ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

راه‌ تشخیص کرونا از سرماخوردگی و آنفولانزا

این روزها همه در مورد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن صحبت می­کنند. حتی اگر شما پیگیر اخبار هم نباشید، قطعا چیزهای زیادی درباره وضعیت انتقال، پیشگیری و درمان این بیماری شنیده‌­اید. ویروس­‌های کرونا ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

این روزها همه در مورد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن صحبت می­کنند. حتی اگر شما پیگیر اخبار هم نباشید، قطعا چیزهای زیادی درباره وضعیت انتقال، پیشگیری و درمان این بیماری شنیده‌­اید. ویروس­‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس­‌ها هستند که باعث بروز مشکلات تنفسی در انسان و حیوانات می­‌شوند. مشکلات تنفسی ایجاد شده در اثر این نوع ویروس‌­ها می­تواند به سادگی یک سرماخوردگی خفیف یا به شدت ذات‌الریه باشد. ویروس کرونای جدید که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شناسایی شد، یکی از انواع این خانواده است که به سرعت در جهان گسترش یافت و به پاندمی تبدیل شد.

گستردگی ویروس کرونا در جهان

تاکنون بیش از ۵۵ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان حدود ۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند. این آمار در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار مبتلا در مقابل ۴۲ هزار کشته گزارش شده است.

تمام کشورهای جهان از آغاز همه‌گیری تدابیر مختلفی اتخاذ کردند تا بتوانند شدت این بیماری را کنترل کنند. قرنطینه، فاصله اجتماعی، تاکید بر استفاده از ماسک و... همگی جزو قوانینی بود که کشورها به فراخور وضعیت خود در طول بحران کرونا وضع کردند.

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونا علائم بسیار متفاوتی دارد. از سرفه خشک و تب و سردرد گرفته تا بدن درد و اسهال و بثورات پوستی، همگی می‌‌توانند علائم این بیماری باشند. علائم کرونا معمولا ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان می‌شوند.

مهم‌ترین علائم این بیماری که در صورت ابتلا به هر کدام از آنها باید در اسرع وقت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید، شامل موارد زیر است:

  • مشکل در تنفس
  • احساس درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • صورت یا لب‌های کبود

تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی‌

علائم معمول ویروس کرونا شامل:

  • تب
  • سرفه‌های خشک
  • نفس تنگی
  • درد عضله
  • بی‌حالی
  • خلط سینه، سردرد، سرفه‌های خونی و اسهال (این نشانه‌ها به ندرت مشاهده می‌شوند)

آبریزش بینی و گلودرد، علائم معمول و رایج عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. پس اگر به صورت مداوم عطسه می کنید یا آبریزش بینی دارید احتمالا بیماری شما سرماخوردگی یا یک آنفلوانزای معمولی است. چون ویروس کرونا بیش از همه مجاری تنفسی تحتانی را درگیر می‌‌کند، مبتلایان به این ویروس، اکثرا سرفه‌های خشک می‌کنند، تنگی نفس دارند یا عفونت ریه پیدا می‌کنند اما گلودرد ندارند.

در سرماخوردگی معمولی، معمولا ابتدا خارش در گلو، بعد از آن آبریزش بینی و بعد سرفه شروع می‌شود.

آنفلوانزای جدی اما علائم متفاوتی دارد. سردرد، بدن‌درد، سرفه‌ خشک و گرفتگی صدا، گلودرد و تب که ممکن است حتی تا ۴۱ درجه هم برسد. احساس خستگی و بی‌‌اشتهایی از دیگر علائم آنفولانزا هستند. برای بررسی علائم بیماری خود حتما از مشاوره پزشکی استفاده کنید و توصیه‌های لازم را جدی بگیرید.

راه‌ تشخیص ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزاست. پزشکان توصیه می‌کنند هر گونه علامت مثل تب، سرفه، خستگی و درد بدن، احتقان بینی و... در درجه اول کرونا در نظر گرفته شود تا بیمار با قرنطینه خود، سایرین را آلوده نکند. تنها راه تشخیص قطعی ویروس کرونا، سی تی اسکن از ریه، انجام آزمایش تشخیصی PCR و تست آنتی بادی است.

آزمایش تشخیصی  (PCR)

آزمایش تشخیصی می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستید یا خیر. در واقع این آزمایش نشان می‌دهد که هم اکنون ویروس کرونا در بدن شما فعال است. این آزمایشی است که در صورت ارجاع پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ بر اساس علائم موجود، باید انجام دهید. آزمایش PCR به کمک نمونه‌گیری از مخاط بینی یا گلوی فرد، به وسیله یک سواب و در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و نیازی به آزمایش خون نیست. در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایش، فرد باید مراحل اجرای قرنطینه و جدا ماندن از سایرین را انجام دهد.

آزمایش آنتی بادی (سرولوژی)

آزمایش آنتی بادی می‌­تواند نشان دهد که آیا قبلا در معرض ویروس عامل کووید ۱۹ بوده‌­اید و به آن آلوده شده‌­اید یا خیر. در واقع آزمایش آنتی بادی، به دنبال آنتی بادی‌­هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن انسان در پاسخ به یک تهدید خارجی مانند وجود یک ویروس ساخته می­شود. آنتی بادی‌­ها می‌­توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. تولید آنتی بادی‌­ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و پس از بهبودی هم تا چند هفته یا بیشتر در خون باقی بماند. حداقل ۱۲ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، آنتی بادی‌­های کافی در بدن وجود دارد که در آزمایش نشان داده می‌­شود. این آزمایش مانند سایر آزمایش‌های سرولوژی با نمونه خون انجام می‌شود.

هزینه تست کرونا

هزینه تست PCR در اغلب مراکز خصوصی حدود ۶۰۰ هزار تومان و هزینه آزمایش آنتی بادی نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان است. مجموع این دو آزمایش با رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان انجام می‌شود.

تست کرونا در محل با مَشوِرپ

گروه مَشوِرپ به منظور خدمت‌رسانی در این دوران،  خدمات تست کرونای خود را صد هزار تومان زیر قیمت مصوب به کاربران ارائه می‌دهد.

اگر در این روزها ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید، با مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن مَشوِرپ یا اپلیکیشن آپ می‌توانید تنها با چند کلیک درخواست آزمایش کرونای خود را ثبت کنید تا همکاران مَشوِرپ با حضور در محل و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، آزمایش شما را انجام دهند. جواب تست نیز نهایتا ۲۴ تا ۳۰ ساعت بعد از نمونه‌گیری آماده شده و از طریق سایت و اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

همچنین آزمایشات گروهی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها با تخفیف و شرایط ویژه در محل سازمان شما انجام می‌شود.

برای بررسی و تحلیل نتیجه آزمایش کرونای خود نیز می‌توانید به‌طور رایگان با پزشکان مَشوِرپ تماس گرفته و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amira2d
    Amira2d | ۳ آذر ۱۳۹۹

    ممنونم فوقالعاده خوب بود

مطالب پیشنهادی