ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اطلاعات فنی از رانا پلاس اتوماتیک؛ اولین محصول ایران خودرو مجهز به گیربکس نیمه خودکار AMT

رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی 206 صندوق دار تولید شده و از موتور معروف TU5 نیز بهره می‌برد. این خودرو از سال 91 وارد بازار کشور شد و ایران ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی 206 صندوق دار تولید شده و از موتور معروف TU5 نیز بهره می‌برد. این خودرو از سال 91 وارد بازار کشور شد و ایران خودرو نیز طی چندماه اخیر بلاخره نسخه فیس لیفت یا اصطلاحا رانا پلاس را راهی بازار کرده‌است٬‌ خودرویی که قرار است به زودی با گیربکس AMT و تحت عنوان رانا پلاس نیمه اتوماتیک به مصاف رقبا برود.

این در حالیست که Rana Plus از نظر فنی به پیشرانه تی یو 5 با استاندارد آلایندگی یورو 5 با فرمان برقی مجهز شده و برخلاف رانا معمولی به عایق های صوتی مجهز است تا از نفوذ صدا به کابین خودرو جلوگیری شود، این درحالی است که نمونه اولیه رانا به عنوان یک خودرو ارزان سازی شده براساس پژو 206 فاقد این عایق ها بود.

رانا پلاس

همچنین کیفیت پلاستیک مورد استفاده برای تولید داشبورد Rana Plus نیز بهبود یافته و بر روی فرمان امکاناتی نظیر کروز کنترل اضافه شده است.

رانا پلاس سقف شیشه ای

تفاوت رانا + TU5 در مقایسه با رانا پلاس TU5 پلاس:

کد کلاس خودرو6101561503
نوع موتورTU5TU5P
حجم موتور (cc)15871587
حداکثر توان موتور (hp)105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
نسبت تراکم10.510.5
تعداد سوپاپ1616
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب با اکتان 95بنزین بدون سرب با اکتان 95
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ایپاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h)190190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)1212
سیستم انتقال قدرت5 دنده دستیدستی 6 سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)5.55.5
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)6.96.88
طول خودرو (mm)42924292
عرض خودرو(mm)16841684
ارتفاع خودرو (mm)14531453
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)24452445
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)11641164
گنجایش مخزن سوخت (Lit)5050
حجم فضای صندوق عقب (Lit)400400

رانا پلاس اتوماتیک چه مشخصاتی دارد [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

ایران خودرو ماه‌هاست که در گیر و دار عرضه نسخه نیمه اتوماتیک از رانا پلاس است که قرار است از گیربکس اتوماتیک از نوع AMT بهره ببرد٬ حمیدرضا حاجی اسماعیلی، مدیر پروژه توسعه ارنا پلاس اتوماتیک در این رابطه می‌گوید: «با توجه به استقبال بازار از خودروی رانا پلاس گیربکس دستی با موتور TU5، در مرحله نخست این پروژه، تجهیز Rana Plus به گیربکس شش سرعته دستی با موتور ارتقا یافته TU5 پلاس در دستور کار قرار گرفت که ضمن تجهیز آن به سقف شیشه‌ای، استفاده از فرمان برقی نیز با هدف کسب حداکثری رضایت مشتری به این خودرو افزوده شد. در مرحله دوم نیز، طراحی و توسعه رانا پلاس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) با موتور TU5 پلاس در حال انجام است.»

رانا پلاس اتوماتیک
جایگزینی دکمه چرخان انتخاب وضعیت به جای دست دنده نرمال در رانا پلاس اتوماتیک

وی با اشاره به پروژه طراحی و تولید رانا پلاس نیمه اتوماتیک (AMT)، تولید انبوه این محصول را در سه ماهه اول سال آینده پیش‌ بینی و تصریح کرد: «تاکنون چندین دستگاه از این محصول به عنوان نمونه اولیه برای انجام کالیبراسیون تولید شده که در ادامه آزمون‌های ارزیابی طراحی نیز بر آن اعمال خواهد شد.»

مدیر پروژه رانا پلاس نیمه اتوماتیک، بهبود در بخش تعویض دنده محصول را از جمله تفاوت با نوع رانا پلاس دانست و گفت: «مکانیزم تعویض دنده Rana Plus AMT به صورت چرخشی بوده که ضمن سادگی در عملکرد و استفاده توسط راننده، دارای طرح جدید و جذابی است.

هم چنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی توسط راننده از طریق افزودن بازوهایی در دو طرف پشت غربیلک فرمان (پدل شیفتر) فراهم شده تا در صورت نیاز استفاده شود. این قابلیت با هدف کاربرد راحت‌تر و جذابیت بیش تر در رانندگی در برخی خودروهای لوکس اتوماتیک تحت عنوان تیپ‌ ترونیک تعبیه می‌شود.»

این توضیحات در شرایطی از سوی مدیران ایران خودرو مطرح می‌شود که به طور کلی گیربکس AMT به عنوان ساده‌ترین نوع گیربکس اتوماتیک مطرح است و عملکرد آن به دلیل تاخیر و کندی تعویض دنده‌ها معمولا با عدم رضایت مشتریان همراه است.

قیمت رانا پلاس شش دنده TU5 پلاس اعلام شد [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

ایران خودرو رانا پلاس ۵ دنده با پیشرانه TU5 را با قیمت ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می کند و همچنان تغییر قیمتی برای این سدان کلاس B با تیپ ۶۱۰ رخ نداده است. اما این خودروساز در آخرین فهرست قیمت محصولاتش بهای مصوب رانا + TU5 پلاس را هم اعلام کرده است.

در این فهرست، قیمت رانا پلاس TU5 پلاس شش دنده نیز ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین کلاس این خودرو ۶۱۵ عنوان شده و هنوز نمی توان به صورت قطعی گفت که آیا این قیمت مربوط به نسخه دارای سقف شیشه ای است و یا بهای اعلام شده به رانا + TU5 پلاس سقف فلزی اختصاص دارد؟

با فرض سقف فلزی بودن رانا پلاس TU5 پلاس ۱۹۳ میلیون تومانی و اختلاف قیمت نزدیک ۱۳ میلیون تومان با نسخه معمولی، می توان گفت که ایران خودرو این بهای اضافه را به خاطر نصب جعبه دنده ۶ سرعته دستی، فرمان کمکی برقی و ارتقای حاصل شده در TU5 از مشتریان دریافت خواهد کرد.

رانا پلاس اتوماتیک با گیربکس قدیمی AMT به خط تولید رسید [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

آن طور که مشخص است، تولید نمونه‌های اولیه رانا پلاس اتوماتیک در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شده و در ماه‌های آتی قرار است تا این خودروساز تولید جعبه دنده این سدان کلاس B را در کارخانه نیرو محرکه آغاز کند.

در حال حاضر دو تیپ معمولی و پانوراما Rana Plus به بازار معرفی شده و ایران خودرو می‌گوید که به زودی فروش نسخه پانوراما هم آغاز می‌شود. رانا پلاس نسخه پایه به پیشرانه TU5 مجهز است و در نمونه پانوراما پیشرانه TU5 پلاس دیده می‌شود. همچنین احتمال آن بسیار است که در اواخر سال جاری، نسخه اتوماتیک (نیمه اتوماتیک AMT) این سدان ملی به بازار معرفی شود.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از خط تولید ایران خودرو، حاکی از آن است که نمونه‌های اولیه رانا پلاس اتوماتیک شروع شده و احتمالاً در آینده نزدیک تست‌های جاده‌ای آن هم آغاز می‌شود. به خاطر همین در این محتوا به سراغ معرفی برخی ویژگی‌های تیپ جدید Rana Plus رفته‌‌ایم.

رانا + اتوماتیک در اصل به پیشرانه نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. همچنین تصاویر منتشر شده تایید می‌کند که ایران خودرو برنامه نصب جعبه دنده AMT را بر روی این خودرو دارد.

رانا پلاس اتوماتیک به خط تولید رسید

تیپ جدید رانا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این جعبه دنده که ساختاری مشابه به سیستم‌های انتقال قدرت دستی دارد، فرایند کلاچ گیری را به صورت هوشمند انجام می‌دهد و تعویض دنده‌ها در آن بر عهده جعبه دنده است. اما همیشه در جعبه دنده‌های AMT پیشنهاد می‌شود که تعویض دنده در ترافیک‌ها توسط راننده انجام شود تا فشار کمتری به سیستم انتقال قدرت اعمال گردد.

با توجه به مجموعه دسته دنده و نمونه اولیه Rana Plus اتوماتیک، می‌بینیم که ایران خودرو از سبک جدید دسته دنده‌ها در خودروهای AMT استفاده کرده است. در مجموعه پنل تنظیمات گیربکس این خودروی ملی، مانند سایر خودروهای AMT حالت پارک (P) وجود ندارد و راننده می‌تواند میان گزینه‌های R، N ، D و M یکی را انتخاب کند. همچنین حالت اسپرت و برفی هم برای سیستم انتقال قدرت رانا پلاس قابل اعمال است و با توجه به سبک مجموعه پنل دسته دنده، بدیهی است که در حالت M (تعویض دنده دسته) دنده‌های مثبت و منفی توسط دکمه‌های پشت فرمان اعمال خواهد شد.

گویا قرار است تا رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT امکاناتی مشابه به رانا + پانوراما داشته باشد. برای همین می‌توان گفت که تیپ جدید Rana Plus به سقف شیشه ای ثابت با سایه بان دستی، فرمان کمکی برقی، شیشه‌ها آینه‌های جدید، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی‌های تاشو عقب، راهنمای تعویض لاین، دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و… مجهز خواهد بود. همچنین گفته می‌شود که رانا پلاس اتوماتیک با رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی به بازار می‌آید.

رانا پلاس با سقف پانوراما و گیربکس شش سرعته در آستانه ورود به بازار [به روز رسانی] - خرداد ۱۴۰۰

گفتنی است رانا پلاس جدید ایران‌خودرو به همراه سقف پانوراما و گیربکس شش سرعته به زودی راهی بازار خواهد شد.

ایران‌خودرو اعلام کرده است که در راستای توجه به انتظارات مشتریان Rana Plus و کسب رضایت‌مندی آن‌ها سطح تجهیزات و این خودرو را ارتقا داده و یک گیربکس شش سرعته و سقف پانوراما را به لیست امکانات نسخه جدید این سدان اضافه کرده است.

از جمله تجهیزات رانا پلاس می‌توان به فرمان برقی، کروز کنترل، مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آیینه برقی جدید، غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی بر روی فرمان (MFC) اشاره کرد. همانطور که گفتیم گیربکس MT6 و سقف شیشه‌ای نیز بر روی نسخه جدید این خودرو قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که رانا پلاس جدید امکانات و تجهیزات به‌روز‌شده رانا + فعلی یعنی چراغ‌های جلو و عقب جدید، جلو پنجره طرح جدید، مجموعه صندلی‌ها با روکش جدید به همراه ایزوفیکس، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم رنگ بدنه، آینه‌های جانبی جدید راهنمادار و سنسور دنده عقب را نیز در برخواهد داشت

مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شد [به روز رسانی] - اردیبهشت ۱۴۰۰

روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو مشخصات رسمی رانا + پانوراما (سقف شیشه ای) را با جعبه دنده ۶ سرعته دستی بر روی وبسایت خود بارگذاری کرد. گفته می شود که در هفته های آتی، نسخه جدید این سدان کلاس B به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

رانا پلاس پانوراما ۶ دنده با کد کلاس ۶۱۵۰۲ در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شود و در بحث قوای محرکه تفاوت‌های قابل توجهی با Rana Plus ۶۱۰۱۵ دارد. نسخه جدید این سدان ملی به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که به گفته ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر برای رانا پلاس پانوراما ۶ دنده تولید می‌کند که اندکی نسبت به نسخه ساده tu5 بیشتر است.

رانا پلاس جدید

سیستم انتقال قدرت رانا پلاس پانوراما از نوع ۶ دنده دستی (MT6) است که در شرکت نیرو محرکه تولید می‌شود. ضرایب دنده‌های این سیستم انتقال قدرت به شرح زیر است:

  • دنده یک : ۳٫۵۸
  • دنده دو: ۲٫۰۴
  • دنده سه: ۱٫۲۹
  • دنده چهار: ۰٫۹۷
  • دنده پنج: ۰٫۷۶
  • دنده شش: ۰٫۶۰
  • دنده عقب: ۴٫۱۷

در مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شده‌است که این خودرو به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، فرمان کمکی برقی، سقف شیشه‌ای ثابت با سایه‌بان دستی (مشابه به پژو ۲۰۷i و پژو ۲۰۷i صندوق دار)، تهویه دستی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… مجهز است.

آن طور که گفته می‌شود، فعلاً تولید اولیه Rana Plus با ویژگی‌های جدید در کارخانه ایران خودرو آغاز شده‌است و احتمالاً این خودرو در تابستان ۱۴۰۰ عرضه رانا پلاس پانوراما ۶ دنده دستی را به صورت رسمی آغاز می‌کند.

مشخصات فنی رانا پلاس معمولی پنج سرعته (بدون سقف شیشه ای) - زمستان ۹۹

سیدعلی قاضوی، مدیر پروژه خودروی رانا پلاس، در خصوص مشخصات دنا پلاس میگوید:

عمده تغییرات صورت گرفته در این خودرو مربوط به تزیینات داخلی است. در این محصول، گرین (دانه بندی یا همان بافت سطح داشبورد) و پنل جلو داشبورد تغییر یافته و کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارایه خواهد شد، کلیدهای شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف پاک کن نیز با طرح جدید است.

مدیر پروژه خودروی رانا پلاس افزود: «جلو آمپر این خودرو دیجیتال است که قابلیت افزودن لوگوی سیستم های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایرها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و... را دارا است.

مشخصات فنی رانا پلاس معمولی پنج سرعته

قاضوی با بیان اینکه سیستم کروز کنترل بر روی این خودرو نصب شده، تصریح کرد: غربیلک فرمان این خودرو مشابه پژو ۲۰۷ هم دارای کلیدهای کنترل رادیو پخش و هم کروز کنترل است. هم چنین برای جلوگیری از صدای بیشتر، در موتور عایق صداگیر نصب و موکت صندوق عقب و قالپاق دارای طرح جدید است.»

وی با تاکید بر اینکه این پروژه در راستای ارتقای کیفیت محصول و جلب رضایت مشتریان تعریف و اجرا شده، اظهار کرد: «براساس نظر مشتریان، در خودروی رانا پلاس هم سیستم صوتی و هم بلندگوهای داخل خودرو را تقویت و به آن توییتر افزودیم.»

مدیرپروژه خودروی رانا پلاس با اشاره به اینکه آیینه های این خودرو جدید، راهنمادار و هم رنگ بدنه است، اظهار کرد: «قطعات تزییناتی بیرون خودرو، دستگیره‌ها و زه های جانبی هم‌رنگ بدنه (پک لوک) و جلوپنجره طرح جدید است که موجب زیبایی بیشتر در ظاهر خودرو می شود. طرح چراغ ها نیز کاملا به روز بوده و صندلی ها با روکش جدید اسپرت به همراه ایزوفیکس است.

وی با اشاره به مشخصات فنی خودروی رانا پلاس اظهار کرد: موتور این محصول TU۵ و استاندارد آلایندگی آن اروپا پنج است. این خودرو پنج دنده و دارای موتور ۱۶۰۰ با قدرت ۱۰۵ اسب بخاراست.»

همچنین گیربکس شش سرعته MT و AMT، فرمان برقی و نیز برخورداری از موتور EC۵ در برنامه های تولید آینده این خودرو قرار دارد که پایان امسال به عنوان نسخه «سطح بالا» (High Level) عرضه خواهد شد.

رانا پلاس

با این حال عدم تغییر در ظاهر خودرو  حتی عدم ایجاد تحول در قطعات ساده ای نظیر سپر، نشان از بی سیلقگی ایران خودرو در تولید خودروهای تازه دارد.

قیمت رانا پلاس ایران خودرو در کارخانه 144 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است

براساس دعوتنامه خرید مشتریانی که چند ماه قبل این خودرو را پیش خرید کرده بودند، ایران خودرو قیمت رانا پلاس را 144 میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین کرده است که به اختلافی نزیک به 50 میلیون تومانی را نسبت به رقم اعلامی قبلی (93 میلیون و 140 هزار تومان) نشان می دهد.

قیمت رانا پلاس ایران خودرو در کارخانه

مهمترین تغیرات خودرو رانا+ نسبت به خودرو رانا به شرح زیر است:

  • مجموعه داشبورد (بهبود جنس داشبورد)
  • مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه ‏کلیدهای‏ شیشه ‏بالابر درها و آینه‏ برقی جدید
  • مجموعه رودری ها (طرح پارچه جدید)
  • چراغ‌های جلو و عقب جدید
  • جلو پنجره طرح جدید
  • مجموعه صندلی ها با روکش جدید (مشابه پژو 207)
  • ایزوفیکس
  • دستگیره ها و زه های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
  • غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی (MFC)
  • آینه های جدید برقی راهنما دار
  • دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح 206

مهمترین تغیرات خودرو رانا+ نسبت به خودرو رانا

مشخصات فنی رانا پلاس:

رانا پلاس

تجهیزات خودرو رانا پلاس:

رانا در سه تیپ به بازار باز می گردد [به روز رسانی] - اسفند 98

در شرایطی مدت هاست ایران خودرو برنامه فروشی را برای «رانا» اعلام نکرده است، روز گذشته «معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو» برنامه عرضه این خودرو را در سه تیپ اعلام کرد.

کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، در جمع خبرنگاران در مورد نسخه جدید رانا گفت: «رانای فیس لیفت با نام رانا پلاس پا به باز می گذارد و تغییرات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به هماهنگی های انجام شده با سازمان فروش ایران خودرو، در بهار ۱۳۹۹ عرضه گسترده رانا پلاس در بازار آغاز می شود».

به گفته معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، رانا پلاس از نظر فنی تا حدوی نسبت به گذشته تغییر کرده و سیستم خنک کاری آن بهبود پیدا کرده است. همچنین امکاناتی بر مبنای استانداردهای جدید بر روی آن اضافه شده که می توان به چراغ روشنایی روز، صندلی های جدید و… اشاره کرد.

پورمجیب در ادامه افزود: «رانا پلاس در مجموع ۲۶ تغییر مشهود دارد. در بحث متریال کابین شاهد بهبود هستیم و برخی ساز و کارهای الکتریکی خودرو تغییر کرده است. ساختار جدید کیسه هوا، بهبود متریال داشبورد و رودری، جعبه دنده و… از جمله بهبودهای مشهود و تغییرات اصلی در Rana Plus است. همچنین این امکان وجود دارد تا تیپ جدید رانا، بر مبنای نسخه پلاس و فیس لیفت عرضه شود».

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اشاره کرد: «رانا پلاس بزودی در نسخه اتوماتیک معرفی می شود. نمونه اتوماتیک این خودرو به جعبه دنده AL4 مجهز است و قابلیت تیپ ترونیک و حالت اسپرت و برفی بر روی آن وجود دارد. امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی (EPS) و کروز کنترل از جمله ویژگی هایی است که برای Rana Plus اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین بحث نصب دوربین عقب، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای بر روی خانواده رانا مطرح شده که بزودی این امکانات بر روی خانواده رانا پلاس عرضه خواهد شد».

در طی مراسم معرفی این خودرو، بسیاری از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو این نقد را به مدیران طراحی محصول ایران خودرو اعلام نمودند که چرا با حضور رانا پلاس، نمونه قبلی این خودرو از خط تولید خارج نمی شود و در اصل نسخه فیس لیفت و غیر فیس لیفت هم زمان تولید می گردند؟!

مدیران بخش تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال اعلام کردند که فعلا سیاست این خودرو بر اساس عرضه محصولات در بازه های قیمتی مختلف با ویژگی های متفاوت است. برای همین در کنار معرفی رانا + فعلی، نسخه اتوماتیک پلاس و نسخه معمولی نیز عرضه خواهند شد تا مشتریان بتوانند بر اساس بودجه خود نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام نمایند.

به گفته مدیران این بخش ایران خودرو، در سال ۱۳۹۹ خانواده رانا در سه تیپ به بازار خودروی کشور باز خواهد گشت. در گام نخست، سازمان فروش ایران خودرو عرضه رانا پلاس دنده ای را از بهار ۱۳۹۹ به صورت انبوه آغاز می کند.

این خودرو به همراه 3 محصول جدید دیگر با نام‌های دنا پلاس اتوماتیک،  سمند پلاس و سورن سال وارد بازار خواهد شد.

جزئیات بیشتر از مدل جدید رانا [به روز رسانی] - فروردین 98

طبق رویه همیشگی ایران خودرو؛ بهره گیری از چراغ‌های اسپرت، با پس زمینه مشکی و به کارگیری چراغ‌های DayLight و همچنین نئون در دستور کار قرار گرفته ولی سایر تغییرات بدنه با هدف پیشگیری از هزینه های احتمالی فراموش شده و تنها می توان به همرنگ شدن دستگیره درب ها و زه جانبی با رنگ بدنه اشاره کرد.
در داخل کابین، صندلی‌های عقب متفاوت از نسخه های فعلی، بلوتوث، کروز کنترل، آینه‌های جانبی شبیه خودرو پژو 207 آی، گرافیک جدید چراغ‌ها، تریم داخلی جدید با کیفیت بهتر در نظر گرفته است. از حیث فنی نیز تجهیز رانا سال به فرمان کمکی برقی می تواند حائز اهمیت باشد، هرچند که این مسئله هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است.

رانا سال

مشخصات فنی رانا سال / رانا پلاس

به غیر از موارد ذکر شده، خودروی رانا با همان طول 4292 میلی متر، عرض 1655 میلی متر، ارتفاع 1456 میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور 2441 میلی متر ساخته شده است که برای تامین نیروى مورد نیاز آن برای حرکت، از موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری با حداکثر خروجی قدرت 108 اسب بخاری در دور موتور 5600 و همچنین گشتاور 142 نیوتن متری در دور موتور 4000 استفاده شده است که به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی متصل شده و می‌تواند حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت به همراه شتاب 12 ثانیه داشته باشد. همچنین این احتمال مطرح است که ترمز دیسکی چرخ های عقب نیز براساس ارزان سازی های اخیر ایران خودرو جای خود را به نمونه کاسه ای داده باشد.

https://static.digiato.com/digiato/2018/04/E213C8DE-313D-4FDE-B192-1A93378B569C.jpeg

همانطور که گفته شد، ظاهرا ایران خودرو در رانا پلاس پمپ هیدرولیک را از این خودرو را با پمپ برقی جایگزین کرده است. از این رو قدرتی معادل 3.5 تا 4 اسب بخار افزون بر قدرت اولیه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. از لحاظ قیمتی نیز باید بگوییم اگر بازار خودرو ایران همچنان ثبات داشته باشد، رانا سال با قیمت حدود 56 تا 60 میلیون تومانی به مشتریان عرضه خواهد شد، این درحالیست که پروژه رانا روزگاری قرار بود به عنوان محصولی ارزان قیمت تر از پژو 206 صندوق دار برای جایگزینی با تندر 90 (به عنوان یک خودرو کاملا اقتصادی) تعریف شود، اما حالا رانا سال با قیمت 60 میلیونی از یک خودرو اقتصادی فاصله گرفته است.

سوال‌های متداول کاربران درباره خودرو رانا پلاس

قیمت رانا پلاس در بازار چقدر است؟

ایران خودرو رانا پلاس ۵ دنده با پیشرانه TU5 را با قیمت ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌کند. قیمت رانا پلاس TU5 پلاس شش دنده را نیز ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده است.

مشخصات موتور ماشین رانا پلاس چیست؟

موتور TU5 پلاس رانا + شش دنده می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل پنج دنده موتور ۱۶۰۰ با توان ۱۰۵ اسب بخار دارد.

تفاوت رانا پلاس با رانا معمولی در چیست؟

رانا پلاس از نظر فنی تا حدوی نسبت به گذشته تغییر کرده و سیستم خنک‌کاری آن بهبود پیدا داشته است. همچنین امکاناتی بر مبنای استانداردهای جدید به آن اضافه شده‌اند که می‌توان به چراغ روشنایی روز و صندلی‌های جدید اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • mph honar
    mph honar | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    با کد 00E2JT7 در بانکینو هدیه ۱۰۰ هزار تومانی برنده شوید / کد معرف در بلوبانک برای دریافت هدیه نقدی: MNKDYY

  • ashkanashkan
    ashkanashkan | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    قالپاق تو قرن ۲۱... ترمز کاسه ای... بقیشم دیگه فاکتور گرفتم.... توروخدا این خبررارو ننویسین... فقط باعث مضحکه شدن میشین

  • reza30670
    reza30670 | ۷ مهر ۱۳۹۹

    قالپاق طرح جدید، خدایا شکرت از اینهمه پیشرفت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی