ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

میکروفون های MEMS و افزایش کیفیت ضبط صدا در موبایل های آتی

اگرچه اکنون کاربران موبایل های هوشمند قادر هستند لحظات خاص خود را با ویدیوهای 4K به ثبت رسانند اما کیفیت صدای ضبط شده همواره یکی از بخش هایی به شمار رفته که چندان قابل قبول نبوده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۵

اگرچه اکنون کاربران موبایل های هوشمند قادر هستند لحظات خاص خود را با ویدیوهای 4K به ثبت رسانند اما کیفیت صدای ضبط شده همواره یکی از بخش هایی به شمار رفته که چندان قابل قبول نبوده است.

مشکل از عدم پیشرفت میکروفون به کار رفته در موبایل هاست و ناتوانی چندان موثرشان برای لغو صداهای ناخواسته. این در حالیست که کسی یادش نمی آید آخرین باری که از کیفیت صدای مکالمه طرف مقابل شگفت زده شده، دقیقا چه زمانی بوده است. حال گویا همین موضوع در تغییر است و در آینده می توانیم شاهد استفاده از کیفیتی بسیار مطلوب تر در زمینه ضبط صدا در موبایل ها باشیم.

در جریان MWC 2016، با Andreas Urschitz یکی از مدیران شرکت آلمانی Infineon Technologies و Matt Crowley، مدیر عامل شرکت Vesper مصاحبه شد. این کمپانی ها فراهم آورنده میکروفون های MEMS (سیستم مکانیکی میکرو الکترو) برای شرکت هنگ کنگی AAC Technologies هستند.

شرکت AAC یکی از توزیع کنندگان بزرگ میکروفون برای تلفن های هوشمند به شمار می رود که محصولاتش، در موبایل هایی نظیر آیفون به کار می روند. این شرکت ۵۰ درصد از بازار فروش میکروفون مخصوص موبایل ها را در دست دارد.

حال خبر می رسد که شرکت Infineon نوعی میکروفون جدید MEMS توسعه داده که سطح فشار صوتی (SPL) را ده دسیبل بالاتر از بهترین نمونه های کنونی میکروفون ها در بازار می برد. در میکروفون های MEMS جدید از یک صفحه دو رو استفاده شده که می تواند سیگنال-به-نویز ۶۶ دسیبل و فشار صوتی ۱۳۵ دسیبل را تشخیص دهد.

تیم مهندسی شرکت Infineon نحوه ساخت میکروفون های MEMS را دگرگون نموده که می تواند صدایی کاملا مشابه به آنچه در حالت عادی می شنوید را در یک موبایل برایتان ثبت کند، حتی در فشارهای صوتی (SPL) بالا.

اما شرکت Infineon تنها تامین کننده قطعات برای AAC نیست. حال می رسیم به راهکار تازه ی شرکت Vesper که از طریق فیزوالکتریک، ذاتا می تواند میکروفون هایی مقاوم در برابر آب و گرد و غبار توسعه دهد. گرد و غبار به راحتی می توان به حفره کوچک میکروفون در موبایل ها نفوذ کرده و کیفیت آن را تا حد بسیار بالایی تحت تاثیر قرار دهد و این اتفاقیست که برای بسیاری از کاربران رخ داده است.

پس از شکسته شدن نمایشگر موبایل ها، گرفتگی حفره میکروفون و پایین آمدن کیفیت صدا در رتبه دوم شکایات استفاده کنندگان از تلفن های هوشمند قرار دارد. حال مدیر عامل Vesper خبر می دهد که این شرکت در پایان دوره نیمه اول از سال جاری، تولید انبوه میکروفون های MEMS را آغاز خواهد کرد.

گفته می شود که کمپانی AAC Technologies به لطف فناوری های توسعه یافته از سوی Vesper و Infineon به زودی می تواند میکروفون هایی بسیار با کیفیت تر در اختیار تولید کنندگان موبایل های هوشمند قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی