ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چرا آینده لندتک (Lendtech) در ایران روشن است؟

در بین حوزه‌های مختلف تکنولوژی در دنیا، فین‌تک یکی از به‌روزترین و جذاب‌ترین حوزه‌هاست. فعالان فین‌تکی تلاش می‌کنند دسترسی شرکت‌ها، سرمایه‌گذارها و مردم به منابع مالی آسان‌تر شود. در بین حوزه‌های مختلف فین‌تک، وام‌دهی یا ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در بین حوزه‌های مختلف تکنولوژی در دنیا، فین‌تک یکی از به‌روزترین و جذاب‌ترین حوزه‌هاست. فعالان فین‌تکی تلاش می‌کنند دسترسی شرکت‌ها، سرمایه‌گذارها و مردم به منابع مالی آسان‌تر شود. در بین حوزه‌های مختلف فین‌تک، وام‌دهی یا لندتک (Lendtech) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌هاست. لندتک‌ها معمولا به صورت مستقیم با مردم درارتباط هستند و تاثیر زیادی در افزایش قدرت خرید مشتریانشان دارند.

چرا حضور لندتک‌ها در صنعت مالی ایران ضروری است؟

به ۷ دلیل حضور لندتک‌ها در ایران لازم است و به نفع همه خواهد بود .

  1. کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها: عموما بار اصلی وام‌دهی در ایران بر دوش بانک‌هاست. فرقی نمی‌کند این وام‌ها با مبالغ کلان و اهداف تجاری و تولیدی باشند یا وام‌های خرد و برای تامین نیازهای ضروری زندگی. پروسه‌ دریافت وام هم معمولا ثابت است؛ افتتاح حساب در بانک موردنظر، ضامن، سفته و وثیقه‌ی مناسب با مبلغ وام. برای تمام این مراحل، عملیات و نیروی انسانی متخصص لازم است که هزینه‌‌ی زیادی برای بانک‌ها دارد. حضور لندتک‌ها بخش مهمی از این بار را از دوش بانک‌ها برمی‌دارد. به‌خصوص برای وام‌های خرد (مثلا تا کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) نیازی به حضور مستقیم بانک نیست و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی لندتک تمام مراحل عملیات را پیش خواهند برد. 
  2. راحت شدن فرآیند دریافت وام برای عموم مردم: بانک‌ها به واسطه‌ی قوانین، موظف‌اند حتی برای وام‌های با مبالغ کم، ضامن و سفته و وثیقه دریافت کنند. در حالی که بسیاری از مردم توان مالی کافی برای پرداخت اقساط را دارند، اما ضامن یا وثیقه‌ی مناسب برای ارائه ندارند. شرکت‌های لندتک فرآیند دریافت وام را بسیار ساده‌تر پیش می‌برند. این شرکت‌ها با اعتبارسنجی مناسب، براساس توان مالی افراد به آن‌ها وام می‌دهند، ضامن نمی‌خواهند و معمولا از چک صیاد یا سفته به عنوان ضمانت استفاده می‌کنند. به این ترتیب حتی اگر مشتری دسته چک یا ضامن نداشته باشد، از خدمات مالی محروم نمی‌شود. 
  3. سرعت بالاتر در دریافت وام: یکی از وظایف و ماموریت‌های اصلی لندتک‌ها، افزایش سرعت دریافت وام نسبت به روش‌های سنتی است.برای دریافت وام از لندتک‌ها معمولا نیازی به افتتاح حساب و مراجعه حضوری نیست. همه چیز به‌صورت آنلاین و با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود. به همین دلیل زمان دریافت وام و اعتبار بسیار کوتاه‌تر و گاهی بین ۱ تا ۲ روز است. این موضوع در ایران که قیمت کالاها روزانه افزایش پیدا می‌کند، حائز اهمیت است.
  4. نیاز مردم به دریافت وام‌های خرد: عموم مردم جامعه می‌دانند که با توجه به پایدار نبودن قیمت‌ها، پس‌انداز راه مناسبی برای خرید کالاهای موردنیازشان نیست. به همین دلیل تمایل به خرید اقساطی و دریافت وام در جامعه افزایش داشته است. یکی از نشانه‌های آن هم رشد وام‌های خانوادگی و دوستانه است. بسیاری از مردم از این وام‌ها برای خرید کالاهای اساسی‌شان استفاده می‌کنند. حضور لندتک‌ها می‌تواند این نیاز جامعه را پوشش دهد و امکان دریافت سریع وام‌های خرد را برای همه آسان‌تر کند.
  5. افزایش قدرت خرید و رونق کسب و کارها و فروشگاه‌ها: کاهش قدرت خرید عموم مردم، بسیاری از فروشگاه‌ها را از رونق انداخته و مردم با وجود احساس نیاز، توانایی خرید نقدی برخی کالاها را ندارند. از طرفی برای فروشگاه‌های کوچک هم امکان فروش اقساطی وجود ندارد. لندتک‌ها به راحتی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. مشتری از شرکت لندتک وام می‌گیرد تا از فروشگاه الف خرید کند و اقساط را به شرکت بازگرداند. شرکت لندتکی به صورت نقدی هزینه‌ی کالا را به فروشگاه الف پرداخت می‌کند و اقساط را از مشتری دریافت می‌کند. به این صورت هم مشتری می‌تواند از مزایای خرید قسطی بهره‌مند شود، هم فروشگاه‌ها به صورت کاملا نقد کالاهایشان را می‌فروشند.
  6. رشد فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک: توسعه‌ی تکنولوژی و ایجاد موجی از راه‌اندازی کسب‌وکار در بین جوانان و قشر تحصیل‌کرده، یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به لندتک در جامعه است. بعضی از این شرکت‌ها با جذب سرمایه از سرمایه‌گذارها کار خود را شروع می‌کنند یا در طی مسیر برای هزینه‌های مختلف به وام‌ نیاز پیدا می‌کنند. حضور لندتک‌ها که حلقه‌ی اتصال بانک‌ها و لیزینگ‌ها با بازار هستند، کمک می‌کند شرکت‌های نوپا بتوانند به راحتی و با خیال‌ راحت‌تر برای ادامه‌ی کارشان از وام و اعتبار استفاده کنند. 
  7. گسترش کاربرد تکنولوژی در نظام مالی: لندتک‌ها از  فناوری‌های جدیدی برای توسعه‌ی کارشان استفاده می‌کنند که نیازمند استخدام نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف تکنولوژی مثل هوش مصنوعی خواهد بود. حضور این نیروها در این بخش، امکان استفاده از تکنولوژی‌های روز در سایر بخش‌های بانکی کشور را هم آسان‌تر خواهد کرد.

چگونه می‌توان مسیر لندتک را در ایران هموارتر کرد؟ 

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، تا امروز بانک‌ها متولی اصلی وام‌دهی در کشور بوده‌اند و بر اساس روش‌های سنتی مثل ضامن و … فرآیند اعطای وام را پیش برده‌اند. لندتک‌ها می‌توانند با حضور موثر این فرآیند را آسان‌تر کنند، هرچند برخی پیش‌نیازها می‌توانند این مسیر را هموارتر کنند.

  • یکپارچه شدن نظام مالی: در بسیاری از کشورهای دنیا برای اعتبارسنجی اطلاعات بسیار کامل و دقیقی از مشتری در دسترس است، مثل وضعیت مالیات، درآمد، بیمه، املاک و دارایی‌ها و غیره. در ایران به دلیل رگولاتوری و قوانین پیچیده، این اطلاعات یکپارچه نیستند. اگر شرکت‌های لندتک بتوانند از این اطلاعات جامع استفاده کنند، فرآیند اعطای وام برای مردم آسان‌تر و دقیق‌تر خواهد شد. 
  • استفاده‌ی بیشتر از تکنولوژی‌: هر چقدر نقش مستقیم انسان‌ها به عنوان نیروی عملیاتی در فرآیندهای مالی کم‌تر شود، سرعت انجام کار بالاتر می‌رود و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا‌ می‌کند. نمونه‌های احراز هویت آنلاین که چند سالی است در کشور ما اجرا شده، مثال خوبی برای این موضوع است.

ازکی‌وام، نمونه آینده‌ی موفق لندتک‌ها در ایران

"ازکی‌وام" یکی از شرکت‎‌های فعال در حوزه‌ی لندتک است که به خوبی نیاز جامعه ایران به این صنعت را شناسایی کرده و برای تسهیل فرآیندهای مالی تلاش می‌کند. ازکی‌وام مثل تمام شرکت‌های بزرگ لندتک در دنیا از هوش مصنوعی برای احراز هویت و اعتبارسنجی استفاده می‌کند. فرآیند دریافت اعتبار ازکی‌وام بسیار ساده است و فقط یک چک برای ضمانت کافی است. اعتبار در کمتر از ۲ روز به حساب مشتری اضافه می‌شود و امکان خرید از ده‌ها فروشگاه معتبر فراهم شده است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی