ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین تلفن های هوشمند را تا چه حد می شناسید؟

فکر می کنید که تلفن های هوشمند از کِی به عرصه پا گذاشتند؟ از زمانی معرفی و عرضه نسخه اول آیفون در سال ۲۰۰۷؟ در واقع پاسخ اصلی این نیست. در واقع تلفن های هوشمندی ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۲

فکر می کنید که تلفن های هوشمند از کِی به عرصه پا گذاشتند؟ از زمانی معرفی و عرضه نسخه اول آیفون در سال ۲۰۰۷؟ در واقع پاسخ اصلی این نیست. در واقع تلفن های هوشمندی که ما امروزه می شناسیم، تقریبا از اواخر دهه ۹۰ میلادی ظهور کردند. هرچند که اغلب نمونه های آن زمان، مشابه چیزهایی که در حال حاضر به عنوان اسمارت فون می شناسیم نبوده اند.

اما اگر در خصوص مدل های اولیه تلفن هوشمند کنجکاو هستید، در ادامه این مطلب در مورد آنها بیشتر بخوانید.

اولین نمونه مفهومی از یک تلفن هوشمند

1983-phone-concept-designed-for-Apple-Computers

تلفن در ابتدا تنها ابزاری برای برقراری تماس های صوتی بود. اما در اولین نمونه های هوشمند، سعی شد برخی امکانات مشابه موبایل های هوشمند امروزی در قالب تلفن های رومیزی به کاربران عرضه شود. امکاناتی که کاربران اجازه میداد در کنار کاربرد عمومی و شناخته شده تلفن، از آن به عنوان یک دستیار دیجیتالی نیز بهره ببرند. برخی از نمونه ها مانند تصویر فوق با صفحه لمسی ساخته شدند و در زمان خودشان بسیار جذاب و عالی به نظر میرسیدند.

1983-phone-concept-designed-for-Apple-Computers-2
همانطور که در تصویری می بینید، به نظر میرسد این مدل امکان نوشتار و ذخیره اطلاعات را داشته است. این تلفن در سال ۱۹۸۳ توسط یک شرکت آلمانی به نام Frog Design ساخته شد. سفارش دهنده این تلفن ها شرکت اپل بود و آن لوگوی اپل نیز برای همین روی بدنه آن دیده می شود.

1983-phone-concept-designed-for-Apple-Computers-1

البته متاسفانه این مدل هیچگاه به تولید انبوه نرسید و به صورت محصولی قابل عرضه به همگان، در بازار ارائه نشد. اما به عنوان محصولی بسیار پیشرفته تر از زمان خودش در ۳۰ سال پیش، نمونه ای جذاب به حساب می آید. پس از آن حدود ۹ سال طول کشید که مردم بتوانند امکانات ترکیبی یک کامپیوتر جیبی و تلفن را در قالب یک دستگاه واحد ببینند.

IBM Simon

Communication Device, Simon, 1993

این تلفن هوشمند اولین نمونه قابل حمل در این سطح بود که توسط آی بی ام ساخته شد. از این نمونه به عنوان اولین اسمارت فون تاریخ یاد می شود. نمونه اولیه آن در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، اما دو سال طول کشید تا اپراتور BellSouth آن را به کاربران آمریکایی عرضه کند. قیمت آن با یک قرارداد دو ساله با اپراتور در آن زمان ۸۹۹ دلار بود و قیمتش بدون قرارداد هم ۱۰۹۹ دلار اعلام شده بود.

سیمون یک تلفن با قابلیت های یک کامپیوتر جیبی بود. چیزی که برای تجار و بازرگانان در آن زمان بسیار جذابیت داشت. امکانات آن شامل تقویم، ساعت جهانی و امکان لیست کردن قرارهای کاری بود. همچنین امکان ارسال و دریافت ایمیل و برقراری اتصال اینترنتی با سرعت 9600bps از سایر امکانات آن بود. البته امکان اجرای اپلیکیشن های جانبی را هم باید به آن اضافه کنید!

gsmarena_008

حافظه داخلی سیمون تنها ۱ مگابایت بود. همانطور که در تصویر مشخص است صفحه نمایش تک رنگش با رزلوشن ۱۶۰ در ۲۹۳ پیکسل بسیار بزرگ بود. حدود ۵۰ هزار عدد Simon ساخته و تا سال ۱۹۹۵ در آمریکا فروش رفت، تا زمانیکه اپراتور بل، فروش آن را متوقف کرد.

Ericsson R380

ericsson-r380-hd-picture-widescreen-wallpaper-1680x1050-4-5102403b3f299-4174

با اینکه تلفن Simon آی بی ام به نسبت امکاناتش در زمان خود می توانست عنوان تلفن هوشمند را داشته باشد، اما سیمون با این نام به صورت تجاری عرضه نشد. در مقابل، اولین تلفنی که با عنوان 'اسمارت فون' به بازار عرضه شد مدل R380 از اریکسون بود که در سال ۲۰۰۰ و با قیمت ۷۰۰ دلار به بازار آمد. این نمونه اولین گوشی تلفن همراه با سیستم عامل سیمبیَن نیز بود.

برخلاف سیمون و سایر تلفن های هوشمند فعلی، وزن و اندازه R380 بسیار کم بود. این تلفن با وزن ۱۶۴ گرمی اش بسیار سبک به حساب می آمد در حالیکه Nokia 9210 Communicator نزدیک به ۲۴۴ گرم وزن داشت. R380 از کیبرد معمولی و ظاهر ساده ای برخوردار بود، اما وقتی در آن باز میشد امکانات جانبی و بخش لمسی آن نمایان میشد.

Fig-24-ericsson-r380-rev1

امکانات نرم افزاری R380 شامل تقویم، لیست وظایف، ساعت جهانی، یادآور صوتی، دریافت و ارسال ایمیل و یک نرم افزار برای مدیریت تماس ها و دفترچه تلفن بود. همچنین در آن اینفرارد نیز تعبیه شده بود و مجهز به مودمی برای برقراری ارتباط اینترنتی بود. البته بر خلاف سیمون، امکان نصب اپلیکیشن های جانبی بر روی R380 وجود نداشت.

•••

چندین و چند سال پس از اختراع موبایل و کامپیوترهای جیبی این نمونه ها ظهور کردند. اما این حوزه تنها ظرف دو دهه تا این حد پیشرفت داشته است. به نظر شما ۲۰ سال آینده محصولات مرتبط چه شکلی هستند و چه امکاناتی دارند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۱ مهر ۱۳۹۳

    خیلی خوشحالم که صاحب نوکیا1100هوشمندترازاون گوشی ها هستم وفقط سی تومن دادم بهش!

  • ali9zafar
    ali9zafar | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    اینا دیگه واقعا تلفن =D هوشمند بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی