ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

مشکلات گیربکس پژو ۲۰۶ اتوماتیک

پژو ۲۰۶ از ابتدای ورود به ایران محبوب بود، همچنان پس از ۲۰ سال، این محبوبیت را به خوبی حفظ کرده است. به طوری که این هاچ‌بک ریز نقش، در طول سال‌ها حضور پررنگ در ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پژو ۲۰۶ از ابتدای ورود به ایران محبوب بود، همچنان پس از ۲۰ سال، این محبوبیت را به خوبی حفظ کرده است. به طوری که این هاچ‌بک ریز نقش، در طول سال‌ها حضور پررنگ در کشور، همواره در بین پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌ها و پرتیراژترین تولیدات ایران خودرو قرار داشته است.

در واقع ۲۰۶، هاچ بک خوش چهره، پرشتاب و سریع پژو است که برای تضمین تداوم محبوبیتش در ایران تنها نیاز به یک گیربکس اتوماتیک هماهنگ با موتور TU5 خود داشت.

ایران خودرو که در حال باخت و واگذاری بازار هاچ‌بک‌های میان قیمت به نمونه‌های اتوماتیک مدل‌هایی مانند ساندرو و ساینا اتوماتیک بود، این نیاز را به خوبی دریافت و ۲۰۶ تیپ ۶ را به مدد گیربکس AL4 ساندرو، تبدیل به نسخهٔ اتوماتیک این هاچ‌بک جذابش کرد.

این گیربکس که اولین‌بار توسط پارس خودرو در ساینا به کار رفت، در تندر پارس‌های تولیدی همین کمپانی تعبیه شد تا اولین ال۹۰های اتوماتیک بازار کشور نیز تولیدی پارس خودرو باشند.

نتیجهٔ مثبت گیربکس AL4 در تندر پارس، ایران خودرو را به استفاده از آن در تندر ۹۰ های خود کرد. این اشتراک، مسیر شراکت‌های پیشین خودروسازان وطنی را به خوبی پیمود تا AL4 پس از مدتی کوتاه زمینهٔ روانه شدن نمونه‌های اتوماتیک ۲۰۶ و پارس به بازار را فراهم کند.

مشکلات رایج و آزار دهنده گیربکس

اما نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۶، به موفقیت نسل‌ها و تیپ‌های قبلی نبود. پس از گذشت مدت کوتاهی از ورود اولین نسخه‌های آن به بازار، صدای اعتراض کاربران از مشکلات عدیدهٔ این مدل اجتماعات و اخبار خودرویی کشور را فرا گرفت.

این مشکلات که به نظر از خاصیت تیپ ترونیک گیربکس AL4 ناشی می‌شد، شتاب معروف و مشهور۲۰۶ را کاهش داده و رسیدن به سرعت‌های بالا را سخت می‌کرد. دقیقاً دو خصیصهٔ بارز ۲۰۶ که از عوامل اصلی محبوبیت آن محسوب می‌شد.

در واقع گیربکس AL4 به هیچ وجه با موتور TU5 هماهنگ نبود و عملکرد کند آن نسبت به موتور عامل ایجاد این مشکلات بود. ضرایب دنده در این گیربکس به خوبی انتخاب نشده و فواصل آن‌ها بسیار زیاد است. درنتیجه دنده بسیار دیر تغییر می‌کند و هنگام دنده معکوس عملکرد کندی دارد. ممکن است این خصوصیات در تندر ۹۰ یا ساندرو چندان محسوس نباشد اما با موتور تند و تیز TU5 هیچ سنخیتی ندارد.

همچنین به گفته کاربران، هنگام استفاده از گیربکس در حالت دستی، به دلیل کندی تعویض دنده، شاهد هرز رفتن گاز خواهیم بود. این هرز رفتن از دنده ۱ به ۲ بیش از باقی سرعت‌ها مشاهده می‌شود. مشکل دیگر ضربه زدن گیربکس هنگام شروع حرکت است. درواقع، زمانی که خودرو روشن بوده و درجا کار می‌کند، با شروع مجدد حرکت ضربهٔ محکمی از سوی آن، درون کابین احساس می‌شود.

این ضربه شبیه برخورد خودرو یا جسمی از عقب است. داغ کردن گیربکس نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در ۲۰۶ های اتوماتیک است که به دلیل ضعف سیستم خنک کنندهٔ سیستم انتقال قدرت این خودرو رخ می‌دهد. برخی کاربران نیز از نشت روغن گیربکس ۲۰۶ اتوماتیک شکایت دارند. البته راه‌کارهایی برای برخی از این مشکلات از سوی کاربران و تعمیرکاران مطرح می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در دیوار دنبال کنید.

توقف تولید ۲۰۶ اتوماتیک

نکتهٔ مهم اما تداوم تولید ۲۰۶ اتوماتیک است. همانطور که گفته شد، گیربکس AL4 اصالت فرانسوی دارد و ایران وارد کنندهٔ آن بود. اما اعمال تحریم‌ها، مشخصاً تحریم صنعت خودروسازی کشور و ایجاد مشکل برای واردات قطعات یدکی، منجر به ناتوانی ایران خودرو در تأمین گیربکس AL4 شده است.

بر همین اساس سال ۹۸ با کاهش چشمگیر تولید ۲۰۶ اتوماتیک مواجه شدیم و به نظر می‌رسد که این آمار در سال ۹۹ به صفر رسیده است. چرا که در سال جاری ایران خودرو هیچ پیش فروشی برای این خودرو نداشته است. بنابراین احتمالاً با وجود مشکلات مطرح شده و نارضایتی از عملکرد گیربکس ۲۰۶ اتوماتیک، بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکردهٔ آن گرم خواهد شد و به بازار داغ دست دوم غیر اتوماتیک در تمام این سال‌ها خواهد پیوست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۴ آبان ۱۳۹۹

    نوشته اولین بار گیربکس AL4 در ساینا و تندر ۹۰ بکار رفته در حالیکه گیربکس AL4 اصالتا با تیپ ۶ اوایل دهه ۸۰ معرفی شد که هنوز ساینا تندر۹۰ و ساندرو وجود نداشت!

مطالب پیشنهادی