ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مالیات خودرو
خودرو

نحوی پرداخت مالیات خودروهای لوکس به چه صورت است؟

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان به راحتی می توان دریافت که خودرو در ایران ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۱

با مقایسه اعداد و ارقام مربوط به میانگین درآمد در کشورمان و سایر کشورهای دیگر جهان و تناسب بستن میان قیمت خودروها در ایران و جهان به راحتی می توان دریافت که خودرو در ایران کالایی گران قیمت و دور از دسترس است و سالانه ایرانیان بخش قابل توجهی از در آمد خود را صرف خرید خودرو می‌کنند. بنابراین به شکل کلی می‌توان گفت که نه تنها خودروهای لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین‌های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران‌قیمت هستند و به همین دلیل نیز بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای محسوب می‌شود، حالا و همزمان با ارائه بوده 1401 به مجلس، دولت ایران قصد کرده‌است تا مالیات بر خرید و فروش خودروهای لوکس را در بودجه سال آینده کشور اجرایی کند، امری که با چالش‌های فراوانی مواجه است.

مالیات خودرو

نحوی پرداخت مالیات خودروهای لوکس به چه صورت است؟  [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

اگر شما مالک یک خودرو لوکس هستید به شما توصیه می‌شود که منتظر پیامک سازمان مالیاتی کشور بوده و پس از دریافت آن با مراجعه به تارنمای مالیاتی، نسبت به ثبت‌نام و افزودن اطلاعات خود اقدام کنید. در این مرحله شما می‌توانید با کامل کردن اطلاعات خود نسبت به پرداخت مالیات خودرو موردنظرتان اقدام کنید. لازم به ذکر است که اگر از این روش استفاده نکنید هنگام نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کرده تا بتوانید خودرویتان را منتقل کنید.

از سازمان مالیاتی نیز خبر می‌رسد سامانه‌ای برای مالیات نقل و انتقال خودرو طراحی شده که می‌توان از طریق آن نسبت به پرداخت مالیات اقدام کرد.

در همین راستا یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «انتقال‌دهندگان انواع خودرو و موتورسیکلت می‌توانند با ورود به سامانه‌ای که طراحی کرده‌ایم، قبل از تعویض پلاک یا ثبت انتقال نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو خود اقدام کنند. در صورتی که انتقال‌دهندگان از پرداخت مالیات استنکاف کنند، هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر اسناد رسمی، از ارایه خدمات به آن‌ها و یا انتقال سند جلوگیری می‌شود.»

گفته می‌شود سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو هم‌اکنون در استان سمنان به صورت پایلوت اجرا شده و در هفته‌های آتی نیز در سراسر کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

این سامانه هم‌اکنون به نشانی my.tax.gov.ir در دسترس بوده و مراجعه‌کنندگان به آن می‌توانند از طریق پرداخت الکترونیکی مالیات نقل و انتقال خودرو خود را پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پرداخت کنند.

سازمان امور مالیاتی: جدول میزان مالیات خودروهای لوکس جعلی است  [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار ارقام ارزش خودروهای لوکس مشمول مالیات اعلام کرد: جداول و ارزش‌های اعلامی منتشره در فضای مجازی مورد تایید این سازمان نبوده و فاقد اعتبار است.

در اطلاعیه منتشر شده از سوی این سازمان آمده است:

به اطلاع می‌رساند هرگونه ارزش‌گذاری خودرو برای محاسبه مالیات با رعایت ملاحظات قانونی اجرایی و همچنین حقوق مردم منتشر و بر روی سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir قرار خواهد گرفت و سایر جداول منتشر شده در این خصوص فاقد ارزش و اعتبار است.

میزان مالیات خودروهای لوکس اعلام شد + جدول   [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که امسال ۵۵۰ هزار خودرو لوکس شناسایی شده و این خودروها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند. گفته می‌شود به مالکین خودروهای مذکور برای دریافت مالیات پیامک داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که برای آن‌ها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

در ادامه همین ماجرا نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که مالیات دریافتی از خودروها براساس قیمت روز آن‌ها و همچنین تاریخ ساخت یا وارداتشان مشخص خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر جدول مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۰:

نوع خودرو میزان حدودی مالیات (تومان)
ب ام و ۷۳۰i ۲۹۵ میلیون
بنز E ۲۰۰ ۲۶۰ میلیون
لکسس آر ایکس ۲۶۰ میلیون
ب ام و X ۴ ۲۰۰ میلیون
ب ام و ۵۳۰i ۱۸۵ میلیون
لکسس ان ایکس ۱۱۰ میلیون
مینی کانتری من اس ۹۶ میلیون
ب ام و ۳۳۰i ۶۰ میلیون
کیا سورنتو ۵۶ میلیون
هیوندی آزرا ۴۹ میلیون
سانگ یانگ رکستون ۴۶ میلیون
میتسوبیشی اوتلندر پی اچ ای وی ۴۵ میلیون
ب ام و ۲۳۰i ۴۵ میلیون
تویوتا راو۴ ۴۴ میلیون
ب ام و ۱۲۵i ۴۴ میلیون
مینی کوپر ۴۱ میلیون
رنو کولئوس ۴۱ میلیون
ب ام و ۱۲۰i ۳۸ میلیون
هیوندای سانتافه ۳۸ میلیون
کیا اسپورتیج ۳۶ میلیون
تویوتا C H R ۳۶ میلیون
هیوندای توسان ۳۵ میلیون
میتسوبیشی اوتلندر ۳۵ میلیون
ب ام و ۲۱۸i ۳۴ میلیون
رنو تلیسمان ۳۲ میلیون
هیوندای سوناتا ۳۲ میلیون
کیا اپتیما ۳۱ میلیون
میتسوبیشی ای اس ایکس ۱۴ میلیون
سانگ یانگ نیو کوراندو ۱۲ میلیون
بورگوارد B X ۵ ۱۲ میلیون
هیوندای الانترا ۱۱ میلیون
کیا سراتو ۱۱ میلیون
هیوندای الانترا مونتاژ ۱۰ میلیون
تویوتا پریوس ۱۰ میلیون

مالکان خودروهای بالای یک میلیارد تومان منتظر پیامک بالای یک میلیارد تومان باشید [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفت:

طبق محاسبات و شناسایی‌هایی که انجام دادیم حدود ۵۵٠ هزار خودرو مشمول مالیات شدند، جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶٠٠ میلیارد تومان است. برای دریافت این مالیات به مالکان آنها پیامک می‌دهیم که پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند.

تسهیل فرار مالیاتی در نقل و انتقال خودرو با اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

قانون مالیات بر ارزش افزوده از روز دوشنبه 13 دی‌ ماه برای تمامی ارگان‌ها و نهادها لازم ‌الاجرا شد.

یکی از مراکزی که در اخذ حقوق دولتی و مالیات مسئولیت حاکمیتی دارد، دفاتر ثبت اسناد رسمی هستند که مالیات را ذیل هزینه‌های انتقال سند از متعاملین اخذ می‌کنند.

تبصره یک ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده درباره اخذ مالیات بر نقل و انتقال خودرو است که اعلام می‌دارد؛ وصول مالیات بر ارزش افزوده توسط دفاتر اسناد رسمی یا مراکز تعویض پلاک صورت می‌گیرد.

حال برخی سران دفاتر با طرح این ادعا که تعویض پلاک در روند نقل و انتقال خودرو بر مرحله تنظیم سند قطعی، تقدم زمانی دارد بنابراین می‌توان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را در مراکز تعویض پلاک مسلم تلقی کرد و پس از آن مالک خودرو برای تنظیم سند قطعی راهی دفاتر اسناد می‌شود و سردفتر هیچ مسئولیتی در قبال مالیات بر نقل و انتقال ندارد!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که قانون سازوکاری برای احراز مالیات پرداخت شده پیش‌بینی نکرده و به این ترتیب امکان فرار مالیاتی که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، فراهم شده است.

سران دفاتر در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که می‌توانند از طریق رؤیت فیش واریزی پرداخت مالیات یا تأییدیه پلیس راهنمایی و رانندگی (مراکز تعویض پلاک) یا درج پرداخت مالیات در سامانه ثبت سند، از اخذ مالیات اطمینان حاصل کنند و در صورتی که مالیات در مراکز تعویض پلاک وصول نشده باشد، نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

کانون سردفتران و دفتریاران هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای مدعی کاهش 50 تا 60 درصدی هزینه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی شده بود! با این پیش‌فرض که مالیات نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک اخذ خواهد شد. این کاهش هزینه در دفاتر به شرطی خواهد بود که معامله‌گران خودرو، مالیات را در مراکز تعویض پلاک پرداخت کرده باشند.

از اولین نقل و انتقال خودرو به خریدار مالیات دریافت می‌شود [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

براساس اعلام معاون سازمان امور مالیاتی کشور از سیزدهم دی‌ماه سال جاری هنگام اولین نقل و انتقال خودرو مالیات دریافت شده و این قانون تمام خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی در کشور را شامل می‌شود

محمد مسیحی در این خصوص افزود: «بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.»

وی ادامه داد: «با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ و بر اساس تبصره (۲) ماده (۳۰) قانون مذکور، نخستین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.»

گفته می‌شود واردکنندگان و کارخانه‌های سازنده و مونتاژ کننده انواع خودرو، ضرورت دارد از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد (۱%) برای انواع خودرو‌های تولید داخل و دو درصد (۲%) برای انواع خودرو‌های وارداتی اقدام کنند.

نگاهی به چالش اخذ مالیات از خودروهای لوکس در بودجه سال 1401 [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

بر اساس لایحه بودجه 1401 نرخ مالیات بر خودروهای لوکس در بودجه سال آینده مشخص شد. براساس لایحه بودجه خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند. اما خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. این درحالیست که به سبب نوسانات شدید قیمتی٬‌ معیار مشخصی برای اسامی خودروهای بالای یک میلیارد وجود ندارد و مشخص نیست که مبنای اخذ مالیات مذکور به چه ترتیب انتخاب خواهد شد.

مالیات خودرو
عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو در این رابطه می‌گوید: «تجربه سال گذشته نشان داده عملا مالیات نمی‌تواند بر قیمت خودروهای لوکس در بازار تاثیر بگذارد. دارندگان خودروهای لوکس که خودرویی را در بازار ایران چند برابر قیمت جهانی خریداری می‌کنند برای‌شان فرقی ندارد که در سال بین 50 تا 100 میلیون تومان مالیات بدهند. این مالیات برای افرادی مهم است که خودروهای معمولی سوار می‌شدند و در سال‌های اخیر با خرید خودروهای کره‌ای یا ارتقای آنها مجبور به پرداخت چنین مالیاتی هستند.»

مالیات خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در سال جاری هم مالیات بر خودروهای لوکس را وضع کرده بود. اما میزان تحقق این مالیات صفر بوده است. یعنی دولت در سال 1400 نتوانسته هیچ مالیاتی از این خودروها دریافت کند.

از سوی دیگر فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو دریافت مالیات پنج هزار میلیارد تومانی از خودروهای لوکس در بودجه 1401 را غیر اجرایی دانست و گفت: «مبنای محاسبه دولت درباره دریافت مالیات از خودروهای لوکس مشخص نیست. همچنین هیچ‌گاه با خرید و فروش خودروهای لوکس مالیاتی از دارندگان گرفته نشده است. بنابراین این قانون تاثیری در قیمت خودروهای لوکس ندارد و قابل محاسبه نیز نیست.»

پیش‌تر هم مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به ایسنا گفته بود که در 6 ماهه نخست سال، مالیاتی از خودروها و خانه‌های لوکس گرفته نشده است.

مالیات خودرو

با چنین توصیفی پر واضح است که ماجرای اخذ مالیات از خودروهای لوکس از اساس با مشکلات زیادی مواجه است به خصوص که بسیاری از خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز در بدو ورود به کشور به عنوان خودرو لوکس قلمداد نمی‌شدند و حتی شماری از آن ها نظیر سوزوکی ویتارا یا مزدا ۳ در زمره خودروهای مونتاژی نسبتا اقتصادی قرار می‌گیرند که توسط قشر متوسط جامعه خریداری می‌شدند اما طی سال‌های اخیر نوسانات سنگین قیمت ارز باعث شده تا قیمت چنین خودروهایی نیز میلیاردی شود.

مالیات بر عایدی سرمایه به خودرو دوم تعلق می‌گیرد [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معاملات مصرفی مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است، اظهار کرد: «به طور مثال اگر هر کدام از اعضای یک خانواده (پدر، مادر و فرزندان بالای ۱۸ سال) یک هزار بار نیز خودروی خود را خرید و فروش کنند، مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌پردازند، زیرا این خودرو مصرفی است.»

وی درباره برخی انتقادات به طرح مالیات بر عایدی سرمایه مبنی بر اینکه تورم در این مالیات در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: «کارشناسان درباره تعدیل تورمی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه اختلاف نظر جدی با یکدیگر دارند در واقع پاسخ‌ها به این پرسش که آیا برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، ابتدا باید تورم را از سرمایه‌ گذاری‌ های انجام گرفته در حوزه‌هایی مانند مسکن، زمین، طلا و… کم کرد یا خیر؟؛ متفاوت است.»

نماینده مردم اصفهان افزود: «برخی معتقدند که تورم را باید از سرمایه گذاری کم کرده و از مابقی سرمایه، مالیات بر عایدی سرمایه اخذ شود، برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که نباید تورم را از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، کم کرد، زیرا با این اقدام تورم را که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است برای سرمایه‌گذاران گارانتی می‌کنیم و این امر موجب افزایش قیمت زمین، طلا و… بیش از نرخ تورم می‌شود.»

وی ادامه داد: «تورم به نوعی میانگین افزایش قیمت کالا‌ها است بنابراین دریافت مالیات بر عایدی سرمایه بدون حذف تورم از سرمایه‌ گذاری‌های انجام گرفته در حوزه طلا، زمین و … تنبیهی مضاعف است تا سرمایه مردم به سمت حوزه‌هایی مانند طلا، ارز و خودرو و … نرود.»

خودروهای لوکس برای اخذ مالیات چگونه تعیین قیمت می‌شود؟ [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

بودجه سال جاری صاحبان خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد را مکلف به پرداخت مالیات خودروهای لوکس دانسته است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود.

در این راستا، نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس به شرح ذیل تعیین شده است:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

در این بین، با توجه به اینکه صاحبان خودروهای لوکس باید تا بهمن سال جاری مالیات خود را بپردازند، گزارش دیوان محاسبات کشور از نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اجرای مالیات بر خانه‌ و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

درباره این موضوع معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: «در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان تنظیم و تقدیم دولت و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شد که ان شاءالله پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آنجا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.»

علاوه براین، ابهامی که درباره مالیات از خودروهای لوکس مطرح می‌شود، این است که آیا مالیات خودروی خارجی با سال ساخت پایین که تصادفی باشد و ارزش آن کم شده است، همچنان براساس سال ساخت آن محاسبه می‌شود؟ که محمود علیزاده در این زمینه هم به پاسخ داد: «طبق قانون اگر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار و یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شود.»

مالیات خودرو

مکانیسم ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: «با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند.»

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: «پس از آن هیئت حل اختلاف مالیاتی رای موردنظر در این زمینه را صادر می‌کند.»

علیزاده در پایان سخنانش مطرح کرد: «بنابراین مبنای ارزش‌گذاری خوروهای لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودرو است، اگر افراد نسبت به این ۵ تا ۱۰ درصدی که کم‌تر محاسبه می‌شود اعتراض دارند و معتقدند که ارزش‌ واقعی خودروی موردنظر کمتر از این است، باید دلایل و مدارک متقن مبنی بر تصادفی بودن، مورد آتش‌سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌اند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.»

اگر دارای ماشین با ارزش بالای یک میلیارد تومان هستید منتظر برگه مالیات باشید [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

رییس سازمان امور مالیاتی امروز خبر داده که اطلاعات کامل خودروهای لوکس موجود در کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به محض تصویب و ابلاغ آئین‌ نامه‌های اجرایی اخذ مالیات از آنها در دولت، این قانون به اجرا درخواهد آمد.

میزان مالیات دریافتی در این طرح به شرح زیر خواهد بود:

  1. تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
  2. تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد
  3. تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

اطلاعات کامل خودروهای لوکس در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفت [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «اطلاعات کامل خودروهای لوکس بر اساس قانون بودجه امسال برای دریافت مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.»

امیدعلی پارسا در حاشیه مراسم روز مالیات در جمع خبرنگاران افزود: «آیین نامه اجرایی مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس که قبلا به دولت فرستاده شده بود دیروز در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید.»

وی با بیان اینکه در صورتی که این آیین‌نامه در هیات دولت تصویب و ابلاغ شود برای وصول تا بهمن سال جاری فرصت داریم، گفت: «مالیات مشمول را به کسانی که مشمول این قانون می‌شوند اعلام می‌کنیم.»

پارسا با اشاره به اینکه پارسال حدود 60 درصد خوداظهاری مردم را بدون رسیدگی پذیرفتیم و امروز حدود یک میلیون و 600 هزار خوداظهاری مودیان مربوط به مشاغل خرد را که روز آخر خوداظهاری آن بود پذیرفتیم گفت: «پارسال و امسال حدود 80 درصد اظهارنامه‌های مردم را آن طور که خودشان گفتند پذیرفتیم بنابراین سازمان امور مالیاتی تمرکز خود را روی 20 درصد بقیه گذاشته است.»

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی نیز گفت: «قرار است اطلاعات همه کسب و کارهای کشور، بزرگ و کوچک، شهر و روستا، مشمول و غیر مشمول به سازمان امور مالیاتی وصل شود که این کار بزرگی است و بحث‌های فنی و پیچیده دارد. مهم‌تر از همه این‌ها همراهی مردم و ایجاد فضای فرهنگی مناسب برای اجرای این کار است.»

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه اجرای این طرح به صورت تدریجی و در طول سال جاری انجام می‌شود گفت: «این طرح تا پایان سال اجرایی خواهد شد و طراحی‌ها و زیرساخت‌های آن انجام شده و در حال تکمیل است.»

پارسا گفت: «بر اساس این طرح در فروشگاه‌های تک کالایی مثل (فروشگاه‌های پوشاک و میوه فروشی) دستگاه کارت خوان به پایانه‌های فروشگاهی تبدیل می‌شود. 70 درصد از کسب و کارها در حال اتصال به این سامانه تک کالایی هستند که با دستگاه کارت خوان موجود قابل تبدیل به پایانه فروشگاهی است.»

طرح مالیات بر عایدی چه تأثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟ [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: «امروز مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی می‌شوند که در آن هیچ نقشی ندارند طرحی که موجب تشدید رکود در بازار خودرو و بی اعتمادی سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.»

در حالی یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس به رفع ایرادات و ابلاغ قانون مالیات بر عایدی سرمایه تا دو ماه آینده تاکید کرد: «اوایل خرداد ماه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. طرحی که نگرانی‌هایی جدی را در بازارهایی از جمله بازار خودرو به دنبال داشت.»

بیشترین تاثیری که این طرح بر بازار خودرو گذاشت، شیوع رکود عمیق در این بازار بود که تقریبا سایه سنگینی را بر تمامی معاملات انداخت. اما این طرح آیا صرفا آثار رکودی به دنبال دارد یا تبعات دیگری را در بازار و قیمت خودرو خواهد گذاشت؟

یک مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این که مالیات بر عایدی سرمایه در حقیقت مالیات بر ناکارآمدی دولت است، معتقد است: «مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی شده‌اند که در آن هیچ نقشی ندارند.»

حال در شرایطی قرار است ظرف دو ماه آینده طرح مالیات بر عایدی اجرایی شود که بسیاری از نمایندگان مخالف این طرح و کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند این گونه طرح‌ها در کشورهایی که اقتصاد با ثباتی دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می‌آورد و اجرای آن ضمن این که منجر به افزایش قیمت خودرو، مسکن و ارز و طلا خواهد شد بلکه با فشار بر سرمایه گذاران داخلی، موجب می‌شود تا سرمایه داران سرمایه‌های خود را به کشورهایی مانند ترکیه و ترکمنستان ببرند که از آنها هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی‌شود.

با توجه به تأثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار خودرو، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اظهار کرد: «در صورتی که ثبات اقتصادی در کشور وجود داشت این طرح با هدف کاهش فاصله فقیر و غنی اقدام قابل قبول و منطقی بود اما متاسفانه امروز مردم به علت ناکارآمدی سیستم مدیریت اقتصادی کشور مجبور به پرداخت مالیاتی می‌شوند که در آن هیچ نقشی ندارند و طبعا تبعات منفی در بازار خودرو به همراه خواهد داشت.»

مالیات خودرو

وی با اشاره به تاثیر این طرح بر رکود بازار خودرو تصریح کرد: «دولت با سیاست‌های غلط اقتصادی خود موجب جهش قیمت خودروهایی شده که در دنیا با چنین ارقامی خرید و فروش نمی‌شود و امروز خود دولت که عامل افزایش قیمت آنها در داخل شده است می‌خواهد از دارندگان این خودروها مالیات بر عایدی سرمایه بگیرد.»

دادفر گفت: «آیا سیاست‌های اقتصادی کشور را من مصرف کننده اجرا می‌کنم که یک خودرو را وقتی ۳۰۰ میلیون خریداری کردم، یک باره افزایش میلیاردی می‌یابد و حالا دولت خواستار دریافت مالیات از خودروهای میلیاردی است که صرفا به واسطه بازی‌های اقتصادی دولت و انواع هزینه‌هایی چون مالیات بر درآمد و ارزش افزوده و تعرفه و … به حدود دو میلیارد در داخل کشور رسیده است؟»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: «چرا باید هزینه خودرو چینی که در دنیا بالای ۵۰۰ میلیون نیست و امروز در ایران میلیاردی شده است را دارندگان این خودروها پرداخت کنند آیا مصرف کنندگان این خودروها با سیاست‌های اشتباه اقتصادی موجب افزایش قیمت این خودروها در کشور شده‌اند که ملزم به پرداخت این مالیات می‌شوند؟»

دادفر با اشاره به این که مسلما همه مردم ملزم به اجرای قانون هستند، افزود: «در صورتی که این طرح اجرا شد و در آینده فضای اقتصادی کشور دچار رکود شد و خودروی مثلا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به ۶۰۰ میلیون کاهش یافت آیا دولت این رقم مالیات دریافتی را به صاحبان این خودروها باز می‌گرداند؟! طبعا چنین کاری را نخواهد کرد از این رو معتقدم این کار نوعی جیب بری از مردم است.»

وی با اشاره به پیشنهادات واردکنندگان خودرو در اجرای طرح مالیات بر عایدی به دولت گفت: «واردکنندگان برای دریافت مالیات از خودروها در چند نوبت پیشنهاداتی به دولت ارائه کردند با این مضمون که در راستای صیانت و عدالت محوری و کاهش فاصله فقیر و غنی، سالانه دارندگان خودروهای لوکس یک عدد ثابتی را بر اساس نوع و مدل و میزان مصرف سوخت خودروهایشان به حساب ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور واریز کنند تا تمام مردم به میزان مساوی از مواهب کشور برخوردار شده و از ما به التفاوت رقمی که از صاحبان این خودروها دریافت می‌شود در مراکز تحقیق و توسعه خودروسازی و گسترس فن آوری‌های نوین خودروسازی و انرژی های نوین سرمایه گذاری شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «در شرایطی که شاهد تورم افسار گسیخته‌ای در کشور هستیم موضوع دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را اصلا قبول ندارم و این طرح، اشتباه بزرگی است این که دولت به دلیل بازی های اشتباه اقتصادی قیمت ها را یک باره ۱۰۰ درصد افزایش دهد و بعد ۵۰ درصد از رشد قیمت کالاها را از سرمایه داران دریافت کند اقدامی در جهت نابودی سرمایه داران و فرار سرمایه گذاران از کشور است.»

تصویب طرح مالیات بر خودرو در مجلس [به روز رسانی] - خرداد 1400

نمایندگان مجلس طی روز گذشته کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

پیش از این نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه تقدیم هیات رییسه مجلس کردند که سرانجام پس از کش و قوس‌های بسیار، روز گذشته کلیات این طرح به تصویب رسید.

بر اساس طرح پیشنهادی مالیات مذکور برای معامله ملک 40 درصد و برای سایر موارد مطرح شده 30 درصد خواهد بود.

مالیات خودروهای لوکس تعیین شد [به روز رسانی] - اردیبهشت 1400

براساس اخبار منشر شده طی روزهای اخیر٬ کمترین و بیشترین مالیاتی که صاحبان خودروهای لوکس باید بپردازند به ترتیب معادل ۱۱ و بالای ۳۰۰ میلیون تومان است. همانطور که می‌دانید٬‌ بودجه امسال صاحبان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال جاری کرده است که این افراد تا خرداد ماه شناسایی می‌شوند.

طبق قانون، تمام مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند:

۱ - تا ۱.۵ میلیارد  نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

۳ - تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

نحوه محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند بر حسب قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است.

در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی تولید داخل با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد اما معادل ۴۲ خودروی خارجی بالای یک میلیارد تومان شناسایی شده‌اند که در بین آن‌ها صاحب خوردی هیوندا (النترا) با قیمت ۱.۱۲ میلیارد کمترین مالیات معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازد.

همچنین، صاحب خودروی BMW مدل ۷۳۰i با قیمتی معادل ۷‌.۴ تا ۸.۲ میلیارد باید بیشترین مالیات در بین خودروهای بالای یک میلیارد تومان به میزان ۲۹۶ تا ۳۲۸ میلیون تومان پرداخت کند.

در ادامه جزئیات قیمت این خودروها و مالیات محاسبه شده برای آنها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مالیات خودرو

نحوه محاسبه مالیات نقل‌ و انتقال خودرو اعلام شد [به روز رسانی] - اردیبهشت 1400

نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثناء ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند که تولید داخل به میزان یک درصد و وارداتی دو درصد به مأخذ مذکور در تبصره (1) ماده (30) این قانون برای سال تولید است.

مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید، سالانه 10 همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، 40 درصد مأخذ یاد شده است.

در این زمینه، امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه به امور مالیاتی شهر و استان تهران، اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد (42) و (43) قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده (17) قانون مالیات‌های مستقیم را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است، بدینوسیله جداول موضوع بندهای (2) و (4) پیوست بخشنامه شماره 200/99/70 مورخ 1399/10/14 مبنی بر اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد (42) و (43) قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده (17) قانون مالیات‌های مستقیم که مبنای محاسبه مالیات و عوارض موضوع مواد ذکر شده و همچنین حق الثبت موضوع ماده (123) اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد، به شرح جداول ضمیمه (قابل الکترونیکی) با عناوین ذیل اصلاح و ارسال می‌شود:

۱- بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای تولید داخل

۲- مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی (اصلاحی)

۳- بهای فروش مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهای تولید داخل

۴- مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهای وارداتی (اصلاحی)

مالکان خودروهای لوکس چقدر باید مالیات دهند؟ [به روز رسانی] - بهمن 98

امیدعلی پارسا با بیان این‌که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در سال آینده واحدهای مسکونی لوکس و خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات تازه‌ای خواهند شد، اظهار داشت: «براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و در صورت تصویب مجلس، در سال آینده خودروهایی که قیمت بالاتر از یک میلیارد تومان دارند و واحدهای مسکونی که قیمت بالاتر از 10 میلیارد تومان دارند، مشمول پرداخت مالیات‌ویژه، یا همان مالیات‌بر ثروت خواهند شد.»

وی افزود: «به این ترتیب در سال آینده مالک خانه‌ای با ارزش 15 میلیارد تومان باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات پرداخت کند، اگر خانه‌ای 25 میلیارد تومان ارزش داشته باشد، صاحب آن باید سالانه 25 میلیون تومان مالیات بپردازد.»

رییس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: «بر این اساس، خودروی 3 میلیارد تومانی، مالیات‌سالانه 15 میلیون تومان و خودروی 5 میلیارد تومانی نیز مالیات‌سالانه 30 میلیون تومان را باید پرداخت کند.»

مصوبه مالیات بر خودرو تغییر کرد: اخذ مالیات از خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان [به روز رسانی] - دی 98

بر اساس مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه 1399، انواع خودروهای سواری و وانتهای دو کابین با ارزش 700 میلیون تومان به بالا مشمول 0.2 درصد مالیات خواهند بود.

در مصوبه قبلی این کمیسیون آمده بود، انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخهای زیر مشمول مالیات بر دارایی است:

  • نسبت به مازاد یک میلیارد و نیم میلیارد تومان: نیم درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد تومان تا سه میلیون تومان: یک درصد
  • نسبت به مازاد سه میلیون تومان: یک و نیم درصد

گفتنی است کمیسیون تلفیق با تغییر پیشنهاد اولیه، خانه‌های تا سقف ده میلیارد تومان و ماشین تا یک میلیارد تومان را از مالیات‌بردارایی معاف کرده است.

مشخص نیست بر اساس چه ویژگی مشترک و چه همسانی از خانه روستایی تا خانه ده میلیاردی در یک طبقه قرارگرفته و از مالیات‌معاف شده است؟

مالیات خودرو

مالکان خودروهای لوکس دغدغه پرداخت مالیات آن را نداشته باشند [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

به نقل از سازمان امور مالیاتی، داوود منظور با تاکید بر اینکه مالیات بر خودروهای لوکس به عنوان یک پایه جدید مالیاتی، در شبکه‌های مجازی اسباب شکل گیری برخی شایعات شده، عنوان داشت: تصویب این مالیات با رویکرد اجرای عدالت اجتماعی و همچنین با در نظر گرفتن جوانب مختلف از جمله پایین بودن نرخ‌ها صورت گرفته و بر این اساس، مالکان خودروهای لوکس، دغدغه چندانی نسبت به پرداخت این نوع مالیات نداشته باشند و به جداول جعلی منتشره در فضای مجازی توجه نکنند.
وی تصریح کرد: در اجرای بند ش تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بانک اطلاعات خودروها از پلیس راهور دریافت شده و ارزش گذاری آنها بر اساس رویه‌ها و استانداردهای موجود انجام گرفته و با توجه به اطلاعاتی که از پایگاه‌های مرتبط دریافت شده، محاسبات مالیاتی نیز انجام گرفته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه میزان افراد مشمول در مجموع تعداد بالایی نیست، افزود: از حدود ۱۷.۵ میلیون خودرو، حدود ۵۵۰ هزار خودرو مشمول این حکم هستند که مالیات آنها محاسبه و با ارسال پیامک به مالکان این خودروها اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ خرداد ۱۴۰۰

    درستش اینه که گمرک رو کم کنند و مالیات خرید و فروش رو زیاد کنند، که دست مصرف کننده ارزون برسه اما دلال نتونم خیلی بازی کنه

  • molavy
    molavy | ۷ خرداد ۱۴۰۰

    خیلی کمه که ، برای شروع باز خوبه البته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی