ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه دوربین آیفون 10 با گلکسی نوت 8

آیفون 10 و گلکسی نوت 8 از نظر دوربین شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دو تلفن هوشمند به دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی مجهز هستند و لنز دوم در آنها از نوع تله فوتو در ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

آیفون 10 و گلکسی نوت 8 از نظر دوربین شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دو تلفن هوشمند به دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی مجهز هستند و لنز دوم در آنها از نوع تله فوتو در نظر گرفته شده که ۲ برابر زوم بیشتر را امکان پذیر می کند. تفاوت عمده به میزان گشادگی دریچه دیافراگم باز می گردد که میزان جذب نور در سنسور را تغییر می دهد و می تواند در کیفیت عکس برداری این دو تلفن هوشمند موثر باشد. ضریب اف در دوربین اصلی و ثانویه آیفون ۱۰ ارقام ۱.۸ و ۲.۲ و در گلکسی نوت ۸ این ضرایب ۱.۷ و ۲.۴ هستند.

اپل و سامسونگ بیشترین فروش موبایل در دنیا را دارند

اپل و سامسونگ دو رقیب اصلی دنیای موبایل هستند که بیشترین مقدار فروش و تعداد کاربر را به خود اختصاص داده اند. از طرف دیگر آیفون ۱۰ و گلکسی نوت ۸ به بهترین دوربین هایی مجهز هستند که این دو تولید کننده اصلی دنیای موبایل، تاکنون در تلفن های هوشمند خود قرار داده اند. برای مقایسه کیفیت و عملکرد دوربین در این دو تلفن هوشمند، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

برای بررسی کیفیت عکس ها، در سناریوی اول یک محیط رنگارنگ با نور مناسب را انتخاب کردیم. هر دو تلفن هوشمند از نظر عکاسی در زمره ی بهترین های بازار هستند و به راحتی در این شرایط محیطی نمره قبولی را دریافت می کنند. اما از نمونه عکس به خوبی مشخص است که گلکسی نوت ۸ رنگ ها را اغراق شده ثبت می کند اما آیفون ۱۰ به واقعیت وفادار است. رنگ های اشباع شده به عکس های دوربین موبایل جلوه ی بیشتری می دهد اما به سلیقه شما بستگی دارد که کدام رویه را می پسندید.

image

برای مشاهده در اندازه ی کامل کلیک کنید: آیفون ۱۰، نوت ۸

در تصویر کلوز آپ از گل، باز هم نوت ۸ تصویر را با رنگ و لعاب بیشتری ثبت کرده و آیفون ۱۰ به واقعیت وفادار است.

image

در سناریوی بعدی، همین رویه ادامه دارد، دنیای واقعی در برابر رنگ های زنده تر، اما در نهایت هر دو تلفن هوشمند از نظر میزان جزئیات تصویر و کنتراست به راحتی نمره قبولی را دریافت می کنند و از بهترین های حال حاضر بازار هستند.

image

برای مشاهده در اندازه ی کامل کلیک کنید: آیفون ۱۰، نوت ۸.

برای اینکه شرایط را کمی سخت تر کنیم، به محیطی با سوژه در دوردست و المان های متحرک متعدد رفتیم. به لطف رزولوشن مناسب و سرعت عملکرد بالا، میزان وضوح و جزئیات در عکس هر دو تلفن هوشمند عالی است.

image

برای مشاهده در اندازه ی کامل کلیک کنید: آیفون ۱۰، نوت ۸.

تفاوت اصلی در برش ۱۰۰ درصد این دو تصویر مشخص می شود. در تصویر آیفون ۱۰ نویز کاملاً به چشم می آید، هرچند تنه های درختان پایین عکس هم جزئیات بیشتری دارند. نوت ۸ کاملاً بدون نویز تصویر را ثبت کرده است اما این مزیت با کاهش جزئیات بخش های تیره مثل تنه های درختان فراهم شده است.

برای دشوار تر کردن کار، عکاسی در یک محیط داخلی نه چندان پر نور را امتحان کردیم. با وجود تفاوت میزان گشادگی دریچه دیافراگم در این دو تلفن هوشمند، هر دو در جذب نور کافی، ثبت رنگ های طبیعی، کنتراست مناسب و نویز اندک موفق هستند.

image

اما در محیط نزدیک به تاریک مطلق چطور؟ در شرایط بسیار کم نور، به نظر می رسد آیفون مزیت نسبی دارد و می تواند تصویر را با کمی وضوح بیشتر نسبت به نوت ثبت کند.

image

در چنین شرایطی روشن کردن فلش دوباره شرایط را برابر می کند و هر دو تلفن هوشمند عملکرد عالی خود در این زمینه را به نمایش می گذارند.

image

آیفون ۱۰ و نوت ۸ هر دو از قابلیت جنجالی این روزهای دنیای موبایل یعنی ثبت عکس های پرتره با پس زمینه محو پشتیبانی می کنند، اما هر کدام با مزیت های خودشان این کار را انجام می دهند. در آیفون ۱۰ می توانید بعد از گرفتن پرتره، نورپردازی استودیویی را در آن شبیه سازی کنید، اما این قابلیت هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و بدون ایراد عمل نمی کند.

نوت ۸ در عوض این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که بعد از ثبت عکس، مقدار محو بودن پس زمینه را در صورت تمایل تغییر دهید.

image

اما در مورد کیفیت عملکرد، باید بگوییم رقابت در این بخش بسیار نزدیک است و هر دو محصول در نهایت عکس هایی کم و بیش یکسان خلق می کنند. عمده ترین تفاوت اینکه دوربین آیفون به دلیل فاصله کانونی بیشتر، میدان دید کمتری دارد و سوژه را نزدیک تر از نوت ۸ ثبت می کند.

image

در برش ۱۰۰ درصد از این دو تصویر مشاهده می کنیم که هر دو محصول به خوبی موفق شده اند لبه های سوژه را شناسایی کرده و زمینه پشت آن را محو نمایند. در اینجا ضمناً به نظر می رسد گلکسی نوت ۸ موفق شده جزئیات را واضح تر ثبت کند و تصویر آیفون ۱۰ کمی حالت آبرنگی دارد.

دوربین جلوی هر دو تلفن هوشمند هم قابلیت ثبت پرتره با پس زمینه محو را دارد، اما این کار با روش کاملاً متفاوتی انجام می شود. دوربین جلوی آیفون ۱۰ به فناوری TrueDepth مجهز است و می تواند عمق را با فرستنده مادون قرمز اندازه گیری کند. موبایل اپل از همین روش برای تشخیص محل صورت و محو کردن زمینه ی آن استفاده می کند. در نوت ۸ اما محو کردن زمینه مثل بقیه موبایل های معمول، به روش نرم افزاری انجام می شود. در اینجا ضمناً باز هم دوربین جلوی آیفون میدان دید محدود تری دارد و سوژه را نزدیک تر از نوت ۸ ثبت می کند.

image

در برش ۱۰۰ درصد پرتره ی ثبت شده با دوربین سلفی، هر دو تلفن هوشمند نمره قبولی را در زمینه تشخیص محدوده صورت و محو کردن پس زمینه دریافت می کنند، اما جالب اینجاست که عملکرد هیچ کدام به خوبی پیسکل های جدید گوگل نیست.

در مجموع باید گفت هر دو تلفن هوشمند از نظر عکاسی در زمره بهترین های بازار هستند، اما به روش متفاوتی کار خود را انجام می دهند. آیفون ۱۰ به واقعیت وفادار است، در حالی که نوت ۸ عکس ها را با رنگ و لعاب بیشتری به ثبت می رساند. گاهی اوقات در عکس های آیفون ۱۰ جزئیات بیشتری به چشم می خورد اما در عوض گاهی میزان نویز هم بیشتر است. هر دو تلفن هوشمند پرتره هایی عالی با جزئیات و رنگ مناسب ثبت می کنند و به خوبی قادر هستند پس زمینه سوژه را محو نمایند. آیفون ۱۰ به شما امکان می دهد نور پردازی استودیویی را به شکل نرم افزاری روی پرتره ها اعمال کنید و گلکسی نوت ۸ این قابلیت را دارد که بعد از عکاسی، مقدار محو بودن پس زمینه را تغییر دهید.

هرکدام از این دو تلفن هوشمند در بخش هایی برتری دارد و در بخش های دیگر نتیجه را به رقیب واگذار می کند، بر همین اساس انتخاب یک برنده قطعی بسیار دشوار است. اما یک نکته وجود دارد که انتخاب را برای کاربران علاقه مند به عکاسی با موبایل ساده تر می کند، اینکه گلکسی نوت ۸ در ایران حداقل ۲ میلیون تومان ارزان تر است. شما با در نظر گرفتن همه ی موارد، کدام محصول را در این بخش برنده قطعی به حساب می آورید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • aslanasadi
    aslanasadi | ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا توی این رنج قیمت میت ۱۰ پرو از هر دوشون بهتره به این دلایلی که میگم :با این‌که تمام گوشی‌های هوشمند به لطف پردازش‌های ابری قادر به انجام محاسبات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند اما هواوی میت 10 تنها گوشی با سخت‌افزار اختصاصی NPU است. NPU یا همان واحد پردازشی عصبی که درون تراشه Kirin 970 این گوشی قرار گرفته امکان انجام عملیات هوش مصنوعی از جمله شناسایی تصویر و سوژه‌ها را با سرعتی تا 20 برابر بیشتر از گلکسی اس 8 یا گلکسی نوت 8 انجام خواهد داد.هوش مصنوعی مزایای زیادی در گوشی‌های هوشمند دارد. دوربین میت 10 می‌تواند به‌خوبی ماهیت سوژه‌ها را تشخیص داده و تنظیمات دوربین را برای آن سوژه خاص بهینه کند. هوش مصنوعی همچنین با پیش‌بینی عادات کاربر و آماده نگه‌داشتن اپلیکیشن‌های پراستفاده دوام شارژ باتری را بهبود خواهد داد و شاید مهم‌تر از همه حتی پس از 18 ماه استفاده کاهش سرعت و عملکرد گوشی برخلاف گوشی‌های سامسونگ بسیار ناچیز خواهد بود.

  • Laleh Studio
    Laleh Studio | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    قیمت آیفون اصلا معقول نیست
    این بازه قیمت مشخصه برای پولداراست که اصلا برای خرید گوشی تحقیق نمیکنن ، مدنظرشون فقط پز لاکچریه و بس
    هرکی موافقه لایک کنه

  • I.G.I
    I.G.I | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

    نوت ۸ سامسونگ با اختلاف بهتر از آیفون 10 اپل بود

  • جگوار
    جگوار | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

    من طرفدار هیچ برند خاصی نیستم و سالهاست از همه برندی موبایل داشتم. برام هم مهم نیست کدومشون بهتر باشن چون دارم پول میدم واسه خریدشون.

    به نظر من ظاهرا نوت8 در این آزمایش در مجموع برتره.
    ممنون از نویسنده مطلب، ولی کاش مقایسه به نحو بهتری انجام شده بود.
    مثلا همونطور که دوستان گفتن با عکسها و زوایا و نورهای کاملا یکسان.
    مثلا لازم بود مشابه چند تا از تصاویر همین مطلب، تمام عکسها بصورت مقایسه ای در کنار هم یا زیر همدیگه قرار میگرفت تا بشه مقایسه منطقی و صحیح تری به دور از تعصبات بچگانه انجام داد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی