ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین پرتاب راکت غول پیکر SLS ناسا احتمالاً به تعویق خواهد افتاد

همان طور که می دانید طی چند سال آینده، ناسا قصد دارد دوباره راکت های خودش را به فضا پرتاب کند و طی دو مأموریت اول، تجهیزات و فضانوردان را به نزدیکی کره ماه برساند. این دو ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

همان طور که می دانید طی چند سال آینده، ناسا قصد دارد دوباره راکت های خودش را به فضا پرتاب کند و طی دو مأموریت اول، تجهیزات و فضانوردان را به نزدیکی کره ماه برساند. این دو پروژه به ترتیب برای سال های 2018 و 2021 برنامه ریزی شده بودند، اما ظاهراً این زمان بندی تغییر خواهد کرد و هزینه فوق العاده در کنار چالش های فنی، مأموریت های ناسا را به تعویق انداخته.

دو پرتاب فوق، پیش درآمد طرح درازمدت ناسا برای گام نهادن روی سیاره مریخ در دهه 2030 میلادی به شمار می روند که در جریان آنها، راکت غول آسای «سیستم پرتاب فضایی» (Space Launch System) یا همان SLS و کپسول سرنشین دار «اوریون» (Orion) تست می شوند. در واقع در نوامبر 2018 راکت SLS با کپسول خالی اوریون سفری به دور ماه خواهد داشت، و در مرحله دوم که برای سال 2021 زمان بندی شده، چهار سرنشین به سفر هشت روزه دور کره ماه می روند.

با این حال گزارش اخیر دفتر بازرسی کل ایالات متحده (OIG) نشان می دهد تأمین مالی برای این دو پرواز به صورت کامل انجام نشده و بنابراین اگر پروژه با مشکل مواجه شود، ناسا بودجه کافی برای رفع آنها در اختیار ندارد. از سوی دیگر توسعه چندین سیستم کلیدی دیگر از جمله نرم افزار مدیریت پروازها نیز کندتر از برنامه پیش می رود.

ناسا هنوز هیچ برنامه دقیقی برای ارسال انسان به مریخ ندارد

مشکل دیگر این است که احتمال تغییر برنامه ناسا نیز وجود دارد. چندی پیش آژانس فضایی اعلام کرد می تواند از پرتاب بدون سرنشین SLS صرف نظر کرده و بودجه خود را صرف مأموریت اصلی و سرنشین دار نماید. با این حساب دیگر در سال 2018 شاهد پرتاب آزمایشی این راکت غول پیکر نخواهیم بود.

یکی دیگر از انتقادات دفتر بازرسی کل، بی برنامگی ناسا برای مأموریت اصلی یعنی ارسال انسان به کره مریخ است. آنها می گویند هنوز تجهیزات و لوازم مورد استفاده برای این عملیات خطیر و سرنوشت ساز، هزینه فراهم سازی آنها و محل سکونت فضانوردان در صورت قدم گذاشتن بر سیاره سرخ مشخص نیست.

گفتنیست ناسا تا به امروز بیش از 15 میلیارد دلار صرف مأموریت مریخ نموده، اما OIG معتقد است تا سال 2033 هزینه کل این پروژه بالغ بر 210 میلیارد دلار خواهد شد، به همین دلیل ناسا باید هرچه زودتر به برنامه ریزی دقیق و تخمین بودجه مورد نیاز برای هر مرحله بپردازد تا بیش از این با انتقادات و شکایات نهادهای نظارتی ایالات متحده روبرو نگردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی