ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آی تی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

آی تی چیست؟ بازار کار رشته آی تی چگونه است؟ درآمد یک مهندس آی تی چقدر است؟ آیا برای کسب درآمد از IT باید حتما در رشته آی تی تحصیل کنیم؟ چگونه وارد رشته آی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آی تی چیست؟ بازار کار رشته آی تی چگونه است؟ درآمد یک مهندس آی تی چقدر است؟ آیا برای کسب درآمد از IT باید حتما در رشته آی تی تحصیل کنیم؟ چگونه وارد رشته آی تی شویم؟ فارغ التحصیلان رشته آی تی چه مهارت‌هایی دارند؟

این سوالات فقط گوشه ای از سوالاتی است که ذهن بسیاری را مشغول کرده.

تیم ما در این مقاله سعی نموده تا به کامل ترین صورت ممکن، به یکایک پرسش های شما دوستان جویای علم پاسخ دهد. تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه پیدایش آی تی

بطور کلی، استفاده از کامپیوترها جهت ذخیره سازی، بازیابی و انتقال داده را IT یا فناوری اطلاعات می نامند. بشر همواره و از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح در عصر سومریان باستان توسط نوشتن به نوعی در حال انتقال، بازیابی، ذخیره سازی و برقراری ارتباط بوده است؛ این در حالی است که اصطلاح آی تی به معنی امروزی آن از سال 1958 و پس از چاپ مقاله ای توسط دانشگاه هاروارد در مجله Business Review، به وجود آمد.

به مرور زمان هرکدام از بخش های آی تی پیشرفته تر شدند و خود را با تکنولوژی روز وفق دادند. مثلا توسعه نرم افزار به فرایندی تبدیل شد که طی آن برنامه نویسان و تحلیل گرهای سیستم با اهداف تجاری شروع به کدنویسی کردند. یا تکنولوژی مجازی سازی که منجر به از بین رفتن و یا حداقل تغییر پیوند بین سیستم های عامل و سرورهای سخت افزاری شد. امروزه فضاهای ابری جایگزینی برای دیتا سنترهای مرسوم قدیمی هستند.

رویکرد آکادمیک و علمی مهندسی آی تی (IT)

از دیدگاه دانشگاهی، آی تی رشته ای است که دانشجویان را برای رویارویی با تکنولوژی‌های کامپیوتری مورد نیاز صنایع و کسب و کارهای مختلف آماده می کند.

رشته IT و رشته کامپیوتر از نظر دروس پایه دانشگاهی، بسیار شبیه یکدیگر هستند؛ علم کامپیوتر تمرکز بیشتری روی تئوری و طراحی دارد در حالی که رشته آی تی بیشتر ابزاری کاربردی برای پشتیبانی سیستم های نوین کسب و کار در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار می دهد.

آنچه که مهندس آی تی را از مهندس نرم افزار یا سخت افزار متمایز می‌کند، مهارت‌های ویژه مهندسین رشته فناوری اطلاعات است.

از جمله این مهارت‌ها می توان به توانایی مهندسین آی تی جهت بروز رسانی سیستم های انتقال داده و اطلاعات و تکنولوژی ها و فناوری های یک سازمان اشاره کرد. این بروزرسانی نیاز مبرم تمامی واحدهای کسب و کار و سازمان های کوچک و بزرگ است.

همچنین یک مهندس آی تی می‌تواند سازمان ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، نیاز‌های سازمان را شناسایی و راه کارهایی برای پیشرفت سازمان ارائه دهد. در واقع یک مهندس آی تی نقش یک پل را بین مدیران سازمان و مهندسین سازمان بازی می‌کند، دلیل آنکه مهندسان آی تی می‌توانند مدیریت تیم‌های بین رشته‌ای را به طریق مناسب به عهده بگیرند، آن است که مهندسین آی تی زبان مهندسی را در قالب دروس علوم مهندسی و زبان مدیران را در دروس تخصصی رشته آی تی آموخته اند.

چگونه می‌توان وارد رشته آی تی شد؟

مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش تحت عناوین نرم افزار، فناوری اطلاعات، معماری سیستم های کامپیوتری و رایانش امن است. اگر می خواهید وارد هر یک از گرایش های مهندسی کامپیوتر از جمله فناوری اطلاعات شوید باید کنکور سراسری ریاضی فیزیک شرکت کنند و در رشته مهندسی کامپیوتر پذیرفته شوید. تعیین گرایش برای دانشجویان دوره لیسانس کامپیوتر پس از حدود 4 ترم و با انتخاب از میان گرایش های ذکر شده میسر خواهد بود.

مهمترین دروس رشته آی تی در مقطع کارشناسی عبارتند از:

ساختمان داده و طراحی الگوریتم: به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین درس رشته کامپیوتر، ساختمان داده مجموعه ای از داده ها ، روابط بین آنها و توابع یا عملیاتی است که می توان روی آنها اعمال نمود.

برای دانشجویانی که علاقه‌مند به پژوهش و تولید الگوریتم‌های بهینه برای مسائل و چالش‌های موجود و یا برنامه نویسی هستند، داشتن دانش ساختمان داده‌ها باعث ایجاد نگاهی ویژه و متفاوت به مسائل می شود.

درس ساختمان داده به دسته بندی، مدیریت و نحوه ذخیرش داده ها به نحوی که بتوان دسترسی موثرتری به داده ها داشت می پردازد.

ریاضیات گسسته : به عنوان یکی از بنیادی ترین دروس رشته کامپیوتر، ریاضیات گسسته عامل به وجود آمدن دروسی همچون مدار منطقی و نظریه زبان و ماشین نیز بوده است.

همان طور که می دانید، زبان کامپیوتر به صورت باینری (صفر و یک) است؛ و چون زبان باینری اساسا از ریاضیات گسسته تشکیل شده است، می توان زبان کامپیوتر را کاملا وابسته به ریاضی گسسته دانست.

همین طور ذخیره شدن نرم افزارها و فایلها به صورت رشته های عظیمی از 0 و 1 را می توان توصیفی از وابستگی کامپیوتر به ریاضیات گسسته دانست.

شبکه های کامپیوتری : دنیای امروز، دنیای اطلاعات و انتقال داده ها است؛ این انتقال توسط شبکه های کامپیوتری انجام می‌پذیرد.

شبکه‌ های کامپیوتری نتیجه اتصال بین کامپیوتر‌ها، اجزای آن ها و بسیاری دیگر از اشیای الکتریکی است.

در درس شبکه های کامپیوتری تمرکز اصلی بر روی اینترنت است. بدون تردید اینترنت امروزی، با صدها میلیون کامپیوتر، لینک های مخابراتی و سوئیچ هایی که آنها را بهم متصل کرده است، در کنار میلیارها کاربر و نیز شبکه ای عظیم از ابزارهای اینترنتی مانند حسگرها، دوربین‌های وب، کنسول‌های بازی، قاب عکس‌های الکترونیکی و بسیاری دستگاه های دیگر، بزرگترین سیستم مهندسی ساخته دست بشر در تمام طول تاریخ است.

در درس شبکه های کامپیوتری به تاریخچه شبکه، ساختار لایه‌ای شبکه های کامپیوتری و استاندارها و پروتکل های گوناگون هر لایه پرداخته می‌شود.

برای مشاهده فیلم های رایگان آموزش شبکه های کامپیوتری، کافی است عبارت درس شبکه های کامپیوتری را در گوگل سرچ کنید و روی لینک مربوط به سایت کنکور کامپیوتر کلیک کنید

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته آی تی چگونه است؟

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و ورود به بازار کار تحت عنوان مهندس آی تی، بنا به پیشرفت لحظه ای علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تخصص شما یکی از پرتقاضاترین نیازهای روز خواهد بود.

با بررسی لیستی از پول ساز ترین و بزرگترین شرکت های حال حاضر دنیا خواهید دید که بسیاری از این شرکت ها فعال در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات هستند؛ مواردی نظیر ماکروسافت، اپل، گوگل، آمازون، سامسونگ و ...

با توجه به توضیحاتی که گستردگی بازار کار رشته آی تی را بیان می کند و نیز با توجه به روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، موقعیت های شغلی همواره برای فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات فراهم است. به عنوان بخش بسیار کوچکی از مشاغل نیازمند به حوزه فناوری اطلاعات می توان به شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، تولیدکنندگان قطعات صنعتی و کامپیوتری، شرکتها، مؤسسات خدماتی، مراکز آموزشی و … اشاره کرد.

تا سال 2022 شانس یافتن یک شغل و استخدام شدن در حوزه های مرتبط با علوم کامپیوتر بین 7 تا 25 درصد و در سایر رشته ها چیزی حدود 11 درصد خواهد بود.

برخی از موقعیت های شغلی مهندس آی تی پس از ورود به بازار کار عبارتند از:

  • برنامه نویس در شرکت های تولید کننده نرم افزار
  • ادمین و پشتیبان شبکه در شرکت‌های کوچک و بزرگ
  • طراح سایت و رابط کاربری
  • سرپرست آی تی
  • تحلیل گر دیتا یا Big Data Engineer
  • هر آن چه در اطراف ما به نحوی با علوم کامپیوتر گره خورده است.

آموختن مهارت های زیر می تواند به مهندسین آی تی جهت ارتقای دانش کاری کمک کند:

  • امنیت سایبری
  • پردازش ابری
  • دانش اینترنت اشیا (IoT)
  • اتوماسیون آی تی
  • توسعه نرم افزار
  • تحلیل داده و مدیریت Big Data
  • دانش DevOps – علومی که حاصل پیوستن توسعه و بهره برداری است.
  • هوش مصنوعی
  • زبان ماشین
  • توسعه اپلیکیشن موبایل

برخی کاربردهای ملموس آی تی در زندگی کاری و شخصی ما

  • تسهیل فرایندهای محاسبه، چاپ و توزیع حقوق و دستمزد
  • ساخت وب سایت برای فورش محصول یا ارائه خدمات
  • مدیریت فرایندها و مشکلات احتمالی مشتریان حین فرایند خرید
  • شبکه های اجتماعی
  • تحصیل آنلاین در سراسر دنیا
  • امکان دورکاری برای شاغلین

و هزاران مورد دیگر که به راحتی قابل درک هستند.

متوسط درآمد مهندس آی تی چقدر است؟

با در نظر گرفتن بازار کار گسترده رشته آی تی در سازمان های کوچک و بزرگ و نیاز روزافزون غول های فناوری دنیا به علوم فناوری اطلاعات، شاغلین فعال در این حوزه بنا به سطح تخصص خود می توانند در داخل کشور انتظار کسب درآمدی در محدوده 4 تا 30 میلیون تومان در ماه و در خارج از کشور در محدوده 2 تا 12 هزار دلار در ماه را داشته باشند.

شایان ذکر است که این اعداد به صورت میانگین بیان شده و این در حالی است که برخی شاغلین در شرکت Google سالیانه بیش از 800 هزار دلار درآمد دارند.

استاد رامین رضوی فارغ التحصیل از دانشگاه تهران با بیش از 10 سال سابقه تدریس در حوزه آموزش علوم کامپیوتر و آی تی، با افتخار توانسته است شاگردانی بسیار موفق در کسب مدارج علمی تربیت نماید.

از شما دعوت می کنیم برای آشنایی هرچه بیشتر با خدمات مجموعه کنکور کامپیوتر، از سایت ما بازدید نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Seyyed Amin
    Seyyed Amin | ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

    مقاله خیلی عالی ای بود? ? ?

  • BizBiz
    BizBiz | ۹ فروردین ۱۴۰۰

    برای کنکورش باید چقدر خوند؟!

  • mhzarei
    mhzarei | ۸ فروردین ۱۴۰۰

    کنکور و تحصیل در رشته کامپیوتر، آینده کاریش را خیلی خوب توضیح دادید
    لطفا بازم ازین مقاله ها بزارید

    ممنون

  • adnanhosseini
    adnanhosseini | ۸ فروردین ۱۴۰۰

    مقاله بسیار جالب و آموزنده ای بود.

  • milaaad
    milaaad | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    ممنون، مفید و به روز بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی