ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تویوتا پریوس دوست داشتنی‌ترین خودرو دورگه برقی بنزینی جهان

تویوتا پریوس در سطح بین‌المللی به عنوان نماد خودروهای هیبریدی و پاک شناخته می‌شود. این محصول جمع‌وجور از سال ۱۹۹۷ در قالب یک اتومبیل ساب کامپکت دیده به جهان گشود و پس از آن در سال ۲۰۰۳ با عرضه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تویوتا پریوس در سطح بین‌المللی به عنوان نماد خودروهای هیبریدی و پاک شناخته می‌شود. این محصول جمع‌وجور از سال ۱۹۹۷ در قالب یک اتومبیل ساب کامپکت دیده به جهان گشود و پس از آن در سال ۲۰۰۳ با عرضه نسل دوم، به دسته اتومبیل‌های سدان و هاچبک کامپکت صعود کرد. این خودرو هیبریدی را می‌توان مشهورترین و محبوب‌ترین اتومبیل دورگه برقی بنزینی جهان دانست؛ چرا که تاکنون صدها هزار دستگاه از آن در بازارهای مختلف به فروش رسیده است.

جدیدترین سری یا همان نسل چهارم تویوتا پریوس با کد شناسایی XW50 در سپتامبر ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل از تویوتا پریوس در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توسط شرکت ایرتویا نماینده کمپانی ژاپنی تویوتا، به دست مشتریان ایرانی رسید.

تویوتا پریوس تیپ‌های مختلفی را در ایران ارائه داده که فول آپشن‌ ترین آنها پریوس تیپ سی نام دارد. مدل‌های سفارش اروپا تیپ سی از آپشن‌های بیشتری بهره می‌برند که از جمله می‌توان به گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف، رادارهای ایمنی بیشتر و ... اشاره کرد.

طراحی ظاهری تویوتا پریوس

شرکت تویوتا برخلاف جهت جریان سلایق عمومی در سراسر جهان، طی این سال‌ها تلاش داشته تا طراحی‌های متفاوت و بعضا نازیبا را در ترسیم شمایل محصولات خود به کار گیرد و مدل‌های نسبتا متفاوت و منحصربه‌فرد را به بازار ارائه دهد که البته از این حیث چندان مورد حمایت خریداران و طرفداران قرار نگرفته است.

تویوتا پریوس نسل چهارم نیز یکی از اتومبیل‌های نسبتا متفاوت تویوتا از لحاظ بصری محسوب می‌شود و المان‌های سه‌گوش با زوایای تند در نمای چهره، به‌ویژه چراغ‌های بزرگ تهاجمی و سایر المان‌های منحصربه‌فرد نمای روبروی آن چندان دلنشین و گیرا به نظر نمی‌رسند. خصوصا در آن اوایل که تویوتا پریوس به تازگی روانه بازار شده بود، اکثر کارشناسان و علاقه‌مندان نسبت به طرح چهره این خودرو ابراز نارضایتی کرده بودند به هر حال بعد از گذشت چند سال، حالا تویوتا پریوس توانسته مشتریان نسبتا قابل توجهی را به سمت خود جلب سازد و انتقادها نسبت به طرح چهره و نمای ظاهری آن نیز رو به خاموشی نهاده است.

نمای پشت تویوتا پریوس نیز از هماهنگی کافی با طرح چهره برخوردار نیست، هم‌زمان فاکتور زیبایی و عامه‌پسندی آن به شدت تقلیل یافته و المان‌های منحصربه‌فرد نامتجانس به کرات در آن مشاهده می‌شود. در مجموع باید طرح ظاهری این سدان جمع‌وجور را بسیار خاص و متمایز دانست و حتی با کمی اغراق، می‌توان آن را به سفینه‌های فضایی فیلم‌های علمی تخیلی نسبت داد.

طراحی داخلی آینده‌نگرانه

به محض ورود به کابین تویوتا پریوس با نوعی طراحی متمایز و متفاوت مواجه خواهید شد که با توجه به شمایل بیرونی این خودرو چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. پشت غربیلک فرمان اثری از پنل کیلومتر شمار مشاهده نمی‌شود و در عوض نمایشگرهای دیجیتال این بخش به قسمت میانی بالای داشبورد نقل مکان کرده‌اند.

طرح کنسول وسط داشبورد نیز در نوع خود متفاوت و جدید به نظر می‌رسد و طراحان تمام تلاش خود را برای هرچه خلاقانه‌تر ساختن این قسمت به خدمت گرفته‌اند. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت ادوات مختلف کابین نیز انتظارات را از تویوتا برآورده ساخته و لمس سطوح داشبورد پریوس حسی نسبتا  دلپذیر را در ذهن به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر کیفیت صندلی‌ها از لحاظ ارگونومی بسیار مناسب و قابل قبول ارزیابی می‌شود اما فقدان تنظیمات برقی به استثنای تنظیم گودی کمر و روکش چرمی برای خودرویی در این سطح چندان مقبول به نظر نمی‌رسد. ترمز پارک پدالی نیز از دیگر ویژگی‌های فنی کابین پریوس به شمار می‌رود.

فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتری بین محور چرخ‌های جلو عقب باعث شده تا ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال فضای کافی جهت نشیمن در کابین پریوس داشته باشند. در مجموع باید گفت که کابین تویوتا پریوس کیفیت مطلوبی را ارایه می‌دهد اما طراحی آن در عین سادگی کمی پیچیده و آینده‌نگرانه جلوه می‌کند و در نتیجه، شاید همه مشتریان از سبک طراحی داخلی آن خیلی رضایت نداشته باشند.

امکانات رفاهی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در پنج تیپ مختلف روانه بازار ایران شده که تیپ c سفارش اروپا، فول آپشن‌‌ترین نمونه آن به شمار می‌رود. در ادامه امکانات تیپ سی پریوس را به اطلاع شما خواهیم رساند:

کروز کنترل هوشمند، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، حسگرهای پارک جلو عقب، سنسور باران، رادارهای هشدار نقطه کور و تغییر لاین و تصادف از جلو-پشت، رادار تابلو خوان و سامانه تشخیص عابر پیاده، ترمز کمکی، ترمزهای اضطراری، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرمی، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، هداپ دیسپلی، دوربین عقب، کیلومترشمار دیجیتال، هفت کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، صندلی‌ها با تنظیم دستی، گرم‌کن صندلی جلو، روکش صندلی پارچه یا چرم(سفارشی)، شارژر وایرلس، آینه‌های بغل با تنظیم برقی و گرم‌کن و تاشوندگی برقی، سانروف (برخی مدل‌ها)

مشخصات فنی پریوس

این خودرو هیبریدی به انرژی حاصل از سوختن بنزین و همچنین انرژی الکتریکی به جهت تامین قوای محرکه خود وابسته است. یک پیشرانه بنزینی چهار سیلندر ۱۷۹۸ سی سی با کد 2ZR-FXE به قدرت ۹۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر به علاوه دو موتور الکتریکی با قوای ۷۲ اسب بخار و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور، در پریوس مشغول به خدمت هستند. توان ترکیبی این سامانه با توجه به میزان اتلاف نیرو به ۱۲۱ اسب بخار می‌رسد. شتاب صفر تا صد این سدان ۱۳۹۴ کیلوگرمی معادل ۱۰.۶ ثانیه خواهد بود و بیشینه سرعت آن نیز به رقم ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. میانگین مصرف سوخت تویوتا پریوس بسیار پایین و حدود ۳.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

نقاط ضعف و قوت

تویوتا پریوس به عنوان یکی از معروف‌ترین خودروهای هیبریدی جهان در بازار ایران از مزایایی همچون کیفیت ساخت بسیار مطلوب، سواری نرم، مصرف سوخت بسیار پایین، عملکرد فنی و شتاب قابل قبول و کابین نسبتا جادار برخوردار است. با این حال پیچیدگی فنی، طراحی ظاهری نامتعارف، عدم وجود سانروف و تنظیمات برقی صندلی‌ها در اکثر مدل‌های وارد شده به کشور، جزو موارد انتقادی پیرامون این خودرو ژاپنی به شمار می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • naser
    naser | ۲۲ دی ۱۳۹۹

    ممنون عالی بود ای کاش عکس از داخل کابینش میزاشتین

مطالب پیشنهادی