ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آنچه هنگام خرید کوییک کارکرده باید بدانید

وقتی پای خرید خودرویی کارکرده به میان می‌آید، معمولا در درجه اول به میزان کارکرد آن توجه می‌شود. حال اینکه اهمیت بیشتر در سلامت خودرو از هر لحاظ نهفته است. در واقع، ممکن است یک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

وقتی پای خرید خودرویی کارکرده به میان می‌آید، معمولا در درجه اول به میزان کارکرد آن توجه می‌شود. حال اینکه اهمیت بیشتر در سلامت خودرو از هر لحاظ نهفته است. در واقع، ممکن است یک خودرو سال‌ها عمر کرده و کارکرد بالایی داشته باشد، اما از سلامت فنی کاملی نیز بهره ببرد. اما خودرویی در سن جوان و سرحال به نظر برسد و کیلومتر آن نشان‌دهد که چند ده هزار کیلومتر ناقابل راه رفته است، اما از نظر فنی در اوضاع نابسامانی به سر ببرد. 

این مهم بستگی به دو نکته دارد. نحوه رفتار مالک قبلی با خودرو و البته کیفیت ساخت و عملکرد سازنده آن. گاهی بعضی از خودروها از ابتدای تولید در یک بخش فنی دچار نقص هستند و این زبان‌زد خاص و عام می‌شود. گاهی نیز استهلاک یک خودرو در بخش فنی بالا است و کیفیت قطعات اجزای آن چندان مناسب نیست. اطلاع از این موارد، به خریدار در انتخاب کمک کرده و توجه او را به موارد ذکر شده جلب خواهد کرد تا خودرویی ناسالم و مشکل‌دار را تهیه نکند.

عملکرد جعبه دنده اتوماتیک خودرو

کوییک، که تولید کننده‌اش آن را هاچ‌بک کراس می‌داند، چند سالی می‌شود در سبد محصولات سایپا جا خوش کرده و در طول ۲ سال تولیدش، فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شده است. در این مدت، تیپ‌های مختلفی از آن روانه بازار شده که جزئیات آن‌ها را می‌توانید در کوییک دیوار بررسی کنید. 

این خودرو که عنوان اولین محصول اتوماتیک داخلی را بر دوش می‌کشد، از سال ۹۸ به دلیل اعمال تحریم‌های جدید، تنها به صورت دستی تولید شد و در سال ۹۹ تحت فیس لیفتی جزئی قرار گرفت. بنابراین نسخه‌های دنده اتوماتیک آن را تنها به صورت کارکرده می‌توان در بازار یافت. کوییک دنده اتوماتیک البته، عنوان ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار را نیز از آن خود کرد. بر همین اساس، در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آن نیز همچنان ارزان‌ترین اتوماتیک‌های موجود در بازار هستند که البته به همین دلیل طرفداران زیادی هم دارند. 

اما یک نکته هنگام خرید این خودروهای کارکرده حائز اهمیت است و آن هم کیفیت عملکرد این جعبه دنده، بازده آن، استهلاک و در نهایت دردسر تعمیراتش است. از آنجا که جعبه دنده CVT کوییک ساخت بلژیک است و به دلیل توقف واردات آن، ساخت کوییک دنده اتوماتیک متوقف شده، انتظار می‌رود قطعات آن چندان در دسترس نبوده و تعمیراتش کار پر دردسری باشد. بنابراین، کارکرد مفید این جعبه دنده و استهلاک پایین آن اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. آنچه از سوی مالکان این خودرو و افرادی که با جعبه دنده CVT آن سر و کله زده‌اند شنیده می‌شود، دال بر پردردسر بودنش است. در واقع، این گیربکس یک مشکل بزرگ دارد که چندان قابل حل نیست و به سیستم خنک‌کنندگی‌ آن مربوط می‌شود. ضعف این سیستم باعث می‌شود در مواقع درگیری مداوم چرخ‌دنده‌های جعبه دنده و تعویض پی‌درپی دنده‌ها، برای مثال در ترافیک‌های سنگین شهری، حرارت گیربکس بالا رفته و منجر به اخلال در عملکرد آن یا حتی توقفش شود. این توقف نیز بدون شک، خاموش شدن خودرو را در پی دارد. 

البته این تمام مشکل نیست. عدم هماهنگی دریچه گازی برقی خودرو با پدال گاز، کندی عملکرد گیربکس و موتور را به همراه داشته و بر شتاب‌گیری تاثیر به شدت منفی می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان گفت نعمات این گیربکس بر معایبش می‌چربد یا خیر و آیا رهایی از کلاچ‌گیری‌های خسته کننده در ترافیک‌های شهری، ارزش پذیرش این دردسرها را دارد یا نه!

پشتیبانی سایپا

نکته دیگر، عدم پشتیبانی سایپا در تعمیرات این جعبه دنده است. این معضل زمانی شدت خود را بروز می‌دهد که متوجه عدم تسلط کافی تعمیرکاران داخلی بر این گیربکس و مشکلاتش می‌شویم. در واقع خرابی این قطعه و هریک از اجزای آن، مالک را سردرگم و مستاصل خواهد کرد؛ چرا که نه قطعات یدکی آن در دسترس است نه تعمیرکار حرفه‌ای‌اش. بنابراین، هنگام خرید کوییک دنده اتوماتیک کارکرده، اگر تمایل به پذیرش دردسرهای لاینحل گیربکس آن دارید، حتما به سلامت این جعبه دنده توجه کافی را داشته باشید تا بعد‌تر با مشکلات تعمیراتش مواجه نشوید. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی