ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جیلبریک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

میلیون ها کاربر روزانه از آیفون هایشان استفاده می کنند و تقریبا همه آن ها از تجربه iOS خرسند هستند. انصافا iOS زیبا، کاربردی و از طرفی استفاده از آن نیز بسیار آسان است. در کنار ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

میلیون ها کاربر روزانه از آیفون هایشان استفاده می کنند و تقریبا همه آن ها از تجربه iOS خرسند هستند. انصافا iOS زیبا، کاربردی و از طرفی استفاده از آن نیز بسیار آسان است. در کنار این ظاهر زیبا و کاربردی، هزاران اپ و محتوای مختلف روی اپ استور وجود دارند که با استفاده از هر یک می توان تا اندازه زیادی زندگی روزمره را ساده تر کرد.

اما در کنار افراد علاقه مند به iOS، جیلبریکرها وجود دارند که آنقدرها با سیستم عامل شرکت اپل میانه خوبی ندارند. آن ها از محدودیت بیزارند و از سیاست های اپل بیزارتر. به همین منظور آن ها همیشه به دنبال روش هایی هستند که بتوانند محدودیت های اپل را کنار بزنند و به ویژگی های بیشتری دست پیدا کنند.

قدمت بازی موش و گربه میان اپل و جیلبریکرها به سال ۲۰۰۷ و عرضه آیفون باز می گردد و از آن زمان روزی نیست که این دو جبهه مخالف بلایی بر سر یک دیگر نیاورند. جیلبریکرها خواستار آزادی عمل بیشتری روی آیفون ها هستند و در مقابل آن ها اپلی ایستاده که چندان علاقه ای به این کار ندارد و می خواهد کنترل همه چیز را در دستان خود داشته باشد.

اما واقعا این همه کشمکش بر سر چیست؟ آیا واقعا محدودیت های اپل به ضرر کاربران تمام می شود؟ جیلبریک کردن آیفون ها به نفع مان است یا به ضررمان؟ این ها همگی سوال هایی هستند که شاید پاسخ آن ها را ندانید. به همین منظور در این مقاله سعی می کنیم تا حدودی به این سوالات پاسخ دهیم و از معایب و مزایای جیلبریک آیفون ها برای تان بگوییم.

جیلبریک کردن چه معنا و مفهومی دارد؟

به زبان ساده جیلبریک عملی است که به واسطه آن می توان از سد محکم محدودیت های اپل گذشت و به ویژگی های بیشتری روی آیفون ها دست پیدا کرد. اصلی ترین محدودیتی که همه کاربران آیفون دارند استفاده اجباری از اپ استور است. همه ما بدون هیچ استثنایی موظفیم که برای نصب اپ ها رو آیفون های مان از اپ استور استفاده کنیم.

اما با جیلبریک کردن آیفون ها این رویه به طور کامل عوض می شود و دیگر نیازی به اپ استور برای نصب اپلیکیشن های مختلف نداریم. تنها کافیست سری به دنیای اینترنت بزنید و با دریافت فایل اپلیکیشن مورد نظرتان، آن را روی آیفون خود نصب کنید.

جیلبریک و آنلاک کردن آیفون چه تفاوتی با هم دارند؟

برخی از افراد جیلبریک کردن را با آنلاک نمودن آیفون اشتباه می گیرند. اما در واقع جیلبریک کردن و آنلاک نمودن دو مقوله جدا از هم هستند و فلسفه ای کاملا متفاوت دارند. آیفون ها مانند بسیاری از موبایل های دیگر تحت قرار داد با یک سری شرکت مخابراتی هستند.

به عنوان مثال اگر آیفونی از O2 خریداری کرده باشید، محدود به استفاده از سیم کارت های این شرکت مخابراتی هستید. با این حال پیش می آید که بخواهید سیم کارت خود را عوض کنید و از مزایای یک اپراتور دیگر بهره ببرید. اما از آنجایی که تنها محدود به استفاده از سیم کارت شرکت O2 هستید، باید به سراغ آنلاک کردن موبایل خود بروید و محدودیت های موجود را کنار بزنید.

در اصل آنبلاک کردن به روشی گفته می شود که بتوان به واسطه آن از سیم کارت اپراتورهای دیگر، روی یک آیفون تحت قرار داد استفاده کرد که در این رابطه سیستم عامل هیچ تغییر خاصی به خود نمی بیند.

چرا باید آیفون خود را جیلبریک کنیم؟

۱) شما بابت آیفون تان پول پرداخت کرده اید و حق دارید هر کاری که می خواهید با آن انجام دهید.

۲) جیلبریک کردن آیفون این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا از هر جایی که می خواهید، اپلیکیشن نصب کنید. خصوصا اپلیکیشن ها و بازی های پولی را می توان پس از جیلبریک به صورت رایگان روی آیفون دانلود و نصب کرد.

۳) با از بین رفتن محدودیت ها این امکان در اختیارتان قرار می گیرد تا اپلیکیشن های پیش فرض را نیمکت نشین کنید و اپ های کاربردی تری را جایگزین آن ها نمایید.

۴) می توانید آنطور که می خواهید محیط کاربری آیفون خود را شخصی سازی کنید و ظاهر آن را به طور کلی تغییر دهید.

۵) با جیلبریک کردن بالاخره می توانید بلوتوث آیفون خود را روشن کنید و از آن برای انتقال فایل استفاده نماید.

چرا نباید آیفون خود را جیلبریک کنیم؟

۱) به محض جیلبریک کردن، آیفون تان از گارانتی اپل خارج می شود. پس اگر سلامتی موبایل تان برای شما اهمیتی زیادی دارد، بهتر است به سراغ جیلبریک نروید.

۲) با جیلبریک کردن آیفون خود، تا اندازه زیادی قید امنیت را هم بزنید. جیلبریک کردن آیفون در نوع خود خطرناک نیست. اما با بر هم زدن مقررات اپل، اهالی کوپرتینو دیگر از موبایل شما مراقبت نمی کنند و این موضوع باعث می شود تا امنیت اطلاعات شما با خطر مواجه شود.

۳) آیفون ها در حالت عادی فوق العاده کار می کنند. اگر مشکلی با سیاست های اپل ندارید، دلیلی هم وجود ندارد که آیفون خود را جیلبریک کنید.

۴) از طرفی با انتشار نسخه های جدید iOS، جیلبریک آیفون تان از بین می رود و باید مدت ها صبر کنید تا هکرها دوباره راهی برای نفوذ به حفره های امنیتی اپل پیدا کنند.

۵) با جیلبریک کردن آیفون تان باید انتظار هر چیزی را داشته باشید. به هر حال موبایل شما از حالت عادی خود خارج شده و سیستم عامل پایدار و کاربردی iOS را با نسخه ای پر از مشکل عوض کرده اید.

۶) از همه مهمتر مصرف باتری آیفون نیز با جیلبریک شدن دو برابر می شود. پس اگر قصد جیلبریک کردن آیفون خود را دارید، بهتر است به فکر خرید یک پاور بانک نیز باشید.

آیا واقعا نیازی به جیلبریک کردن آیفون هست؟

مسلما خود اپل از جیلبریک شدن تلفن های هوشمندش خوشحال نمی شود. اما نکته جالب آن است که با تمامی مخالفت های اهالی کوپرتینو، جیلبریک کردن آیفون ها در بسیاری از کشورها قانونی است و هیچ مانعی در مقابل هکرها وجود ندارد.

اما باید چند موضوع مهم را در مورد جیلبریک کردن آیفون ها در نظر گرفت. باید به این موضوع توجه داشت که پس از جیلبریک شدن آیفون، دیگر تمامی عواقبش به گردن شما می افتد و در صورت بروز هر مشکلی، اپل هیچ مسئولیتی را در قبال تلفن هوشمندتان بر عهده نمی گیرد.

از طرفی با جیلبریک شدن آیفون تان، باید با مفهوم امنیت نیز خداحافظی کنید و ممکن است در هر لحظه ویروس یا بد افزاری به سیستم موبایل شما نفوذ کند و مشکلاتی را برای تان به همراه آورد.

مسلما جیلبریک کردن آیفون ها آن قدرها که فکرش را می کنید به نفع تان نیست. در ازای به دست آوردن ویژگی های بیشتر، خیلی از مزایای خوب iOS را از دست می دهید. پس اگر آنچنان با iOS معمولی مشکلی ندارید، بهتر است از خیر جیلبریک کردن آیفون تان بگذرید و از سیستم عامل روان و جذاب اپل همانطور که هست لذت ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • امیررضا جعفری
    امیررضا جعفری | ۹ فروردین ۱۴۰۱

    ببخشید من یه آیپد 1 دارم و اصلا استفاده ای ازش ندارم الان پیداش کردم و رفتم چک کردم دیدم نسخه آی او اس اون 5.1.1 هستش و اصلا نمیشه هیچ برنامه ای روش نصب کرد با جیلبریک میتونم نرف اقزاری روش نصب کنم؟مثل واتس اپ و یا اینستاگرام و تیک تاک

  • Ovise Davoodi
    Ovise Davoodi | ۸ دی ۱۴۰۰

    بل سلا من به سؤال داشتم من رمز موبايلم يادم رفته بود و بعدش كدشو پروندم و الان سيم كارت كار نميده اگه jailbreak كنم درست ميشه؟ لطفا زود جواب بدين

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی