ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سونی اکسپریا XA1

سونی پس از مدتی تلاش برای بیشتر کردن سهم خود از بازار موبایل، سرانجام سال گذشته محصولات کم فروغ گذشته را کنار گذاشت و از خانواده جدیدی به نام سری X پرده برداشت. حالا تمام ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

سونی پس از مدتی تلاش برای بیشتر کردن سهم خود از بازار موبایل، سرانجام سال گذشته محصولات کم فروغ گذشته را کنار گذاشت و از خانواده جدیدی به نام سری X پرده برداشت.

حالا تمام موبایل های شرکت ژاپنی زیر مجموعه ی همین یک خانواده هستند، از جمله مدل Xperia XA که عضو ارزان قیمت مجموعه حساب می آید. با گذشت نزدیک به یک سال، شاهد بروزرسانی و عرضه مدل جدیدتری از این محصول به نام Xperia XA1 هستیم که سونی آن را به عنوان میان رده ی جدید به بازارهای جهان عرضه کرده است.

تلفن هوشمند جدید هرچند با بدنه ی پلاستیکی؛ اما از نظر ظاهری کمابیش با پرچمداران اخیر سونی یکسان است و از نظر سخت افزاری هم یک میان رده ی کامل به حساب می آید.

با این وجود موبایل جدید سونی به هیچ عنوان کار ساده ای در پیش ندارد و لازم است برای جلب توجه کاربران، رقبای پرفروش و موفقی مثل Honor 6X یا Motorola G4 را شکست دهد.

در ادامه با بررسی Sony Xperia XA1 همراه باشید تا ببینیم میان رده ی جدید شرکت ژاپنی برای رقابت چه در چنته دارد.

طراحی

Xperia XA1 بیشتر از اینکه به نسل قبل از خود شبیه باشد، به Xperia XZ شباهت دارد؛ محصولی که اخیراً زبان طراحی جدید سونی را با نام Loop Surface به نمایش گذاشت.

البته کلیات طراحی موبایل های در مجموع سونی سالهاست بدون تغییر عمده هستند؛ بدنه ی تخت با حاشیه های ضخیم در بالا و پایین نمایشگر و حاشیه اندک در طرفین، که حالا در این محصول تقریباً به صفر رسیده است.

به دلیل طراحی ساده و تخت سونی، حاشیه های بالا و پایین صفحه نمایش بیشتر از آنچه واقعاً هستند به نظر می رسند، اما حدود 70 درصد از نمای روبروی دستگاه به نمایشگر اختصاص دارد و «XA1» از این نظر تقریباً با Honor 6X (بررسی دیجیاتو) برابری می کند.

حاشیه پایینی کاملاً خالی است و حاشیه بالایی هم برای درج لوگوی سازنده و تجهیزات دوربین جلو در نظر گرفته شده است. جالب اینکه مثل محصولات دیگر سونی دو اسپیکر هم در لبه های بالا و پایین بدنه به چشم می خورند، اما دستگاه امکان پخش صدای استریو ندارد.

اسپیکر بالایی برای مکالمه کاربرد دارد، اسپیکر پایین بدون کاربرد و تزئینی است و پخش صدا از اسپیکری انجام می شود که در بخش پایین بدنه کنار درگاه USB-C تعبیه شده است.

نمایشگر دستگاه از نوع 2.5D ساخته شده و انحنای جذابی دارد که نمای ظاهری زیبایی ایجاد می کند و لمس آن هم حس روان و مناسبی ایجاد می کند. خوشبختانه پلاستیک مورد استفاده برای ساخت بدنه هم هنگام لمس جنس مناسبی دارد، امادر طول مدتی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت به راحتی دچار خط و خش شد.

این در حالی است که رقبای هم قیمت در همین سطح با بدنه ی فلزی قابل تهیه هستند، از جمله Honor 6X یا بسیاری از محصولات دیگر ساخت سرزمین چین.

البته استفاده از پلاستیک مزیتی هم دارد، اینکه «XA1» با وزن 143 گرم، حدود 19 گرم از Honor 6X سبک تر است، هرچند نسبت به Xperia XA که 137 گرم وزن داشت سنگین تر شده است. کناره های بدنه هم آلومینیومی هستند و این موضوع مقاومت دستگاه در برابر ضربه را افزایش می دهد.

به لطف وزن کم و بیشتر شدن انحنای بدنه نسبت به نسل قبلی، «XA1» ارگونومی قابل قبولی دارد، اما باید گفت سونی در مجموع باز هم زیبایی ظاهری را به ارگونومی ترجیح داده و میان رده ی جدید این شرکت هم به اندازه ی رقبای مجهز به بدنه ی ارگونومیک تر در دست کاربر راحت نیست.

مهم ترین نکته هم نسبتاً تیز بودن گوشه های دستگاه است که قرار گرفتن آن داخل دست طبعاً به اندازه ی لبه های کاملاً گرد و خمیده حس مناسبی منتقل نمی کند.

خوشبختانه سونی تصمیم گرفته اندازه ی 5 اینچی میان رده ی قبلی را در محصول جدید هم حفظ کند، بر همین اساس استفاده کردن از «XA1» با یک دست راحت است و حتی اگر انگشتان کوچکی داشته باشید از این نظر مشکلی نخواهد بود.

جک 3.5 میلی متری هدفون هم قابلیت دیگری است که خوشبختانه از نسل قبل حفظ شده و سازنده آن را برای کاهش ضخامت دستگاه فدا نکرده است. البته ضخامت بدنه نسبت به نسل قبل یک دهم میلی متر بیشتر شده و حالا به 8 میلی متر رسیده است، اما از این نظر کاملاً در سطح قابل قبول قرار می گیرد.

سمت راست بدنه، شاتر فیزیکی دوربین، دکمه های صدا و دکمه ی زیبا و فلزی خاموش و روشن به چشم می خورند که البته این آخری باز هم مثل نسل گذشته حسگر اثر انگشت در خود ندارد و «XA1» را از این نظر، در مقابل تقریباً همه ی رقبا دست خالی می گذارد.

«XA1» در عوض بر خلاف اکثر رقبا، می تواند با استفاده از درپوشی که سمت چپ بدنه قرار دارد به شکل همزمان پذیرای دو سیم کارت و کارت حافظه باشد؛ در حالی رویه مرسوم بازار این است که جایگاه سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی باشد.

ناگفته نماند که سونی در مدل جدید جای دکمه های کنترل صدا را از پایین به بالای بدنه آورده است، محلی که مناسب تر به نظر می رسد و در حالت افقی راحت تر در دسترس کاربر قرار می گیرد. وجود دکمه ی شاتر فیزیکی هم از اهمیت شرکت سازنده به عکاسی با موبایل اشاره دارد و در حال حاضر وجود این دکمه تقریباً به محصولات شرکت ژاپنی محدود است.

از سال گذشته، مقاومت در برابر آب تنها به پرچمداران سونی اختصاص دارد و «XA1» هم بر همین اساس مثل نسل پیش از خود گواهی IP ندارد. میان رده ی جدید سونی ضمناً در چهار رنگ سفید، مشکی، طلایی و صورتی قابل خرید خواهد بود.

البته بد نیست گوشزد کنیم که مدل سیاه رنگ در مقابل جذب اثر انگشت مقاومت چندانی ندارد و لازم است برای حفظ زیبایی بدنه ساده و مینیمال دستگاه را به شکل دائم تمیز کنید.

نمایشگر

اکسپریا XA1 به نمایشگر 5 اینچی IPS LCD با رزولوشن 720p مجهز است که این میزان به معنای وجود 294 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. رنگهای صفحه نمایش تا حدی به سمت سردی میل می کند و کنتراست و عمق رنگ مشکی هم کمابیش همان چیزی هستند که از یک پنل IPS میان رده توقع داریم.

در مورد رزولوشن اما به نظر می رسد که جا داشته سازنده کمی آن را بالاتر ببرد، خصوصاً با وجود رقبایی مثل Honor 6X، Lenovo P2، Moto G4 و حتی Wileyfox Swift 2 X که در همین رده ی قیمت و حتی پایین تر، رزولوشن و تراکم پیکسلی بالاتری برای کاربر فراهم می کنند.

البته تا زمانی که دستگاه را کنار یک محصول مجهز به نمایشگر Full HD قرار ندهید، رزولوشن 720p برای استفاده به شکل روزمره در یک محصول میان رده 5 اینچی کافی به نظر می رسد، اما هنگام مقایسه دیده شدن پیکسل های صفحه نمایش اکسپریا XA1 از جزئیات کمتر نسبت به رقبا حکایت دارد.

اما آن چیزی که رقبای هم قیمت ندارند بدون حاشیه بودن صفحه نمایش در طرفین است. ممکن است اعتقاد داشته باشید این موضوع باعث می شود حاشیه ضخیم بالا و پایین صفحه نمایش بیشتر به چشم آید، اما در هر حال عدم وجود حاشیه در چپ و راست باعث شده موبایل 5 اینچی سونی باریک تر باشد، به خوبی در دست جای گیرد و خصوصاً برای کاربرانی که انگشتان کشیده ندارند (از جمله خانم ها) محصول متناسبی باشد.

میزان روشنایی صفحه نمایش نسبت به نسل قبل کمی بالاتر رفته و حالا اندکی پایین تر از پرچمدار فعلی سونی به حساب می آید، بر همین اساس مشکلی از نظر استفاده در محیط های پر نور خارجی وجود نخواهد داشت.

نرم افزار

اکسپریا XA1 به شکل پیش فرض با اندروید 7.0 عرضه می شود و مثل همیشه ظاهر رابط کاربری سونی تا حد زیادی اندروید خالص را در ذهن تداعی می کند. البته با وجود شباهت های ظاهری سونی هم از آن دست تولید کنندگانی به حساب می آید که ترجیح می دهد اپلیکیشن های اختصاصی خود را برای عملکردهایی مثل پخش موسیقی، مشاهده عکس ها و نمایش ویدیو توسعه دهد و برای این منظور به اپلیکیشن های گوگل بسنده نمی کند.

طراحی، عملکرد و ظاهر رابط کاربری در مجموع با محصولات اخیر و خصوصاً مدل های سری X یکسان است. آیکون کشوی اپلیکیشن ها هنوز در پایین صفحه به چشم می خورد و با یک سوایپ به پایین می توانید بیشترین اپلیکیشن هایی که مورد استفاده قرار داده اید را مشاهده نمایید.

رابط کاربری سونی در این بخش ضمناً بر اساس اینکه چه اپلیکیشن هایی استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کند نرم افزارهای دیگری را هم دانلود و نصب نمایید. منوی نوتیفیکیشن ها و بخش تنظیمات سریع اما تقریباً نسبت به اندروید خالص بدون تغییر هستند و عملکردهای همیشگی را در اختیار شما قرار می دهند، البته غیر از دکمه ی انتخاب تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش که برای انتخاب آن باید به تنظیمات دستگاه مراجعه کنید.

رابط کاربری سونی ضمناً مثل محصولات ال جی به قابلیت Smart Cleaner مجهز است و دستگاه می تواند با تشخیص و پاک کردن اپلیکیشن هایی که استفاده نمی کنید سیستم عامل را سبک تر کند.

میان رده ی جدید علاوه بر این می تواند مثل پرچمداران اخیر سونی عادات رفتاری شما را زیر نظر گرفته و عملکرد خود را بر اساس آن بهینه کند. برای تجربه ی این قابلیت لازم است مدتی دستگاه را استفاده کنید تا عادت های روتین شما را فرا گیرد.

دیگر قابلیت هوشمند دستگاه هم Xperia Actions نام دارد. با استفاده از این ویژگی می توانید برای دستگاه مشخص کنید هر روز از ساعت مورد نظر شما، تنظیماتی را به شکل خودکار اعمال کند، مثلاً از نیمه شب بعد به حالت بی صدا درآمده، روشنایی صفحه نمایش را به حداقل برساند.

دستگاه همچنین می تواند بر اساس اینکه کجا هستید، انجام تنظیماتی را به شما پیشنهاد دهد. مثلا هنگام مراجعه به فرودگاه حالت پرواز را فعال کند، نقشه ی مقصد را به شکل آفلاین روی حافظه ذخیره کند و هنگامی که به منزل بازگشتید با پاک کردن آن حافظه ی دستگاه را خالی نماید.

در نهایت به اپلیکیشن پشتیبان گیری شرکت ژاپنی می رسیم که در نسخه مدل های اخیر اکسپریا اضافه شده و با استفاده از آن می توانید اطلاعات اپلیکیشن ها، پیام ها و تنظیمات دستگاه را روی حساب ابری سونی، کارت حافظه یا حافظه جانبی فلش پشتیبان گیری نمایید.

دوربین

مهم ترین ویژگی و عهده ترین تغییری که نسبت به نسل قبل اتفاق افتاده است، دوربین 23 مگاپیکسلی اکسپریا XA1 به حساب می آید. این دوربین به سنسور IMX300 ساخت سونی با لنز 24 میلی متری و گشادگی دریچه دیافراگم اف 2.0 مجهز است.

این همان ترکیبی به حساب می آید که شرکت ژاپنی روی تمام پرچمداران اخیر خود از اکسپریا Z5 (بررسی دیجیاتو) تا اکسپریا XZ (بررسی دیجیاتو) مورد استفاده قرار داده است.

اما ظاهراً حالا که سنسور 19 مگاپیکسلی جدیدی برای ساخت پرچمداران اخیر مورد استفاده قرار می گیرد، سنسور 23 مگاپیکسلی به میان رده های این شرکت آمده است.

در حقیقت استفاده از نسل جدید چیپست مدیاتک به سونی اجازه داده در نسل جدید میان رده ی خود از 21 مگاپیکسل فراتر رود و انجام چنین کاری با چیپست هلیو پی 10 ممکن نبود.

البته باید بدانید که فوکوس خودکار لیزری و سنسور RGBC-IR از ترکیب پیشین حذف شده و میان رده ی جدید بر خلاف پرچمداران پیشین به چنین قابلیت هایی مجهز نیست.

نکته ی دیگر هم اینکه دوربین اکسپریا XA1 مثل پرچمداران پیشین، بسته به اینکه با چه نسبت تصویری عکاسی کنید، بخش های مختلف سنسور دوربین را استفاده می کند و رزولوشن متفاوتی در اختیار شما قرار می دهد.

بر همین اساس استفاده از نسبت 4:3 به عکس های 22.8 پیکسلی منجر می شود و انتخاب نسبت 16:9 هم رزولوشن را به 20.1 کاهش می دهد.

رابط کاربری دوربین هم از زمان Z5 به این سو تقریباً بدون تغییر است. انتخاب حالت های مختلف تصویربرداری مثل عکاسی خودکار، عکاسی با تنظیمات دستی، انتخاب حالت های واقعیت افزوده و فیلمبرداری با سوایپ به پایین و بالا انجام می گیرد.

عمده ترین تغییری که در این بخش به چشم می خورد این است که دستگاه به شکل پیش فرض روی حالت خودکار با رزولوشن 23 مگاپیکسل عکاسی می کند و مثل پرچمداران پیشین 8 مگاپیکسل انتخاب نشده است.

روی حالت خودکار، دستگاه خودش در مورد فعال بودن یا نبودن HDR تصمیم می گیرد و برای تعیین این موضوع به شکل دستی لازم است حالت عکاسی با تنظیمات دستی را مورد استفاده قرار دهید.

روی حالت تنظیمات دستی، سرعت شاتر بین 1 تا 1/4000 ثانیه، ایزو بین 50 تا 3200، تراز سفیدی، ارزش نوری و نحوه ی فوکوس را مشخص کنید.

در مورد کیفیت عکس ها هم با توجه به اینکه همین سنسور پیشتر در پرچمداران سونی استفاده می شده جای نگرانی چندانی وجود ندارد، خصوصاً که سونی به طور قطع الگوریتم های پردازش تصویر محصول جدید را به شکل نرم افزاری بهبود داده است.

میزان جزئیات تصویر کاملاً کافی به نظر می رسد، هرچند گاهی پردازش های نرم افزاری تا حدی جزئیات را کاهش می دهند، اما به لطف سنسور 23 مگاپیکسلی عملکرد دستگاه از این نظر مناسب است.

رنگها هم پویا و چشم نواز هستند و با آنچه در واقعیت مشاهده می کنید فاصله ی چندانی ندارند، هرچند گاهی پیش می آید که دستگاه به دلیل سنجش اشتباه تراز سفیدی، عکس ها را با رنگهای اندکی اغراق شده ثبت می کند.

در نور روز نویز چندانی هم در عکس ها به چشم نمی خورد، اما با تاریک شدن محیط، میزان نویز در عکسها تا حدی به چشم می آید، هرچند دستگاه تلاش می کند با اعمال مقدار زیادی پردازش های ثانویه نرم افزاری میزان نویز را کاهش دهد و در انجام این کار هم موفق است، اما در عین حال باعث می شود عکس های شب جزئیاتی کمتری داشته باشند.

در هر حال باید به خاطر داشته باشیم که سنسور یکسان با پرچمداران همه چیز نیست و اکسپریا XA1 برخی قابلیت های پدران خود مثل فوکوس خودکار لیزری را ندارد، ضمن اینکه توان پردازش چیپست میان رده ی مدیاتک هم برای انجام پردازش های ثانویه نرم افزاری محدودیت هایی دارد.

همین نداشتن فوکوس لیزری سرعت فوکوس را کاهش داده و باعث می شود بسیاری از اوقات دستگاه قادر نباشد روی سوژه هایی که حرکت دارند فوکوس کند.

اما در مجموع باید گفت دوربین اکسپریا XA1 از بسیاری رقبای هم رده بهتر است، هرچند Honor 6X حرف های زیادی برای گفتن در مقابل میان رده ی جدید سونی دارد.

دوربین 8 مگاپیکسلی جلوی بدنه به خوبی قادر است نظر شما را از یک موبایل میان رده تامین کند و لنز 23 میلی متری دستگاه می تواند عکسهایی با زاویه دید نسبتاً عریض و فضای کافی برای سلفی دسته جمعی خلق نماید.

اکسپریا XA1 به قابلیت فیلمبرداری 4K یا تصویربرداری با نرخ 60 فریم در هر ثانیه مجهز نیست و بر خلاف برادران خود از جمله Xperia XZs نمی تواند اسلوموشن هایی خارق العاده ثبت کند، اما رزولوشن 1080 با نرخ 30 فریم در هر ثانیه برای رفع نیازهای روزمره کاربران یک تلفن هوشمند میان رده کافی به نظر می رسد.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین Xperia XA1 را مشاهده فرمایید.

سخت افزار

استفاده از چیپست های مدیاتک کاملاً در موبایل میان رده مرسوم است از جمله Xperia XA که به هلیو پی 10 مجهز بود و حالا میان رده ی جدید شرکت ژاپنی، اولین تلفن هوشمند مجهز به هلیو پی 20 به حساب می آید.

این چیپست بر خلاف نسل قبلی که 28 نانومتری بود، با فناوری 16 نانومتری ساخته شده و از این نظر پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما باز هم باید توجه داشته باشید که با محصولی 299 دلاری مواجه هستید و نباید توقعی بیشتر از یک میان رده داشته باشید.

هرچند رابط کاربری سونی چندان سنگین تر از اندروید خالص به نظر نمی رسد، اما گهگاه تاخیر هایی اندک به چشم می خورد و اجرای بازی های سنگین مثل آسفالت هم به خوبی پازل های سَبُک و رنگارنگ نیست.

اینجاست که دلیل انتخاب رزولوشن 720p به دست سونی تا حدی مشخص می شود، چرا که بر اساس بررسی های انجام گرفته، توان پردازشگر گرافیکی 2 هسته ای Mali-T880MP2 برای راه اندازی صفحه نمایش 1080p کافی به نظر نمی رسد.

اما در مجموع برای استفاده ی روزمره از دستگاه مشکل قابل توجهی به چشم نمی خورد و انجام بازی ها هم روی دستگاه امکان پذیر است. خصوصاً با توجه به اینکه شرکت سازنده در مدل جدید حافظه ی رم را به 3 گیگابایت افزایش داده است که 1 گیگابایت از نسل قبلی بیشتر است.

برای بررسی بیشتر موضوع توان پردازش دستگاه را با بنچمارک آنتوتو سنجش کردیم. اکسپریا XA1 در این بنچمارک امتیاز نزدیک به 60 هزار را کسب کرد که آن را اندکی پایین تر از سامسونگ گلکسی A5 مدل 2017 (بررسی دیجیاتو) و هوآوی پی 10 لایت قرار می دهد.

البته Honor 6X به عنوان یکی از عمده ترین رقبای میان رده ی جدید سونی در این بخش امتیاز 56 هزار را کسب کرده که نشان می دهد با وجود مزیت هایی مثل بدنه فلزی و حسگر اثر انگشت، از نظر توان پردازش در رده پایین تری قرار می گیرد.

گیک بنچ هم نرم افزار دیگری است که نتایج آنتوتو را تایید می کند. اکسپریا XA1 در این تست امتیاز 800 را به شکل تک هسته ای و 2500 را با چند هسته کسب کرد که باز هم آن را جایی بین هوآوی پی 10 لایت سال 2016 و گلکسی A5 مدل 2017 قرار می دهد.

اکسپریا XA1 ضمناً 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد که از این میزان حدود 20 گیگابایت در اختیار سیستم قرار دارد، اما در صورت تمایل می توانید این میزان را با کارت حافظه تا 256 گیگابایت دیگر افزایش دهید.

نکته ی مثبت هم اینکه سونی بر خلاف اکثر تلفن های هوشمند بازار این امکان را فراهم آورده تا 2 سیم کارت را به شکل همزمان با کارت حافظه مورد استفاده قرار دهید و لازم نیست برای استفاده بین آنها به انتخاب بپردازید.

پخش صدا

هرچند اکسپریا XA1 در ظاهر 3 اسپیکر دارد، اما یکی از این اسپیکرها کاملاً تزئینی و بی مصرف است، دیگری برای شنیدن صدای مکالمه تلفنی کاربرد دارد و در نهایت موسیقی از اسپیکری پخش می شود که پایین بدنه قرار گرفته است.

این اسپیکر هیچ عنوان صدای بلندی ندارد و در محیط شلوغ و بزرگ چندان نمی توانید روی به وضوح شنیدن صدای آن حساب باز کنید. اما در محیط بسته و کوچک، صدا حتی روی بالاترین درجه هم دچار دیستورشن چندانی نمی شود.

تفکیک صدا هم با توجه به سابقه ی سونی در زمینه ی صوت و تصویر کاملاً قابل قبول است، اما میان رده بودن این موبایل ریزنقش اجازه ی پخش بیس چندانی را نمی دهد.

باتری

اکسپریا XA1 با وجود اینکه اندکی از نسل قبل از خود بزرگتر شده است، اما باز هم شاهد استفاده از باتری 2300 میلی آمپر ساعتی هستیم که با در نظر گرفتن اندازه و رزولوشن صفحه نمایش کافی به نظر می رسد.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که Honor 6X به یک باتری با ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعت مجهز است و این میزان در رقیب دیگر یعنی جی 5 موتورولا به 3000 میلی آمپر ساعت می رسد.

اما خوشبختانه فناوری 16 نانومتری چیپست میان رده ی سونی از نظر مصرف انرژی نسبت به فناوری 28 نانومتری نسل قبل بهینه تر عمل می کند و بر همین اساس می توان انتظار داشت عمر این باتری کوچک برای استفاده روزمره کافی باشد.

از طرف دیگر هلیو پی 10 چندان از نظر مصرف باتری عملکرد مناسبی نداشت و از این نظر نگرانی هایی در مورد چیپست جدید هم وجود دارد. مدیاتک می گوید هلیو پی 20 از این نظر 25 درصد نسبت به نسل قبلی بهتر شده و سونی هم وعده ی حداقل یک روز استفاده ی کامل با اکسپریا XA1 را می دهد.

در دنیای واقعی هم غیر از این نیست و میان رده ی جدید سونی می تواند با هر شارژ یک روز را با شما همراهی کند. این تلفن هوشمند قادر است یک ویدیو را حدود 10 ساعت به شکل ممتد پخش کند و از این نظر فاصله ی چندانی با پرچمداران اخیر شرکت سازنده ندارد.

اکسپریا XA1 ضمناً به فناوری شارژ سریع PumpExpress 2.0 مدیاتک مجهز است، هرچند به نظر می رسد توان 5 ولت و 1.5 آمپر شارژی که شرکت سازنده همراه محصول در اختیار ما قرار داده برای راه اندازی این قابلیت کافی نباشد، بر همین اساس یک شارژ نیم ساعته تنها حدود یک سوم ظرفیت باتری دستگاه را تکمیل می کند و از این نظر چندان سریع به حساب نمی آید.

فناوری دیگر مورد استفاده در باتری اکسپریا XA1 نیز Qnovo Adaptive Charging نام دارد. میان رده ی جدید سونی به لطف این قابلیت می تواند مثل پرچمداران اخیر شرکت ژاپنی میزان جریان برق ارسالی به باتری دستگاه را به شکل دقیق تحت نظارت و کنترل داشته باشد و با این روش طول عمر باتری دستگاه را از نظر سخت افزاری بیشتر کند.

Qnovo می گوید فناوری که توسعه داده با این روش چند صد چرخه ی شارژ و تخلیه ی شارژ به عمر مفید باتری اضافه می شود، یعنی چیزی حدود یکسال استفاده ی بیشتر.

جمع بندی

میان رده ی جدید سونی اشتراکات زیادی با محصولات پیشین و خصوصاً نسل قبلی خود دارد. در ساخت این محصول زبان طراحی جدید سونی به نام Loop Surface استفاده شده که پیشتر در Xperia XZ (بررسی دیجیاتو) مشاهده کرده بودیم.

البته زبان طراحی جدید هم مثل قبلی ها تخت و مینیمال است و حاشیه قابل توجهی هم بالا و پایین نمایشگر دارد، اما شرکت سازنده اندکی انحنای آن را بیشتر کرده تا ارگونومی دستگاه بهتر شود.

اکسپریا XA1 پنج اینچی به لطف افزایش خمیدگی های بدنه و نمایشگری که حالا در چپ و راست حاشیه ندارد، به خوبی در دست جای می گیرد و خصوصاً برای کاربرانی که دستان بزرگی نداشته باشند، از جمله خانم ها مناسب است.

اما مهم ترین ویژگی دستگاه این است که سونی تصمیم گرفته دوربین پرچمداران قدیمی تر مثل اکسپریا Z5 را در ساخت میان رده ی جدید خود استفاده کند. اکسپریا XA1 بر همین اساس با وجود قیمت 299 دلاری قادر است عکسهایی چشمگیر و زیبا خلق کند. البته نباید توقع رقابت با پرچمداران اخیر را داشته باشید، اما عملکردی کمابیش نزدیک به Z5 از نظر کیفیت تصویر قابل دستیابی است.

اکسپریا XA1 ضمناً اولین تلفن هوشمند مجهز به چیپست هلیو پی 20 به حساب می آید. قدرت این چیپست برای انجام عملکردهای روزمره و انجام بازی های نیمه سنگین کفایت می کند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

اسپیکر دستگاه نیز کیفیت قابل قبولی دارد، هرچند از نظر قدرت بیس و بلندی صدا، همانطور که از محصولی زیر 300 دلار توقع می رود حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

اکسپریا XA1 در مجموع یک میان رده ی قابل قبول به حساب می آید که با رقم 299 دلار توان پردازش قابل قبول و عملکرد عالی دوربین برای شما فراهم می کند، چیزی که در این سطح قیمت چندان هم مرسوم نیست.

با انتخاب رقبای دیگر هم می توانید بدنه ی فلزی، حسگر اثر انگشت و رزولوشن بالاتر نمایشگر و حتی در برخی محصولات ساخت چین توان پردازش به مراتب بالاتر در اختیار داشته باشید.

مزایا
  • عملکرد دوربین
  • پشتیبانی از دو سیم کارت و کارت حافظه به شکل همزمان
  • ارگونومی مناسب برای دستان کوچک
معایب
  • بدنه پلاستیکی
  • عدم وجود حسگر اثر انگشت
  • عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K
  • بلندی صدای اسپیکر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • Amir123456
    Amir123456 | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    به نظر من این گوشی با این قیمت خیلی هم عالیه
    البته همه گوشی های سونی عالین
    تو نظرات دیدم بعضی از دوستان از نداشتن حسگر اثر انگشت و ضد اب نبودش ایراد گرفتن
    اولن باید بگم حسگر اثر انگشت چیزی نیس که بتونه چیز خیلی زیادی به این گوشی اضافه کنه یا چیز خیلی زیادی کم کنه بعدشم باید بگم که اکثر گوشی های سونی ضد اب هستن
    ولی از اونجایی که سونی میدونه اکثر کاربراش با نحوه استفاده از گوشی های ضد اب اشنا نیستن گوشیو ضد اب معرفی نمیکنه(به جز گوشی هایی که پرچمدار هستن )الان حتی اگه دفترچه راهنما z5 بخونید توش نوشته که گوشی با اب تماس نداشته باشد ولی گوشی ضد ابه
    این برای اینکه هر گوشی تو یه عمق و یه زمان مشخص میتونه تو اب بمونه ولی اکثر مردم اینو نمدونن من خودم یه زمانی c3 داشتم به مولا استخر یا هرجا دیگه میرفتیم گوشیو میبردم تو اب بدون اینکه کوچیک ترین مشکلی براش پیش بیاد
    و اینم بگم که طرفدارای سونی خودشونو ناراحت نکنن
    سونی بازار گرمی تو ایران نداره به طوری که ملت میان گوشی های اشغال مثل سامسونگ و هواوی که یه اشغال چینی با سونی موبایل مقایسه میکنن
    تو سایت های دیگه خوندم که بعضیا نوشته بودن هیچکدوم از گوشی های سونی در حد s8 سامسونگ نیستن
    این حرف کاملا مسخرس چون سامسونگ تو گلکسی s8 و s8+ هیچ توجهی به مقاومت گوشی در برار ضربه نکرده و فقط طوری گوشی قشنگ طراحی کرده که به فروش بره سرعت و کیفیت دوربینم چندان فرقی با مدل قبلی این گوشی یعنی s7 نکرده
    گوشی های سونی در عین قشنگی مقاومت خوبه در برابر ضربه دارن (حداقل بهتر از سامسونگن ) پس قاطی نظرات انقدر پلاستیکی پلاستیکی نکنید
    S7 که انقدر گندش کردین و گفتین گوشی عالیه در برار z5 هیچی نبود کیلیپاشم تو گوگل موجوده میتونید برید ببینید
    حرف اخرم بگم و تمام
    هیچکدوم از گوشی ها طرفدارای تعصبی مثل طرفدارای سونی ندارن طرفدارای سامسونگ ، ال جی ، ایفون و...
    هیچکدوم مطلقا از یه برند استفاده نمیکنن و همیشه دنبال یه گوشی خوبن تا بتونن جلو دوستاشون که سونی دارن حرفی واسه گفتن داشته باشن ( که بعید میدونم بتونن برندی بهتر از سونی پیدا کنن )
    اگه غلط املایی داشتم ببخشید چون سریع تایپ کردم

  • 79
    79 | ۲ تیر ۱۳۹۶

    جالبه بعضی ها تو بحثِ تلویزیون و کنسول از سونی استفاده میکنن بعد میان میگن گوشیهای سونی بدردنخوره،
    من بدون نگرانی به شما میگم کیفیت سونی تو بخش موبایل مثا تلویزیونه شک نکنین?

  • ali_reza_r
    ali_reza_r | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    من سامسونگ داشتم از این که هر بدبخت بیچاره ایی دستش بود مفت فروختمش واقعا دسته همه هس از بچه ابتدایی تا پیرمرد دویست ساله خلاصه بگم گوشس باید خاص باشه تا این که با سونی آشنا شدم ممنونم از شرکت سونی بخاطر تولید گوشیه با کیفیتی البته خاصی

    • ErfanMTI
      ErfanMTI | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

      ضمن این که برای معیار خریدت متاسفم و قطعا ادم کوته بینی هستی که همچین معیاری داری و البته بسی خوشحال تر هستم که گوشی ای دستم نیست که با ادمای هم دسته تو یکی باشم باید بگم بنده میتونم با شرت برم بیرون تا خاص ترین ادم ایران باشم اما این نشانه حماقت منه نه چیز دیگه ای...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی