ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست و چگونه به رشد کسب و کار کمک می‌کند؟

به احتمال زیاد کمتر کسی را در اطراف خود می‌شناسید که از تلفن همراه استفاده نکند. طبیعتا ابزاری که امکان نمایش داده‌های بسیار در آن فراهم است برای بازاریاب‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها جذابیت خاص خود را ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به احتمال زیاد کمتر کسی را در اطراف خود می‌شناسید که از تلفن همراه استفاده نکند. طبیعتا ابزاری که امکان نمایش داده‌های بسیار در آن فراهم است برای بازاریاب‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها جذابیت خاص خود را دارد. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتینگ روز به‌روز بیشتر رشد پیدا می‌کند و بسیاری از افراد آن را جایگزین تبلیغات سنتی کرده‌اند. موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی مزایای بسیاری دارد. به‌طور مثال امکان آنالیز رفتار کاربران در تبلیغات موبایلی، برای تبلیغ‌دهنده مزیت بزرگی محسوب می‌شود. زیرا علم به نیازهای کاربران، او را به جذب جامعه هدفش نزدیک‌تر می‌کند.

تعریف موبایل مارکتینگ

به زبان ساده هر نوع بازاریابی برای کسب‌وکار که هنگام استفاده کاربران از تلفن همراه در معرض دیدشان قرار گیرد موبایل‌مارکتینگ (Mobile Marketing) است. این نوع تبلیغ می‌تواند در قالب SMS باشد و یا در میانه بازی‌های اپلیکیشن‌های موبایل به نمایش دربیاید. در موبایل مارکتینگ برای تبلیغ کالا یا خدمات، از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. تکنولوژی‌های موبایل در این زمینه پیشرفته هستند مثلا می‌توان از خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی فرد استفاده کرد تا تبلیغات به‌صورت هدفمندتری به نمایش دربیایند و موثرتر واقع شوند.

مزایای موبایل مارکتینگ

وقتی صحبت از تبلیغات یا بازاریابی دیجیتال می‌شود، احتمالا ذهن به سمت مقایسه آن با تبلیغات یا بازاریابی سنتی می‌رود. با چند مورد از مزیت‌های موبایل مارکتینگ آشنا شوید:

هزینه کمتر: به‌طور کلی هزینه دیجیتال مارکتینگ نسبت به هزینه بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌ای مانند تلویزیون، مطبوعات و بیلبوردها کمتر است. حتی بسیار از روش‌های بازاریابی – به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی – ممکن است برایتان رایگان تمام شود. اما حتی آن دسته از بازاریابی‌های دیجیتال که دارای هزینه هستند در کنار مزایایی که با قرار گرفتن پیش چشم مخاطبان هدف برایتان خواهند داشت، به‌صرفه‌تر تمام می‌شوند.

امکان اندازه‌گیری: واضح است که در شیوه‌های سنتی شما به راحتی قادر نخواهید بود میزان بازدیدکنندگان را اندازه بگیرید اما اطلاعات و نتایج بازاریابی‌های دیجیتال مانند موبایل مارکتینگ همه قابل ثبت و بررسی هستند. همچنین با کمک ابزاری چون گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید چه تعداد کاربر شما را دیده‌‌اند. بر اساس سنجش این نتایج قادر خواهید بود که دفعات آینده بازاریابی را به مناسب‌ترین شیوه انجام دهید. مثلا آن دسته از افرادی که طبق تجربه‌های پیشین دریافتید که فعال هستند را مورد هدف خود قرار دهید.

امکان تحلیل: همانطور که اشاره شد، ابزاری که بازاریابی دیجیتال فراهم کرده به شما در تحلیل بسیار کمک می‌کند. به‌طور مثال گوگل آنالیتیکس به شما می‌گوید که میزان ترافیک ورودی، نرخ تبدیل، بازدیدکنندگان مشتاق و نرخ بانس چقدر بوده است. واقف بودن به این نکات سبب می‌شود بدانید که باید کدام بخش‌ها را تقویت کرده یا از چه کارهایی صرف‌نظر کنید. زیرا درخواهید یافت که کدام قسمت‌ها به رشد و دیده شدن کمک کرده و ثمربخش بوده است. حاصل این موارد، تسهیل در بازاریابی آنلاین است.

نتیجه سریع: شما به محض شروع بازاریابی دیجیتال می‌توانید شاهد بازخوردهای آن در کسب‌وکارتان باشید. کاری در شیوه‌های سنتی به این سرعت امکان‌پذیر نبود. همچنین شما می‌توانید در روش‌های دیجیتال میزان بازگشت سرمایه (ROI) را نیز محاسبه کنید.

اهمیت موبایل مارکتینگ

اگر کامپیوترهای اولیه را به‌خاطر داشته باشید می‌دانید که در مقایسه با کامپیوترهای امروزی چقدر بزرگ بوده‌اند. همینطور گوشی‌های تلفن و موبایل که روز به‌روز کوچک‌تر شدند تا برای حمل کردن راحت‌تر باشند. در دنیایی که بسیاری از داده‌ها در همین دستگاه‌های کوچک قابل نمایش است و تمامی مردم جهان به آن روی آورده‌اند، دور از ذهن نیست که بازاریابی هم هر روز بیشتر از پیش به سمت دیجیتالی شدن برود. همه این دلایل تاییدی بر آینده روشن موبایل مارکتینگ هستند. چند مورد از مزایای بازاریابی موبایلی در ادامه شرح داده می‌شود:

دسترسی سریع به مخاطبان: همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، امروزه اغلب مردم وقت زیادی را صرف استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌کنند. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توانید پیام خود را با کمک موبایل مارکتینگ، ساده و سریع به مخاطبانتان برسانید. ضمن این‌که استفاده از گوشی‌های موبایل زمان و مکان خاصی نمی‌شناسد و در هر ساعتی از شبانه‌روز در دست کاربران است.

تنوع مخاطبان: شما به هر جامعه هدفی که نیاز داشته باشید، می‌توانید با استفاده از موبایل به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. زیرا تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد و هر کسی مطابق با نیاز تعدادی از آن‌ها را نصب و استفاده می‌کند. بازاریابی موبایلی شما می‌تواند برای هدف قرار دادن مخاطب مناسب، از این امکان استفاده کند. مضاف بر آن این تلفن‌ها ابزار شخصی هستند و برای برقراری ارتباط بین افراد و برند مورد علاقه‌شان، چه رابطی بهتر از یک وسیله شخصیست؟

سرعت در رسیدن پیام: تحقیقات انجام شده در موبایل مارکتینگ نشان می‌دهد که سرعت رسیدن پیام و خواندن آن به شکل قابل‌توجهی بالاست. مثلا در مقایسه با ایمیل مارکتینگ، این سرعت استثنایی است. قطعا نمی‌توان بازاریاب بود اما این مزیت بزرگ را نادیده گرفت!

آشنایی با اتریبیوشن

اتریبیوشن (attribution) سرویسی است که منبع جذب کاربران و مراحل نصب اپلیکیشن به‌وسیله آنان را شناسایی می‌کند. این سرویس با اندازه‌گیری رویدادهایی که مربوط به کمپین‌های بازاریابی هستند، به سهولت کار بازاریاب موبایل کمک شایانی می‌نماید. سرویس اتریبیوشن با توجه به هدف یک کمپین، میزان اثربخشی آن را برای تبلیغ‌دهنده اندازه می‌گیرد. پس اگر یک تبلیغ‌دهنده یا اپ‌مارکتر هستید، با استفاده از امکانات اتریبیوشن، می‌توانید بهترین نتیجه را به‌دست آورید.

با توجه به تمامی نکات گفته شده، حتما به بازاریابی موبایلی و مزایای آن توجه کنید. اگر وب‌سایتی دارید، حتما آن را برای گوشی‌های موبایل بهینه‌سازی کنید. استفاده از ابزار تحلیلی موبایل مارکتینگ را یاد بگیرید و به تماشای نتیجه سریع و فوق‌العاده آن بنشینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی