ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

جامع‌ترین راهنمای خرید سرور ابری

سئو سایت از معیارهای بسیار مهمی است که می‌تواند روی آینده کسب‌وکار شما تاثیر مثبت یا منفی بگذارد که این مقوله نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله سرعت سایت و امنیت آن وابسته است. این ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سئو سایت از معیارهای بسیار مهمی است که می‌تواند روی آینده کسب‌وکار شما تاثیر مثبت یا منفی بگذارد که این مقوله نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله سرعت سایت و امنیت آن وابسته است. این دو هم به نوبه خود به سرور و هاستی که محتوا و اطلاعات ما در آن قرار دارد وابسته هستند. بنابراین انتخاب و خرید سرور مناسب یکی از ستون‌های اصلی برای شروع هر کسب‌وکاری است. اما در این مسیر دشواری‌هایی وجود دارد که باعث سردرگمی بسیاری از افراد شده است. به همین خاطر در این نوشته سعی می‌کنیم راهنمای جامعی برای انتخاب سرور در اختیار شما قرار دهیم. اما قبل از هر چیزی لازم است با سرور مجازی، سرور اختصاصی و سرور ابری آشنا شویم.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا VPS که مخفف عبارت Virtual Private Server است به  نوعی از سرور اشاره دارد که در آن یک سرویس فیزیکی (سخت‌افزار) را به کمک نرم‌افزار به چندین سرور مختلف تقسیم می‌کنند. در این نوع سرور به جای این‌که برای هر سرویس یک سخت‌افزار جداگانه ایجاد شود، منابع را برای ایجاد چندین سرور مختلف تقسیم می‌کنند. در این حالت هر کاربر سیستم‌عامل مستقلی خواهد داشت و منابع خریداری شده شامل CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی مختص خود اوست.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یکی دیگر از انواع سرور است که ممکن است در زمان خرید سرور با ‌آن روبه‌رو شوید. سرور اختصاصی نوعی سرور است که در آن تمامی منابع ایجاد شده به‌وسیله‌ی یک سخت‌افزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در واقع می‌توانید از کامپیوتر خانگی خود هم به عنوان سرور اختصاصی استفاده کنید. اما توصیه ما این است که چنین کاری نکنید. چرا که هم مسایل مربوط به راه‌اندازی و هم پشتیبانی آن بسیار فنی، پیچیده و تخصصی است. با توجه به هزینه‌های نسبتن بالای سرورهای اختصاصی، معمولن این سیستم برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ کاربرد دارند. بنابراین اگر در ابتدای کسب‌وکار خود هستید بهتر است از سایر سرویس‌ها استفاده کنید.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری یا Cloud Server یک سیستم سروردهی است که در آن اطلاعات و داده‌های مشتری به جای یک سرور در چندین سرور در موقعیت‌های مکانی مختلف ذخیره می‌شود. در واقع با این روش چندین بکاپ از اطلاعات خود خواهید داشت و با بروز مشکل برای یکی از سرورها، اطلاعات شما از بین نخواهد رفت و از سایر سرورها در دسترس خواهد بود. مدیریت و کنترل تمام سرورها از یک کنترل پنل انجام خواهد شد و نیازی نیست برای هر بخش آن یک کنترل پنل جداگانه داشته باشید. آمازون یکی از مشهورترین شرکت‌های ارا‌یه‌دهنده‌ی Cloud Server در سرتاسر جهان است. در ایران هم شرکت ابر آروان تا حد زیادی توانسته است این وظیفه را به خوبی اجرا کند و با ایجاد زیرساخت‌های رایانش ابری، امکانات مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

 خرید سرور ابری برای کسانی مناسب است که به دنبال بهبود سئو و افزایش سرعت آن هستند و در کنار این موارد به امنیت سایت خود اهمیت می‌دهند.

بالاخره کدام سرور بهتر است؟ ابری، اختصاصی یا مجازی

در نظر داشته باشید که هیچ جواب یکسانی برای این سوال وجود ندارد و هر شرکت یا فرد باید با توجه به نیازها و شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کند. در سرورهای اختصاصی شما کنترل کاملی روی سرور دارید. حتا می‌توانید سیستم‌عامل مورد استفاده در سرور را تغییر دهید. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که داشتن آزادی عمل بیش‌تر در همه موراد به نفع شما نیست. بلکه در این مورد باعث می‌شود که زمان بیش‌تری برای این کار صرف کنید. از طرفی دیگر سرورهای مجازی این آزادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند اما کنترل و مدیریت آن‌ها ساده‌تر است. قیمت سرورها موضوع بعدی است که ممکن است تصمیم شما را تحت تاثیر قرار دهد. سرور اختصاصی هزینه‌ی بیش‌تری نیاز دارد در حالی‌که هزینه‌ی سرور مجازی و سرور ابری کم‌تر است. هم‌چنین مقیاس‌پذیری بیش‌تری را در سرورهای ابری و مجازی در اختیار دارید.

سرعت هر سه گزینه بسیار مناسب است، اما در حالت کلی سرور مجازی سرعت پایین‌تری نسبت به بقیه دارد. سرور ابری امنیت و پایداری بیش‌تری نسبت به بقیه دارد و اگر یکی از دیتاسنترها دچار مشکل شود، سایر سرورها وجود دارند و نیازهای کاربر را پاسخ خواهند داد.

خرید سرور داخلی بهتر است؟ یا خارجی؟

لوکیشن یا موقعیت مکانی هم یکی دیگر از مواردی است که برای انتخاب سرور باید آن را مد نظر قرار دهیم. توجه داشته باشید که اگر مشتریان سایت شما در داخل ایران قرار دارند، بهترین انتخاب برای شما سرور ایران است. چرا که هر چه فاصله مشتری از سرور بیش‌تر باشد، سرعت سایت کاهش پیدا می‌کند و هر چه سرعت سایت کم‌تر باشد، سئو سایت دچار افت شده و عدم رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت. اگر کاربران سایت شما در خارج از کشور قرار دارند، استفاده از سرورهای خارجی مخصوصن سرورهای اروپایی بهترین انتخاب است. خرید سرور هلند، فرانسه و آلمان گزینه‌هایی هستند که می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. این سرویس‌ها بسیار پرطرفدار بوده و از امنیت و پایداری مناسبی برخوردار هستند. البته در نظر داشته باشید که قیمت سرورهای اروپایی معمولا از سرورهای ایرانی بیش‌تر است.

سرور لینوکس با سرور ویندوزی چه تفاوت‌هایی دارد؟

یکی دیگر از مورادی که در زمان خرید سرور با آن روبه‌رو می‌شویم بحث بین سرور لینوکس و سرور ویندوزی است. قبل از هر چیزی لازم است بدانیم که هر سروری علاوه بر سخت افزار به نرم افزار یا سیستم‌عامل هم احتااج دارد. لینوکس و ویندوز دو سیستم‌عامل محبوب سرورها هستند. سرورهای لینوکسی معمولا Open Source هستند و برای استفاده از آن به لایسنس خاصی نیاز نخواهید داشت. اما سرورهای ویندوزی Open Source نیستند و برای استفاده از آن‌ها لازم است حتمن لایسنس خریداری شود. از طرفی دیگر پایگاه داده‌ی مورد استفاده در این دو با هم متفاوت است. ویندوز بیش‌تر از SQL Server استفاده می‌کند در حالی‌که My SQL پایگاه داده مورد علاقه لینوکسی‌ها است. هم‌چنین زبان برنامه نویسی ASP و ASP.NET با سرورهای ویندوز سازگاری دارند و زبان‌های برنامه نویسی PHP و Python با لینوکس سازگارتر هستند. بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید سرور، زبان مورد استفاده برای ایجاد یک وب‌سایت است. بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا از جمله وردپرس، پرستاشاپ، جوملا و دروپال با زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده‌اند، بنابراین اگر قصد دارید سایت خود را با یکی از این سیستم‌ها بسازید، بهتر است از سرور لینوکسی استفاده کنید.

Uptime نکته‌ای مهم در خرید سرور

خراب شدن سرور امری اجتناب ناپذیر است و تیم ارایه دهنده خدمات هر چقدر هم فنی و حرفه‌ای باشند باز هم در برخی از موارد سرورها از دسترس خارج خواهند شد. این را هم در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی مانند آتش سوزی، سیل یا قطعی برق می‌تواند سرورها را از دسترس خارج کند. Uptime معیاری استاندارد برای نمایش دادن کیفیت دیتاسنتر و زیرساخت‌های فنی یک شرکت است و به شکل زیر محاسبه می‌شود:

Uptime=  ( 8760 ÷ تعداد ساعت‌هایی که سایت آنلاین بوده است) × 100

این متغیر به شکل درصدی و سالیانه سنجیده می‌شود و در فرمول بالا عدد 8760 مربوط به تعداد ساعت‌های یک سال است. هر چه زیرساخت‌های یک شرکت قوی‌تر باشد و استانداردهای مورد نظر برای ساخت دیتاسنتر را بهتر رعایت کرده باشند، میزان Uptime بیش‌تر خواهد بود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند Uptime را تا 99.99 درصد افزایش دهند.

ابر آروان بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده‌ی سرور ابری در ایران

به کمک ابر آروان به راحتی می‌توانید سرور ابری خود را در کم‌تر از یک دقیقه راه‌اندازی کنید. با این سرویس امکان شخصی سازی سرور خود را دارید و می‌توانید موقعیت مکانی، سیستم‌عامل سرور و منابع‌تان را به دلخواه انتخاب کنید. در صورت لزوم امکان ارتقای پلن‌ها انتخاب شده وجود دارد و حتا می‌توانید این کار را برای چند ساعت انجام دهید و سپس به حالت قبلی بازگردید. این ویژگی در زمان‌های خاص مانند جشنواره‌ها یا مناسبت‌ها که تعداد کاربران افزایش پیدا می‌کند، بسیار کاربردی است. هم‌چنین به کمک سیستم مانیتورینگ سرورهای ابری آروان می‌توانید تمام اطلاعات و منابع خود را پایش و به کمک فایروال، سطوح دسترسی به سرور را تعریف کنید.

امکان تهیه اسنپ شات خدمتی دیگر در ابر آروان است که کمک می‌کند به راحتی Restore Point برای سرور خود ایجاد کنید. اسنپ شات داده‌ها، فایل‌ها و تنظیمات مهم شما را ذخیره می‌کند و اگر آن را فعال کرده باشید، تنظیمات سرور ابری شما به همان حالت که ذخیره کرده‌اید، بازگردانده می‌شود.

سرورهای ابری آروان با CDN یکپارچه هستند، بنابراین بالاترین سرعت ممکن را برای سایت شما ایجاد می‌کنند و با در اختیار داشتن بهترین دیتاسنترهای ایران و اروپا می‌توانند شبکه‌ی خصوصی امن و پایداری را برای‌تان فراهم سازند. در واقع با این ویژگی به سروری خصوصی، با کانفیگ دلخواه دسترسی خواهید داشت. حالا که با مزایای سرور ابری آروان آشنا شدید، کافی است دست به کار شوید و با خرید سرور علاوه بر انتخاب سیستم‌عامل و منابع دلخواه، از امکانات مختلف این سرویس نیز بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mrshadow
    mrshadow | ۹ شهریور ۱۴۰۰

    همون که دولت اوردش روی کار😑

مطالب پیشنهادی