ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نگاهی به پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو

بنیان شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۵ توسط برادران خیامی گذاشته شد. این کمپانی فعالیت خود را با تولید سدان خاطره‌انگیز پیکان آغاز کرد و به صنعت خودروسازی در ایران رنگ و بوی تازه‌ای بخشید. ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بنیان شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۵ توسط برادران خیامی گذاشته شد. این کمپانی فعالیت خود را با تولید سدان خاطره‌انگیز پیکان آغاز کرد و به صنعت خودروسازی در ایران رنگ و بوی تازه‌ای بخشید.

پیکان تا مدت‌ها به عنوان اصلی‌ترین محصول ایران خودرو شناخته می‌شد تا آن‌که در اواخر دهه ۱۳۶۰ شمسی یک خودرو فرانسوی به نام پژو ۴۰۵ به خطوط تولید ایران خودرو اضافه شد. پژو ۲۰۶ و سمند نیز اوایل دهه ۸۰ به خدمت مشتریان ایران خودرو درآمدند تا بدین وسیله ستون‌های اصلی ساختمان محصولات ایران خودرو شکل بگیرد و اغلب تولیدات فعلی این گروه صنعتی بر اساس همان سه چهار مدل ابتدایی توسعه یابد؛ به نحوی که امروزه انواع محصولات خانواده دنا، رانا و سمند جزو خاندان پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ محسوب می‌شوند. وانت آریسان نیز با موتور پیکان و بدنه پژو به تولید می‌رسد تا همچنان یاد و خاطره اولین محصول ایران خودرو بعد از حدود ۵۵ سال، در اذهان عمومی داخلی زنده بماند.

در دهه ۸۰ و ۹۰ برخی محصولات مونتاژی نظیر پژو ۲۰۰۸، هایما اس ۷ توربو و سوزوکی ویتارا هم از سوی شرکت ایران خودرو روانه بازار داخل شدند که البته به فروش مناسبی نیز دست یافتند. اما به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها تولید آنها در شرایط فعلی به حالت تعلیق نسبی یا توقف کامل درآمده است. در این اثنا خودرو تارا که بر اساس پژو ۳۰۱ توسعه یافته، توسط ایران خودرو در سال ۹۹ معرفی شد و احتمالا از اوایل ۱۴۰۰ در دسترس مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت.

پژو پارس

اواخر دهه هفتاد شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه نسبتا لوکس‌تر پژو ۴۰۵ را روانه بازار کشور کند. بر همین اساس طراحان ایران خودرو سدان پژو ۴۰۶ را الگو قرار داده و فیس‌لیفت مجلل‌تر پژو ۴۰۵ را طرح ریزی کردند. نتیجه کار محصولی به نام پژو پرشیا بود که مدتی بعد نام آن به پژو پارس تغییر کرد.

پژو پارس عمدتا با پیشرانه 1800 سی‌سی ۸ سوپاپ و یا موتور TU5 شانزده سوپاپ به متقاضیان تحویل داده شده است. جذابیت ظاهری پژو پارس برای مشتریان ایرانی به حدی بوده که با گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز عرضه این مدل در بازار کشور، تغییر و تحول چندانی به ظاهر آن راه نیافته و پژو پارس همچنان با همان شمایل قدیمی اما نسبتا جذاب به حضور خود در کشور ادامه می‌دهد.

پژو پارس سال، پژو پارس ال ایکس، پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس اتوماتیک از جمله مهمترین تیپ‌های این خودرو در حال حاضر به شمار می‌روند.

پژو ۲۰۶

این هاچبک مینی جذاب فرانسوی متولد سال ۱۹۹۸ است و حضور آن در ایران به اوایل دهه ۸۰ شمسی بازمی‌گردد. پژو ۲۰۶ ابتدا با شش تیپ در معرض فروش قرار گرفت اما در حال حاضر تنها سه مدل با نام تیپ دو، پنج و شش این خودرو جایگاهشان را در لیست محصولات ایران خودرو هم‌چنان حفظ کرده‌اند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور هشت سوپاپ ۱.۴ لیتری تیو3 همراه شده و برابر با ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ نیز به همان موتور tu5 با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر مجهز هستند؛ در این بین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ نیروی خود را به جعبه دنده دستی ۵ سرعته تحویل می‌دهند اما پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد.

گفتنی است پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز یکی دیگر از محصولات پرفروش ایران خودرو محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۶ پا به عرصه گذاشت. این مدل از لحاظ فنی تفاوت زیادی با 206 هاچبک ندارد و تمایز عمده آن به حضور صندوق مجزا در ناحیه پشت بدنه این خودرو معطوف می‌شود.

سمند

سمند عنوان پرطمطراق خودرو ملی ایران را از سال ۱۳۸۰ بر دوش می‌کشد. این خودرو در حال حاضر با تیپ LX بنزینی و ef7 در لیست تولیدات ایران خودرو حضوری پررنگ داشته و مشتریان همچنان علاقه زیادی به خرید آن نشان می‌دهند. سمند ال ایکس بنزینی از لحاظ فنی مشابه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بوده و از پیشرانه xu7 ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ نیرو دریافت می‌کند.

اما سمند ef7 همان‌طور که از نام آن پیداست، قوای محرکه خود را مدیون موتور ۱.۷ لیتری ef7 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور 1۵۷ نیوتن متر است. ناگفته نماند شرکت ایران خودرو از سال ۸۶ نسخه فیس‌لیفت سمند را نیز با نام سمند سورن به بازار فرستاد.

این خودرو نیز از لحاظ فنی تفاوتی با دیگر مدل‌های سمند ندارد و در حال حاضر تنها با پیشرانه EF7 تنفس طبیعی یا توربو شارژ به فروش می‌رسد.

رنو ال ۹۰

رنو ال ۹۰ با نام ایرانی تندر ۹۰ از سری تولیدات کاملا اقتصادی شرکت رومانیایی داچیا، زیرمجموعه کمپانی رنو به شمار می‌رود که تولید آن در ایران از سال ۸۶ کلید خورد. این مدل توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا به مرحله تولید رسید اما با شروع تحریم‌ها فعلا جایگاهی در سبد محصولات هیچ‌ یک از خودروسازان داخلی ندارد.

همچنین نسخه فیس‌لیفت رنو ال ۹۰ با عنوان تندر پلاس از سوی ایران خودرو تا پیش از شروع تحریم‌ها به بازار ارائه می‌شد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری k4m رنو به عنوان قلب تپنده تمامی نسخه‌های ال نود در ایران مشغول به انجام وظیفه است؛ حداکثر قدرت و گشتاور این موتور برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر است که به واسطه گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو می‌شود.

رانا و رانا پلاس

رانا را می‌توان نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ صندوقدار تلقی کرد که البته به واسطه انجام برخی فرایندها، کیفیت آن اندکی کاهش یافته و در واقع مدل ارزان‌سازی‌شده پژو ۲۰۶ صندوقدار به شمار می‌رود. مشخصات فنی رانا تفاوتی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد.

نسخه به‌روزرسانی شده رانا نیز تحت عنوان راناپلاس در زمستان ۹۸ به محضر مشتریان معرفی شد. تحولاتی همچون تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دیلایت، دستگیره‌های همرنگ بدنه، تغییر قاب آینه و قالپاق و جلوپنجره از شاخص‌ترین وجوه تمایز ظاهری رانا پلاس با نسخه معمولی رانا حساب می‌آیند.

دنا و دنا پلاس

دنا مدل فیس‌لیفت سمند است که از لحاظ نمای جلو و عقب به‌علاوه طراحی داخلی دستخوش تحولات کلی شده و جذابیت بصری بیشتری نسبت به سمند در معرض دید قرار می‌دهد.

دنا پلاس نیز یکی دیگر از اعضای خانواده دنا است که تقریبا از همان شمایل دنا به‌علاوه تحولاتی در پنل جانبی بهره‌مند شده و شاخصه‌های جوان‌پسند بیشتری را نسبت به گذشته به نمایش می‌گذارد. دو مدل دنا و دنا پلاس از لحاظ فنی کاملا مشابه سمند ef7 طراحی شده‌اند. در این میان نسخه توربوشارژ دنا پلاس نیز در بازار با عنوان دنا پلاس توربو موجود بوده و قوای تولیدی آن به ۱۵۰ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۲۱۵ میزان گشتاور می‌رسد.

دنا پلاس علاوه بر گیربکس پنج سرعته دستی، به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هم مجهز شده و از این حیث نسبت به سایر تولیدات داخلی برتری پیدا کرده است. ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو اخیرا برنامه‌هایی جهت نصب گیربکس شش سرعته دستی روی انواع محصولات خود به ویژه دنا پلاس را به اطلاع عموم رسانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی