ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

VPS چیست؟

VPS مخفف Virtual private server به معنای سرور خصوصی مجازی است. در واقع سرور مجازی یک ماشین مجازی‌سازی‌شده بر بستر انواع نرم‌افزارهای Virtualization مانند VMware، KVM، ESXI، Microsoft Hyper V و ... است. به عبارتی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

VPS مخفف Virtual private server به معنای سرور خصوصی مجازی است.

در واقع سرور مجازی یک ماشین مجازی‌سازی‌شده بر بستر انواع نرم‌افزارهای Virtualization مانند VMware، KVM، ESXI، Microsoft Hyper V و ... است.

به عبارتی می‌توان گفت VPS به عنوان یک سرور اختصاصی عمل می‌کند، تفاوت اصلی آن‌ها در این است که در واقع یک سرور اشتراکی در پشت صحنه است و منابع بین سرویس‌ها تقسیم می‌شوند.

البته این تعریفی پایه و نسبتا غیر منعطف است که ممکن است در صورتیکه از پیش آشنایی نداشته باشید، شما را کمی گمراه کند.

در واقع نحوه عملکرد ابزارهای مجازی‌ساز تقریبا مشابه استفاده از یک وسیله نقلیه عمومی می‌باشد، به این معنا که شما با استفاده از ابزارهای مجازی‌ساز اقدام به تقسیم منابع سخت افزاری یک سرور بین چندین شخص و یا سرویس‌های راه‌اندازی شده نمایید.

برای خرید سرور مجازی می‌توانید از طریق لینک اقدام نمایید.

فواید سرور مجازی

  • کاهش هزینه‌ها

فناوری مجازی‌سازی یا همان Virtualization به این جهت ایجاد شده است که بتوانید با حداقل هزینه، بهترین و پایدارترین خدمات را ارائه نمایید.

به عنوان مثال: تصور کنید شما مسئول IT یک مجموعه هستید و نیاز به راه‌اندازی تعداد زیادی سرویس در شبکه خود دارید؛ در صورتیکه شما برای راه‌اندازی هر کدام از این سرویس‌ها اقدام به خرید یک سرور با همه منابع سخت‌افزاری و البته هزینه گزاف کنید، کارتان انجام خواهد شد ولی مجبور به پرداخت هزینه بالا و البته بیهوده خواهید شد.

  • انعطاف‌پذیری برای مدیریت و بازسازی منابع

در خدمات سرور مجازی یا همان VPS می‌توان میزان منابع را به راحتی افزایش و یا کاهش داد.

برای مثال می‌توان با حداقل منابع و پلن‌های موجود شروع کرد و سپس در صورت لزوم، سرویس را به پلن بالاتر ارتقا داد.

  • عملکرد

عملکرد سرور مجازی کمی بالاتر از هاست اشتراکی و کمی پایی‌تر از سرور اختصاصی می‌باشد. برای وب‌سایت‌های متوسط و کوچک بهترین کاربرد را دارد.

امنیت

از آنجایی که در این دسته از خدمات، سرورها از یکدیگر جدا می‌شوند و هر وبسایت سیستم عامل و منابع خود را دارد بنابراین نفوذ سرور دیگری به امنیت سیستم را دشوار می‌کند و در مقایسه با خدمات هاست اشتراکی، از امنیت بسیار بهتری برخوردار است.

  • کنترل بیشتر و دسترسی روت

سرورهای مجازی، دسترسی روت و انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به کاربران امکان می‌دهد اسکریپت‌ها و نرم‌افزارهای دلخواه خود را نصب کنند و به طور کامل فرآیندهای روی سرور را کنترل کنند؛ این چیزی است که در خدمات هاست اشتراکی امکان‌پذیر نیست.

نحوه کارکرد VPS

نحوه کارکرد ماشین‌های مجازی یا VPS عملا تفاوتی با سرور فیزیکی ندارد، مهم‌ترین تفاوت آن با سرور فیزیکی در محدودیت سخت‌افزاری و منابع می‌باشد که از سمت شخصی که راه‌اندازی می‌نماید اعمال خواهد شد.

برای ساده‌تر کردن این موضوع مجددا به مثال راه‌اندازی سرویس که پیش‌تر عرض شد؛ برمی‌گردیم.

تصور کنید شما به عنوان admin شبکه قرار است دو سرویس web و dns راه‌اندازی نمایید.

حتما شما می‌دانید که سرویسی همچون خدمات وب با توجه به حجم بالای محتوای سایت و فایل‌ها و موارد موجود در آن از نظر دیسک به منابع بیشتری نسبت به سرویس dns دارد، پس تصمیم شما این است که با استفاده از ابزار مجازی‌سازی مثل ESXI اقدام به راه‌اندازی دو VPS  در سرور فیزیکی خود نمایید و به عنوان مثال به VPS  که قرار است حاوی سرویس WEB شما باشد 200 گیگ و بهVPS  مربوط به سرویس DNS که اطلاعات کمتری دارد 50 گیگ اختصاص دهید.

خواننده گرامی با مراجعه به وبسایت Server.ir می‌توانید مقالات و آموزش‌های متعددی را در خصوص انواع سرور و رفع خطاهای رایج در سرور مطالعه نمایید.

نحوه راه‌اندازی Virtualization و ساختVPS 

حقیقتا در رابطه با این مورد با توجه به تعدد سیستم عامل‌ها و نرم‌افزارهای مجازی‌ساز، نمی‌توان روش یکسانی را ارائه داد.

ولی به صورت کلی روش عمومی این مورد، انتخاب بستر مجازی‌ساز متناسب با نوع نیاز و ترجیح شما؛ VMware، KVM، Microsoft Hyper V یا ... و سپس نصب این سیستم‌عامل بر روی سرور می‌باشد.

پس از نصب مجازی‌ساز به عنوان سیستم‌عامل اصلی سرور، می‌توانید اقدام به راه‌اندازی ماشین‌های مجازی متناسب با منابع دلخواه خود نمایید.

لازم به ذکر است که مجازی‌ساز را می‌توانید به عنوان یک نرم‌افزار مانند vmware workstation بر روی سیستم‌عاملی همچون Windows نیز نصب نمایید و لزوما نیاز به نصب آن به عنوان سیستم عامل اصلی سرور نیست. البته این موضوع کاملا به کاربری و نوع استفاده شما بستگی داره.

در صورتیکه قصد راه‌اندازی و ساخت VPS را دارید می‌توانید با خرید یک سرور اختصاصی کامل از طریق لینک اقدام فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی