ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بالاترین ارزش خرید را کدام کارت گرافیک‌ها در بازار دارند؟

نمی‌شود از گیم و گیمینگ حرف زد و از سیستم‌های کامپیوتری گیمینگ یاد نکرد. اصلی‌ترین بخش یک سیستم گیمینگ هم کارت گرافیک آن است. سال گذشته شرکت‌های انویدیا و AMD نسل جدید کارت گرافیک‌های گیمینگ ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمی‌شود از گیم و گیمینگ حرف زد و از سیستم‌های کامپیوتری گیمینگ یاد نکرد. اصلی‌ترین بخش یک سیستم گیمینگ هم کارت گرافیک آن است. سال گذشته شرکت‌های انویدیا و AMD نسل جدید کارت گرافیک‌های گیمینگ خود را معرفی کردند: کارت گرافیک‌های GeForce RTX 30′ Ampere و Radeon RX 6000 RDNA 2. هر یک از دو تیم سبز و قرمز نقاط قوت و ضعف خود را داشتند؛ ولی باز هم طبق معمول، «فناوری برتر» متعلق به تیم سبز بود.

در این مطلب قصد داریم به معرفی یک کارت گرافیک میان‌رده و یک کارت گرافیک بالارده از تیم سبز – سری کارت‌های Ampere بپردازیم: کارت گرافیک  Asus RTX 3060ti Dual و کارت گرافیک Asus RTX 3080ti TUF Gaming  در ادامه با ما همراه باشید.

معماری Ampere: تکامل فناوری‌های Ray Tracing و DLSS

پیش‌تر گفتیم که «فناوری برتر از آن شرکت انویدیاست». با توجه به پیشرفت فناوری‌های Ray Tracing و DLSS در کارت گرافیک‌های RTX Ampere، چندان بیراه هم نگفته‌ایم! اجازه بدهید ابتدا به معرفی اجمالی این دو فناوری بپردازیم.

فناوری Ray Tracing به معنی «رهگیری پرتو» و در حقیقت، یک تکنیک رندرینگ بسیار پیشرفته است. این فناوری با رهگیری‌ معکوس پرتوها و بررسی تعامل آن‌ها با محیط اطراف، جلوه‌های بصری خیره کننده‌ای خلق می‌کند. کارت گرافیک‌های Turing شرکت انویدیا اولین کارت گرافیک‌های مصرفی (Consumer) بودند که با هسته‌های RT، این قابلیت را به صورت Real Time یا «در لحظه» در دسترس عموم کاربران قرار دادند و حال در کارت گرافیک‌های Ampere، با نسل دوم هسته‌های RT و بلوغ بیشتر فناوری Ray Tracing مواجه هستیم.

عبارت DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling و به معنای «اَبَر نمونه برداری با یادگیری عمیق» است. حالا کار این فناوری چیست؟ بازتولید صحنه‌ها در رزولوشن بالاتر با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی. در حقیقت این قابلیت با استفاده از هسته‌‌های Tensor، صحنه‌ای که در رزولوشن‌های پایین تولید شده را با استفاده از هوش مصنوعی بازتولید می‌کند و بعضاً خروجی آن از تصویر رندر شده به صورت Native، کیفیت و جزئیات بیشتری هم دارد. در کارت گرافیک‌های Ampere، نسل سوم هسته‌های Tensor این کار را انجام می‌دهند.

کارت گرافیک ASUS RTX 3060 Ti Dual

بگذارید ابتدا با کارت گرافیک میان‌رده انویدیا شروع کنیم. کارت گرافیک RTX 3060ti قیمت 400 دلاری دارد ولی ارزش خرید آن خیلی بالاست. می‌توان گفت که در حال حاضر، کارت گرافیک RTX 3060ti در بین مدل‌های میان‌ردۀ خانوادۀ Ampere بیشترین ارزش خرید را دارد. بگذارید ابتدا مشخصات فنی این کارت گرافیک را مرور کنیم:

از نظر طراحی، می‌توان گفت طراحی بسیار زیبا و حرفه‌ای دارد که به خنک کنندۀ اختصاصی شرکت ایسوس  نیز مجهز شده است. این سیستم خنک کننده با دو عدد فن Axial-Tech، حرارت تولید شده توسط این کارت گرافیک را دفع می‌کند. طراحی فن‌های Axial-Tech تلفیقی از فن‌های دمنده و فن‌های عادی است و جریان هوا را بدون پراکندگی و اختشاش، به داخل هیت سینک هدایت می‌کند. در این فن‌ها از بلبرینگ دوگانه استفاده شده و به همین خاطر، عمر این فن‌ها زیاد و نویز تولیدی آن‌ها بسیار کم است.

در کارت گرافیک  RTX 3060ti Dual شرکت ایسوس نورپردازی RGB نیز به کار رفته که زیبایی این کارت را دوچندان می‌کند و از طریق نرم افزارهای اختصاصی ایسوس قابل شخصی سازی است. برای راه اندازی کارت گرافیک به یک ورودی برق 8 پین نیاز دارید و توان منبع تغذیه شما بهتر است 750 وات به بالا باشد (این مقدار پیشنهادی ایسوس است و شما می‌توانید بسته به PC خود، از پاورهای ضعیف‌تری مانند 600 یا 650 وات نیز استفاده کنید).

این کارت گرافیک ارزش خرید بالایی دارد. در جدول پایین، عملکرد این کارت گرافیک در دوازده بازی با کارت گرافیک‌های RTX 3070 و 6700RX XT و RTX 2070 Super و 6600RX XT مقایسه شده است. همان طور که می‌بینید، کارت گرافیک  RTX 3060ti بین دو کارت گرافیک RX 6700 XT و RTX 2070 Super قرار می‌گیرد:

کارت گرافیک ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming

بسیار خوب؛ بگذارید از همین ابتدا، یک مسئله را روشن کنیم: با یک هیولا روبرو هستیم. کارت گرافیک RTX 3080ti پس از کارت گرافیک RTX 3090، قدرتمندترین کارت گرافیک خانواده Ampere و یک هیولای به تمام معناست. اضافات و متعلقات شرکت ایسوس نیز به ابهت این کارت گرافیک اضافه می‌کند. ابتدا مشخصات این کارت گرافیک را مرور می‌کنیم:

این کارت گرافیک توسط یک خنک کنندۀ سنگین‌وزن و اختصاصی شرکت ایسوس و سه عدد فن Axial-Tech خنک می‌شود. این سه عدد فن، به صورت خاصی پیکربندی شده‌اند. فن‌های کناری به صورت پادساعتگرد و فن وسط به صورت ساعتگرد است. این پیکربندی خاص فن‌ها، تربولانس و اختشاش جریان هوا را کاهش و عملکرد سیستم خنک کننده را بهبود می‌دهد. در این کارت گرافیک از نورپردازی RGB هم استفاده شده که نباید آن را از قلم بیندازیم. نورپردازی این کارت گرافیک از طریق نرم افزارهای اختصاصی شرکت ایسوس (AuraSync) قابل شخصی سازی است.

انرژی مورد نیاز کارت گرافیک  RTX 3080ti TUF Gamingاز طریق دو ورودی برق 8 پین تأمین می‌شود. توان پیشنهادی منبع تغذیه برای استفاده از این کارت گرافیک نیز 850 وات اعلام شده است. شرکت ایسوس برای کارت گرافیک‌های سری TUF Gaming از قطعات الکترونیکی با استاندارد نظامی استفاده می‌کند. به همین خاطر، این کارت گرافیک‌ها بسیار بادوام و جان‌سخت هستند.

این کارت گرافیک هم مانند RTX 3060ti ارزش خرید بالایی دارد. در جدول پائین، عملکرد این کارت گرافیک در دوازده بازی با کارت گرافیک‌های ,RTX 3090  6800RX XTو RTX 3080 و RX 6800 مقایسه شده است. همان طور که می‌بینید، کارت گرافیک 3080ti بین دو کارت گرافیک 3090 و 6800RX XT قرار می‌گیرد:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی