ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

قد علم کردن شیائومی در برابر سامسونگ در بازار موبایل

رقابت امروزه فضای تازه‌ای پیدا کرده است؛ اگر تا دیروز بخش بزرگی از سهم بازار میان دو رقیب قدیمی و بزرگ، یعنی سامسونگ و اپل، تقسیم شده بود، امروزه یک رقیب بسیار قوی و تازه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

رقابت امروزه فضای تازه‌ای پیدا کرده است؛ اگر تا دیروز بخش بزرگی از سهم بازار میان دو رقیب قدیمی و بزرگ، یعنی سامسونگ و اپل، تقسیم شده بود، امروزه یک رقیب بسیار قوی و تازه نفس به جمع آن‌ها اضافه شده است. طبق آماری که به تازگی منتشر شده شیائومی دیگر شخص سوم میدان نیست و با کنار زدن اپل به اصلی‌ترین رقیب سامسونگ بدل شده است. اگر شما از دوستداران شیائومی نباشید بازهم خبر خوشحال کننده‌ای برای شما وجود دارد؛ چراکه برندهای دیگر نیز وادار به توسعه و تقویت گوشی‌های خودشان می‌شوند.

البته این تنها مثال از جذابیت‌های رقابت نیست؛ حجم بالای رقابت تولیدکنندگان بزرگ در بازارهای مختلف موجب شد که شکل و شمایل بازارها نیز تغییر کند و موضوع این نوشتار، تغییر سبک و رنگ و بو گرفتن همین بازار است. اما ابتدا می‌خواهیم از یک رقابت بسیار مطرح بگوییم رقابتی که مدت کوتاهیست شکل گرفته اما سری دراز دارد.

 یک ژن خاص در میان برندهای موبایل

تعجبی ندارد با حضور رقبای سرسختی همچون اپل و شیائومی بازهم بیشترین سهم از بازار در دستان سامسونگ جای می‌گیرد. با اینکه رقبای قدیمی‌تر این کمپانی همچون ال‌جی یا HTC و سونی، پیش از سامسونگ از اندروید استفاده کردند، اما نتوانستند به موفقیت‌های این برند دست پیدا کنند و نکته جالب‌تر اینکه حتا شرکت اصلی سازنده اندروید، یعنی گوگل، با داشتن گوشی‌های هوشمند اختصاصی خود یعنی پیکسل نیز، نتوانست فروشی مشابه یا حتی نزدیک به سامسونگ کسب کند. سال‌ها ساخت و عرضه بهترین گوشی‌های اندروید، این ویژگی را در ژنتیک سامسونگ کاشته که سامسونگ به برندی شناخته شده تبدیل شود و این ژنتیک، همه دارایی سامسونگ است.

شاید درباره گوشی‌های سامسونگ، قیمت گوشی های سامسونگ کمتر از کیفیت آنها مطرح باشد. اگر به لیست قیمت گوشی های سامسونگ در سایت‌های معتبری همچون ایسل نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید گوشی‌های ارزان‌تری هم هستند که همان امکانات را ارائه می‌دهند. اما با این حال، سامسونگ بیشترین سهم را از بازار فروش و تولید گوشی‌های موبایل در اختیار دارد. به نظرتان علتش چه ‌می‌تواند باشد؟

چیزی که از سامسونگ در ذهن خریداران گوشی‌های اندروید نقش بسته است آن‌ها را مجاب به خرید گوشی‌های سامسونگ می‌کند. همواره گوشی‌‎های ارزان‌تری نسبت به قیمت گوشی های سامسونگ در بازار وجود دارد که -دست کم بر روی کاغذ- همان امکانات را ارائه می‌دهد. اگر بنا را بر پایین‌ترین قیمت بگذارید برندهای گمنام زیادی را پیدا می‌کنید که ظاهرا گوشی‌های خوبی را تولید می‌کنند اما تجربه کاربری ثابت می‌کند که ویژگی‌های منفی این گوشی‌ها بر روی کاغذ نقش نمی‌بندد.

با تمامی این حرف‌ها سامسونگ تنها بازیگر این تئاتر نیست که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. حتا اگر سامسونگ قابل اعتمادترین برند هم باشد، بازیگران دیگری در این صحنه وجود دارند؛ بازیگرانی که گاهی جوان هستند و به تازگی نقش خودشان را در تئاتر بزرگ مارکت گوشی‎های موبایل پیدا کرده‎اند و این صحنه تئاتر جاییست که در آن خودشان را امتحان کنند. اغلب این بازیگران نو پا در برابر قدیمی‌ها تاب نمی‌آورند و از صحنه مارکت محو می‌شوند اما تعداد کمی از آن‌ها تبدیل به یک ستاره بزرگ می‌شوند. ستاره‌هایی که از وجناتشان پیداست آمده‌اند که بمانند. یکی از این ستاره‌های موفق شیائومی نام دارد.

شیائومی چگونه پیشرفت کرد؟

در حالی که غول‎های بزرگ فناوری از قدیمی‌ترین‌ها بودند اما از روز ورود شیائومی به این مارکت تنها چیزی حدود 10 سال می‌گذرد. به‌تازگی، بر اساس آماری که شرکت تحقیقاتی canalys منتشر کرده است، شیائومی موفق شد با میزان رشد حیرت‌انگیز 83 درصدی از سد اپل عبور کند و 17 درصد بازار گوشی‌های موبایل را در اختیار بگیرد.

راز این موفقیت در سیاستیست که این کمپانی از آن استفاده می‌کند، سیاستی که موجب می‌شود شیائومی حاشیه سود را تا آنجایی پایین بیاورد که قیمت گوشی های شیائومی را به حداقل برساند. اما وجود حاشیه سود پایین، بسیار خطرناک است. همچنین حاشیه سود پایین توانایی توسعه کمپانی‌ها و شرکت‌ها را پایین میاورد. پس شیائومی چگونه با این سیاست سخت توانسته به این سرعت پیشرفت کند؟

پاسخ در تفاوت پنل درآمدی شیائومی و سامسونگ است؛ در واقع باید گفت سامسونگ قیمت مناسبی را برای گوشی‌هایش در نظر می‌گیرد. تنها چیزی که موجب می‌شود شیائومی سود خود را پایین بیاورد و با این وجود به طرز سرسام‌آوری توسعه پیدا کند این است که شیائومی از طریق دیگری به سود خود برسد.

برخی منابع می‌گویند پنل درآمدی شیائومی علاوه‌بر فروش اجناس شیائومی بر تبلیغات نیز تمرکز دارد. این یک ویژگی زننده است. تصور کنید در حال استفاده از گوشی خود هستید و مدام تبلیغات تمرکز شما را بر هم می‌زنند. اما شیائومی به خوبی از پس اینکار برآمده چرا که وجود تبلیغات شما را آزار نمی‌دهد. کافیست خودتان شیائومی داشته باشید یا از کسانی که شیائومی دارند بپرسید. مطمئنا متوجه می‌شوید که تبلیغات آنقدری نیست که موجب بروز حس ناخوشایند در کاربر شود.

به هر حال پنل درآمدی شیائومی هرچه که باشد، این یک معامله برد-برد است چرا که هم مشتریان به گوشی‌های با قیمت مناسب می‌رسند، هم تبلیغات مناسب بر اساس الگوریتم و موقعیت مکانی موجب رونق کسب و کارها در سراسر دنیا می‌شود و در کنار اینها سود شیائومی نیز حفظ می‌شود.

اما تبلیغات بر اساس الگوریتم‌ها و موقعیت‌های مکانی مشتریان به فروش بیشتر گوشی‌ های شیائومی وابسته است. چراکه این‌گونه تبلیغات نیازمند تعداد کاربران زیادی می‌باشد و به همین علت هرچه شیائومی گوشی‌های بیشتری بفروشد درآمدش از تبلیغات نیز بالا می‌رود. از آن گذشته، وجود برندهای متعدد نشان می‌دهد شیائومی تمرکز خود را بر روی تنوع محصول قرار داده تا از طریق آن بتواند بازارهای کشورهای در حال توسعه مثل هند و ایران را تحت شعاع قرار دهد. اما از دیدگاه بازاریابی، تنوع بیش از حد محصولات می‌تواند انتخاب را برای خریدار سخت کند و باعث می‌شود مشتری برای یک خرید مطمئن نیاز به ساعت‌ها تحقیق و پرس و جو داشته باشد.

سرآغاز به وجود آمدن یک نیاز بزرگ

بیایید به گذشته برگردیم؛ به سالهای قبل از کرونا، حتا اگر به آن سال‌ها و روزها نگاه کنید می‌بینید مشغله کاری زیاد و یا میزان زمان تلف شده در راه خانه و محل کار در مترو و یا در ماشین شخصی خودتان زمان زیادی برایتان نمی‌گذاشت تا به مسائلی غیر از مشکلات کاری و خانوادگی فکر کنید. حالا با وجود کرونا این مصائب بزرگ‌تر و سخت‌تر از قبل شده است.

فرض کنید شما قصد خرید یک گوشی موبایل را دارید. برای اینکه بهترین مدل گوشی با مناسب‌ترین قیمت را بخرید نیاز به تحقیق بسیار زیادی دارید. چراکه به هر حال، چه پایین‌رده بخرید چه میان‌رده و یا پرچمدار، بازهم مبلغ کمی خرج نمی‌کنید. دوباره به گذشته برگردیم؛ آن زمان که اطلاعات در مورد تکنولوژی را باید از طریق مجلات یا خرید حضوری پیگیری می‌کردید، تصور کنید برای خرید یک گوشی موبایل باید به بورس موبایل شهر می‌رفتید و از مشتریانی که گاها با شما صادق نبودند مشخصاتی را می‌پرسیدید که ممکن بود گاهی واقعا تصوری از خوب و بد بودن آن مشخصات نداشته باشید.

حال این روش قدیمی و از کار افتاده را در کنار شلوغی این روزهای زندگیتان بگذارید. شرط می‌بندم حس می‌کنید که همچون تکه‌های پازل ناهماهنگ، این روش کهنه و قدیمی نیز با زندگی امروزی شما جور نمی‌شود. پس چاره چیست؟ شما یک گوشی موبایل جدید می‌خواهید و برای خرید نیاز به اطلاعات دسته اول، مفید و معتبر دارید. چه باید کرد؟ ممکن ‌است آنقدر درگیر زندگی و پیشرفت در آن شده باشید که بخواهید آنلاین خرید کنید. بسیار خوب، این سوال مدت‌هاست که درون سبد پاسخ‌داده شده‌ها قرار گرفته‌است.

چرا به یک فروشگاه اینترنتی سر نمی‌زنید؟

درست است. جواب، فروشگاه‌های اینترنتی است. اما همه چیز به همین دو کلمه ختم نمی‌شود. اعتبار و سرویسی که فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌دهند بسیار متفاوت است و می‌شود گفت طیف وسیعی دارد. پس سوال دیگری مطرح می‌شود:« از کدام فروشگاه اینترنتی خرید کنیم؟»

ایسل؛ پیوند دهنده کالای دیجیتال با زندگی روزمره

این سوال را هم به همان سبدی بیاندازید که سوال قبلی را در آن گذاشتیم؛ سبد سوالات منسوخ شده. چرا که جواب درستی برای آن پیدا شده است: ایسل.

ایسل یک شرکت فعال بزرگ در زمینه فروش کالای دیجیتال است. آنان که در این صنف قدیمی هستند به خوبی ایسل را می‌شناسند. ایسل مدت‌ بسیاریست که در حوزه فروش کالای دیجیتال فعالیت دارد و در راستای سهولت در خرید مشتریان، با فعال کردن وبسایت خود، فروش اینترنتی خود را آغاز کرده و با سرعت زیادی محبوبیت همیشگی خود را در فضای دیجیتال نیز به دست آورده است.

اما هدف ایسل فقط فروش کالای دیجیتال نیست بلکه ایسل کالای دیجیتال را به زندگی روزمره‌تان پیوند می‌دهد. اگر نگاهی به مقالات و نقد و بررسی‌هایی که از کالاهای دیجیتال در ایسل وجود دارد بیاندازید به‌درستی متوجه اثرات این هدف جذاب می‌شوید. در کنار تمام این ویژگی‌های خوب، آنچه که ایسل را خاص و جذاب می‌کند مشاوره تلفنی برای خرید موبایل است. در ساختمان بزرگ ایسل کادری مجرب وجود دارد که در تمامی ساعات کاری پاسخگوی سوالات مشتریان هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی