ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

درگاه پرداخت اینترنتی: مقایسه واسط و مستقیم برای فروشگاه آنلاین

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فروشگاه آنلاین درگاه پرداخت آن است. صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی پیش از هر چیز باید درگاه پرداخت داشته باشند تا بتوانند محصولات خود را که می‌تواند به صورت فیزیکی یا مجازی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک فروشگاه آنلاین درگاه پرداخت آن است. صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی پیش از هر چیز باید درگاه پرداخت داشته باشند تا بتوانند محصولات خود را که می‌تواند به صورت فیزیکی یا مجازی باشد به مشتریان خود بفروشند. انتخاب نوع درگاه پرداخت همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه درگاه پرداخت اینترنتی واسط و مستقیم برای فروشگاه‌های آنلاین بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید تا انتهای این مطلب را بخوانید.

درگاه پرداخت اینترنتی فروشگاه‌های آنلاین

پیش از آن که به تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط بپردازیم باید ابتدا شرکت‌های (PSP) را معرفی کنیم. (PSP) مخفف عبارت ((Payment Service Provider به معنی ارائه‌دهنده سرویس پرداخت است. شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس پرداخت نخستین بار در سال 1383 به وجود آمدند. این شرکت‌ها با بانک مرکزی برای ارائه درگاه‌های اینترنتی همکاری می‌کنند و جزء حوزه مالی و بانکی محسوب می‌شوند.

درگاه‌های واسط که به آنها «پرداخت یار» گفته می‌شود از سمت بانک مرکزی مجوزهایی را برای ارائه غیرمستقیم خدمات پرداخت اخذ کرده‌اند. دلیل استفاده از کلمه‌ واسط نیز آن است که پرداخت یارها در واقع واسط افراد مراجعه‌کننده به درگاه پرداخت و شرکت‌های (PSP) هستند. این درگاه‌ها تفاوت اساسی با درگاه‌های مستقیم دارند. البته هر کدام دارای ویژگی‌های خود نیز هستند که در ادامه قصد داریم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

شرکت‌های (PSP)  در ایران

همانطور که گفته شد شرکت‌هایی با عنوان ارائه‌دهنده سرویس پرداخت در ایران فعالیت می‌کنند. امنیت پرداخت‌های اینترنتی تراکنش‌ها بر عهده این شرکت‌هاست. در ایران تنها 12 شرکت (PSP) وجود دارد.

درگاه پرداخت با ثبت نام در پادروشاپ

هر فروشگاهی با وجود داشتن درگاه پرداخت، به عنوان یک فروشگاه معتبر شناخته می‌شود و از دردسرهایی مانند دریافت فیش تقلبی، پاسخ در دایرکت و... جلوگیری می‌کند. همچنین با فراهم کردن فضایی امن برای مشتری، امکان خرید در 24 ساعت شبانه روز را فراهم می‌کند و مشکلاتی مثل منتظر ماندن برای گرفتن شماره کارت و.. را در پی نخواهد داشت. شما با ثبت نام در پادروشاپ علاوه بر اینکه ویترینی از محصولات‌تان به نمایش خواهید گذاشت، بلکه به درگاه پرداخت هم دسترسی دارید تا سفارشات‌تان را بهتر مدیریت کنید. با این کار، آمار لحظه‌ای پرداخت‌ها و سفارشاتی که مشتری ثبت کرده است را خواهید داشت و می‌توانید ریز جزئیات وضعیت پرداخت‌های خود از سوی مشتریان را ببینید.

تفاوت درگاه پرداخت اینترنتی واسط و مستقیم

تفاوت درگاه پرداخت اینترنتی واسط و مستقیم

تا اینجا با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت آشنا شدید. اما می‌دانید که درگاه‌های پرداخت در ایران به دو نوع مستقیم و واسط در دسترس هستند. اما این دو سرویس چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در ادامه این دو نوع درگاه پرداخت را مقایسه خواهیم کرد.

دریافت اینماد

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی در واقع یک نماد است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب‌سایتی‌هایی داده می‌شود که دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شده‌ای باشند. اینماد به وب‌سایت‌هایی که فروشگاه اینترنتی هستند، داده می‌شود.

برای دریافت درگاه مستقیم بانکی نیاز به اینماد خواهید داشت. دریافت اینماد شامل مراحل اداری مختلف و 2 الی 3 هفته زمان است. در حالی که برای دریافت درگاه‌های پرداخت واسط نیازی به اینماد ندارید. همچنین بعضی از صاحبان کسب‌وکارها تمایل دارند از چند درگاه پرداخت استفاده کنند. برای این کار نیز می‌توان از یک درگاه واسط کمک گرفت.

آدرس‌دهی هوشمند (سوئیچینگ)

زمانی که فرد درگاه مستقیم بانکی را دریافت می‌کند، مشتریان برای پرداخت اینترنتی وارد همان درگاه بانک می‌شوند. یعنی در صورتی که در ساعاتی از روز این درگاه با مشکل مواجه شود، جایگزینی برای آن نخواهد بود. این مورد و داشتن تنها یک درگاه پرداخت می‌تواند مشکل‌ساز شود. اما درگاه‌های واسط دارای قابلیت آدرس‌دهی هوشمند هستند. این عبارت به این معنی است که زمان اتصال به درگاه، طی انجام فرایندی مشتری به سریع‌ترین درگاه پرداخت متصل می‌شود.

زمان دریافت درگاه مستقیم و واسط

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های درگاه مستقیم و واسط مربوط به مدت زمان دریافت آن است. افراد برای گرفتن درگاه مستقیم بانکی همانطور که اشاره شد نیاز به اینماد دارد. اخذ اینماد معمولاً زمان و هزینه زیادی از افراد صرف می‌کند. در صورتی که افراد می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت یکی از درگاه‌های واسط ثبت‌نام خود را انجام دهند. معمولاً در کمتر از یک ساعت مشخصات تکمیل شده و احراز هویت انجام می‌شود.

تفاوت پیگیری تراکنش‌ها در درگاه پرداخت مستقیم و واسط

تفاوت پیگیری تراکنش‌ها در درگاه پرداخت مستقیم و واسط

از دیگر تفاوت‌های درگاه پرداخت مستقیم و واسط پیگیری تراکنش‌های انجام شده است. معمولاً امکان پیگیری تراکنش‌ها در درگاه‌های مستقیم حداقل تا ۲۴ ساعت پس از انجام تراکنش وجود ندارد. در صورتی که پیگیری تراکنشی که از درگاه‌های واسط صورت گرفته به صورت آنی امکان‌پذیر است.

تفاوت در کارمزد

درگاه‌های پرداخت مستقیم بانکی در حال حاضر رایگان هستند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از این درگاه‌ها استفاده کنند. در حالی که درگاه‌های پرداخت واسط مبلغ کمی از هر تراکنش را دریافت می‌کنند. البته این مبلغ در برابر خدمات جانبی این درگاه‌ها از جمله محیط گرافیکی زیباتر، زمان دریافت کوتاه، تسویه حساب سریع و پشتیبانی بسیار ناچیز است. به هر حال فروشگاه‌های بزرگ که تعداد تراکنش‌های بسیار زیادی در طول روز دارند، ترجیح می‌دهند که از درگاه‌های مستقیم بانکی رایگان استفاده کنند.

پنل تحلیل پیشرفته و نصب آسان

درگاه‌های واسط دارای پنل‌های پیشرفته‌ای هستند که به کاربر اجازه می‌دهد گزارش‌های تراکنش‌ها را به صورت حرفه‌ای مشاهده کند. صاحبان کسب‌وکار یا ادمین وب‌سایت می‌تواند بدون دانش فنی زیاد و با استفاده از افزونه‌ها درگاه پرداخت واسط را نصب کند.

رابط کاربری

رابط کاربری درگاه‌های واسط نسبت به درگاه‌های مستقیم بانکی بسیار کاربرپسندتر هستند. به همین دلیل تجربه خرید بهتری را برای کاربر ایجاد خواهند کرد.

سیستم‌های اعلان لحظه‌ای و اطلاع‌رسانی

سیستم‌های اعلان لحظه‌ای و اطلاع‌رسانی

درگاه‌های واسط برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای جزئیات پرداخت و تراکنش‌های انجام شده سرویس‌های اعلان آنی دارند. این سرویس‌ها شامل پیامک، اپلیکیشن، بات تلگرام و موارد دیگر می‌شود که در شرکت‌های درگاه‌های واسط متفاوت است. در حالی که درگاه پرداخت مستقیم بانکی خدماتی برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای تراکنش و تسویه‌ها ندارد.

جمع‌بندی

  • در این مطلب با تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط آشنا شدید. هر کدام از این پرداخت‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.
  • شرکت‌هایی با عنوان ارائه‌دهنده سرویس پرداخت در ایران فعالیت می‌کنند. امنیت پرداخت‌های اینترنتی بر عهده این شرکت‌هاست.
  • در پادروشاپ شما می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را به سرعت ایجاد‌ کرده و ضمن مدیریت سفارشات خود، از امکانات متنوعی مانند درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید.
  • برای دریافت درگاه مستقیم بانکی نیاز به اینماد خواهید داشت. دریافت اینماد شامل مراحل اداری مختلف و 2 الی 3 هفته زمان است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های درگاه مستقیم و واسط مربوط به مدت زمان دریافت آن است. دریافت درگاه واسط حداکثر دو روز کاری زمان نیاز دارد. ولی دریافت درگاه مستقیم 2 الی 3 هفته به طول می‌انجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی