ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سمند EF7 قلب تکراری پژو در کالبدی تکراری

خودرو ملی سمند دومین دهه حضور خود در صنعت خودرو ایران را پشت سر می‌گذارد و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی همچنان در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خودرو ملی سمند دومین دهه حضور خود در صنعت خودرو ایران را پشت سر می‌گذارد و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی همچنان در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل است.

در حقیقت تولید سمند و بعدها سمند EF7 نقطه شروعی برای عصر جدید صنعت خودرو در ایران بود. بازار خودرو کشور به مدت ۴۰ سال تحت سلطه پیکان قرار داشت. خودرویی که در این ۴۰ سال تغییر چندانی پیدا نکرد.

از این رو، در ابتدای قرن بیستم میلادی بازار خودرو کشور نیاز به خودرویی پیدا کرد که از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به خودروهای روز دنیا باشد و حداقل امکانات استاندارد خودرویی را در اختیار رانندگان و سرنشینان قرار دهد.

سرانجام در آغاز دهه ۸۰ شمسی، سمند به بازار خودرو معرفی شد و در سال ۱۳۸۷، سمند EF7 با یک موتور جدید به جاده‌های ایران راه پیدا کرد.

ماجرای خودرو ملی سمند EF7

پیکان حدود ۴۰ سال خودروی محبوب ایرانی‌ها بود و جاده‌ها و خیابان‌ها را تحت سلطه خود درآورده بود. البته این خودرو در ابتدای تولید، به دلیل قیمت مناسب و تبلیغات توانست توجه خریداران را به خود جلب کند. اما نتوانست با صنعت خودرو جهان همگام شود و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ همچنان با یک بدنه تولید می‌شد.

از این رو، نیاز کشور به یک خودرو جدید و به روز احساس شد. خودرویی که ظاهری شبیه به خودروهای روز داشته باشد و از حداقل امکانات نیز برخوردار شود. در دهه هفتاد طرح‌هایی برای ساخت خودرو ملی ارائه شد، تا اینکه در سال ۱۳۸۰، اولین خودرو ملی به نام سمند در شرکت ایران خودرو معرفی شد.

سمند عصر جدیدی را در صنعت خودروسازی ایران باز کرد و بعد از تولید سمند معمولی، مدل‌های مختلفی از آن با نام‌های مختلفی مثل SE، LX، سورن و سورن پلاس در ایران خودرو ساخته و به بازار عرضه شد. همچنین دنا، دنا پلاس، رانا، رانا پلاس و اخیرا هم تارا راه سمند را ادامه دادند.

نام‌گذاری سمند EF7

ایران خودرو برای تولید نام و نشان محصول جدید بسیار هوشمندانه عمل کرد. سمند یکی از نام‌های اسب در زبان فارسی است و نشان سر اسب نیز همزمان با ورود سمند، به عنوان نشان و آرم ایران خودرو تعیین شد.

سمند در ابتدا با موتور ۱.۸ لیتری پژو تولید و عرضه می‌شد و در حقیقت پژو ۴۰۵ بود که یک اتاق جدید روی آن نصب شده بود. اما در اواخر دهه هشتاد، یعنی در سال ۱۳۸۷، محصولات ایران خودرو پیشرانه جدید EF7 را معرفی کرد و روی سمند نیز نصب کرد و از آن به بعد با نام سمند EF7 شناخته می‌شود.

سمند EF7 در حال حاضر در دو نوع بنزینی و دوگانه‌سوز به فروش می‌رسد.

طراحی ساده سمند EF7

سمند EF7 ساده و معمولی است. در طراحی این خودرو نه خبری از حجم‌های زیاد نیست و نه نشانی از خطوط تند و تیز. سمند EF7 در دهه هشتاد طراحی قابل قبولی داشت و توانست تنوعی به شکل و ظاهر خودروهای داخلی بدهد. اما در آستانه سومین حضورش در بازار خودرو کشور، کمی قدیمی به نظر می‌رسد. با این حال، نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل، ظاهر بهتری دارد.

کابین سمند EF7 ساده مثل ظاهرش

سادگی طراحی ظاهری و بدنه سمند EF7 به کابین آن نیز سرایت کرده است. برای تزئینات داخلی این خودرو از پلاستیک‌های طرح چوب استفاده شده است که باعث شده تا کمی از سادگی آن کاسته شود و رنگ و رویی به کابین سمند EF7 دهد.

با توجه به اینکه این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید شده، جادار بوده و گنجایش ۵ نفر را دارد.

موتور EF7 بنزینی و دوگانه‌سوز سمند

سمند EF7 در دو نوع بنزینی و دوگانه‌سوز عرضه می‌شود.

نوع اول از موتور بنزینی EF7 استفاده می‌کند. این موتور ۱.۶ لیتری، دارای ۴ سیلندر است و می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار نیرو تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند EF7 بنزینی ۱۲ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۴۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور EF7 پایه گازسوز، نوع دیگری است که روی این مدل سمند نصب شده است. قدرت این موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندره، ۱۳ اسب بخار از موتور بنزینی کمتر است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند EF7 دوگانه‌سوز نیز مثل نوع بنزینی است. البته با استفاده از بنزین می‌تواند به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در صورتی که از سوخت گاز استفاده کند، حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر، به ۷.۵۴ لیتر بنزین و یا ۷.۸ متر مکعب گاز نیاز دارد.

امکانات و تجهیزات سمند EF7

کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضدسرقت، سنسور عقب، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، ترمز ABS و EBD، فرمان تلسکوپی، سیستم عیب‌یاب هوشمند، سیستم هشداردهنده گویا، سیستم کنترل بخار بنزین از تجهیزات ایمنی این خودرو داخلی است.

برای رفاه راننده و سرنشینان امکاناتی در سمند EF7 تعبیه شده که عبارتند از: فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، آینه‌های بغل برقی، صندلی‌های قابل تنظیم جلو و رینگ فولادی ۱۵ اینچی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • oldmuscleride
    oldmuscleride | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    تبلیغ ترمیناتور ? ?

  • majid
    majid | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    اخه-سمند-تبلیغ-داره-والا-از--اجبار-میخرن و-گرنه--از-ایران-خودرو-سمند-بیست-سال-پیش-میخره

  • GT
    GT | ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

    این دیگه چه سمی بود?

مطالب پیشنهادی