ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

عادت های محوری چگونه وضعیت زندگی شما را بهبود می بخشند؟

در مطلب قبل برایتان 101 عادت روزانه را بر شمردیم که می توانند شما را به سمت موفقیت رهنمون کنند. همانطور که در این پست خواندید، عادت ها حاصل تمرین های کوتاه روزانه هستند و ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۷ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۱۵

در مطلب قبل برایتان 101 عادت روزانه را بر شمردیم که می توانند شما را به سمت موفقیت رهنمون کنند. همانطور که در این پست خواندید، عادت ها حاصل تمرین های کوتاه روزانه هستند و گرچه از بین بردن انواع بد آنها بسیار دشوار است اما نهادینه کردن رفتارهای خوب در انسان با تمرین و صرف وقت ممکن است.

در باب اهمیت عادات خوب نیز سخنان زیادی گفته شده و برای نمونه برایان تریسی از نویسندگان مطرح کتب خودیاری در این باره آورده است:

افراد موفق کسانی هستند که عادت های صحیح دارند

عادت های محوری (Keystone Habits) چه هستند؟

سنگ تاج (Keystone) اصطلاحی است که برای تعریف اهمیت بخشی از سیستم به کار برده می شود، واژه ای که برای اولین بار در بین النهرین استفاده شد. البته در ابتدا به آن سنگ تک گفته می شد بعد از مدت ها به نام سنگ تاج تغییر یافت. سنگ تاج بقیه ی سنگ ها را در طاق ساختمان به یکدیگر پیوند می داد می داشت. اگرچه طاق بدون سنگ تاج کامل نمی شد، اما جالب است بدانید که این سنگ نسبت به دیگر سنگ ها کم ترین وزن را داشت.

keystone

در روند توسعه عادات نیز همانند معماری، عادت های سنگ تاج (که ما به آنها عادت های محوری گوییم)، اهمیت زیادی دارد، چون مجموعه ای از عادت های دیگر را گرد هم می آورد. عادت محوری مانند سنگ مرکزی عمل می کند که تکیه گاه همه ی عادت های پیرامونش است.

برای مثال، نوشتن مخارج روزانه، عادت محوری در عادت های اقتصادی است، که دریچه ای برای بهبود و یا ایجاد عادت های دیگر به شمار می رود. در واقع، بهبود عادات دیگر در سایه ی بهبود آن رخ می دهد.

شما در دفتر مخارج تان مواردی از قبیل هر تومان پولی که خرج کردید، زمان خرج آن، چیزی که خرید کردید و حتی ممکن است دلیل آن را هم یادداشت کنید.

زمانی که نوشتن مخارج، عادت شما شود، در واقع عادت محوری را توسعه داده اید که به واسطه ی آن، عادت های دیگر اقتصادی نیز برای شما ایجاد می شود و از طریق آن می توانید مخارج تان را به صورت گسترده مشاهده و کنترل کنید. این وضعیت در تنظیم اهداف مالی و نحوه ی خرج پول تان اثر مثبتی می گذارد.

the-keystone-habit

اگرچه عادت محوری یک شبه ایجاد نمی شود، اما تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد می کند که گاه متوجه اش نمی شوید.

برای مثال، عادت محوری 10000 قدم پیاده روی روزانه منجر به عکس العمل های زنجیره ای در دیگر عادت های مثبت تندرستی می شود، که از آن می توان در اهدافی مانند کم کردن وزن یا دیگر اهداف ورزشی استفاده کرد. در ادامه این روند، در مورد انتخاب خوراکی ها و غذاها دقت بیشتری لحاظ کرده و به سطح انرژی بیشتری در طول روز دست می یابیم که می تواند ما را در انجام بهتر کارهای روزانه کمک نماید.

مثال هایی از عادات محوری

رژیم غذایی

در هر زمینه ای از زندگی تان می توانید مثال هایی از عادت های محوری بیابید. به عادت هایی که بتوانند محرک و یا آغاز کننده ی عادات دیگر باشند؛ عادت های محوری می گویند. به عنوان مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • نوشتن 2000 لغت روزانه
  • نوشتن رژیم غذایی
  • رانندگی نکردن با سرعت غیر مجاز
  • خوردن یک سیب روزانه
  • نوشتن لیست روزانه

چگونه عادت های محوری ایجاد کنید؟

ایجاد این گونه عادت ها تفاوتی با دیگر موارد ندارد، و صرفاً باید خود عادت را به خوبی بشناسید و با یک برنامه ی درست، به مرور زمان به آن دست یابید. ایجاد عادت ها زمان می برد، پس باید آستین های تان را بالا زده و تمام تلاش تان را به کار ببندید.

بر طبق تحقیقی که توسط دانشگاه لندن انجام شده، 66 روز برای شکل گیری یک عادت، زمان لازم است. در این مطالعه 96 نفر به مدت 12 هفته مورد آزمایش قرار گرفتند تا ببینند چقدر زمان نیاز است تا یک رفتار به طور روتین و ناخودآگاه توسط فرد انجام شود.

با توجه به این موضوع و زمان لازم برای ایجاد عادت، مهم است که بر عادت های محوری متمرکز شوید. چرا که با ایجاد آن می توانید به زنجیره ای از عادات دیگر دست یابید. البته عادت های بد محوری نیز وجود دارد، پس باید عادات بد را از این ترکیب حذف کنید.

قدم 1: عادت را مشخص کنید

Paper Fortune Teller

اولین قدم این است که بدانید چه عادتی را برای بهبود زندگی تان می خواهید. مواردی مانند کم کردن وزن، پرداخت بدهی ها و افزایش درآمد، با عادات محوری شروع می شوند.

برای کم کردن وزن باید عادت محوری نوشتن رژیم غذایی، برای پرداخت بدهی عادت محوری دفتر مخارج، و برای افزایش درآمدتان باید عادت محوری مدیریت زمان را در خود نهادینه کنید.

مهم این است که بدانید عادت محوری نقش پر رنگی در بهبود زندگی و عادت های تان دارد.

قدم 2: فهرست بسازید

لیست

هدف از این کار این است که از انجام آن عادت به طور روزانه و مرتب، مطمئن شوید. از آن جایی که ایجاد عادت زمان می برد باید با ثبت پیشرفت مرحله به مرحله، با ذهنتان که از انجام آن عادت مقابله می کند، مبارزه نمایید.

ذهن نسبت به انجام کارهایی که به آن عادت ندارد و برای آن شناخته شده نیست، واکنش نشان می دهد. از این رو باید لیست روزانه ای داشته باشید تا مدام به خود یادآور شوید که چه هدفی دارید. می توانید از تلفن هوشمند یا هر وسیله ی دیگری برای این یادآوری استفاده کنید تا از برنامه تان عقب نمانید.

قدم 3: تکرار کنید

تکرار

سخت ترین بخش عادت، شکل دادن و ایجاد آن است؛ باید هر روز تکرار شود. اگر قرار است زمان تان را برای ایجاد یک عادت وقف کنید، چه بهتر که آن، یک عادت محوری باشد.

90 روز را به ایجاد یک عادت محوری اختصاص دهید و هر روز بدون فراموشی، آن را تکرار کنید. اگر بخواهید زودتر از زمان مقرر آن را متوقف کنید، بدون شک موفق نخواهید شد.

ایجاد عادت های خوب

عادات به منزله بطن هویتی و شخصیتی شما هستند، که در تمام صحبت ها، کارها و تمایلات نمود پیدا می کنند. از آنجا که اعمال همواره برجسته تر از گفتار هستند، باید به عادات  محوری که سرفصل اعمال و گفتار به شمار می روند، توجه ویژه ای داشته باشید.

با ایجاد عادت های خوب در زندگی، نتیجه ی آن که رشد و کمال است را به وضوح خواهید دید. بر تغییرات کوچک و جزئی ناشی از عادت های محوری متمرکز شوید. سرعت تان نباید بیش از حد زیاد یا کم باشد. با ایجاد عادت محوری، خواهید دید که عادت های دیگری به دنبال آن می آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۹ دی ۱۳۹۵

    بسیار مفید
    ممنون

مطالب پیشنهادی