ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تفاوت سی پی یوهای اینتل و ای ام دی

آیا قصد خرید سی پی یو دارید؟ آیا باید از سی پی یوهای اینتل یا ای ام دی استفاده کنید؟  رقابت ای ام دی در مقابل اینتل و مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی یکی از بزرگترین بحث ها برای علاقه مندان به رایانه های ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آیا قصد خرید سی پی یو دارید؟ آیا باید از سی پی یوهای اینتل یا ای ام دی استفاده کنید؟  رقابت ای ام دی در مقابل اینتل و مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی یکی از بزرگترین بحث ها برای علاقه مندان به رایانه های شخصی است  و در سال 2021 ، این دو غول صنعت از رقابت بالاتری نسبت به یک دهه گذشته برخوردار هستند. موج اول پردازنده‌های AMD Ryzen با توجه به برچسب قیمت، 8 هسته و 16 رشته و برتری را ارائه می‌دهند. مورد دوم اوضاع را حتی بیشتر پیش می‌برد. Threadripper 2 Ryzen مجهز به 32 هسته و 64 رشته خیره کننده رول می‌شود.

در اواخر سال 2020، AMD نسل چهارم پردازنده‌های دسکتاپ مبتنی بر Ryzen از جمله پردازنده گران قیمت Ryzen 9 را ارائه داد. جدیدترین سری پردازنده‌های AMD برای رقابت در برابر Core i3، i5، i7 و i9 فعلی اینتل رقابت می‌کنند. برای نگاهی متمرکز به چگونگی تغییر Ryzen 9 برای AMD، این مقاله را بررسی کنید.

بیایید ببینیم مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی به چه صورت است.

کدام یک بهترین پردازنده است: Intel یا AMD Ryzen؟

بسیاری از بررسی‌های چند صفحه ای را در اینترنت با انواع معیارها، سناریوهای پیچیده اورکلاکینگ و نظریه پردازی مبتنی بر فن آوری غیرقابل انکار در مورد اینکه کدام یک بهترین است، مشاهده خواهید کرد، اما ما رویکرد کمی ‌متفاوت را در پیش می‌گیریم.

ما همه چیز را یک به یک می‌گیریم و آن‌ها را به بخش‌های گسسته تقسیم می‌کنیم. اگر یک صفحه گسترده بزرگ می‌خواهید که به مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی و تفاوت سرعت کلاک را بین پردازنده‌های CPU Intel و CPU AMD نشان دهد، اگر می‌خواهید اختلاف قیمت بین پردازنده‌های AMD Ryzen و Intel را پیدا کنید، اگر می‌خواهید مقایسه معیار به معیار داشته باشید، به ادامه مطالب بپردازید.

AMD Ryzen در یک نگاه

موج اول تراشه‌های رایج Ryzen AMD در سه خانواده تقسیم شده است: Ryzen 7، Ryzen 5 وRyzen 3 . هرچه عدد بالاتر باشد، مشخصات پردازنده بالاتر است. این روش اولیه سه طبقه همچنین مقایسه تراشه‌های AMD's Ryzen در مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی بسیار آسان می‌کند. Ryzen 3 یک جایگزین ابتدایی برای Intel i3 بود، Ryzen 5 یک نمونه اصلی برای Intel i5 بود و Ryzen 7 در مقابل عملکرد ارائه شده توسط Intel i7 قرار گرفت.

سپس، در سال 2018، AMD موج دوم پردازنده‌های Ryzen خود را معرفی کرد. با تکیه بر روند جدید تولید 12 نانومتری و معماری Zen +، این سری دوم پردازنده‌های Ryzen به چهار خانواده تقسیم شد. Ryzen 3، Ryzen 5 و Ryzen 7 همه برگشتند. این خانواده Ryzen تجسم یافته، سرعت کلاک را افزایش داده و مصرف برق را کاهش می‌دهند

این بار نیز AMD با مجموعه ای از پردازنده‌های فوق العاده سطح بالا به نام Threadripper محدوده را پشت سر گذاشت.

جایی که محدوده اصلی Ryzen دارای 8 هسته و 16 رشته قابل توجه است، سری Threadripper از 12 هسته و 24 رشته شروع می‌شود و تا 32 هسته و 64 رشته شروع می‌شود.

هسته‌های پردازشی اضافی ارائه شده توسط Ryzen در مقایسه با پردازنده‌های Intel’s Kaby و Coffee Lake به این معنی است که بعضی از کارها خیلی سریع‌تر اجرا می‌شوند. اگر رندر سه بعدی / رمزگذاری ویدئو را انجام دهید یا هر یک از بازی‌های مورد علاقه خود را در چندین هسته بهتر اجرا کنید پس ارزش پرداخت پول اضافی را دارد. هسته‌های اضافی همچنین می‌توانند به جریان بازیهای ویدیویی در سرویسهایی مانند Twitch کمک کنند.

به روز رسانی CPU AMD

در اواخر سال 2019، AMD نمونه کارهای Ryzen خود را به روز کرد. با این حال، آن‌ها فقط Ryzen 3، 5 و 7 را ارتقا ندادند. آن‌ها همچنین گزینه جدیدی را به Ryzen 9 معرفی کردند. اگر در شش ماه اخیر یا بیشتر در مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی شاهد هیاهوی بیشتری در AMD بوده اید، احتمالاً دلیل این امر سری Ryzen 9 است.

سی پی یوهای ای ام دی

  • Ryzen 3 : شروع از 175 دلار
  • Ryzen 5 : شروع از 240 دلار
  • Ryzen 7 : شروع از 440 دلار
  • Ryzen 9: شروع از 670 دلار
  • Ryzen Threadripper : شروع از 3270 دلار

CPU Intel در یک نگاه

به طور کلی، پردازنده‌های Intel Core i7 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های Intel Core i5 دارند که به نوبه خود بهتر از پردازنده‌های Core i3 هستند. Core i7 نه هسته دارد و Core i3 دارای سه هسته است. اعداد بیشتر از اینکه یک مشخصات خاص بر اساس شمارش هسته یا سرعت کلاک یا هر چیز فنی از این قبیل باشد، یک روش دلخواه برای تشخیص قدرت پردازشی نسبی آن‌ها است.

همچنین Intel Core i9 برای بررسی وجود دارد. سری Core i9 که در سال 2017 معرفی شده است، یک سری پردازنده فوق العاده بالا است که دارای موضوع فوق العاده بالا و تعداد هسته است. پردازنده Core i9-7980X پیشرفته دارای 18 هسته (با فرکانس 2.6 گیگاهرتز) است و می‌تواند همزمان 32 رشته را اداره کند در حالی که ارزان ترین گزینه - i9-7900X دارای 10 هسته (قادر به ارائه 20 رشته) و یک پایه است سرعت ساعت 3.3 گیگاهرتز است.

هنگام مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی این را در نظر داشته باشید که متأسفانه، هرچقدر که این اعداد جذاب به نظر می‌رسند، اکثر نرم افزارهای مدرن واقعاً آماده استفاده از این قابلیت‌ها نیستند - خصوصاً در فضای بازی. آن‌ها همچنین در مقایسه با بقیه ترکیب بسیار گرانی هستند. این سی پی یوها در مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی از بسیاری جهات، بیشتر از پردازنده‌های Ryzen 9 با پردازنده‌های AMD Ryzen Threadripper شباهت دارند.

پردازنده های اینتل

اگر می‌خواهید رایانه دسک تاپ بعدی خود را حول آخرین پردازنده‌های مرکزی (نسل دهم) اینتل بسازید، آنچه در انتظار است این است:

  • Intel Core i3 با شروع قیمت از 217 دلار
  • Intel Core i5با شروع قیمت از 365 دلار
  • Intel Core i7 با شروع قیمت از 586 دلار
  • Intel Core i9 : شروع قیمت از 895 دلار

برنده مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی چه کسی است؟

AMD به طور کلی در مقایسه سی پی یوهای اینتل و ای ام دی پیروز می‌شود، اما یک پردازنده اینتل بسته به نیاز شما همچنان می تواند گزینه بهتری باشد. با توجه به نیازتان و پس از انتخاب شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی بانی نو گزینه نهایی خود را انتخاب کرده و بخرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hamed913
    hamed913 | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    این مقاله قشنگ معلوم بود یه ترجمه با نقص از یه سایت انگلیسی بوده و اطلاعات اشتباهی هم در مورد تعداد هسته نسل ها داده

  • VDIEX
    VDIEX | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    من قبلا میگفت Intel ولی AMD با این CPU های جدیدش ثابت کرد که تو همه زمینه ها و حتی گیمینگ از اینتل بهتره

  • molavy
    molavy | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    خیلی وقته سی پی یو ها دسکتاپ دست و پا و در جا میزنم
    یک مقایسه
    4590 شش سال پیش رو با
    Amd 3500 بکنید معلوم میشه که تو ۶ سال چهل درصد بهتر شدن

مطالب پیشنهادی