ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه Fi از گوگل چیست و تماس از طریق Wi-Fi چگونه در حال فراگیر شدن است؟

گوگل هفته ی پیش، بعد از شایعات بسیار، بالاخره از پروژه ی Fi پرده برداشت. این پروژه اولین سرویس وایرلس است که به شکل یکپارچه در میان شبکه های Wi-Fi و LTE شما تغییر حالت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

گوگل هفته ی پیش، بعد از شایعات بسیار، بالاخره از پروژه ی Fi پرده برداشت. این پروژه اولین سرویس وایرلس است که به شکل یکپارچه در میان شبکه های Wi-Fi و LTE شما تغییر حالت داده و همواره به دنبال اتصال به بهترین شبکه از لحاظ کیفیت اینترنت می گردد.

برای استفاده از این پروژه نیاز دارید تا در مناطق تحت پوشش گوگل قرار داشته باشید، صاحب یک نکسوس ۶ بوده و همچنین از دعوتنامه ای برای استفاده از این سرویس بهره گیرید.

اما چه باعث می گردد تا پروژه جدید گوگل به نام Fi در ابتدای حضورش، چنین محبوب شود؟ کاربرانی که تمایل به استفاده از این سرویس داشته باشند صرفا با پرداخت مبلغ ماهانه ۲۰ دلار می توانند به شکل نامحدود به مکالمه بپردازند، پیامک بزنند و یا فایل های حجیم برای یکدیگر ارسال نمایند. البته هزینه پهنای باند جداگانه محاسبه شده و به ازای هر گیگابایت، مجبور به پرداخت ۱۰ دلار خواهید بود.

سرویس جدید گوگل به زودی در ۱۲۰ کشور در دسترس قرار خواهد گرفت در نتیجه کاربرانی که به سفرهای خارج از کشور می روند نیز بدون پرداخت هزینه ای گزاف به اپراتورها، می توانند با دیگران یا به عبارت دیگر افرادی که از پروژه گوگل بهره میگیرند صحبت کنند. نکته منفی صرفا در آن است که در خارج از ایالات متحده، سرعت سرویس مذکور به ۲۵۶ کیلوبایت در ثانیه تقلیل خواهد یافت و هزینه هر دقیقه مکالمه نیز ۲۰ سنت در هر دقیقه خواهد بود.

هرآنچه باید در مورد Project Fi می دانستید، در بالا گفته شد. اما بیایید به شکلی دیگر به مساله نگاه کرده و ببینیم اصولا Wi-Fi calling یا تماس از طریق Wi-Fi که این روزها به شدت محبوب گشته، به چه معناست. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تماس از طریق Wi-Fi به هیچ عنوان جدید نیست؛ اپلیکیشن هایی نظیر اسکایپ، Hangouts و واتس اپ و وایبر سال هاست که به راحتی از شبکه اینترنت خانگی یا همراه شما استفاده نموده و می توانند با سایر کاربرانی که از همان اپلیکیشن ها استفاده می کنند تماس برقرار نمایند؛ در این میان هیچ هزینه ای هم از کاربر دریافت نمی گردد. (به جز طرح های خاصی که اسکایپ و برخی اپلیکیشن ها ارائه می دهند و به انتخاب خود می توانید از آنها بهره گیرید.)

تماس از طریق شبکه اینترنت این روزها انقدر فراگیر گشته که اپراتورها را نیز فکر واداشته که چگونه می توانند با آن مقابله کرده و یا دست کم سهمی از این بازار را ار آن خود نمایند. اپراتورهای بزرگ ایالات متحده گویا تصمیم گرفته اند با این جریان هم نوا شده و خود نیز Wi-Fi calling را به کاربران ارائه دهند؛ بدون حضور هیچگونه اپلیکیشن شخص ثالث.

تماس از طریق Wi-Fi چیست؟

به جای استفاده از شبکه موبایلی که اپراتورتان در اختیار شما گذاشته، از وای-فای استفاده کنید؛ به شکل خلاصه Wi-Fi calling همین است. در خانه هستید، در یک رستوران یا کتابخانه نشسته و به شبکه اینترنت آنجا متصل شده اید و یا... فرقی ندارد از چه طریقی به اینترنت اتصال یافته اید؛ توسط قابلیتی که اپراتور در اختیار شما می گذارد، می توانید با گرفتن یک شماره، از طریق اینترنت Wi-Fi با شخص مورد نظرتان صحبت کنید.

مزیت تماس از طریق اینترنت چیست؟

تماس از طریق اینترنت برای مناطقی که از پوشش دهی کم آنتن و شبکه مخابراتی برخوردار هستند عالیست. برای مثال فرض کنید که به حومه ی شهر و خانه هایی که در آن مناطق هستند سری می زنید، اگرچه اپراتور نمی تواند به شکل کافی در آن منطقه پوشش آنتن دهی داشته باشد اما در هر خانه ای، اینترنت یافت می شود. فرستادن پیامک نیز به شکل سابق صورت می گیرد، صرفا باز هم به جای شبکه موبایل، همه این امور از طریق Wi-Fi انجام می شوند.

چه شباهت هایی میان Wi-Fi Calling و تماس از طریق اسکایپ وجود دارد؟

skype-main

سرویس های زیادی نظیر اسکیاپ، وایبر، واتس اپ و پیام رسان فیسبوک به شما کمک می کنند تا از طریق بستر اینترنت، بتوانید به راحتی و به شکل رایگان تماس صوتی برقرار نمایید.

Wi-Fi Calling اما اندکی متفاوت است. قابلیت تماس با اینترنت بدون دخالت هیچ اپلیکیشن شخص ثالثی انجام شده و صرفا با شماره گیر موبایل خود می توانید به شکل اینترنتی تماس برقرار کنید. حتی چنین قابلیتی وجود دارد تا از موبایل خود بخواهید تمام تماس های شما توسط اینترنت انجام شود؛ یا در صورتی که امکان برقراری چنین تماسی وجود داشته باشد، موبایل به شکل خودکار تشخیص داده و به جای شبکه های موبایل از اینترنت و Wi-Fi استفاده می کند.

بیشتر موبایل های اندرویدی ساخته شده در دو سال اخیر این قابلیت را دارند، از طرف دیگر کاربران iOS نیز در نسخه ۸.۳ می توانند از این ویژگی بهره گیرند.

آیا چنین تماسی هزینه ی بیشتری در پی خواهد داشت؟

t-mobile-and-sprint

پاسخ به چنین سوالی، بستگی مستقیم به نوع برنامه ارائه شده از سوی اپراتور برای تماس های اینترنتی دارد. گاهی تماس به این شکل، دقیقه ای محاسبه شده و گاهی هم همانند گوگل، ماهانه ۲۰ دلار قیمت دارد. (البته گوگل ارزان ترین پیشنهاد را به کاربران ایالات متحده داده است.) در این میان، پرداخت هزینه های بیشتر در سایر کشورها نیز توسط اپراتورها معین می گرد. برای مثال T-Mobile به شما اجازه خواهد تا در ۱۲۰ کشور به شکل Wi-Fi به مکالمه بپردازید.

در هر حال، اگر قصد مسافرت به خارج از کشور را دارید، همچنان اپلیکیشن های پیام رسانی که قابلیت تماس صوتی را دارند، گزینه هایی عالی برای پشتیبانی شما هستند.

آبا برای برقراری تماس Wi-Fi نیاز به اینترنتی پر سرعت داریم؟

مشخصا هرچقدر سرعت اینترنت بالاتر باشد، کیفیت تماس نیز بهتر خواهد بود. اپراتورها پیشنهاد می کنند که برای Wi-Fi calling دست کم به یک اینترنت ۱ مگابیت نیاز خواهید داشت؛ هرچند ارتباط های تلفنی از طریق اینترنت با سرعت های کمتر نیز امکان پذیر خواهد بود اما در چنین حالتی، شانس قطع شدن تماس و یا کیفیت نا مناسب مکالمه نیز بالاتر خواهد رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • goli
    goli | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فکر کنم ساندرا پیجای از مدیر عامل ایرانسل و همراه اول مشورت گرفته این طرح و پیاده کرده!
    آخه یعنی چی!؟

  • حمید
    حمید | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این خارجیا هم مثل اپراتورهای خودمون دزدن ها! گیگابایتی 10 دلار؟!!!!
    چه خبره؟

  • بهداد
    بهداد | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این و بیخیال که فعلا تو خود ایالات متحده هم بصرفه نیست ... یه برنامه بود داشتن روش کار میکردن که تلفنهای gsm بدون نیاز به اوپراتور خودشون سلولار به هم وصل میشن و کلا اوپراتور رو اوت میکنن .... این باحاله

  • MS.Adnan
    MS.Adnan | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اصلا جالب نیست. الان هر اسمارت فونی اپلیکیشن های مسنجر رو داره. با سرعت یک مگابیت حتی اسکایپ که خوره پهنای بانده هم عالی کار میکنه. چرا باید هزینه ای اضافه بر ترافیک پرداخت کنیم؟
    من که همین الانم خیلی از تماسهام از طریق لاین و اسکایپ صورت میگیره. چه صوتی و چه تصویری. نهایتا یک گیگ حجم اضافه میخرم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی