ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

معرفی کامل سیستم کنترل تردد (اکسس کنترل)

از سیستم های کنترل تردد در بسیاری از امکان عمومی و خصوصی برای تامین امنیت و مدیریت رفت و آمد افراد استفاده می شود. از طریق اکسس کنترل تعیین اینکه در چه زمان هایی، چه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

از سیستم های کنترل تردد در بسیاری از امکان عمومی و خصوصی برای تامین امنیت و مدیریت رفت و آمد افراد استفاده می شود. از طریق اکسس کنترل تعیین اینکه در چه زمان هایی، چه افراد یا وسایل نقلیه‌ای در یک مکان خاص اجازه تردد دارند، امکان‌پذیر است. محدودیتی در نصب و راه اندازی سیستم اکسس کنترل وجود ندارد و بر روی انواع درب ها و ورودی ها قابل اجرا می باشد. از کاربردهای مهم این دستگاه ها، کنترل تردد فیزیکی برای ورود به ساختمان ها، اتاق ها و دارایی‌های فیزیکی یا نرم افزاری است که نیاز به سطوح امنیتی بالایی دارند. در این مقاله با انواع سیستم کنترل تردد و راهکارهای کنترل تردد آشنا می شویم.

اکسس کنترل چیست؟
اکسس کنترل از یک یا چند رله تشکیل شده که سیستم بعد از تشخیص مجاز بودن وسیله نقلیه یا افراد از آن برای صدور فرمان به قفل برقی برای باز شدن درب استفاده می کند. در برخی از مدل های سیستم کنترل تردد از طریق اتصال به شبکه می توان از ترددهای روزانه با هدف حضور و غیاب و کنترل تردد پرسنل و کارکنان گزارش‌گیری انجام داد. علاوه بر این برای صدور فرمان به درب های اتوماتیک و انواع جک پارکینگی می توان از اکسس کنترل استفاده کرد.

انواع سیستم کنترل تردد

انواع مختلفی از سیستم های کنترل تردد وجود دارد که شامل یک مجموعه اتوماسیون حفاظتی و کنترلی هستند. اکسس کنترل از لحاظ نوع کنترل (به دو دسته تردد پرسنل یا فرد و تردد وسایل نقلیه یا خودرو) و نوع مکانیزم سیستم (مستقل (Stand Alone) و تحت شبکه (Networkable)) به دو مدل تقسیم بندی می شوند.

1.کنترل تردد پرسنل: برای مدیریت رفت و آمد کارمندان و افراد در محیط های سازمانی از سیستم اکسس کنترل تردد پرسنل استفاده می شود. راهکار های اکسس کنترل سازمانی برای اجازه تردد افراد از سه طریق دستگاه های بیومتریک، رمزی و کارتخوان انجام می شود. افراد می توانند با استفاده از رمز ورود یا کارت و از طریق دوربین های بینایی و بررسی خصوصیات فیزیکی آن ها مثل قرنیه، اثر انگشت و یا چهره آن‌ها اجازه ورود دریافت کنند.

2.کنترل تردد وسایل نقلیه: سیستم کنترل تردد می تواند به صورت خودکار پلاک خودروهای ورودی تشخیص دهد. در اکسس کنترل پلاک خودرو با دیتابیس مرکزی تطابق داده می شود و فرمان صدور باز یا بسته شدن درب را صادر می کند.

انواع مکانیزم دستگاه کنترل تردد

اکسس کنترل کاربردهای مختلفی در مجتمع های مسکونی، ادارات و سازمان ها دارد و از لحاظ مکانیزم به دو گروه مستقل و یکپارچه دسته بندی می شوند.

1. کنترل تردد با مکانیزم مستقل: در این نوع کنترل تردد بدون نیاز به نرم افزار خارجی فقط اکسس کنترل رفت و آمدها را کنترل می نماید. سیستم اکسس کنترل با مکانیزم مستقل دارای یک حافظه داخلی به منظور ثبت ورود و خروج است و اطلاعات مورد نیاز را با اتصال به لپ‌ تاپ، کی ‌پد کارت‌خوان و یا اتصال به پرینتر دریافت می کند. نوع برنامه این دستگاه ساده بوده و به همین دلیل قابلیت اتصال به دیگر سیستم های امنیتی، دوربین مدار بسته و اعلام خطر را ندارند. دستگاه اکسس کنترل مستقل نصب و راه اندازی آسانی داشته و برای تعداد محدودی درب که در فاصله کمی از هم قرار دارند، مناسب هستند.2.اکسس کنترل با مکانیزم یکپارچه: کنترل تردد با مکانیزم یکپارچه از مجهزترین سیستم های اکسس کنترل به شمار می روند که شامل بُردهای کنترل تحت شبکه، تجهیزات شناسایی مثل دستگاه تشخیص چهره، اثر انگشت و نرم‌افزار مدیریت برای انواع درب ها و محیط های امنیتی است. این سیستم دارای یک کنترل مرکزی بوده و قابلیت اتصال به طیف گسترده‌ای از درب ها را دارد. اکسس کنترل به اپراتورها این دسترسی را می دهد که برای کنترل موردی شرایط برنامه ریزی سریع تری را انجام دهند. از ویژگی های قابل ذکر برای سیستم اکسس کنترل یکپارچه می توان به امکان اتصال به سیستم‌ های مداربسته و اخطار، ایمنی بالای برنامه، کنترل مستقیم ورودی‌ ها، تعریف شیفت‌ های کاری و شرایط دشوار مانند آتش‌ سوزی اشاره کرد.

 مزایای استفاده از دستگاه کنترل اکسس

ساده ترین شکل کنترل تردد سنتی، کلیدهای مکانیکی هستند که توسط سازمان های کوچک استفاده می شوند؛ در حالی که این روش معایب بسیاری دارد. در حال حاضر سیستم اکسس کنترل جای کنترل تردد سنتی را گرفته است و مزایای بسیاری را به دنبال داشته است.

  • افزایش کنترل و امنیت: ارتقاء امنیت یکی از مهم ترین مزایا و راهکار های کنترل تردد به شمار می رود که کنترل بیشتری بر محیط های مختلف می توان داشت و معایب استفاده از کلیدهای مکانیکی را ندارد.
  • سرعت عملکرد بالا: سرعت عمل بالا از راهکار های اکسس کنترل سازمانی محسوب می شود که از ایجاد ترافیک در ورودی و خروجی جلوگیری می کند.
  • امکان پیگیری ترددها: در سیستم کنترل اکسس یک بانک اطلاعاتی قابل اطمینان از ورودی ها و خروجی ها ذخیره می شود که پیوسته در دسترس است که براحتی می توان وضعیت ترددهای زمان دلخواه را بررسی کرد.
  • قابلیت کنترل از راه دور: در اکسس کنترل تجهیزات و تنظیماتی وجود دارد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و از راه دور می توان گزارش های ترددها را مشاهده کرد.

اجزای اصلی اکسس کنترل و عملکرد آن‌ها

هر نوع از سیستم های اکسس کنترل از لحاظ نوع کاربرد، پیچیدگی و تجهیزات جانبی با هم متفاوت اند ولی در نظر اجزاء تشکیل دهنده یکسان هستند.

1.تجهیزات احراز هویت: از مهم ترینابزارهای احراز هویت در اکسس کنترل می توان به موبایل اکسس (کنترل تردد موبایلی) با استفاده از اپلیکیشن گوشی، دوربین پلاک خوان، کارت، رمز و یا دستگاه های بیومتریک شناسایی مثل اثر انگشت، تشخیص صدا، اسکن قرنیه و شناسایی چهره اشاره کرد. این تجهیزات از قبل اطلاعات افراد را در خود ذخیره کرده اند و هنگام ورود و خروج افراد آن ها را تشخیص می دهند و به آن ها اجازه دسترسی می دهند.

2.داشبورد مدیریت: بخش قابل خواندن سیستم اکسس کنترل که از آن طریق اپراتور سیستم می تواند شرایط ورود و خروج را تعیین کند همان داشبورد مدیریت است. امکان برنامه ریزی تردد افراد، تهیه گزارش های رفت و آمد، ساعات مجاز تردد و اضافه کردن افراد جدید به سیستم از امکانات داشبورد مدیریت اکسس کنترل می باشد. محل ذخیره اطلاعات اکسس کنترل کارت حافظه یا فضای ابری است.

3.قفل برقی: از قفل برقی در سیستم کنترل برای باز و بسته کردن درب ها از راه دور استفاده می شود. این قفل ها در دو مدل fail safe و fail secure ساخته شده و کارکرد آن از طریق قطع و وصل جریان برق صورت می گیرد.

4.پنل اکسس کنترل: محل نگهداری پنل اکسس در اتاق کنترل بوده و برای افراد قابل مشاهده نیست. این پنل قابلیت تبدیل فرمان های نرم افزاری به دستورات باز و بسته کردن درب را دارد.

5.سرور اکسس کنترل: از این سرور برای ذخیره سازی داده ها استفاده می شود و با تطبیق اطلاعات دریافتی از تجهیزات کنترل اکسس مثل دستگاه اثر انگشت یا دستگاه کنترل تردد کارتی با اطلاعات موجود در پایگاه داده اجازه ورود یا عدم ورود را صادر می کند.

مهم ترین راهکار های اکسس کنترل سازمانی

باتوجه به اهمیت هوشمندسازی ساختمان‌ها و برقراری امنیت در سازمان‌ها، مدیریت و کنترل تردد افراد، خودروها و سایر مراجعین به بخش‌های مختلف یک سازمان، اهمیت زیادی دارد. هر سازمانی بسته به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها، حجم تردد، تعداد کارمندان و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، به سیستم‌های امنیتی و تجهیزات کنترل تردد مختلفی نیاز دارد:

  • رمز عبور : ساده ترین روش در سیستم اکسس کنترل استفاده از رمز عبور یا پین کد برای اجازه دسترسی یا ورود به محیط خاصی در سازمان است.
  • فناوری RFID: کنترل تردد سازمان با استفاده از فناوری RFID از رایج ترین روش های کنترل تردد پرسنل است در این حالت کاربر کارت یا تگ Rfid  خود را به دستگاه کنترل تردد کارتی اکسس نزدیک می کند تا اطلاعات هویتی او توسط دستگاه تایید شده و اجازه ورود داده شود.
  • اثر انگشت: با استفاده از دستگاه اثر انگشت، اطلاعات افراد بررسی شده و هویت آن ها شناسایی می شود؛ این سیستم ها از قدیمی ترین دستگاه های بیومتریک به شمار می روند.
  • تشخیص چهره: یکی از محبوب‌ترین راهکار های اکسس کنترل سازمانی استفاده از دستگاه تشخیص چهره برای انجام حضور و غیاب است.
  • موبایل اکسس (کنترل تردد موبایلی): از دیگر راهکار های کنترل تردد استفاده از فناوری‌‌هایی مانند NFC، Bluetooth، Gps و Qr code بر روی بیشتر گوشی‌‌های هوشمند است.

توصیه میکنیم چنانچه قصد دارید به طور کامل تر با راهکارهای کنترل تردد سازمانی آشنا بشوید، از این لینک بازدید بفرمایید.

جمع بندی

سیستم کنترل تردد اکسس را در تمام محل های ورود و خروج افراد و وسایل نقلیه مثل ورودی ساختمان ها، درب ها، اتاق‌های مخصوص و ورودی سازمان و ادارات می توان نصب کرد. البته درب مورد استفاده برای نصب اکسس کنترل باید وزن و مقاومت خوبی برای اتصال سیستم و نصب قفل برقی را داشته باشد. برای نصب دقیق سیستم کنترل تردد باید مواردی مثل محل نصب تجهیزات امنیتی و ایمنی، محل نصب سیستم کنترل تردد و نقشه سیم کشی ساختمان مدنظر قرار گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی