ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آنچه درباره مینی پی‌سی‌ها نمی‌گویند

اگرچه بازار کامپیوتر و لوازم جانبی در ایران همواره پرتنش بوده و با تغییر نرخ ارز، قیمت ها همواره روند صعودی به خود گرفته است اما به نظر می‌رسد این بازار در هیچ زمانی مثل ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگرچه بازار کامپیوتر و لوازم جانبی در ایران همواره پرتنش بوده و با تغییر نرخ ارز، قیمت ها همواره روند صعودی به خود گرفته است اما به نظر می‌رسد این بازار در هیچ زمانی مثل این روزها تا این اندازه عجیب و غریب نبوده است! دیگر تنها بحث قیمت‌های گزاف نبوده بلکه بازار با سودجویانی طرف است که به قول معروف کلاغ را جای قناری می‌فروشند! از آنجا که به خاطر قیمت‌های چند ده میلیون تومانی، جمع کردن یک سیستم کامپیوتری دسکتاپ و یا لپتاپ‌ها بسیار گران است، افراد و اشخاص مختلفی به خصوص سازمان‌ها و شرکت‌ها با نیازشناسی دقیق خود از کامپیوترهای کوچک (مینی پی سی ها)  بسیار استقبال کرده‌اند زیرا این کامپیوترها نه تنها از مشخصات سخت افزاری و قیمت مناسبتری در مقایسه با سایر سیستم‌های کامپیوتری در بازار برخوردارند بلکه ویژگی‌هایی مثل ابعاد و مصرف برق بسیار کمتر نیز باعث جلب رضایت بیشتر آنان شده است. متاسفانه هر جا که استقبال مردم از خرید محصولی در ایران افزایش یافت، زمینه برای سودجویی نیز بیشتر شده است. در این مقاله قصد داریم تا قبل از خرید مینی‌پی‌سی‌ها، به مواردی توجه کنید که می‌تواند به شما برای خرید یک کامپیوتر کوچک، مفید واقع شود تا در بازار سوداگران سردرگم نشوید. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برندها را زیر ذره بین قرار دهید!

اگرچه تصویری که یک برند در ذهن شما دارد، نتیجه سال‌ها تلاش بی‌وقفه برای  اثبات پیامی خاص به شما است تا به او اعتماد کنید و خرید خود را با اطمینان خاطر انجام دهید اما در این رابطه باید به سه نکته توجه کنید، زیرا فرضیه پیشین در بازار کامپیوتر خیلی هم عبارت صحیحی نیست. نکته اول اینکه بازار کامپیوتر با سرعت روز افزونی در حال تغییر است، عمر فناوری‌ها و معرفی دستگاه‌ها به کمتر از یک سال کشیده شده و محصول جدید شاید دو برابر محصول پارسال از عملکرد بهتری برخوردار باشد. از این رو ممکن است یک برند معتبر نتواند پا‌به‌پای دیگر برندها نوآوری کرده و محصولات به روز و متناسب با نیاز بازار را معرفی نماید. نکته دوم این است که برندهای جدید معمولا تلاش بیشتری نسبت به برندهای قدیمی دارند و آمده‌اند تا سهم بازار بیشتری از برندهای قدیمی بگیرند؛ بنابراین مجبورند تا مشخصات و ویژگی‌های بهتری را نسبت به برندهای قدیمی در بازار به مشتریان ارائه کنند. اما در اینجا لازم است نکته سوم را نیز درنظر بگیرد. نکته سوم این است که گاهی ممکن است برندهای جدید، فقط آمده باشند تا سود کوتاه مدتی داشته باشند، در واقع آنها برند نیستند بلکه نامی برای محصولات بی‌کیفیت خود هستند که با پیشنهادهای فریبنده قرار است جیب شما را خالی کنند و در صورت خرابی و اشکال در محصولات آنها، جایی، وجود خارجی ندارد که بتوانید آنها را مرجوع کنید.

بررسی و مقایسه خود را در جزئیات نیز امتداد دهید!

یک کامپیوتر فارغ از نوع آن، از قطعات اصلی شامل مادربورد، پردازنده، هارد، رم و گرافیک تشکیل شده است. تجمیع قدرت و ظرفیت این قطعات در یکدیگر باعث می‌شود تا شما بتوانید به سطوح پردازشی مختلفی دست یابید. معمولا همه ما اگر وفاداری خاصی به یک برند نداشته باشیم، نقطه آغاز هر خرید ما، معمولا برای مقایسه مینی‌پی‌سی‌ها یا به صورت کلی همه سیستم‌های کامپیوتری، مقایسه قطعات اصلی است. برای مثال به نوع پردازنده که core i3 باشد یا core i7 اکتفا می‌کنیم. اینکه رم دستگاه 8 است یا 16 مصداق مقایسه ما قرار می‌گیرد. در صورت قیمت برابر، اگر دستگاهی از ظرفیت فضای ذخیره‌سازی بیشتری برخوردار باشد، با اطمینان آن را خریداری می‌کنیم. اما واقعیت این است که بازار کامپیوتر به این روشنی نیست. میزان عملکرد و عمر هر قطعه ارتباط مستقیمی با توانایی و تجربه شرکت تولید کننده دارد. قطعا رم دستگاهی که برندهای صاحبنام آن را تولید کرده‌اند بسیار عملکرد و عمر بهتری نسبت به رم‌هایی دارد که معلوم نیست، چه شرکتی آن را ساخته و آن را ضمانت می‌کند. در انتخاب پردازنده نیز جزئیات حائز اهمیت هستند. برای مثال وقتی دو دستگاه با پردازنده سلرون از اینتل را با هم مقایسه می‌کنید، ضمن بررسی نسل آن، به سری آن نیز توجه کنید. برای مثال بین سری j1900 با سری j1100 از نظر قیمت و عملکرد تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجاکه به عنوان خریدار نمی‌توانید پیشنهاد باز نمودن دستگاه را به فروشنده ارائه کنید، پس لازم است تا از برند و فروشگاهی خریداری نمایید که کاملا به آن اعتماد دارید. در اینجا گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر کامپیوترهای کوچک بسیار حائز اهمیت است.

اطمینان یابید که دستگاهی که خریداری می‌کنید، کاملا نو است!

بله، درست خواندید! متاسفانه مشاهده شده برخی از عرضه‌کنندگان محصولات کامپیوتری که در اینجا موضوع صحبت ما عرضه‌کنندگان کامپیوترهای کوچک است، بعضا بصورت آگاهانه یا ناآگاهانه با محصولاتی در مناقصات و استعلامات شرکت می‌کنند که در آن‌ها از قطعات اصلی کارکرده یا فیک (مارک تقلبی) استفاده شده‌است . بدیهیست در بازار‌های بین‌المللی فروش دستگاه‌های کارکرده با قیمت‌های پایین‌تر امری طبیعی و معقول است و با آگاهی و ریسک‌پذیری خریدار انجام می‌شود اما ارائه کالاهای کارکرده در شرایطی که کارفرما یا مشتری انتظار کالای نو دارد یا فروش با قطعات غیر اورجینال امری غیر اخلاقی و نادرست است. این افراد و شرکت‌ها برخی از قطعات داخلی نو مانند رم و هارد که امروزه بسیار ارزشمند شده‌اند را، با قطعات کارکرده آنها در کامپیوترهایی با مادربورد نو جایگزین می‌کنند. برای اطمینان از نو و کارکرده بودن چنین قطعاتی نیاز است تا دستگاه را باز کنید. کامپیوترها به خصوص مینی‌پی‌سی‌ها در صورت استفاده و کارکرد پردازنده به علت گرمای تولید شده و بسته به زمان کارکرد، رنگ حاشیه پردازنده تغییر می‌کند که عموما از رنگ کرم به رنگ قرمز تغییر رنگ می‌دهد. بدیهیست هر چه پردازنده بیشتر کارکرده باشد رنگ حاشیه به قرمز نزدیک‌تر خواهد بود. بنابراین پردازنده‌های کارکرده با تغییر رنگ و کاهش شفافیت مواجه می‌شوند.

در خصوص هاردها طبیعتا با نرم افزارهای مختلف مانند hard disk essentials  یا شبیه آن می‌توان از نو یا کارکرده بودن دستگاه‌ها اطمینان حاصل کرد. البته متاسفانه برخی از افراد از این مورد هم سوء ااستفاده کرده و با دستکاری چیپ هاردها میزان کارکرد آنها را تغییر می‌دهند که البته با بررسی نرم افزاری قابل شناسایی است.

مورد دیگر استفاده از قطعات غیر نو برای رم یا حافظه موقت است بطور مثال در حال حاضر رم‌های نو برند سامسونگ در بازار ایران یافت نمی‌شود اما متاسفانه دیده شده برخی عرضه کنندگان با این رم‌ها کالا ارائه می‌دهند. این رم‌ها عمدتا یا از دستگاه‌های دیگر منتقل شده یا بطور کلی بصورت کارکرده وارد شده‌اند .

استفاده از قطعات با برندهای فیک (تقلبی) هم شایع می‌باشد. بطور مثال برند Kingstone به طور گسترده دارای نمونه‌های تقلبی است که قیمت آن‌ها بعضا تا 50% ارزانتر است و طبیعتا عملکرد مناسب و طول عمر مناسبی نخواهند داشت. برای مشخص کردن کالای اورجینال از تقلبی می‌توان به سایت مرجع آن برند مراجعه کرد و با راستی آزمایی اشاره شده، نسبت به چک کردن صحت اورجینال بودن قطعه، اطمینان حاصل کرد.  برای چک کردن رم و هاردهای این برند می‌بایست به فناوری پنتون در این محصول دقت کرد به این ترتیب که، در صورت متمایل کردن قطعه از نگاه عمودی حرف K  یا سر برند کینگستون را نشان میدهد.

اما  سایر برندهای معتبر برای راستی آزمایی اورجینال بودن آن‌ها، راه‌هایی پیشنهاد داده‌اند که می‌توان با مراجعه به سایت آنها، از شیوه تشخیص اطلاع حاصل کرد.

جمع بندی

در آخر لازم به ذکر است موارد مطرح شده تنها بخشی از راه‌های جلوگیری از تهیه محصولات نامطئن، کارکرده یا غیر اورجینال است و قطعا موارد دیگری در خصوص سایر قطعات و برندها ممکن است پیش آید که بالا به آن اشاره نشده است. بدیهست بهترین راه برای جلوگیری از خسارت بوجود آمده خرید از مراجع و تامین‌کنندگان یا تولیدکنندگان معتبر و گارانتی‌دار می‌باشد که حاضر نخواهند بود، برای کسب سود بیشتر، کیفیت کالا یا برند خود را تحت الشعاع قرار دهند. یکی از برندهای صاحبنام و معتبر در خصوص تولید و ارائه مینی‌پی‌سی‌ها، برند هترون است که تمامی قطعات داخلی به همراه آداپتورهای آنها توسط شرکت فورتیم گارانتی می‌شود. شرکت فورتیم سابقه طولانی و البته موفقیت آمیزی در طول پانزده سال فعالیت در بازار کامپیوتر ایران در کارنامه خود دارد. برای مشاهده و بررسی ویژگی‌های کامپیوترهای کوچک هترون و نیز سایر محصولات کامپیوتری می‌توانید به وبسایت فورتیم مراجعه فرمایید. امید است موارد فوق باعث ایجاد اگاهی و جلوگیری از خسارات احتمالی گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی