ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایه فیلترینگ بر سر تلگرام

کاربران اینترنت ایران سال نوی خود را با این خبر آغاز کردند که باید به زودی با تلگرام، یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اینترنتی سال‌های اخیر خداحافظی کنند؛ خبری که تا کنون بارها تکذیب و مجدداً ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

کاربران اینترنت ایران سال نوی خود را با این خبر آغاز کردند که باید به زودی با تلگرام، یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اینترنتی سال‌های اخیر خداحافظی کنند؛ خبری که تا کنون بارها تکذیب و مجدداً مطرح شده است. حالا گفته می‌شود این تصمیم که هنوز قطعی هم نشده، زمان مشخصی ندارد اما روز گذشته دبیر شورای عالی فضای مجازی در اظهار نظر تازه‌ای، خبر داده که اگرچه تصمیم قطعی نیست، «اما هر آن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید».

از ابتدای مطرح شدن احتمال فیلترینگ تلگرام، بیشتر از کاربران عادی، افرادی که درآمد مستقیم از این پلتفرم داشتند نگران شدند؛ افرادی که یا با مدیریت شبکه‌های اجتماعی و یا فروش محصولات در آن امرار معاش می‌کردند. این در حالی است که دولت فعلی، یکی از ماموریت‌های اصلی‌ خودش را اشتغال‌زایی می‌داند و بازوی کسب‌وکارهای نوپا در این میان می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در بهبود شرایط اشتغال در کشور داشته باشند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با این قسمت از نگرانی برای فیلترینگ تلگرام، در یک برنامه رادیویی گفت: «ما به دنبال پیام‌رسانی با کاربران بالا و قابلیت اشتغال‌زایی هستیم. تاریخی برای مسدود کردن تلگرام مطرح نشده، اما از کسب و کارها و موسساتی که کانال‌های زیادی دارند دعوت شده از پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین این خبر را می‌دهد: «به کسانی که با کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی کسب و کارشان دچار اختلال می‌شود، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.»

اگرچه چنین اقدامی در نگاه اول شاید بتواند یک اتفاق مثبت به حساب بیاید اما دبیر شورای عالی فضای مجازی جزییات بیشتری را در مورد این طرح منتشر نکرده است و مشخص نیست چنین بیمه‌ای با چه شرایطی به افراد تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر، آیا این یک نشانه صریح برای انسداد دیر یا زود تلگرام نیست؟

وزیر ارتباطات، که رییس جمهور وعده نرفتن دست او روی کلید فیلترینگ را داده بود، به تازگی در اینستاگرام خود، برای کاربرانی که از ساختار فیلترینگ آشنایی ندارند، مواردی را روشن کرده است. یکی از این موارد این است که وزارت ارتباطات «مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Mohammad Rad
    Mohammad Rad | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    اینا قدرت رقابت ندارن جلوی کمپانی های ماشین سازی رو میگیرن که پراید وامثالهم بیشتر فروش بره الانم از همین تکنیک برای پیام رسان ها استفاده میکنن،فیلتر کردن عین دیکتاتوری میمونه یعنی من بهت میگم که حق استفاده از این اپ رو نداری?

    • yosof
      yosof | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

      الان یخچال الکترواستیل و خمیردندان مریدنت و هزارکالای مرغوب ایرانی هم مثل پرایده؟!

      • Hadi.TJ
        Hadi.TJ | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

        الان از این مواردی که گفتی کدومشون رو وارداتش رو ممنوع یا تعرفه ۱۰۰ درصدی گذاشته بودن؟ این مواردی که شما گفتی در رقابت سالم با کالاهای خارجی، تونستن کیفیت خودشون رو بالا ببرن و طبیعتا مردم هم حمایت کردن...ولی فیلترینگ تلگرام، دقیقا مشابه تعرفه حدود صد در صدی واردات خودرو هست، که باعث شد شرکت های داخلی یکه تاز بشن و اصلا رقابتی پیش نیاد و هرچی بسازن خریداری بشه...و به همین دلیل اصلا تو فکر بالا بردن کیفیت محصولات نباشن...الان اگر تلگرام هم فیلتر بشه، همین داستانه، چهار پنج تا کپی ناقص از تلگرام میان رو بورس و بخاطر نداشتن هیج رقیب خارجی، با همون کیفیت داغون باقی میمونن و کاربر خودشون رو هم دارن...

  • EhsanNasiraei
    EhsanNasiraei | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    من موندم چرا یوتیوب که هزار برابر فضاش از اینستا بهتره فیلتره،بعد اونوقت اینستا فیلتر نیس???

  • pouri
    pouri | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا جای تاسف داره ...یوتیوبو فیلتر میکنن که مردم از اپارات استفاده کنن ...تلگرامو فیلتر میکنن که مردم برن از سروش استفاده کنن ‌....فردا گوگلو فیلتر میکنن که ما با جستوجوگر داخلی کارامونو انجام بدیم .....من از یوتیوب اطلاعاتِ بیشتری یاد گرفتم تا۱۲ سال درس خوندن توی مدرسه

  • λ
    λ | ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

    خودشونم جرأت فیلتر کردنشو ندارن! هر از گاهی این‌ خبرو منتشر میکنن مردمو از اخبار مهمتر و بالا رفتن دلار و اعتراض کشاورزا و بی آبی و... منحرف کنن...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی