ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا [رپورتاژ آگهی]

پژو 405 آخرین شانس PSA (پژو و سیتروئن فرانسه) در بازارهای آمریکا بود. اصلا انگیزه طراحی آن، جنگیدن برای ماندن بود. با بازار پررونق در فرانسه و فروش گسترده در سراسر آفریقا، پژو در دوران ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پژو 405 آخرین شانس PSA (پژو و سیتروئن فرانسه) در بازارهای آمریکا بود. اصلا انگیزه طراحی آن، جنگیدن برای ماندن بود. با بازار پررونق در فرانسه و فروش گسترده در سراسر آفریقا، پژو در دوران بحران گاز آمریکا هم به واسطه مدل دیزلی 504 و 505 خود در این کشور کولاک کرد. در سال 1987 فروش پژو برای اولین بار در طی یک دهه، به زیر 10 هزار واحد خودرو رسید. در اواسط  دهه، 504 و 604 به طور کامل از بازار آمریکا حذف شدند و بار فروش پژو به تنهایی بر دوش 505 افتاد. در چنین زمانی بود که تنها خرید و فروش پژو 405 می‌توانست بازار شرکت فرانسوی را نجات دهد.

در سال 1987 در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد و با ده مدل متفاوت و پنج موتور بنزینی بین 65 تا 160 اسب بخار جای خود را در خیابان‌ها باز کرد. از پاییز 1988، فروش پژو 405 در آمریکا در 3 مدل S ،DL  و Mi16 آغاز شد. همه مدل‌ها دارای تمام موتور آلومینیوم 1.9 لیتر بودند. امکانات رفاهی متعدد، سانروف، سپرهای کشیده‌ با چراغ‌‌های خطر اضافی از جمله ویژگی‌های  405 در بازار آمریکا بودند. این خودرو در اروپا به سرعت اقبال گسترده‌ای کسب کرد. برای مثال مدت‌های مدیدی در بریتانیا پرفروش‌تری خودرو دیزل باقی ماند و در در طی دو سال پس از تولید، آمار فروش پژو 405 به 500 هزار عدد و در سال 1990 به تعداد یک میلیون رسید.

بازخورد نسخه MI16 405 در مطبوعات آمریکا، باورنکردنی بود. رسانه‌‌ها نوشتند که این خودرو به طرز وحشتناکی دوست‌داشتنی و به گونه‌ای غیرمتعارف خوش‌ساخت است و هر چه که از آن بخواهید به خوبی انجام می‌دهد. مجله مشهور و معتبر Car and Driver هم عکس روی جلد شماره نوامبر 1988 خود را با عنوان «بهترین پژو» به 405 اختصاص داد. «اگر نظر کردن توان کشتن داشت، من الان مرده بودم» این یکی دیگر از واکنش‌های رسانه‌ها به پژو 405 در آن دوران بود. در سال 1988، جایزه خودرو سال اروپا را با رکورد بالاترین آرا و امتیاز در تاریخ به دست آورد. مجله ماشین Flat-Out که در انگلیس منتشر می‌شد، 405 را بهترین خودروی موجود در این کشور اعلام کرد.

Peugeot 405 S in Manhattan

بر خلاف انتظار سرنوشت خرید و فروش پژو 405 در بازار آمریکا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بین سال‌های 1988 تا 1991، تنها حدود 12500 دستگاه 405 به فروش رسید. از سال 1998 تا 1991، خرید و فرش پژو در آمریکا هر ساله با کاهش شدیدی مواجه شد. حتی فروش پژو 405 هم نتوانست به داد PSA برسد و این کمپانی در نهایت برای جلوگیری از ضرر، از بازار آمریکا خارج شد. دلایل متعددی را می‌توان برای شکست پژو درآمریکا عنوان کرد. مثلا موج سدان‌های اسپرت از شرکت‌های قدیمی اروپایی و برندهای جدید آسیایی مانند لکسوس از ژاپن، عرصه رقابت را برای پژو تنگ‌‌تر کرد. چرا که خودروهای چینی و ژاپنی، ترکیبی از لذت رانندگی و ایمنی را به بازار عرضه کرده بودند.

کارشناسان معتقدند، نقایص پژو و تشدید مقررات سختگیرانه امنیتی سرنشینان تاثیر بسزایی در خروج پژو از آمریکا داشته. چرا که در اواخر دهه 90، بحث حقوق خریداران خودرو قوت گرفته بود و نظارت بیشتری از سوی سازمان‌های دفاع از مصرف‌کنندگان و حتی نهادهای دولتی بر خودروسازان اعمال می‌شد. علاوه بر این، پژو بودجه چندانی برای تبلیغات گسترده نداشت. تنها 151 نمایندگی پژو وجود داشت و برای متقاضیان گاهی رسیدن به این نمایندگی‌ها چند ساعت رانندگی زمان می‌برد.

پس از گذشت 26 سال از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا، زمزمه‌هایی از بازگشت گروه پژو سیتروئن به آمریکا به گوش می‌رسد. مدیرعامل گروه پژو سیتروئن گفته:«تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا هستند و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند. پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا بازگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا کدام مدل‌های پژو را خواهند دید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی