ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی عملکرد تصویربرداری در هوآوی نوا 2 پلاس

یک موبایل پرچمدار در ازای رقم قابل توجهی که برای خرید آن صرف می کنید، پیشرفته ترین امکانات موجود در همه زمینه ها را برای شما فراهم می آورد. اما تمام کاربران به همه امکانات ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

یک موبایل پرچمدار در ازای رقم قابل توجهی که برای خرید آن صرف می کنید، پیشرفته ترین امکانات موجود در همه زمینه ها را برای شما فراهم می آورد. اما تمام کاربران به همه امکانات پیشرفته احتیاجی ندارند و گاهی اوقات بخشی از هزینه شما، برای ویژگی هایی مصرف می شود که شاید هرگز در طول استفاده از تلفن هوشمند خود به آنها نیاز پیدا نکنید.

هوآوی برای رفع این مشکل با طراحی خانواده جدید موبایل های Nova تلاش کرده برخی از ویژگی های موبایل های رده بالا که برای کاربران جوان تر جذابیت دارد را، در محصولاتی میان رده با قیمت مناسب عرضه کند. فبلت نوا ۲ پلاس که اخیراً در کنار نوا ۲ معرفی شد، جدیدترین عضو این خانواده به حساب می آید و از ۳ ویژگی اساسی بهره می برد؛ ظاهر و کیفیت ساخت در حد پرچمدار هوآوی، قابلیت های پیشرفته در حوزه پخش صدا و یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در جلوی بدنه که در کنار دوربین دوگانه اصلی دستگاه، از تمرکز جدی سازنده روی عملکرد تصویربرداری این تلفن هوشمند حکایت دارد.

هوآوی می گوید نوا ۲ پلاس به لطف چنین ویژگی هایی یک محصول عالی برای کاربران جوان و پر تحرک به حساب می آید. پیشتر در بررسی کامل دستگاه با ویژگی های محصول آشنا شدیم و حالا می خواهیم نگاهی دقیق تر داشته باشیم به عملکرد دوربین های دستگاه. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم میان رده جدید هوآوی تا چه حد می تواند برای کاربران علاقه مند به عکاسی با موبایل جذابیت داشته باشد.

نوا پلاس (بررسی دیجیاتو) سال گذشته به عنوان اولین فبلت از این خانواده جدید با چنین ویژگی هایی عرضه شد، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز، پیکسل های ۱.۱۲ میکرونی، گشادگی دریچه دیافراگم با ضریب اف ۲.۰ و لرزشگیر اپتیکال که برای یک میان رده در سال ۲۰۱۶ کاملاً قابل قبول بودند. یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با اف ۲.۰ هم در جلوی بدنه برای راضی کردن کاربران علاقه مند برای سلفی در نظر گرفته شده بود.

اما در نسل دوم، دوربین های دستگاه هم مثل طراحی بدنه، به طور کلی دگرگون شده اند. هرچند حالا رزولوشن دوربین اصلی به ۱۲ مگاپیکسل کاهش یافته است، اما در عوض یک دوربین ۸ مگاپیکسلی هم در کنار آن با لنز تله فوتو برای ثبت سوژه های دورتر اضافه شده و اندازه پیکسل های سنسور هم به ۱.۲۵ میکرون افزایش یافته است. گشادگی دریچه دیافراگم دوربین اصلی ضمناً اف ۱.۸ در نظر گرفته شده است که با بسیاری از پرچمداران اخیر برابری می کند.

اما چیزی که بیشتر از همه نوا ۲ پلاس را از میان رده های بازار متمایز می کند دوربین ۲۰ مگاپیکسلی است که در جلوی بدنه تعبیه شده و برای طرفداران سلفی امکانات متنوعی هم دارد. قبل از پرداختن به کیفیت عکس ها، حالت های متنوع تصویربرداری در رابط کاربری دوربین نوا ۲ پلاس را معرفی می کنیم که با توجه به رده قیمت دستگاه پر تعداد و قابل توجه هستند.

  • Photo: حالت پیش فرض دوربین برای عکس گرفتن با تنظیمات خودکار.
  • Pro photo: برای عکس گرفتن با تنظیمات دستی. در این بخش می توانید ایزو (بین ۱۰۰ تا ۳۲۰۰)، سرعت شاتر (از ۸ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه)، ارزش نوری، نوع فوکوس، طراز سفیدی و نحوه نورسنجی را به شکل دستی تعیین نمایید. ضمناً امکان ثبت عکس با فرمت RAW هم در این بخش فراهم است.
  • Video: برای ضبط ویدیو با تنظیمات خودکار.
  • Pro video: با استفاده از این قابلیت که اصلا بین میان رده ها فراگیر محسوب نمی شود، می توانید برخی جزئیات را مثل ارزش نوری، نحوه نورسنجی، طراز سفیدی و نوع فوکوس خودکار را به شکل دستی تنظیم کنید.
  • 3D panorama: این قابلیت که بر مبنای فناوری FYUSE توسعه یافته به شما امکان می دهد از سوژه مورد نظر خود عکس پانورامای دایره شکل ایجاد کنید. این سوژه حتی می تواند صورت خود شما باشد، کافی است دوربین جلو را فعال کنید و موبایل را روی محور صورتتان بگردانید. البته باید توجه داشته باشید عکسهایی که با این حالت تهیه می کنید فقط با اپلیکیشن گالری دستگاه قابل مشاهده هستند. نمونه عکس پانورامای ۳ بعدی را در بررسی ویدیویی دستگاه مشاهده کنید.
  • HDR: برای ثبت عکس روی حالت HDR.
  • Night shot: برای عکاسی در شب. با فعال کردن این حالت می توانید سرعت شاتر و ایزو که بیشترین تاثیرگذاری را در جذب نور دارند به شکل دستی تحت کنترل داشته باشید.
  • Panorama: برای ثبت عکس های پانوراما.
  • Light painting: برای نقاشی با نور در تاریکی.

  • Time-lapse: با فعال کردن این حالت دستگاه چندین عکس تهیه می کند و پس از چسباندن آنها به یکدیگر، یک ویدیو موسوم به تایم لپس تحویل شما می دهد.
  • Slow-mo: برای ثبت ویدیوهای صحنه آهسته.
  • Filter: برای قرار دادن فیلتر های رنگی زنده روی تصور.
  • Watermark: با استفاده از این حالت می توانید به عکس هایی که ثبت می کنید، برچسب گرافیکی، تاریخ، درجه هوا و مواردی مثل این اضافه نمایید.
  • Audio note: با فعال کردن این حالت می توانید روی عکس هایی که ثبت می کنید ۱۰ ثانیه هم صدا ضبط نمایید.
  • Document scan: برای اسکن کردن اسناد و مدارک.
  • Good food: برای ثبت کلوزآپ هایی با رنگ و لعاب دلپذیر از خوراکی های شما.

در پایان بد نیست بدانید که در هر دو بخش تنظیمات دستی عکس و فیلمبرداری دستگاه تلاش می کند شما را برای گرفتن عکس های بهتر راهنمایی کند. مثلا اگر محیط بیش از اندازه تاریک باشد و تنظیمات دستی شما برای ثبت یک عکس با نور مناسب کاربرد نداشته باشد، دستگاه پیشنهاد می دهد که تنظیمات مربوط به نورسنجی را به حالت اولیه بازگردانی کند.

از امکانات مفید که در منوی تنظیمات دستگاه قابل فعال کردن هستند هم می توان به امکان ثبت عکس با تشخیص لبخند کاربر، ثبت عکس با دستور صوتی و قابلیت دنبال کردن سوژه حین فیلمبرداری (object tracking) اشاره کرد.

و اما می رسیم به عملکرد رابط کاربری دستگاه. در سری نوا خبری از همکاری با شرکت لایکا نیست و طبعاً رابط کاربری دوربین هم با پرچمداران اخیر هوآوی متفاوت است.

در سمت راست صفحه دکمه های شاتر و گالری به چشم می خورند و در سمت چپ ۴ دکمه حضور دارند؛ یک دکمه برای انتخاب دوربین عقب و جلو، یک دکمه برای کنترل فلش، یکی برای فعال کردن حالت پرتره که پشت سر سوژه را تار می کند و دیگری برای ثبت عکس های زنده. مورد آخر در حقیقت مثل همین ویژگی در آیفون های اپل عمل می کند و خروجی آن به فایل های Gif شباهت دارد. نمونه عکس زنده را می توانید در ویدیوی بررسی مشاهده نمایید.

در بالای صفحه هم دکمه ای وجود دارد که با انتخاب آن مثل آیفون ۷ پلاس می توانید روی لنز تله فوتو سوییچ کنید و از ۲ برابر بزرگنمایی بدون افت کیفیت بهره مند شوید.

image

در نهایت بد نیست برای بررسی کیفیت دوربین، تعدادی از عکس هایی که در شرایط مختلف نوری ثبت شده اند را مشاهده فرمایید. عکسها در نور روز رنگها کاملاً پویا هستند، هرچند کنتراست بالاتر می توانست به افزایش جزئیات در بخش های تیره منجر شود.

در حقیقت عکس های نوا ۲ پلاس به دلیل رزولوشن پایینتر، نسبت به محصول نسل قبل جزئیات کمتری دارند، اما رنگ ها پویا تر هستند و در صورت نیاز به ثبت جزئیات بیشتر به راحتی می توانید با فعال کردن لنز تله فوتو بدون کاهش کیفیت از سوژه عکس نزدیک تری ثبت کنید.

در شرایط کم نور عملکرد دستگاه با توجه به رده قیمت قابل قبول است، اما اگر عکس های روشن تری می خواهید باید فلش پرقدرت نوا ۲ پلاس را وارد عمل کنید. فلش دستگاه به خوبی قادر است نور مورد نیاز برای ثبت عکس ها را تامین کند و تغییر چندانی هم در طبیعی بودن رنگها ایجاد نمی کند.

image

همین موضوع در مورد دوربین جلوی دستگاه هم صدق می کند. اگر نور کم باشد، دستگاه می تواند به شکل خودکار نمایشگر را با ۱۱ سطح مختلف روشنایی به فلش تبدیل کند تا حتی در تاریکی مطلق هم یک سلفی با نور کافی داشته باشید.

در نور روز هم که سلفی های دستگاه به لطف لنز ۲۰ مگاپیکسلی عالی هستند و حتی گاهی به نظر می رسد کیفیت دوربین جلو از دوربین اصلی بهتر باشد. البته گذشته از رزولوشن بالا، دوربین جلو قابلیت های دیگری هم دارد که به خلق سلفی های بهتر ختم می شود. این تلفن هوشمند با داشتن الگوریتم های نرم افزاری پیشرفته هنگام ثبت عکس چهره شما را به شکل ۳ بعدی اسکن می کند و بر اساس خصوصیاتی مثل رنگ پوست یا حالت چهره، بهترین تنظیمات ممکن را برای ثبت عکس اعمال خواهد کرد.

وقتی دوربین جلوی دستگاه را فعال می کنید، ۲ گزینه به رابط کاربری اضافه می شود که یکی از آنها برای تار کردن پشت سر سوژه کاربرد دارد و با استفاده از دیگری می توانید با ۱۰ سطح مختلف چهره سوژه را روتوش کنید. حتی می توانید نوع روتوش تصویر را هم خودتان شخصی سازی کنید. برای این منظور به منوی تنظیمات رفته و بخش Perfect selfie را انتخاب کنید.

در این بخش ابتدا باید ۳ سلفی از ۳ زاویه روبرو، کنار و بالا از خودتان بگیرید. حالا دستگاه با ترکیب تصاویر یک سلفی خلق می کند و در ادامه می توانید از بین گزینه های موجود مقدار هر یک را تعیین کنید، مثلا میزان درشت تر کردن چشم ها، افزایش درخشش چشم ها چقدر باشد، صورتتان را لاغرتر کنید یا پوست روشن تر و کم خط و خال تری داشته باشید.

حالا به بخش دوربین برگردید، یک سلفی بگیرید و با استفاده از دکمه beauty برای دستگاه با رقمی بین ۱ تا ۱۰ مشخص کنید که تنظیمات perfect selfie را تا چه حد روی صورت شما اعمال نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Jamal Minafam
    Jamal Minafam | ۵ شهریور ۱۳۹۶

    دوستان تست کردن از نزدیک کیفیت دوربیناش عالیه، بهتره گفت در حد خودش بیشتره !

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

    عکس آخری (سلفی آقای گلستانه) را توی تب جدید باز کنید و روش زوم کنید. به نظر من نویز زیادی داره. دوربین اگه به جای 20 مگاپیکسل 8 مگاباشه ولی بدون نویز و کیفیت بهتر، قابل قبول تره.

  • Chakka
    Chakka | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    با اینکه از از آقای گلستانه بدم میاد ولی بررسی های ویدیوییش دوست دارم ???

  • Mohammad
    Mohammad | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    ایول htc

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی