ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

LG تکنولوژی خودروهای برقی را به ایران خودرو می آورد

به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ و صحبت های هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو به عنوان طرف قرارداد دولت ایران با شرکت ال جی، گفت و گو هایی بر سر همکاری مشترک برای ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ و صحبت های هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو به عنوان طرف قرارداد دولت ایران با شرکت ال جی، گفت و گو هایی بر سر همکاری مشترک برای تولید خودروهای برقی صورت گرفته و مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که تا پاییز سال 95 قراردادی در این زمینه بسته خواهد شد.

هدف شرکت ایران خودرو تولید حدود 60 هزار خودروی الکتریکی تا سال 2030 است.

در واقع نقش شرکت ال جی در بخش توسعه زیرساخت و تولید باتری و دیگر بخش های مهم و متفاوتی که در ساخت این گونه خودروها به کار می رود خواهد بود.

در هر صورت تولید خودروهای برقی با چالش های متفاوتی به نسبت خودروهای احتراق داخلی رو به رو است.

هرچند خودروهای برقی از طرح ساده تری برخوردارند و پلفت فرم ساده تری به نسبت نمونه های بنزین سوز دارند. حال باید دید که شرکت ایران خودرو به دنبال تولید در چه کلاسی است. میزان دوام و مسئله خدمات پس از فروش هم می تواند چالشی دیگر برای ایران خودرو باشد.

شرکت ال جی در حال حاضر باتری های شرکت های بزرگ خودروسازی همچون شورولت، فولکس واگن، رنو و...را تولید می کند و قصد دارد با ایجاد خط تولید جدیدی در کشور مجارستان برای بیش از 230 هزار خودرو باتری تولید کند.

رقبای شرکت ال جی در این زمینه پاناسونیک و سامسونگ هستند که برای رقبای مطرحی همچون بی ام و و تسلا باتری تولید می کنند.

شورولت بولت و بی ام و i3 از نمونه های خوب در کلاس خودروهای شهری هستند که توانسته اند به درستی مفهوم یک خودروی برقی برای تردد درون شهری را به مشتریان برسانند و باید دید که آینده نگری ایران خودرو در زمینه تولید خودروهای برقی به چه صورتی پیش خواهد رفت.

باید توجه ایران خودرو به آینده صنعت خودرو و تلاش برای تولید و طراحی خودروهای برقی را به فال نیک گرفت.

همکاری این خودروساز با کمپانی معتبری نظیر LG به جای کمپانی های ناشناخته و ضعیف چینی نیز دومین نکته مثبت این خبر است.

Chevy-is-working-so-closely-with-LG-on-the-Bolt--its-almost-the-LG-car

اما خوب است بدانید که تاکنون ارزان ترین خودروهای تولید انبوه برقی از برند های نیسان لیف، شورولت ولت، شورولت بولت و ....حداقل حدود 30 هزار دلار قیمت داشته اند.

بنابراین اگر قرار به تبدیل این رقم به تومان باشد، بعید است قیمت یک خودرو هاچ بک درون شهری مدرن با تکنولوژی روز جهان کمتر از 100 میلیون تومان تمام شود.

حال اگر معجزات مربوط به داخلی سازی و نیروی کار ارزان در ایران و مسائلی از این دست را نیز اضافه کنیم بازهم رسیدن به رقم های کمتر از 70 میلیون تومان با توجه به سطح و قیمت فعلی تکنولوژی باتری های لیتیوم یون بسیار بعید به نظر می رسد.

بنابراین خودروهای برقی با توجه به سطح درآمد عموم مردم ایران هنوز وسایل نقلیه ارزان قیمتی نیستند و ایران خودرو علیرغم لزوم برای سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه در این امر، اساسا نمی تواند معجزه ای را در قیمت گذاری انجام دهد.

این مسئله نه تنها شامل حال LG بلکه شامل حال سایر خودروهای برقی ابتکاری موجود در کشور نیز می شود که در سال های اخیر توسط تیم های دانشجویی یا تحقیقاتی مستقل توسعه یافته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۸ شهریور ۱۳۹۶

    اشتباه بزرگ خودرو ساز عدم اکتفا به نیروی جوان و خلاق داخلی. توی کشور خودمون نخبه ها ماشین برقی میسازن که قابلیت استفاده در شهر و جاده رو داره بعد میخوان برای سال 2030 با ال جی قرار داد ببندن!!! خوب به جای اینکه این کار رو بکنند بهتر نیست از همین الان برای سال 2030 برنامه ریزی کنند و هزینه کنند تا خودرو برقی داخلی تولید کنند بعد سال 2030 بشن صادر کننده خودرو برقی به دنیا که سود فراوانی عایدشون میکنه! اما مشکل خودروسازی ما اینه که میخوان با کمترین هزینه بیشترین سود آوری رو داشته باشند، واسه همینه که پراید تولید میشه! ماشینی که به گفته تمام متخصصین قیمت تمام شده اش 5 میلیون بیشتر نمیشه اما سودی 16 میلیون تومنی برای تولید کننده اش روی هر ماشین داره! واسه همینه که نخبه های صنعت خودروسازی الان یا خارج از ایران اند یا منزوی شده اند ! *مکروا و مکر اللَّه واللَّه خیر الماکرین*

  • رامین
    رامین | ۷ شهریور ۱۳۹۵

    وقتی که جمشید آرین رو اونطوری باهاش رفتار کردن و با یه شرکت خارجی می خوان همون کارو انجام بدن، کاملا مشخصه که این وسط داره چه اتفاقاتی میفته و خودروساز های ما دارن چه بلایی سر ما میارن

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۱۲ تیر ۱۳۹۵

    خوب خدا رو شکر تا الان مردم آتیش میگرفتن!! از الان باید برق هم اضافه بشه...

  • حسین
    حسین | ۱۲ تیر ۱۳۹۵

    شما همون مصرف سمندتونو درست کنید که اندازه لندکروز مصرف میکنه خودرو برقی پیشکش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی