ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپست کایرین ۹۷۰ هوآوی با قابلیت های هوش مصنوعی رسما معرفی شد

امروز بعد از مدت ها انتظار بالاخره هوآوی چیپست پرچمدار کایرین ۹۷۰ را همراه با توانمندی های محاسباتی مبتنی بر هوش مصنوعی رسما معرفی و از آن تحت عنوان یک پلتفرم رایانشی موبایل برای هوش ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۵

امروز بعد از مدت ها انتظار بالاخره هوآوی چیپست پرچمدار کایرین ۹۷۰ را همراه با توانمندی های محاسباتی مبتنی بر هوش مصنوعی رسما معرفی و از آن تحت عنوان یک پلتفرم رایانشی موبایل برای هوش مصنوعی یاد نمود.

این پلتفرم هوش مصنوعی از یک واحد پردازش عصبی اختصاصی ( NPU) بهره می گیرد که مدیریت شبکه های عصبی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.

عملکرد واحد پردازش عصبی کایرین ۹۷۰ در قیاس با پردازنده آن ۲۵ برابر بیشتر  و مصرف انرژی اش ۵۰ درصد کمتر از آن است. به بیان دیگر NPU این چیپست می  تواند همان تسک های رایانشی هوش مصنوعی را با مصرف انرژی کمتر به انجام برساند. برای مثال در تست تشخیص عکس یکی از بنچمارک ها، کایرین ۹۷۰ موفق شد ۲۰۰ عکس را در هر دقیقه پردازش نماید که در واقع ۲۰ برابر سریع تر از زمانی است که CPU آن مجبور می شود این کار را به تنهایی انجام دهد.
وقتی نوبت به اموری نظیر رایانش هوش مصنوعی و به طور کلی ابررایانش می رسد، معیار تعداد عملیات های شناوری است که پردازنده می تواند در هر ثانیه انجام دهد. هوآوی ادعا میکند که توان پردازشی واحد پردازنده عصبی کایرین ۹۷۰ برابر با ۱.۹۲ ترافلاپ است.

 ریچارد یو مدیرعامل هوآوی در نطق معرفی این چیپست گفت:

با نگاهی به آینده تلفن های هوشمند در خواهیم یافت که هم اکنون در آستانه عصر شگفت انگیز تازه ای هستیم. حالا هوش مصنوعی برابر است با کنار هم قرارگیری گجت ها و کلاود. کایرین ۹۷۰ پیشگام سری محصولات تازه ایست که هوش مصنوعی قدرتمند را دستگاه های مورد استفاده مان می آورد و آنها را در رقابت جهانی شان در یک سطح بالاتر قرار می دهد.

اما در مورد خود چیپست باید بگوییم که توسط شرکت TSMC و با بهره گیری از فرایند ۱۰ نانومتری ساخته شده است. این سیستم روی چیپ از یک پردازنده هشت هسته ای، پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته ای و مودم پرسرعت Cat 18. LTE بهره می گیرد.

پردازنده مورد استفاده در آن بسیار شبیه به کایرین ۹۶۰ است که چهار هسته ARM Cortex-A73 و چهار هسته ARM Cortex-A53 را در دل خود جای داده که به ترتیب سرعت کلاکی برابر با ۲.۴ گیگاهرتز و ۱.۸ گیگاهرتز دارند.

کایرین ۹۷۰ همچنین اولین سیستم روی چیپ تجاری است که از جدیدترین پردازنده گرافیکی ARM به نام Mali-G72 بهره می گیرد. طبق اعلام هوآوی به همین خاطر کایرین ۹۷۰ تا بیست درصد سریع تر از کایرین ۹۶۰ عمل می کند و مصرف انرژی اش هم ۵۰ درصد کمتر است.

اما از جمله خصوصیات کلیدی این چیپست می توان به قابلیت دی کد/انکد ویدیوهای 4K و همچنین مدیریت رنگ های ۱۰ بیتی (HDR10)، بهره گیری از نسل جدید پردازنده حسگر هوآوی (i7) و تبدیل کننده دیجیتال به آنالوگ 32bit/384K اشاره نمود.

هوآوی امیدوار است که کایرین ۹۷۰ را به عنوان «پلتفرم باز برای هوش مصنوعی موبایل» معرفی نماید تا شرکت های ثالث بیشتر از توانمندی های این چیپست در این زمینه بهره بگیرند. این یعنی کمپانی مورد بحث کایرین ۹۷۰ را برای توسعه دهندگان و شرکایش باز می گذارد و امکانی را برایشان فراهم می آورد تا نوآوری های تازه ای را برای قابلیت های پردازشی آن ارائه کنند. به همین خاطر نیز این سیستم روی چیپ از Tensorflow، Tensorflow Lite، Caffe و Caffe2 پشتیبانی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی