ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Huawei Nova Plus؛ تولدی دوباره

هوآوی در طول سال گذشته پرچمداران ارزشمندی را به بازار عرضه کرده است، از جمله P9 (بررسی دیجیاتو)، P9 Plus (بررسی دیجیاتو) و Mate 8 (بررسی دیجیاتو) که همگی از ویژگی های قابل توجه و ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

هوآوی در طول سال گذشته پرچمداران ارزشمندی را به بازار عرضه کرده است، از جمله P9 (بررسی دیجیاتو)، P9 Plus (بررسی دیجیاتو) و Mate 8 (بررسی دیجیاتو) که همگی از ویژگی های قابل توجه و اختصاصی برخوردار هستند.
اما حالا که شرکت چینی موفق شده اثبات کند می تواند محصولات با کیفیت و جذابی عرضه نماید، بار دیگر به بازار موبایل های میان رده بازگشته و هفته ی گذشته در نمایشگاه IFA 2016، در حالی که بسیاری منتظر نسل جدید Mate S یا ساعت هوشمند تازه ی این شرکت بودند، از دو تلفن هوشمند Nova و Nova Plus رونمایی به عمل آورد.

محصول دوم، یک موبایل 5.5 اینچی است که 477 دلار قیمت دارد و از ویژگی هایی مثل بدنه ی فلزی، لرزشگیر اپتیکال و نمایشگر 2.5D فول اچ دی با حاشیه های اندک در دو طرف بهره می برد.

با بررسی دیجیاتو از هوآوی «نوا پلاس» همراه باشید تا ببینیم رویه ی جدید شرکت چینی برای تولید محصولات با کیفیت در مورد این میان رده ی تازه هم صدق می کند یا خیر.

طراحی

nova (13)-w600

هرچند هوآوی در ساخت مدل Nova طراحی مشابه Nexus 6P (بررسی دیجیاتو) را مورد استفاده قرار داده، اما «نوا پلاس» از نظر ظاهری به خانواده ی Mate شباهت دارد.

پشت بدنه ی ساده ی دستگاه (که سازنده سبک طراحی آن را مینیمالیسم پویا نامیده)، شاهد بیرون زدگی دوربین هستیم، موضوعی که در دنیای موبایل به یک اپیدمی تبدیل شده و این موضوع مورد انتقاد قرار دادن آن را دشوار کرده است.

حسگر اثر انگشت مربع شکل دستگاه هم کمی پایینتر قرار دارد و خصوصیت دیگری است که ظاهر دستگاه را به تلفن های هوشمند سری Mate شبیه می کند.

nova (3)-w600

بدنه ی یکپارچه ی «نوا پلاس» از آلیاژ آلومینیوم منیزیم ساخته شده و با وجود میان رده بودن دستگاه، کاملاً در انتقال حس استحکام و کیفیت در سطح پرچمداران، موفق است.

اما گذشته از درخشش بدنه ی فلزی دستگاه، آنچه در طراحی این تلفن هوشمند بیشتر از همه به چشم می آید لبه های تراش خورده ی اطراف بدنه است که با روش اختصاصی سازنده موسوم به curvature 3 ساخته شده است.

این تراشکاری های ظریف در کنار انحنای پشت بدنه باعث شده «نوا پلاس» با وجود اندازه ی 5.5 اینچی از ارگونومی مناسبی برخوردار باشد و به خوبی درون دست جای گیرد.

nova (28)-w600

دکمه های پاور و کنترل صدای دستگاه هم در محل مناسبی از سمت راست بدنه واقع شده و هنگام در دست داشتن محصول، به شکل طبیعی زیر انگشت کاربر قرار می گیرند.

nova (16)-w600

در نمای چپ تنها یک درگاه برای کارت حافظه و سیم کارت وجود دارد و در نهایت در پایین بدنه، سوراخ های مربوط اسپیکر به چشم می خورند که درگاه جدید USB نوع C در میان آنها قرار گرفته است.

nova (35)-w600

اما به نمای روبروی دستگاه بریم، جایی که با حاشیه های ناچیز نمایشگر 2.5D دستگاه در طرفین مواجه هستیم و این موضوع در کنار سادگی طراحی این بخش، باعث شده «نوا پلاس» ظاهر مینیمال و چشم نوازی داشته باشد.

البته باید توجه داشته باشید که حاشیه های اندک نمایشگر در حالتی بیشتر از همه به چشم می آیند که صفحه نمایش خاموش باشد، چرا که پس از روشن کردن مشاهده می کنید یک کادر سیاه رنگ هم در اطراف نمایشگر وجود دارد.

nova (25)-w600

در مجموع طراحی و کیفیت ساخت «نوا پلاس» در مقایسه با دیگر محصولات میان رده کاملاً قابل قبول به حساب می آید، اما با نگاهی به ظاهر زیباتر مدل Nova این سوال پیش می آید که چرا سازنده طراحی متفاوتی را برای این دو محصول مورد استفاده قرار داده است.

بر همین اساس باید بگوییم هرچند نسخه ی کوچکتر با نگاهی به طراحی مدرن تر نکسوس 6P ساخته شده، اما ظاهر «نوا پلاس» با وجود سادگی و جذابیت خود، تا حدی طراحی محصولات قدیمی تر را به ذهن متبادر می کند.

nova (1)-w600

به نظر می رسد این شرکت بیشتر از طراحی ظاهری، روی مواردی مثل کیفیت ساخت و باریکی دستگاه تمرکز دارد، کما اینکه ضخامت «نوا پلاس» هم تنها 7.3 میلی متر است و از این نظر با بسیاری از محصولات گران قیمت برابری می کند.

علاوه بر این بد نیست اشاره کنیم که هوآوی اخیراً تلفن های هوشمند متعددی را با بدنه ی فلزی به بازار عرضه کرده و کم کم به استادی بی چون و چرا در این حوزه تبدیل می شود.

اگر می خواهید میزان مهارت شرکت چینی در این بخش را درک کنید، کافی است با دقت لبه های شیشه ی نمایشگر را زیر نظر بگیرید که با ظرافت تمام، با لبه های فلزی این تلفن هوشمند میان رده در هم آمیخته اند.

نمایشگر

nova (26)-w600

«نوا پلاس» به یک نمایشگر IPS با رزولوشن 1080 مجهز است، رقمی که حتی بین محصولات میان رده هم مرسوم است و روی صفحه نمایش 5.5 اینچی «نوا پلاس» به تراکم 401 پیکسل در هر اینچ منجر شده است.

به لطف پنل IPS زاویه دید نمایشگر مناسب است و طبق اعلام سازنده از هر طرف به 80 درجه می رسد. حداکثر روشنایی صفحه نمایش نیز 450 نیت در نظر گرفته شده که کاملاً برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید کفایت می کند.

nova (5)-w600

اما آنچه «نوا پلاس» را از دیگر محصولات میان رده در این بخش متمایز کرده، رنگهای چشم نواز و پویای نمایشگر است که در کنار کنتراست مناسب و جزئیات کافی، کیفیت قابل قبولی برای صفحه نمایش این تلفن هوشمند رقم زده است.

سازنده علاوه بر این امکان تغییر دمای رنگها را نیز در بخش تنظیمات مربوط به نمایشگر در نظر گرفته که به لطف آن می توانید این ویژگی را بر اساس سلیقه ی خود تنظیم نمایید.

کیفیت نمایشگر نوا پلاس در مقایسه با میان رده ها یکی از بهترین ها به نظر می رسد

«نوا پلاس» در مجموع از نظر کیفیت تصویر، یکی از بهترین میان رده های بازار به حساب می آید و در این بخش به راحتی نمره ی قبولی را دریافت خواهد کرد. اما علاوه بر این یک ویژگی اختصاصی هم دارد که آن را از دیگر محصولات متمایز خواهد کرد و آن اینکه صفحه نمایش «نوا پلاس» هم مثل دیگر محصولات هوآوی می تواند بین نوک و مفصل انگشت تمایز قائل شود، در نتیجه می توانید با دو بار ضربه زدن روی نمایشگر با مفصل انگشت، به ساده ترین شکل از تصویر اسکرین شات ثبت نمایید.

نرم افزار

nova (23)-w600

«نوا پلاس» به آخرین نسخه اندروید آب نبات چوبی مجهز است، اما سازنده روی آن نسخه 4.1 از رابط کاربری EMUI خود را قرار داده که بیش از اندروید، تجربه کاربری iOS را تداعی می کند.

با ورود به صفحه قفل دستگاه طرح پس زمینه لاک اسکرین نمایان می شود که با هربار ورود تصویر آن تغییر می کند. در بخش میانی صفحه نوتیفیکیشن ها به نمایش در آمده و با سوایپ از پایین می توان به منوی میانبر های آن دست یافت که برای استفاده از ماشین حساب، چراغ قوه، ضبط صدا و کنترل موسیقی در نظر گفته شده اند.

Digiato Honor 7 SC01

سوایپ از بالا نیز بخش نوتیفیکیشن های اندروید را نمایان می کند که در رابط کاربری هواوی به 2 قسمت تقسیم شده است. در بخش اول اعلان ها برای مشاهده کاربر لیست می شوند. در بخش دوم نیز می توان به گزینه های معمول نوتیفیکیشن سنتر همچون وایفای، بلوتوث، چراغ قوه، جی پی اس، دیتای سیم کارت، روشنایی نمایشگر و غیره دست یافت.

Digiato Honor 7 SC02

از جمله ویژگی هایی که رابط کاربری بسیاری از سازندگان کشور چین را به سیستم عامل اپل تبدیل کرده می توان به حذف بخش کشوی اپلیکیشن ها یا app drawer اندروید اشاره کرد.

در این حالت کاربران لازم است اپلیکیشن های خود را با سوایپ به چپ و راست در 9 صفحه خانگی موجود فولدر بندی کرده و دیگر بخش مجزایی برای نمایش نرم افزار های نصب شده بر روی تلفن هوشمند وجود ندارد.

Digiato Honor 7 SC03

نحوه چینش این آیکون ها نیز به اختیار کاربر بوده و به میل خود می توان آنها را در آرایش 4 در 5 یا 5 در 4 یا حتی 5 در 5 قرار داد.

هواوی نحوه کارکرد یک بخش دیگر اندروید را نیز در رابط کاربری خود تغییر داده و آن نحوه جستجوست، چرا که علاوه بر ویجت جستجوی گوگل، هواوی با پیاده سازی عملکرد جستجویی مشابه آنچه iOS از آن برخوردار است، امکان دسترسی به بخش جستجو را از طریق پایین کشیدن انگشت روی صفحه از بالا به پایین نیز فراهم کرده است.

Digiato Honor 7 SC05

با انجام عمل فوق و از طریق منوی ظاهر شده می توان به جستجو در میان اپلیکیشن ها، لیست شماره ها، پیام ها، موسیقی ها، وقایع ثبت شده تقویم و بطور کلی تمام اجزای سیستم عامل پرداخت و در پایین کادر جستجو نیز آیکون تعدادی از آخرین برنامه های استفاده شده قرار گرفته اند. البته این قابلیت محدود به محیط نرم افزار نبوده و در صورت تمایل می توان در انتهای لیست گزینه جستجوی آنلاین را نیز انتخاب نمود.

با وجود اینکه این تلفن هوشمند 5.5 اینچی از ارگونومی مناسبی برخوردار است، اما سازنده حالت استفاده به شکل یک دستی را نیز برای دستگاه در نظر گرفته است. در صورت فعال کردن این قابلیت رابط کاربری کوچک شده و به یک سمت متمایل می گردد تا راحت تر بتوانید آن را با یک دست استفاده کنید.

nova (39)-w600

این تلفن هوشمند ضمناً از قابلیت تعریف چند کاربر پشتیبانی می کند، به این شکل که هر کاربر فضای جداگانه ی خود را در اختیار خواهد داشت و می تواند این فضا را برای نصب اپلیکیشن های مورد نظر خود استفاده کند.

البته باید توجه داشته باشید که تغییر مواردی مثل تنظیمات وای-فای به شکل عمومی انجام می گیرد و برای تمام کاربرهای دستگاه اعمال می شود، اما جزئیات ظاهری مثل والپیپر برای هر کاربر قابل شخصی خواهند بود.

در مجموع باید گفت رابط کاربری «نوا پلاس» تجربه کاربری مشابه محصولات پیشین هوآوی را تکرار می کند، با این تفاوت که تلفن هوشمند میان رده ی جدید فاقد برخی قابلیت های اضافی مثل باز کردن اپلیکیشن ها با نوشتن حروف انگلیسی روی نمایشگر خاموش، یا تغییر نحوه چینش دکمه های ناوربری اندروید است.

دوربین

nova (19)-w600

گذشته از اندازه ی نمایشگر و طراحی ظاهری، دوربین عمده ترین تفاوت بین Nova و نسخه ی پلاس به حساب می آید. سازنده یک دوربین 12 مگاپیکسلی را برای Nova در نظر گرفته در حالی که نسخه ی پلاس به یک دوربین 16 مگاپیکسلی با اف 2.2 مجهز است و علاوه بر این از لرزشگیر اپتیکال نیز بهره می برد.

رابط کاربری دوربین هم به پیروی از نرم افزار کلی دستگاه، در تلاش است این حس را تداعی کند که در حال استفاده از آیفون هستید. اما گذشته از شباهت ها، این موضوع باعث شده رابط کاربری دوربین محصولات هوآوی ساده و مینیمال باشد.

Screenshot_2016-09-14-16-18-02

پس از ورود به بخش دوربین، دستگاه با سرعت قابل قبولی روی حالت خودکار آماده ی عکاسی خواهد بود. در ردیف پایین دکمه ی شاتر سفید رنگ مشاهده می شود که در سمت آن افکت های زنده روی تصویر قابل اعمال هستند و در سمت چپ می توانید با یک کلیک وارد بخش گالری شوید.

کمی بالاتر می توانید حالت های مختلف تصویربرداری را انتخاب کنید، از جمله عکاسی، فیلمبرداری، روتوش خودکار چهره، تایم لپس و در نهایت حالت Light Painting برای باز نگه داشتن دیافراگم و ثبت عکس های خلاقانه با نور محیط.

در نهایت بالای صفحه 3 دکمه وجود دارد که یکی برای روشن یا خاموش کردن فلش، دومی برای تغییر بین دوربین عقب و جلو و سومی برای تغییر تنظیمات مورد استفاده قرار می گیرد.

Screenshot_2016-09-14-16-18-12

با انتخاب گزینه ی سوم، علاوه بر امکان تغییر رزولوشن و دیگر تنظیمات دوربین، می توانید حالت های بیشتری را نیز برای تصویر برداری انتخاب نمایید، از جمله عکاسی از غذا، HDR، پانوراما، اسلوموشن و حالت All-focus برای ثبت عکس و تغییر نقطه ی فوکوس پس از عکاسی.

image

(برای مشاهده ی عملکرد تغییر فوکوس نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید)

عملکرد دوربین دستگاه در شرایط پر نور مناسب است. رنگها کاملاً طبیعی و با پویایی کافی به ثبت می رسند و کنتراست تصویر نیز قابل قبول است، مگر اینکه نکسوس 5X را در نظر داشته باشید که به حسگری با پیکسل های بزرگتر مجهز است.

IMG_20160913_134924-w600

عمده ترین نقطه ضعف دوربین در این بخش میزان جزئیات به حساب می آید که آن هم در مقایسه با دیگر محصولات میان رده نمره ی قبولی را دریافت می کند.

اما دوربین میان رده ی هوآوی هم مثل بسیاری از محصولات (از جمله پرچمداران) گاهی در نور سنجی اشتباه عمل می کند و نقاط نورانی بیش از روشن یا نقاط تاریک بیش از حد تیره ثبت می شوند. در این حالت می توانید با تغییر نقطه ی فوکوس به شکل دستی، عملکرد نور سنجی خودکار دستگاه را اصلاح نمایید.

IMG_20160913_134530-w600

(همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بخش های روشن بیش از حد نورانی ثبت شده و تقریباً کاملاً سفید هستند، در حالی که بخش های سایه از جمله برگ درختان به دلیل تاریکی بیش از حد جزئیات چندانی ندارند)

در حالت عادی انتظار می رود این مشکل با استفاده از حالت HDR مرتفع گردد، اما فعال کردن این حالت در «نوا پلاس» تاثیر چشمگیری در تصاویر ثبت شده نشان نمی دهد.

image

(برای مقایسه ی عملکرد حالت HDR نشانگر ماوس را روی تصویر جابجا کنید)

یکی از نقاط قوت دوربین دستگاه سیستم فوکوس خودکار هیبریدی است که از دو بخش تشکیل شده، PDAF مبتنی بر تشخیص فاز که عملکرد بسیار سریعی دارد؛ و CAF که دو تصویر تهیه می کند و با مقایسه ی آنها میزان جزئیات نقطه ی فوکوس را افزایش می دهد، اما عملکرد کند تری دارد.

اما به لطف ترکیب این دو فناوری، «نوا پلاس» در زمینه ی فوکوس عملکرد مناسبی دارد و حتی از نزدیک ترین فاصله هم به راحتی روی نقطه ی مورد نظر شما متمرکز می شود.

IMG_20160913_134627-w600

با غروب خورشید اما شرایط اندکی تغییر خواهند کرد. میزان جذب نور و جزئیات تصویر در شرایط تاریک برای «نوا پلاس» خصوصاً در مقایسه با دیگر محصولات میان رده کاملاً کافی هستند، اما در هر صورت باید توجه داشته باشید که نمی توانید دستگاه را از این نظر با محصولاتی مثل گلکسی اس 7 یا حتی نکسوس 5X مقایسه کنید، چرا که این تلفن های هوشمند به حسگر دوربین با پیکسل های بزرگتری مجهز هستند.

در این حالت هم می توانید فلش دوگانه و پر قدرت دستگاه را مورد استفاده قرار دهید که از توان کافی برای نور دهی به سوژه های دور بهره می برد و البته تغییری هم در طبیعی بودن رنگها ایجاد نخواهد کرد.

image

در نهایت به دوربین 8 مگاپیکسلی جلوی بدنه می رسیم که عکسها را با جزئیات کافی و رنگ های طبیعی ثبت می کند، اما مثل دوربین عقب گاهی اوقات در نور سنجی اشتباه عمل می کند و در نتیجه نقاط تاریک/روشن بیش از حد تیره/نورانی ثبت می شوند.

IMG_20160913_135053-w600

دوربین این محصول هم مثل تلفن های هوشمند پیشین هوآوی به قابلیت روتوش خودکار تصویر مجهز است که البته استفاده ی بیش از حد از آن تصویر را تا حدی مصنوعی خواهد کرد.

image

سازنده علاوه بر این حالت Make Up را هم بهبخش سلفی از رابط کاربری دوربین اضافه کرده که با استفاده از آن می توانید چهره ی خود را به شکل مجازی آرایش کنید، قابلیتی که بیشتر بخش افکت های واقعیت افزوده در تلفن های هوشمند سونی را به ذهن متبادر می کند.

Screenshot_2016-09-14-16-31-02[1]

«نوا پلاس» ضمناً قادر است ویدیو ها را با رزولوشن 4K UHD ثبت کند، اما کیفیت فیلمبرداری هم مثل سخت افزار دستگاه، جایی در سطح متوسط قرار می گیرد.

در پایان از شما دعوت می کنیم نمونه گالری تصاویر ثبت شده با دوربین هوآوی «نوا پلاس» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

nova (21)-w600

چیپست های میان رده و جدیدتر کوالکام از ویژگی های قابل قبولی برخوردار هستند از جمله اسنپدراگون 625 که در «نوا پلاس» مورد استفاده قرار گرفته و قدرتش برای نمایشگر فول اچ دی دستگاه، اجرای بازی های سنگین گرافیکی و حتی ضبط ویدیو های 4K کفایت می کند.

این تلفن هوشمند همچنین به 3 گیگابایت حافظه ی رم مجهز است که در کنار 8 هسته ای بودن چیپست باعث شده رابط کاربری دستگاه به شکل کاملاً روان اجرا شود و اجرای همزمان اپلیکیشن ها در کنار یکدیگر ممکن باشد، در نتیجه به ندرت پیش می آید با تاخیر و گیر در نرم افزار محصول مواجه شوید.

برای بررسی بیشتر موضوع بنچمارک Geekbench را مورد استفاده قرار دادیم که کسب امتیاز 800 توسط CPU به شکل تک هسته ای و حدود 3000 به شکل چند هسته ای منجر شد.

البته لازم است بدانید به تازگی بخشی موسوم به Compute هم به این بنچمارک اضافه شده و «نوا پلاس» امتیاز 2505 را در این بخش کسب کرد، اما به دلیل تازگی این بخش هنوز نتایج زیادی از محصولات دیگر وجود ندارد که بتوانید امتیاز «نوا پلاس» را با آنها مقایسه کنید.

Screenshot_2016-09-14-12-52-18

اما برای بررسی عملکرد واحد پردازش گرافیکی دستگاه که ادرینو 506 است، بنچمارک AnTuTu را مورد استفاده قرار دادیم که تمام مجموعه ی چیپست از جمله GPU را به شکل یکپارچه سنجش و امتیاز دهی می کند.

این تلفن هوشمند در نهایت با کسب امتیاز حدود 65 هزار نشان داد هرچند به دنیای میان رده تعلق دارد، اما با این وجود حداقل در حال حاضر برای اجرای روان بازی های سنگین گرافیکی مشکلی نخواهد داشت.

Screenshot_2016-09-14-17-04-57

عملکرد دستگاه در دنیای واقعی هم حاکی از همین موضوع بود و هنگام اجرای بازی های سنگین مثل آسفالت 8 روی «نوا پلاس» تاخیر چشگیری مشاهده نکردیم.

در نتیجه می توان گفت هرچند میان رده ی جدید هوآوی با تمرکز بر قابلیت بازی کردن ساخته نشده، اما از قدرت کافی برای اجرای بازی های فعلی برخوردار خواهد بود.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که «نوا پلاس» در یک مدل مجهز به 32 گیگابایت حافظه ی داخلی ساخته شده و از این میزان حدود 22 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد.

اما دستگاه از کارت حافظه پشتیبانی می کند و به همین دلیل در صورت نیاز می توانید حافظه ی داخلی دستگاه را تا 128 گیگابایت دیگر هم افزایش دهید.

اسپیکر

nova (34)-w600

هرچند با نگاهی به پایین بدنه ی «نوا پلاس» تصور می کند این تلفن هوشمند اسپیکرهای استریو داشته باشد، اما در حقیقت تنها اسپیکر سمت راست برای پخش صدا کاربرد دارد.

بلندی صدای این اسپیکر برای فضاهای باز و محیط های شلوغ اندکی بالاتر از متوسط قرار می گیرد و میزان بیس دستگاه نیز با توجه به میان رده بودن «نوا پلاس» کافی است.

در مجموع باید گفت میان رده ی جدید هوآوی در این بخش نمره ی قبولی را دریافت می کند و عمده ترین نکته ی منفی این بخش به میزان نویز اسپیکر باز می گردد.

هوآوی ضمناً با این محصول مثل پرچمدار پیشین هدفون اختصاصی خود را نیز ارائه می کند که از طراحی بسیار شبیه به هدفون اپل برخوردار است.

اسپیکر این میان رده نمره ی قبولی را کسب می کند

شکل خاص این هدفون و قرار گیری جداگانه بخش های پخش کننده فرکانس های زیر و بم باعث شده کیفیت خروجی آن تا حدی به فرم گوش کاربر بستگی داشته باشد، اما بطور کلی می توان گفت این هدفون از بلندی و بیس بالایی برخوردار است.

هرچند زیاد بودن بیس باعث شده تاحدی فرکانس های زیر تحت تاثیر قرار گرفته و از شفافیت صدا کاسته شود و متاسفانه سازنده هیچگونه اکولایرز نرم افزاری نیز برای رفع این مورد ارائه نکرده است.

اپلیکیشن موسیقی «نوا پلاس» در زمینه ی پخش صدا ویژگی خاصی ندارد و قابلیت های اپلیکیشن پخش موسیقی آن تنها به نمایش اطلاعات موسیقی، ساخت لیست آهنگ، اضافه کردن به لیست مورد علاقه و پخش روی حالت shuffle و repeat محدود است.

حسگر اثر انگشت

nova (4)-w600

حسگر اثر انگشت «نوا پلاس» در پشت بدنه واقع شده و عمق و فضایش آنقدری هست که انگشت کاربر بدون نیاز به جستجو، به شکل طبیعی روی آن قرار گیرد.

این حسگر از سرعت و دقت بسیار مناسبی نیز برخوردار است؛ ثبت هر اثر انگشت به سریع ترین شکل و با تنها چند بار لمس انجام می گیرد و پس از آن دستگاه قادر است در کوتاه ترین زمان انگشت کاربر را از تمام جهات شناسایی نماید.

اما جذاب ترین ویژگی که این بخش را از رقبا متمایز می کند قابلیت های جانبی است که سازنده برای حسگر اثر انگشت تلفن هوشمند خود در نظر گرفته و کاربردهای آن را از باز کردن قفل دستگاه افزایش داده است.

به لطف چنین خصوصیتی می توانید هنگام تصویربرداری حسگر اثر انگشت را به عنوان دکمه ی شاتر فیزیکی و البته لمسی مورد استفاده قرار دهید، زنگ ساعت را متوقف کنید یا هنگام دریافت تماس با لمس حسگر به تماس پاسخ دهید.

حسگر اثر انگشت دستگاه سریع است و قابلیت های بیشتر از آنچه انتظار دارید ارائه می کند

علاوه بر این با اسلاید کردن روی حسگر از بالا، پنل نوتیفیکیشن های دستگاه نمایان خواهد شد و با دوبار لمس نیز نوتیفیکیشن ها پاک می شوند. هنگام مشاهده ی تصاویر در اپلیکیشن گالری نیز می توانید به سادگی در حالی که «پی 9 پلاس» را به شکل طبیعی در دست دارید، با اسلاید کردن روی حسگر پشت بدنه بین تصاویر به سمت چپ یا راست جابجا شوید.

در مجموع باید گفت هوآوی در زمره ی معدود شرکت هایی است که به خوبی به پتانسیل های نهفته در حسگر اثر انگشت پی برده و با عرضه ی هر محصول جدید قابلیت های جدیدی به این بخش می افزاید، آن هم بدون اینکه کارکرد اصلی آن یعنی تشخیص اثر انگشت با سرعت و دقت بالا تحت تاثیر قرار گیرد.

امکانات ارتباطی

nova (2)-w600

«نوا پلاس» در دو نسخه ی تک و دو سیم کارته ساخته شده که البته جایگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی است، در نتیجه برای استفاده باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

این در حالی است که «نوا پلاس» 32 گیگابایت حافظه ی داخلی دارد و از این میزان نیز تنها 24 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد، بر همین اساس حتی اگر نسخه ی دو سیم کارت را داشته باشید هم احتمالاً در نهایت انتخاب شما کارت حافظه خواهد بود.

این تلفن هوشمند همچنین به وای-فای تک بانده نسخه b/g/n مجهز است که هرچند جدیدترین نسل این فناوری نیست، اما سرعت آن برای کیفیت اینترنت در کشورمان کفایت می کند.

نوا پلاس تنها 24 گیگابایت حافظه ی داخلی در اختیار شما قرار می دهد

از دیگر امکانات دستگاه در این بخش می توان به رادیو اف ام و NFC اشاره کرد، اما متاسفانه در «نوا پلاس» هم مثل بسیاری از تلفن های هوشمند اخیر، از فرستنده ی مادون قرمز برای کنترل لوازم خانگی خبری نیست.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که تلفن هوشمند جدید هوآوی به درگاه USB نوع C مجهز است که تازه ترین نسل این فناوری به حساب می آید و مدتی است بین ابزارهای موبایل در حال فراگیر شدن است.

باتری

nova (17)-w600

هوآوی «نوا پلاس» به یک باتری با ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعت مجهز است که با توجه به میان رده بودن دستگاه، رزولوشن نمایشگر و قدرت پردازشگر، کاملاً کافی و مناسب به نظر می رسد (و 120 میلی آمپر از مدل Nova بیشتر است).

به لطف وجود این باتری، قادر است بازی بسیار پر مصرفی مثل پوکمون گو را حدود 5.5 ساعت اجرا کند، بر همین اساس می توان گفت «نوا پلاس» با هر شارژ، برای یک استفاده ی ترکیبی، به راحتی تا 2 روز هم کاربر را همراهی خواهد کرد.

nova (38)-w600

البته این در صورتی است که حالت مصرف انرژی را در رابط کاربری دستگاه روی Smart قرار داده باشید. اما در صورت استفاده ی زیاد از ویژگی های پر مصرف، یا قرار دادن حالت مصرف انرژی روی Performance برای استفاده از حداکثر توان دستگاه، این میزان تا نصف نیز کاهش خواهد یافت.

سازنده البته علاوه بر این حالت موسوم به Ultra را نیز در این بخش در نظر گرفته که با فعال کردن آن در شرایط اضطراری می توانید چند قابلیت اساسی دستگاه یعنی ساعت (بدون امکان تنظیم زنگ)، تماس، اس ام اس و Contacts را در یک رابط کاربری سیاه و سفید به مدت طولانی در اختیار داشته باشید.

جمع بندی

nova (18)-w600

با توجه به طراحی ظاهری و ویژگی های سخت افزاری دستگاه، می توان گفت «نوا پلاس» در حقیقت نسل جدیدی از هوآوی G8 به حساب می آید.

این تلفن هوشمند مثل P9 به دوربین لایکا مجهز نیست و بر خلاف Media M3 از اسپیکر های Harman/Kardon بهره نمی برد، در نتیجه ویژگی چشمگیر و متمایزی در اختیار شما قرار نمی دهد، اما بدون تردید آنچه باید به انجام برساند را برای اجرای امور روزانه ی شما، به بهترین شکل انجام می دهد.

«نوا پلاس» از نمایشگری با کیفیت، باتری پر ظرفیت و بدنه ی فلزی یکپارچه بهره مند است و با وجود پردازنده ی میان رده، مشکلی در اجرای عملکردهای روزانه ی شما نخواهد داشت.

nova (24)-w600

سازنده علاوه بر این در ساخت محصول روی کیفیت دوربین تمرکز داشته و یک سنسور 16 مگاپیکسلی را به همراه لرزشگیر اپتیکال برای «نوا پلاس» در نظر گرفته که در مقایسه با دیگر محصولات میان رده از عملکرد قابل قبولی برخوردار است.

بر این اساس در مجموع باید گفت میان رده ی جدید هوآوی یک تلفن هوشمند مناسب برای کارکردهای عمومی و روزانه به حساب می آید و با قیمت 477 دلار، ویژگی های لازم برای رفع نیاز های اولیه ی کاربر را فراهم می کند.

البته از طرف دیگر تلفن های هوشمندی مثل وان پلاس 3 هم وجود دارند که با قیمت 399 دلاری، از خصوصیاتی مثل چیپست اسنپدراگون 820، 6 گیگابایت حافظه ی رم و 64 گیگابایت حافظه ی داخلی بهره می برند، اما این شما هستید که باید انتخاب کنید دشواری های دسترسی به این تلفن های هوشمند استثنایی را خواهید پذیرفت، یا برندی جا افتاده در بازار کشورمان مثل هوآوی را با وجود قابلیت های محدود تر ترجیح می دهید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت و بدنه ی فلزی
  • ارگونومی مناسب
  • کیفیت نمایشگر
  • اجرای روان رابط کاربری
  • ظرفیت باتری
  • قابلیت های اضافی حسگر اثر انگشت

نکات منفی

  • قدرت سخت افزاری با توجه به رده ی قیمت
  • نویز اسپیکر
  • تنها 24 گیگابایت حافظه داخلی در اختیار کاربر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • شادمهر
    شادمهر | ۱۹ مهر ۱۳۹۵

    مطمعنید میان ردس؟؟؟

  • mehdi 190
    mehdi 190 | ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    لطفا بررسی گوشی هوآوی جی8 رو هم بزارید ممنون

  • امیر حسین...
    امیر حسین... | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    یه سوال چرا تو بررسی های گوشی ها اون قسمت تصاویر ثبت شده تار بالا میاد مشکل از کجاست؟ لطفا جواب منو بدین ممنون

  • | ۲۶ شهریور ۱۳۹۵

    خوشم میاد آقای گلستانه نظراتمو تایید نمیکنه

    • سینا گلستانه
      سینا گلستانه | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

      دوست عزیزم تایید نظرات با بنده نیست اما اگه نظرتون داخلش توهین یا کلمات غیر قابل انتشار نداشته باشه مطمئن باشید روی سایت قرار میگیره، فقط باید یه مقدار صبور باشید گاهی

      • | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

        گاهی

      • | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

        من میتونم اسکرین شات از نظرمو و تاربخ ارسالشو برات بفرستم خودت ببین کجاش توهین و غیرقابل انتشاره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی