ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رد پای اولین سیم کارت‌های NFC در ایران

پتانسیل پرداخت‌های موبایلی در ایران دیگر مسئله‌ای فراتر از حد تصور نیست، چرا که سیم‌کارت‌هایی با تکنولوژی مبتنی بر NFC می‌توانند ضمن حفظ تمامی قابلیت‌های یک سیم کارت 4G، دستگاه‌های موبایل را تبدیل به یک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۵

پتانسیل پرداخت‌های موبایلی در ایران دیگر مسئله‌ای فراتر از حد تصور نیست، چرا که سیم‌کارت‌هایی با تکنولوژی مبتنی بر NFC می‌توانند ضمن حفظ تمامی قابلیت‌های یک سیم کارت 4G، دستگاه‌های موبایل را تبدیل به یک کیف پول آنلاین و آفلاین سازند. این سیستم جایگزین تمام کارت‌های پلاستیکی مورد استفاده شهروندان خواهد شد و در این میان ایرانسل نوید عرضه عمومی این سیم‌کارت‌ها را تا چندماه آینده داده است.

تراکنش‌های مالی از طریق این سیستم در دنیا چندین سال است که رواج دارد

امروزه در دنیا تریلیون‌ها دلار از طریق کارت‌ها در حال گردش است و این حجم از معاملات موقعیت پر سودی برای سازمان‌هایی که پشت تکنولوژی اقتصادی این گردش‌ها قرار بگیرند فراهم می‌سازد. تکنولوژی NFC توانسته در بخش سیم‌کارت‌ها و پرداخت‌های موبایلی در چند سال اخیر پیشرفت بسزایی داشته باشد، به طوری که امروزه بیش از 50 میلیارد دلار گردش مالی توسط این سیستم در جهان صورت می‌گیرد.

این سیم‌کارت‌ها فعلا به طور آزمایشی در قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند

ورود ایرانسل به این بازار از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، هنگامی که در سامانه‌ اتوبوسرانی شهر اهواز، شهروندان این شهر توانستند با موبایل‌های خودشان هزینه ایاب ذهاب را پرداخت نمایند. این امر آغاز راه ایرانسل در عرصه سیم‌کارت‌های NFC بود و بالاخره امسال در نمایشگاه تلکام از این سیستم به طور رسمی و عمومی رونمایی شد. ایرانسل در تلکام امسال با کمک شرکت فناپ پرداخت از راه‌حل پرداخت همراه مبتنی بر NFC پرده برداشت و وعده عرضه سراسری آن را در آینده‌ای نزدیک داد. در همین راستا «محمد فرجود»، مدیرکل کسب‌وکار سازمانی ایرانسل به دیجیاتو گفت:

با پیاده‌شدن این سیستم کشور به به عنوان «شهر هوشمند» بیش از پیش نزدیک‌تر می‌شود چرا که دیگر نیازی به هیچ کارت پلاستیکی نیست و بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند با اجرای طرح‌های پرداختی خود بر روی این سامانه، کار شهروندان را آسان‌تر کنند. توسعه یافتن این مسئله نیاز به یک سری زیرساخت و همچنین همکاری‌ سازمان‌هایی از جمله شهرداری و... در شهرها با ما دارد. امروزه این سیستم به طور گسترده در شهر قزوین با نام «کیپاد» در حال انجام است و به زودی در شهر مشهد نیز عرضه خواهد شد.

فرجود همچنین به لزوم تعویض سیم‌کارت‌های فعلی مشترکین با سیم‌کارت‌های جدید NFC اشاره کرد و دلیل آن را به دیجیاتو اینطور بیان کرد: «سیم‌کارت‌های فعلی باید هم از نظر ذخیره اطلاعات و همچنین امنیت بالاتر ارتقا یابند. خدمات امنیتی جدیدی جدا از مسائل امنیتی مخابراتی باید روی سیم‌کارت‌ها تعبیه شود.»

سرویس کیپاد همانطور که گفته شد در حال حاضر در شهر قزوین در حال اجراست و با کمک بانک پاسارگاد و ایرانسل و شرکت فناپ پرداخت شکل گرفته است. جالب است بدانید طبق اظهارات رییس شرکت فناپ، موبایل‌های خاموش و یا تلفن‌های همراهی که در حالت هواپیما قرار می‌گیرند هم می‌توانند پرداخت الکترونیکی را انجام دهند، البته برای پرداخت آفلاین باید مقدار شارژ پولی لازم در برنامه از پیش وجود داشته باشد. گفتنی است بازار هدف فعلی کیپاد بر اساس گفته‌های مسئولان، بازار پرداخت‌های خرد مردم یعنی پرداخت تا سقف 50 هزار تومان است.

امنیت این سیستم و اعتماد مردم به آن از بزرگترین چالش‌های این سیم‌کارت‌هاست

بزرگترین چالش فعلی، مسئله تعویض دوباره سیم‌کارت‌های ایرانسل برای مشترکین است. این شرکت در سال‌های اخیر یک بار سیم‌کارت‌های مشترکین خود را تعویض کرده بود.

در کنار تلاش ایرانسل برای ورود به بازار سیم‌کارت‌های NFC، همراه اول نیز فعلا مراحل پایلوت و آزمایشی اولیه عرضه این سیم‌کارت‌ها را تست می‌نماید گرچه سال‌ها پیش از طریق تگ‌های جیرینگ (NFC TAG) تا حدودی وارد این بازار شده بود. این تگ‌ها به صورت برچسب به پشت موبایل وصل شده و برخی عملیات‌های پرداختی ساده‌ای چون بلیت مترو و اتوبوس و... را به صورت الکترونیکی و تکنولوژی NFC انجام می‌دهند.

بیش از 5 سال است که برچسب‌های جیرینگ عرضه شده و تجربه تکنولوژی NFC را برای کاربران مهیا کرده است.

شاید تگ‌های جیرینگ همراه اول به معنای تام یک کیف پول موبایلی نباشند ولی تا آمدن سیم‌کارت‌های NFC به ایران توانسته‌اند تجربه‌ای ناقص ولی جذاب را از این سیستم برای کاربران به ارمغان بیاورند.

کارشناسان اقتصادی باور دارند مسئله اطمینان مردم به سیم‌کارت‌های NFC و اعتماد به امنیت آنها از بزرگترین چالش‌های این سیستم است. سوالاتی مثل اینکه آیا با دزدیده شدن موبایل هر فرد، در حقیقت کیف پول موبایلی‌اش هم به سرقت می‌رود یا خیر؟ نیز از جمله پرسش‌هایی است که به نظر می‌رسد باید درباره پاسخ آنها فکری اساسی صورت بگیرد.

پدیده NFC در این سال‌ها دچار تغییرات گسترده‌ای شده است

واژه NFC مخفف سه کلمه Near Field Communication یا ارتباطات میدان نزدیک است. در واقع NFC نوعی ارتباطی رادیویی است که در فاصله کمتر از ۱۰ سانتیمتر بین دو دستگاه مجهز به ماژول NFC برقرار شده و انجام تراکنش را امکان پذیر می‌کند. با داشتن سیم‌کارت NFC و نصب نرم‌افزار کاربری مربوطه، می‌توان اطلاعات مربوط به کارت‌های بانکی را روی سیم‌کارت‌ها و به‌صورت امن ذخیره کرده و کلیه تراکنش‌ها و پرداخت‌ها را با نزدیک کردن گوشی به پذیرنده و بدون نیاز به وارد کردن رمز، به سرعت انجام داد.

این سرویس که بزودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت باعث خواهد شد تا آنها بتوانند از طریق فناوری NFC برای پرداخت هزینه پارکومترهای سطح شهر، پرداخت‌های خود در فروشگاه‌ها و پرداخت‌های حمل و نقلی و...استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Ali Mbi
    Ali Mbi | ۱۰ آبان ۱۳۹۶

    خود گوشی nfc داره، فقط کافیه یه اپلیکیشن کیف پول طراحی کنن
    مثلا همراه بانک ملت و اپلیکیشن سکه این کار رو انجام دادن منتها فقط برای کارت خوان های شرکت به پرداخت ملت
    اگه همینو گسترش بدن که مثلا بشه روی سایر کارت خوان ها یا جاهای های دیگه مثل عوارض و هزینه تاکسی و اتوبوس و... ازش استفاده کردم حله، اصن نیازی به سیم کارت nfc نیست

  • ایگارسا آردایی؟!
    ایگارسا آردایی؟! | ۹ آبان ۱۳۹۶

    ايرانسل موقع نمايشگاه به من sms داد تو غرفه ايرانسل سيمكارت nfc تعويض ميكنند ، ما رفتيم كل سالن رو گشتيم و پرس و جو كرديم آخر يكيشون گفت تموم شده.

  • ایگارسا آردایی؟!
    ایگارسا آردایی؟! | ۹ آبان ۱۳۹۶

    حتما خود گوشي nfc بايد داشته باشه، يا nfc خود سيم كارت كافيه براي پرداخت ها؟

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۹ آبان ۱۳۹۶

    باید یک استاندارد واحد و مشترک بین همه ی حساب های اعتباری و بانکی برای پرداخت با ان اف سی به وجود بیاد و مثل کارت های اعتباری عضو شتاب که روی هر کارت خوان و عابربانکی قابل استفاده هستن ابزارهای ان اف سی هم استاندارد مشترکی داشته باشن و شرکت ها و بانک های مختلف را شناسایی کنند. ولی الان هر شرکت و بانکی واسه خودش استاندارد منحصر به فردی به وجود اورده که این کار باعث ایجاد دردسر میشه برای کاربرا

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۹ آبان ۱۳۹۶

    مگه خود گوشی ها برچسب nfc ندارن؟ پس چرا میگه سیمکارت مجهز به nfc؟ پس کاربرد برچسب nfc خود گوشی ها چی میشه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی