباد فعلی خود خسته شدید می توانید با هزینۀ کمتر، یک مدل جدید بخرید.

۶- مناسب برای ورزش

انتخاب هدفون مناسب برای ورزشکاران، بستگی به ورزشی دارد که انجام می دهند. اگر در محیط شلوغی ورزش می کنید که آگاهی محیطی برای شما مهم است، قطعاً ایرباد انتخاب بهتری است. با این حال اگر هدفونی نیاز دارید که با کوچکترین حرکت از گوش شما نیفتد باید سراغ ایرفون یا ایرفون های سفارشی بروید. اما در خرید ایرفون به این موضوع توجه داشته باشید که آگاهی محیطی در این مدل ها پایین است و این موضوع در شرایطی ممکن است خطرناک باشد.

اگر شما هم تجربه ای در این موضوع داشتید، بیان کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی