ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

دامنه یا دامین (Domain) چیست؟ آموزش ثبت دامنه به زبان ساده

فرض کنید قصد راه‌اندازی وب‌سایت و کسب و کار اینترنتی دارید. برای راه اندازی سایت، به مؤلفه‌های زیادی نیاز دارید؛ اما اولین مورد ثبت دامنه است. قبل از انجام هرکاری شما باید با ثبت دامین ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فرض کنید قصد راه‌اندازی وب‌سایت و کسب و کار اینترنتی دارید. برای راه اندازی سایت، به مؤلفه‌های زیادی نیاز دارید؛ اما اولین مورد ثبت دامنه است. قبل از انجام هرکاری شما باید با ثبت دامین برای وب‌سایت خود یک آدرس ایجاد کنید. اما "ثبت دومین" یا همان "ثبت دامنه" چگونه است؟ در این مطلب توضیح می‌دهیم که دامنه (Domain) چیست و انواع دامنه کدام است. سپس بهترین شرکت هاستینگ (گنجه هاست) برای ثبت دامنه را به شما معرفی می‌کنیم.

دامنه چیست؟

اگر یک بار عبارت "دامنه چیست" را جستجو کنید، احتمالاً در تمام مقالات با این جمله روبرو خواهید شد:

اگر سایت شما خانه شما باشد نام دامنه (Domain Name) آدرس آن است.

این جمله در عین کلیشه‌ای بودن کاملا درست است. اما بگذارید یک مثال بهتر بزنیم.

تصور کنید که می‌خواهید دوست‌تان را برای بازدید محصولاتی که ارائه می‌دهید به مغازه خود دعوت کنید. قاعدتاً برای این کار باید آدرس مغازه را به او بگویید. دامنه نیز همین گونه است. مثلا برای این که بتوانید به دفتر (سایت) گنجه هاست به آدرس Ganje.host رجوع کنید. این آدرس دامنه سایت گنجه هاست است و به راحتی با وارد کردن آن در مرورگر خود می‌توانید وارد سایت گنجه هاست شوید. حال که متوجه شدید دامنه چیست، بهتر است با اجزای آن نیز آشنا شویم.

اجزای دامنه

به صورت کلی و با کنار گذاشتن قسمت اول همه دامنه‌ها که WWW است؛ هر دامنه دارای دو بخش است. یکی نام دامنه و دومی پسوند دامنه! در ادامه هر یک را به صورت جدا توضیح می‌دهیم.

نام دامنه (Domain Name) چیست؟

نام دامنه همان نام سایت شما است. مثلا در سایت گنجه هاست، Ganje نام دامنه محسوب می‌شود. نام دامین (Domain Name) هر سایت مختص به خودش است و هیچ دو سایتی نمی‌توانند از یک نام دامنه استفاده کنند. باید سعی کنید نام دومین سایت شما جذابیت کافی برای جذب کاربر را به خود داشته باشد.

پسوند دامنه (Domain Extension) چیست؟

مرحله سوم از ثبت و خرید دامنه، پسوند دامنه (Domain Extension) است. پسوند دامنه بعد از نام آن می‌آید و می‌تواند نشان دهنده‌ی موضوع یا حتی کشور سایت شما باشد. مثلا پسوند IR دامنه‌ی ملی ایران محسوب می‌شود. یا در سایت گنجه هاست، "Host" نشان دهنده ماهیت فعالیت سایت است که همان میزبانی وب می‌باشد. پسوند دامین انواع زیادی دارد. در حال حاضر پسوند .ir در ایران و .Com در جهان محبوب‌ترین پسوندهای دامنه محسوب می‌شوند. گنجه هاست هر دو این پسوندها را با بهترین قیمت بازار عرضه می‌کند. برای ثبت دامنه .com و ثبت دامنه .ir به سایت گنجه هاست (Ganje.Host) مراجعه کنید.

انواع پسوند دامنه برای ثبت و خرید

همان‌طور که گفتیم دامنه دارای پسوندهای زیادی است. مهترین آن‌ها عبارتند از:

  • .ir
  • .com
  • .net
  • .info
  • .org
  • .academy
  • .info
  • .gov
  • .tv
  • .biz

مواردی که نام بردیم، معروف‌ترین پسوندهای دامنه ملی و بین المللی محسوب می‌شوند. پسوندهای بسیار دیگری نیز در سطح اینترنت وجود دارد. مثلا هر کشوری دارای یک پسوند دامنه ملی برای خود می‌باشد.

انتخاب دامنه مناسب برای خرید

انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت از آنچه فکر می‌کنید مهم‌تر است. باید سعی کنید از نامی استفاده کنید که در ذهن افراد به راحتی ماندگار شود. این موضوع حتی روی سئو سایت شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. هرچه تلفظ و یادگیری دامنه سایت شما آسان‌تر باشد، کاربر ارتباط قوی تری با وب‌سایت برقرار می‌کند و در بهینه‌سازی رتبه‌ی سایت تأثیر می‌گذارد.

استفاده از کلمات مربوط به کسب و کار یا پسوند دامنه مرتبط با کسب و کار نیز روی بهینه سازی سئویی سایت مؤثر است. مثلا پسوند .net که مخفف عبارت Network است معمولاً توسط سایت‌هایی استفاده می‌شود که در زمینه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند. انتخاب دومین مناسب، به نظر ساده می‌رسد؛ اما یکی از چالش‌های پیش روی شما در انتخاب دامنه است. تا اینجای مقاله درباره دامنه (Domain)، اجزای دامنه و پسوند دامنه صحبت کردیم. حال بهتر است بدانید که چگونه دامنه خود را ثبت کنید.

ثبت دامنه چگونه انجام می‌شود؟

ثبت دامنه بسیار ساده است. شما می‌توانید به راحتی ثبت دامنه .com ، .ir یا هر دامنه دیگری که دوست دارید را انجام دهید. اما قبل از آن باید از موجود نبودن نام دامنه خود مطمئن شوید. نگران نباشید، گنجه هاست این کار را نیز برای شما آسان کرده است. فقط کافیست برای این که مطمئن شوید قبلاً کسی دامنه شما را ثبت نکرده است. به صفحه ثبت و خرید دامنه در سایت گنجه هاست که برای خرید دامنه‌های .com، .ir ، .info ،  .com، .net و ... است مراجعه کنید و از قسمت مربوط به بررسی دامین، نام دامنه خود را بررسی کنید.

بعد از آن در صورتی که دامنه شما قبلا انتخاب نشده باشد، می‌توانید اقدام به خرید دامنه کنید. مجموعه گنجه هاست، به عنوان یکی از ارایه دهندگان سرویس ثبت و انتقال دامنه، امکان ثبت دامنه ملی (ir و دامنه های فارسی) و بین المللی (com, ir , org, net, biz و...) را بصورت آنلاین در هر ساعت از شبانه روز فراهم کرده است. بدون اغراق قیمت دامنه در گنجه هاست جزو پایین‌ترین نرخ‌های ایران است. فقط کافیست نام دامنه و پسوند خود را انتخاب کنید و ثبت دامنه ارزان قیمت انجام دهید.

جمع بندی

دامنه، دامین یا دومین (Domain)؛ فرقی نمی‌کند چه صدایش کنیم؛ اما یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای سایت خود به آن نیاز دارید. همان‌طور که گفتیم، گنجه هاست ( www.ganje.host ) به عنوان بهترین شرکت میزبان و خدمات مربوط به میزبانی وب امکان ثبت دامنه ارزان قیمت را برای شما فراهم کرده است. امکان خرید دامنه با انواع پسوند مانند ثبت دامنه .ir یا ثبت دامنه .com در گنجه هاست امکان پذیر است. فقط کافیست به سایت گنجه هاست و صفحه خرید دامنه مراجعه کنید و به راحتی مالکیت صد در صدی Domain خود را بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • majid
    majid | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

مطالب پیشنهادی