ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تست نفوذ حادث چیست؟
رپورتاژ آگهی

20 دلیل اساسی برای انجام تست نفوذ

تست نفوذ فرایندی است که در آن هکر قانونی، به منظور ارزیابی امنیت، با انواع روش‌های مختلف و ارسال کدهای مخرب به یافتن آسیب‌پذیری‌ می‌پردازد

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.


امروزه تست نفوذ برای وب‌سایت یا اپلیکیشن، یک ضرورت محسوب می‌شود. تست نفوذ یا Pentest فرایندی است که در آن یک هکر قانونی، به منظور ارزیابی امنیت، با انواع روش‌های مختلف و ارسال کدهای مخرب به یافتن آسیب‌پذیری‌ها می‌پردازد و هدف اصلی آن، ایجاد دسترسی غیرمجاز به سیستم به تقلید از یک هکر غیرقانونی است.

ولی سوال اصلی اینجاست که انجام تست نفوذ (Penetration Test) چه فوایدی را برای ما به دنبال دارد؟

انواع تست نفوذ حادث
انواع تست نفوذ

20 دلیل که چرا به تست نفوذ نیاز داریم؟

برای انجام عملیات تست نفوذ، دلایل زیادی وجود دارد که سازمان‌ها باید به آن‌ها توجه کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

1. نمایش بردار حمله و تاثیر آن بر سازمان

بردار حمله (Attack Vector)، به مسیری اطلاق می‌شود که مهاجمان سایبری، برای نفوذ به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات طی می‌کنند. انجام تست نفوذ، بردار حمله در دنیای واقعی را نشان می‌دهد که می‌تواند بر دارایی‌های فناوری اطلاعات، کارمندان و یا امنیت فیزیکی سازمان تأثیر بگذارد. انجام تست نفوذ در نهایت باید نشان دهد که کنترل‌های امنیتی شما چه میزان در برابر این حملات موثر هستند.

2. کشف آسیب‌پذیری‌های اصلی

هدف اصلی در انجام تست نفوذ باید یافتن آسیب‌پذیری‌های اصلی در دارایی‌های فناوری اطلاعات باشد و بایستی به‌صورت منظم و سالیانه انجام شود. ابزار و تکنولوژی‌های گوناگون، می‌توانند دارایی‌های فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند تا آسیب‌‌پذیری‌های پیرامون آن‌ها مشخص شود.

3. اولویت‌بندی آسیب‌پذیری‌ها براساس میزان ریسک

تیم تست نفوذ، آسیب‌پذیری‌ها را با توجه به وضعیتی که برای سازمان ایجاد می‌شود، طبقه‌بندی می‌کند. این آسیب‌پذیری‌ها به میزان ریسک کم ، متوسط و زیاد طبقه‌بندی می‌شوند و یک جدول زمانی به هر کدام از این دسته‌بندی‌ها اختصاص داده می‌شود. آنگاه شما می‌توانید طبقه‌بندی کنید که کدام آسیب‌پذیری‌ها باید اول از همه رفع شوند و کدام یک زمان و منابع بیشتری را از سازمان صرف خواهد کرد. 

4. شناسایی کردن مشکلاتی که از وجودشان بی‌خبرید

 تست نفوذ، حفره‌های امنیتی داخل شبکه، اپلیکیشن و امنیت داده‌ها که درباره آن‌ها اطلاعی ندارید را شناسایی خواهد کرد. به طور مثال، ممکن است لازم باشد پیکربندی‌های نادرست را در یک سرور DNS اصلاح کنید.

5. شناسایی کنترل‌های امنیتی

 انجام تست نفوذ، کنترل‌های امنیتی توصیه شده را به منظور ارتقای وضعیت امنیتی سازمان، شناسایی می‌کند. به عنوان مثال ممکن است شما به اولویت‌بندی کردن رویداد‌های اصلاح، patch برای دارایی‌های فناوری اطلاعات و حتی ترتیب دادن دفاع‌های امنیتی بیشتر برای سازمان خود، نیاز داشته باشید.

6. کمک به ایجاد استراتژی امنیتی

ممکن است انجام تست نفوذ به شما نشان دهد که خطای انسانی، موجب ایجاد بزرگ‌ترین شکاف‌ها در امنیت سازمان می‌شود، در نتیجه شما باید اهمیت خط مشی‌ها و استراتژی‌های امنیت را تقویت کنید.

7. یافتن ضعف‌های امنیتی داخلی

تست نفوذ می‌تواند فعالیت‌های ضعیف داخلی تیم امنیتی سازمان را آشکار کند. همچنین نتیجه‌ تست نفوذ می‌تواند انواع شکاف‌های امنیتی را داخل شبکه آشکار کند که انتظارش را نداشته‌اید.

8. افزایش اعتماد بنفس تیم امنیتی

تیم دفاع امنیتی شما یا تیم آبی (Blue Team) در شناسایی و پاسخگویی به عوامل تهدید اطمینان بیشتری خواهند داشت. افزایش اعتماد به نفس می‌تواند به تیم آبی کمک کند تا در یافتن تهدیدهای پنهان در شبکه، برنامه‌ها و اطلاعات، بیشتر فعال شود.

9. آموزش تیم امنیتی برای شناسایی تهدیدات

انجام تست نفوذ می‌تواند یک فرصت یادگیری برای تیم شما، به‌منظور درک تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مورد استفاده برای نفوذ به سیستم شما، فراهم کند. تیم امنیتی شما در مورد جدیدترین ابزارها و نحوه بهره برداری از شبکه توسط عامل تهدید (هکر)، آشنا خواهد شد.

10. بهینه‌سازی روند پاسخ به حوادث

تست نفوذ به تیم شما ایده بهتری در مورد نحوه انجام پاسخ به حادثه (Incident Response) می‌دهد. پس از انجام تست نفوذ، خواهید دید که تیم متخصصان شما در بخش پاسخ به حادثه، چگونه حوادث را به شیوه‌ی بهتری مدیریت می‌کنند و اسناد، فهرست، و فارنزیک را در مورد رویداد امنیتی انجام می‌دهند.

11. افزایش استمرار و پیوستگی کسب و کار شما

تست نفوذ به شما کمک می‌کند که چگونه در صورت یک حمله سایبری، تداوم کسب‌و‌کار را برای سازمان به بهترین شکل پیاده‌سازی کنید. اگر سازمان شما یک آزمایش سه ماهه یا سالانه انجام دهد، این فرصت را خواهید داشت که برنامه‌های تداوم کسب‌وکار خود را به روز کنید و قابلیت‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات خود را بررسی کنید.

12. محافظت از بحرانی‌ترین اطلاعات سازمان

داده ها، شریان حیاتی یک سازمان هستند که اگر مهاجمین سایبری به آن دسترسی پیدا کنند، می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد. تست نفوذ این امکان را فراهم می‌آورد تا از دارایی‌های اطلاعاتی خود محافظت کنید و از وقوع حمله، قبل از اینکه به دسترسی اطلاعات منجر شود، جلوگیری کنید.

13. کمک به ترسیم زنجیره کشتار سایبری مربوط به سازمان

زنجیره کشتار سایبری (cyber kill chain) مجموعه‌ای از مراحل حمله سایبری، از مرحله اولیه شناسایی تا استخراج اطلاعات است. تست نفوذ برای ترسیم و تطابق چرخه عمر حملات مختلف و زنجیر کشتار سایبری داخل سازمان، روش کارامدی محسوب می‌شود. در هر مرحله، یک عامل تهدید (هکر) می‌تواند با بهره‌برداری از لایه‌های امنیتی، برای دسترسی عمیق‌‌تر استفاده کند. تیم امنیتی شما با توجه به ابزارهای مختلف استفاده شده توسط تیم قرمز حادث، آگاهی بیشتری از چرخه عمر حملات خواهد داشت.

14. ارائه گزارش های شفاف و بهینه

گزارش تست نفوذ، رتبه‌بندی ریسک‌ها در هر آسیب‌پذیری و همچنین اقداماتی در جهت بهبود وضعیت امنیتی سازمان را به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید با رتبه‌بندی کردن ریسک، آن را در اختیار تیم مدیریت ارشد خود قرار داده و در مورد روش‌ها و همچنین بودجه پیشنهادی برای بهبود، بحث و تبادل نظر کنید.

15. هم‌تراز کردن سازمان با استاندارد‌های امنیتی

سازمان شما ممکن است به استاردهایی مانند  PCI DSS، HIPAA، GDPR، GLBA  و FFEIC یا سایر قوانین و مقررات نیاز داشته باشد، در هر صورت انجام تست نفوذ می‌تواند به شما کمک کند تا شکاف‌هایی که سازمان شما را از رسیدن به گواهی انطباق باز می‌دارد، شناسایی کنید. گزارش تست نفوذ نتایجی را ارائه می‌کند که می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید، و یک مشاور امنیتی می‌تواند آن‌ها را با استانداردهای امنیتی تطبیق دهد.

مدل‌های تست نفوذ حادث برای کارشناسان امنیتی
مدل‌های مختلف تست نفوذ

16. افزایش اعتماد و وفاداری مشتری به سازمان شما

در صورت نشت و انتشار اطلاعات، مشتریان شما اعتمادشان را نسبت به سازمان از دست خواهند داد و وفاداری آن‌ها بعد از یک رخنه‌ی اطلاعاتی بزرگ، متزلزل خواهد شد. تست نفوذ به شما فرصتی می‌دهد تا تعهد به امنیت و در نتیجه، جلب اعتماد به مشتریان را به همراه داشته باشید. مشتریان با دانش به این که سازمان شما عملیات تست نفوذ را به طور منظم انجام می‌دهد و اطلاعات آن‌ها محفوظ است، آرامش و اطمینان خواهند داشت. علاوه بر این می‌تواند از راهکار حادث بعنوان مدیریت هوشمند دارایی و نشت اطلاعات استفاده کنید. این محصول با بررسی و مدیریت دارایی پیشرفته خود و همچنین انواع گزارشات قابل ارائه، امکان مانیتور لحظه‌ای دارایی‌های داخلی و خارجی سازمان را برای بوجود میارود. با استفاده از این محصول می‌توان از آسیب‌پذیری‌های بوجود آمده بر روی هرکدام از دارایی‌های آگاه شده و در صورت نشت اطلاعات به سرعت در جهت رفع آن قدم بردارید.

17. فراهم کردن درک جدیدی از شبکه، اپلیکیشن و اطلاعات

تست نفوذ درک کاملاً جدیدی نسبت به شبکه، اپلیکیشن و امنیت داده‌ها به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید دید کلی و جامع‌تری نسبت به سازمان داشته باشید و همچنین قادر خواهید بود به آسیب‌‌پذیری‌های اصلی و عمده، بازخورد مناسب نشان دهید. در نتیجه با داشتن آگاهی در مورد اینکه چه مواردی در معرض افشا هستند و چه راه‌حل‌هایی برای اصلاح و بهبود آن وجود دارد، اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت.

18. ارزیابی تأثیر یک حمله موفقیت‌آمیز بر سازمان

اگر تیم قرمز قادر به حمله موفقیت‌آمیز به شبکه باشد، می‌توانید آسیب مالی واقعی را از یک حمله واقعی به سازمان اندازه‌گیری و ارزیابی کنید.  این امر برای آگاهی بخشی در بحث‌های استراتژیک با تیم مدیریت ارشد مهم است. می‌توانید نتیجه موفقیت‌آمیز حملات سایبری در سازمان را به تصویر بکشید و دقیقا  توضیح دهید که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

19. کمک به اولویت‌بندی هزینه‌ها برای سازمان

آیا می‌دانید برای ایجاد برنامه امنیتی در سازمان، در چه زمینه‌هایی باید بیشتر هزینه کنید؟ انجام تست نفوذ روشی عالی در راستای شناسایی بحرانی‌‌ترین حوزه‌ها برای صرف هزینه است.  تست نفوذ به شما کمک می‌کند برای در اختیار داشتن ابزارهای امنیتی پیشرفته بودجه‌بندی کنید. این امر، فوایدی از جمله کاهش اتلاف وقت کارمندان و همچنین ارائه آگاهی به کاربران نهایی را به همراه دارد. انجام تست نفوذ یک نقطه شروع عالی برای برنامه‌ریزی بودجه در سال‌های پیش روی سازمان است.

20. سنجیدن آمادگی کلی سازمان در برابر حمله‌های سایبری

در نهایت، تست نفوذ می‌تواند یک معیار کلی از ریسک به شما ارائه دهد تا بتوانید آمادگی کلی سازمان را در جهت جلوگیری از حمله‌های سایبری و پاسخ مناسب به آن، ارزیابی کنید. مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، به شما برای تصمیم‌گیری راحت‌تر در حوزه‌ی تست نفوذ کمک شایانی خواهند کرد. تست نفوذ حادث، با پوشش تمامی ویژگی‌های ذکر شده، ارتقای سطح امنیتی سازمان شما را تضمین می‌کند. بعد از مطالعه موارد بالا می‌توانید مشاوره‌ای رایگان از شرکت امنیت سایبری حادث دریافت کنید و نگران امنیت خود و داده‌های مهم کسب و کار خود نباشد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی