ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کتاب صوتی
رپورتاژ آگهی

تاثیر رواج کتاب صوتی بر نرخ مطالعه

استفاده از کتاب صوتی، یکی از راه‌های اساسی برای بالا بردن نرخ مطالعه در یک جامعه است.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

استفاده از کتاب صوتی، یکی از راه‌های اساسی برای بالا بردن نرخ مطالعه در یک جامعه است. در کشور ما روزانه شاهد کاهش نرخ مطالعه و عدم علاقه افراد به خواندن کتاب می‌شویم. این موضوع از دلایل متفاوتی مانند تورم و گرانی، در نتیجه آن، بالا رفتن هزینه‌ی چاپ و فروش کتاب، همچنین استفاده بیش از حد از فضای مجازی نشأت می‌گیرد. این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر آینده و فرهنگ کشور داشته باشد. ما برای اینکه میهن خود را بسازیم لازم است اطلاعات کافی در زمینه‌‌های مختلف کسب کنیم که این امر با کتاب‌خوانی و یادگیری امکان‌پذیر است.

نرخ مطالعه چیست؟

مطالعه یکی از راه‌های پیشرفت و یادگیری است. هر ساله کتاب‌های زیادی در زمینه‌های مختلف مانند روانشناسی، علمی، تاریخی، داستانی و... منتشر می‌شود. اما مهم‌ترین بخش امکان خرید کتاب و مطالعه آن است. کتاب صوتی به این امر، کمک موثری داشته است.

از سویی دیگر باید گفت که نرخ مطالعه را می‌توان به ساعات یا تعداد صفحات خوانده شده توسط هر فرد در طول شبانه روز اختصاص داد. البته روش ساده‌تری نیز وجود دارد که به‌صورت جمع تعداد ساعات مطالعه کل افراد یک جامعه و تقسیم آن بر تعداد افراد و روزهای مشخص شده است. با انجام این جمع ‌و تفریق سرانه مطالعه افراد یک کشور مشخص می‌شود.

متاسفانه گرانی‌های اخیر، باعث بالا رفتن قیمت کاغذ و در نتیجه افزایش نرخ نهایی کتاب شد. این موضوع خرید این اثر گران‌بها را بیش از پیش با چالش مواجه کرده است. خیلی از افراد دیگر توانایی خرید کتاب را نداشته و آن را از سبد خرید خود حذف یا کم کرده‌اند.

همچنین بسیاری از اشخاص نیز با مشغله‌های فراوان، دیگر فرصتی برای مطالعه و یادگیری ندارند. با این وجود، کتاب صوتی یکی از راه­حل های عملی برای اینگونه افراد بوده است که بتوانند حتی در حال انجام کار و راه­رفتن، مطالعه کنند.

اما این را نیز باید در نظر بگیریم که یکی دیگر از عوامل پایین آمدن نرخ مطالعه فضای مجازی و استفاده زیاد از آن است. البته خیلی از افراد با دنبال کردن صفحات و کانال‌های علمی، روانشناسی و... به‌خوبی از امکانات این فضا بهره‌مند می‌شوند.

باتوجه به دلایل گفته شده، بسیاری از افراد و فعالان در این زمینه کتاب‌خوانی تصمیم گرفتند با انتشار انواع کتاب­های صوتی، مشکل پایین­آمدن نرخ مطالعه را تا حدودی حل کنند.

 کتاب صوتی چیست؟

کتاب­های صوتی، همان متن کتاب است که توسط فرد یا افرادی با صدای واضح و رسا خوانده و ضبط می‌شود. سپس آن را در قالب یک فایل صوتی به‌صورت رایگان یا با نرخ خیلی پایین در سایت و اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارند.

این نوع کتاب، در ابتدا برای کمک به نابینایان ارائه شد. اما با گذشت سالها و به‌دلایلی که در بالا ذکر شد، استفاده از آن در بین همه‌ی افراد رواج پیدا کرد. کنگره آمریکا در سال 1931 و به‌منظور کمک به نابینایان در زمینه مطالعه، دستور تولید برنامه کتاب گویا یا کتاب صوتی را صادر کرد.

اولین کتاب گویا در سال 1932 توسط بنیاد نابینایان تهیه شد و با موفق بودن پروژه یک‌سال بعد تولید انبوه کتاب‌های سخنگو آغاز شد.

کتب دیجیتالی و تاثیر آنها بر نرخ مطالعه

با پایین آمدن نرخ مطالعه، بسیاری از افراد در تلاش بودند کتاب‌های دیجیتالی را جایگزین کتاب کاغذی کنند. این موضوع در کم‌کردن هزینه‌ها و در دسترس بودن همیشگی کتاب تاثیر زیادی داشت. اما با استقبال زیادی روبه‌رو نشد.

دلیل آن نیز عدم وجود ابزاری مناسب برای خواندن کتاب‌ها است. البته کتب دیجیتالی با استفاده از گوشی همراه و لپ‌تاپ به‌راحتی قابل باز شدن هستند. اما مشکلات و خستگی که برای چشم به‌وجود می‌آید باعث کم شدن علاقه مخاطبان به آنها شد.

تاثیر کتاب صوتی بر افزایش نرخ مطاله

بعد از کتب دیجیتال، تولید کتاب­های صوتی در اولویت قرار گرفت. همانطور که می‌دانید گوش دادن بسیار راحت‌تر از مطالعه­کردن است. زیرا افراد در کنار انجام کارهای روزانه و فعالیت‌های شغلی خود می‌توانند به‌راحتی کتاب‌های مورد علاقه‌شان را گوش دهند.

امروزه با پیشرفت این صنعت، کمتر کتابی یافت می‌شود که نسخه‌ی صوتی آن وارد بازار نشده باشد. به‌همین دلیل نگرانی بابت پیدا نشدن کتاب مورد علاقه‌تان نداشته باشید. با استفاده از سایت کتاب صوتی می‌توانید به انواع کتاب‌های تولید شده دسترسی داشته و موارد مدنظر خود را خریداری و گوش دهید.

انواع  کتاب صوتی

برای ساخت کتاب­های صوتی هیچ محدودیتی در ژانر، تعداد صفحات و... آنها وجود ندارد. تنها تفاوتی که دارند در میزان هزینه آنها است. برخی از کتا‌ب‌های صوتی تولید شده به‌صورت رایگان و بعضی نیز با هزینه‌های اندک از طریق سایت خرید کتاب در اختیار شما قرار گرفته است.

در ادامه به معرفی برخی سبک‌های کتب صوتی می‌پردازیم:

کتب روانشناسی و موفقیت

یکی از پرطرفدارترین سبک‌های نگارش‌شده توسط بسیاری از نویسندگان مطرح کتاب‌های موفقیت و روانشناسی هستند. از آنجایی‌که همه‌ ما به داشتن یک زندگی راحت و بدون اختلالات ذهنی مشتاقیم و در کنار آن می‌خواهیم به اهداف و موفقیت در کارها برسیم، همیشه به‌دنبال مطالعه کتاب‌ها و مقالاتی که به ما در این زمینه کمک کنند هستیم. برای رسیدن به این منظور دانلود کتاب صوتی روانشناسی و موفقیت را به شما پیشهاد می‌کنیم.

کتاب‌های تاریخی

دانلود کتاب تاریخی یکی از راه‌های آشنایی با سبک‌ها و طریقه زندگی‌ گذشتگان است. این نوع کتاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده زیرا با مطالعه تاریخ می‌توانیم دلایل بسیاری از  ناکامی‌های افراد و جوامع را در گذشته بررسی کنیم و تا حد زیادی از بروز اشتباهات صورت گرفته در زمان حال جلوگیری کنیم.

 کتاب های رمان

 یکی از پرطرفدارترین سبک‌های نگارش شده توسط نویسندگان، کتاب‌های رمان یا داستان بلند است. ما با مطالعه رمان می‌توانیم با زندگی‌های مختلف در زمان‌های گوناگون، افرادی با عقاید و طرز تفکرهای متفاوت و... آشنا شویم.

به بیانی دیگر، می‌توانیم چندین زندگی مختلف را با خواندن رمان‌ها تجربه کنیم. اگر وقت مطالعه این سبک زیبا را ندارید با دانلود رمان صوتی رایگان می‌توانید در حین فعالیت‌های روزانه به این داستان‌های هیجان‌انگیز گوش دهید.

جمع‌بندی

با پایین آمدن نرخ مطالعه راه‌کارهای مختلفی ارائه شد که یکی از آنها استفاده از کتاب صوتی است. امروزه  افراد به‌دلایل متفاوتی مانند گران شدن کتاب، نداشتن وقت کافی و سپری کردن زمان زیادی در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و یادگیری بی‌میل شده‌اند.

به‌همین دلیل، تولید کتاب‌های صوتی بسیار رایج شد. با استفاده از این کتب که در برخی موارد رایگان هستند یا هزینه پایینی دارند، می‌توان به‌راحتی در حین انجام فعالیت‌های روزمره و حتی کاری اقدام به گوش دادن کتاب‌های مورد علاقه خود کنید. این موضوع تاثیر زیادی در بالا بردن نرخ مطالعه به‌‌خصوص در کشور ما که این میانگین بسیار پایین آمده است دارد.

برای دسترسی به این فایل‌های کتاب صوتی با ارزش می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن طاقچه استفاده کنید. اپلیکیشن طاقچه، قابلیت نصب روی انواع سیستم‌عامل‌ مانند IOS، اندروید و ویندوز را دارد. ما در این اپ بسیاری از کتاب‌های پرطرفدار که خیلی از آنها رایگان است را به‌صورت فایل‌های صوتی برای شما فراهم آورده‌ایم.

امکانات موجود در پلیر این اپلیکیشن مانند تغییر در سرعت پخش و... باعث جذابیت بیشتر طاقچه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی