ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی ۵ ربات انسان نما و پیشرفت های رباتیک بدست آمده در این زمینه

فیلم های سینمایی علمی تخیلی بسیاری تا به امروز بر روی پرده ی سینما آمده اند که در آنها روبات هایی با ظاهر انسانی حضور داشته اند. اگر بخواهیم اشاره ی مستقیمی به یکی از ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

فیلم های سینمایی علمی تخیلی بسیاری تا به امروز بر روی پرده ی سینما آمده اند که در آنها روبات هایی با ظاهر انسانی حضور داشته اند. اگر بخواهیم اشاره ی مستقیمی به یکی از عنوان های شاخص با چنین مضمونی بکنیم می توان ۴ نسخه از فیلم نابودگر یا همان ترمیناتور (Terminator) را به یاد آورد.

در هر چهار نسخه از فیلم مورد اشاره انسان های آینده به تکنولوژی ساخت ربات هایی دست یافته اند که نمی توان تفاوت ظاهریشان را با انسان تشخیص داد، و هر بار رباتی توسط آیندگان نسل ما به زمان حال فرستاده می شوند، تا از سو قصد به جان رهبر یکی از جنگ های بزرگ آتی که نقشی کلیدی دارد جلوگیری کرده و جان او را حفظ نمایند.

به نظر می آید در روزگار کنونی ما اولین گام ها را برای ایجاد چنین نسلی از ربات ها برداشته ایم، برخی از افراد با دیدن چنین پیشرفت هایی در زمینه ی تکنولوژی رباتیک هراسان شده و معتقدند اینگونه تحقیقات باید متوقف شود و برخی دیگر با دیدن آنها به وجد می آیند.

هدف اولیه از خلق ربات هایی با ظاهر انسانی چیزی جدای از اهداف مرتبط به سایر ماشین های رباتیک یعنی ساده تر کردن زندگی انسان نیست. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج ربات برجسته ی انسان نما که بیانگر پیشرفت کنونی بشر در این زمینه هستند.

۵- آسیمو (ASIMO)

2

سخن به میان آوردن از ربات های انسان نما بدون اشاره به آسیمو غیر ممکن است، زیرا اولین رباتی محسوب می شود، که تصورات ما از اینگونه ماشین ها را به واقعیت نزدیک تر نمود. آسیمو که نامش برگرفته از نوآوری در جنب و جوش (Innovative MObility) است، قدش تنها ۹۱.۴ سانتی متر بوده و ظاهرش به باور برخی از نویسندگان در زمینه ی تکنولوژی مشابه ترکیب آیپاد و یک لباس فضایی است.

در بحث های سخت افزاری این ربات دارای سنسورهای گوناگون با کاربردهای متفاوتی است، با یکبار شارژ می تواند چندین ساعت کار کند و آزادی چرخش ۵۷ درجه یی در جهات مختلف را دارد. آسیمو قادر است از پله ها بالا و پایین برود و اشیا را با دست بردارد، و البته از همه مهم تر اولین رباتی محسوب می شود که توانسته دویدن را با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت شبیه سازی نماید.

قابلیت های نرم افزاری ربات مورد بحث نیز جالب هستند، آسیمو می تواند به فرمان های صوتی پاسخ بدهد و سر خودش را به سمت سر و صداهای ایجاد شده در اطرافش بچرخاند. ژست حرکتی دست دادن را شناسایی و آن را شبیه سازی نماید، از محیط اطرافش نقشه تهیه کرده و دیگران را برای رسیدن به نقطه مورد نظر در این محیط هدایت کند.

با این تفاسیر شاید سئوال کنید آسیمو در فهرست ما چرا در آخر قرار داد؟ پاسخ واضح است آسیمو بهترین و قوی ترین ربات ارائه شده در این زمینه نیست و هنوز در انجام برخی از قابلیت ها و وظایف اساسیش دچار مشکل می شود. در ویدئویی که در ادامه آمده است می توانید ضعف آسیمو در بالا رفتن از پله را مشاهده نمایید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/asimo-fall.mp4"]

 

نسخه ی مدرن تر  و جدیدتر آسیمو بسیاری از قابلیت های قبلی را تکرار کرده است ولی در مجموع می توان گفت آسیمو تکامل یافته و قابلیت های بیشتری پیدا کرده است. آسیمو سریعتر می دود می تواند نوشیدنی سرو کند، روی یک پا جنب و جوش کند و... . اما برخی از ضعف های آن نیز جدی هستند مثلاً در سطوح ناهموار ممکن است دچار عدم تعادل شود، در برخورد با اشیا و متغیرهای از پیش تعریف نشده نمی تواند واکنش به خصوصی داشته باشد و سیستم حفظ تعادلش نیز ضعف هایی را دارا بوده است.

در این ویدئو می توانید بخشی دیگر از عملکرهای آسیمو مانند، دویدن، حفظ تعادل و پرش بر روی یک پا و سرو نوشیدنی مانند یک مهماندار را مشاهده نمایید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/new-asimo.mp4"]

 

۴ - پتمن (PETMAN)

3

 پتمن محصولی است از بوستون داینامیکس که قبلاً یکی از زیر مجموعه های وزارت دفاع ایالات متحده بود و اخیراً توسط گوگل با رقمی بسیار بالا خریداری شده است. هدف اولیه از طراحی این ربات بررسی و آزمایش لباس های عایق در برابر مواد شیمیایی که برای ارتش طراحی شده بودند محسوب می گردید، و از آن به عنوان یکی از بهترین ماشین های ساخته شده ی دارای دست و پا یاد می شود.

برخی در زمان معرفی این ربات به وجد آمده و می گفتند روزگاری بعید نیست دولت قرارداد خود را با کمپانی تولید کننده تغییر دهد و بخواهد بر مبنای همین مدل یک ترمیناتور بسازد! بوستون داینامینکس اما می گوید:

پت من یک ربات انسان نما است که هدف از طراحیش تست لباس های مقاوم و عایق در برابر مواد شیمیایی بوده، و به همین علت حرکات طبیعی خصوصاً در ناحیه دست و پا برای آن یک ضرورت محسوب می شود، تا بتواند سربازی را که قرار است چنین لباسی را بپوشد به شکل کامل و در شرایط مختلف و حتی تحت فشارهای خاصی شبیه سازی نماید. بر خلاف نمونه های قبلی که برای آزمایش چنین لباس هایی مورد استفاده قرار گرفته بودند، پت من قادر به حفظ تعادل، خم شدن، راه رفتن و شبیه سازی بسیاری دیگر از رفتارهای فیزیکی بدن انسان است که سبب می شود بتواند لباس را در حالت مختلفی تحت فشار قرار داده و از عملکرد بدون نقصش اطمینان حاصل گردد.

پت من بسیاری از قابلیت های آسیمو را ندارد (دست های تکامل یافته، پوسته ی ظاهری جذاب تر و...) ولی پاهایی بسیار قدرتمند در حفظ تعادل داراست که به وی کمک می کنند بسیار شبیه انسان راه برود و حتی در پیاده روی بر روی سطوح ناهموار نیز مشکلی نداشته باشد.

این ربات قادر است کمی از آسیمو سریعتر بدود، و چون انرژی اش را از یک موتور که با گاز کار می کند تامین نماید می تواند مدت زمان بیشتری را نیز به پیاده روی و دویدن بپردازد. شنا رفتن بر روی دست ها، نیم خیز شدن، نشستن بر روی یک زانو و... برخی از قابلیت های جالب پت من هستند که می توانید آنها را در ویدئوی زیرین مشاهده نمائید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/petman.mp4"]

 

۳- نائو (NAO)

4

نائو رباتیست که با فسلفه یی مشابه آسیمو پدید آمده، سخن گفتن، راه رفتن، کنترل دقیق روی اعمال از جمله توانایی هایش محسوب می گردند. تفاوت اصلی نائو با نسخه ی مشابه خود یعنی آسیمو در این است که تلاش شده این ربات بسیار کوچک تر طراحی شود، قابل توسعه و ارزان تر نیز باشد. لذا اگر ۸ هزار دلار در جیب شما اضافه است و می خواهید آن را خرج یک پروژه ی سرگرمی جدید بکنید، نائو گزینه ی مناسبی خواهد بود.

نائو مجموعه ای از سنسورهای دقیق است، دستهای بسیار ماهری دارد و توانایی مانورهای بالایی را نیز داراست. علاوه بر این هر کسی می تواند در توسعه ی این ربات شریک شده و اپلیکیشن دلخواه خودش را نوشته و بر روی آن به اجرا در بیاورد. نرم افزار نائو پی در پی در حال هوشمند تر شدن است و جالب است بدانید ربات مذکور پلتفرم رسمی مسابقات فوتبال رباتیک نیز محسوب می گردد.

از نائو برای آموزش رفتارهای اجتماعی به کودکان و برخی موارد آموزشی دیگر استفاده می شود، و یکی از قابلیت های نائو ایجاد ارتباط با ربات های مشابه خودش است. در ادامه می توانید ویدئوی جالب از توانایی های این ربات را مشاهده کنید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/nao-preview.mp4"]

 

۲- مارتین کلی (Martin Kelly's Head)

5

نائو و پتمن هر دو ربات های بسیار جذابی هستند ولی شباهت چندانی به چهره ی واقعی انسان ندارند و اگر سری به یوتیوب بزنید ویدئوهای از تلاش های گوناگون را مشاهده می کنید که سعی نموده اند چهره ی انسان و واکنش هایش را شبیه سازی نمایند، که البته بسیاری از آنها به شکست انجامیده اند.

شکست هایی که در طول آزمایش های قبلی رخ داده است سبب شده ربات جذابی با عنوان مارتین کلی که از آن با عنوان head یا سر مارتین کلی نیز یاد می شود پدید بیاید. چشم های این ربات به شکل عجیبی زنده به نظر می رسند و واکنش هایی که توسط چهره اش ایجاد می شوند دقیقاً مانند یک انسان هستند. برخی مواقع احساس می کنید این ربات چیزی می داند که ما انسان ها از دانستن آن بی بهره هستیم.

اگر با جلوه های ویژه میزی که در پشت سر این ربات قرار گرفته را حذف کنیم و بعد در پس زمینه یی سیاه واکنش های چهره  ی انسانی را شبیه سازی نماییم، ابداً بعید نیست آن را با یک انسان واقعی اشتباه بگیرید! ایجاد چهره ای رباتیک مجهز با واکنش های انسانی بیش از آنکه درگیر مسائل فنی باشد با مشکلات هنری درگیر بوده است و همین امر باعث گردیده بود تا این اواخر از داشتن چنین رباتی محروم باشیم.

در نهایت هنرمندانی که توانایی فنی لازم را نیز داشتند مسئله را حل نموده و یک ربات توانمند از نظر فنی با چهره ی انسانی با عنوان مارتین کلی پدید آورند. ویدئویی که در ادامه آمده عملکرد این ربات در شبیه سازی واکنش های چهره انسان را نشان می دهد و توصیه می کنم اگر می خواهید حیرت زده شوید حتماً آن را ببینید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/martin-kelly-head.mp4"]

 

۱- اطلس (Atlas)

6

پس از موفقیتی که توسط پتمن نصیب کمپانی سازنده آن یعنی بوستون داینامیکس گردید آنها تصمیم گرفتند هسته ی اصلی تکنولوژی این ربات را به یک پلتفرم تکامل یافته بدل نمایند و توسعه ی بیشتری روی آن اعمال کنند. نتیجه ی بدست آمده از این تصمیم رباتی بود تکامل یافته با نام اطلس که می توانست در سطوح مختلف و در شرایط دشوار گوناگون پیاده روی نماید.

اطلس قادر است بر روی سطوحی که بخشی از آن خالی و بخشی دیگر پر است راه برود، اگر به صورت ناگهانی وزنه ای به وی ضربه وارد کند کماکان تعادل خودش را حفظ می نماید، از روی موانع می پرد و در صورتیکه پاهایش به صورت ناگهانی دچار عدم توازن در حین راه رفتن شوند باز هم تعادل خودش را حفظ کند.

هدف اصلی از طراحی اطلس بکارگیری در عملیاتهای جستجو و نجات است و به همین علت برای آن دستهای مفصل دار و بدنه ای پر از سنسورهای دقیق در نظر گرفته شده تا در حفظ تعادل بی نظیر باشد. اما شکل ظاهری اطلس در قیاس با پتمن به خاطر پیچیدگی سخت افزاری بیش از حدش، کمتر شبیه انسان است.

البته نباید فراموش کرد با خرید کمپانی تولید کننده ی اطلس توسط گوگل حالا این ربات متعلق به غول تکنولوژی و جستجو است و شاید بعد ها توانایی ها و نحوه ی بکار گیری آن توسط این کمپانی به شکل دیگری باز تعریف شود. در ادامه ویدئویی از اطلس و توانایی هایش را می توانید مشاهده نمایید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/atlas-robot.mp4"]

 

نظر شما چیست؟ ربات های انسان نما در آینده چه دستاوردهایی خواهند داشت و چه پیشرفت هایی خواهند نمود؟ آیا آنچه در مجموعه فیلم های نابودگر مشاهده کرده ایم روزی به واقعیت خواهد پیوست و شاهد رباتهایی که تمیز دادنشان از انسان غیر ممکن است خواهیم بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • ‍‍‍PARSA
    ‍‍‍PARSA | ۲۲ دی ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا ولی یک از آرزوهای من ساخت انسان روبات نما بود ولی دیگه کلا نمیشه این کارارو انجام داد ولی خوبیش اینه که همیشه در خدمت انسان هستن و تا بهشون تخریب و خراب کاری تعریف نکنی هیچ خطایی تو کارشون نیست ولی خوشحالم که همیشه انسانها برترن .

  • علیرضا
    علیرضا | ۲۱ آذر ۱۳۹۴

    از مطالبتون هز کردم

  • یک نفر
    یک نفر | ۳۱ تیر ۱۳۹۴

    ممممممممممممممممممممحححححححححححححششششششششرررررررررررررر

    بببببببببببوووووووووووووودددددددددددد

  • پرنيان
    پرنيان | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    من ربات انسان نماي ايراني سورنا رو ترجيح مي دم
    ايران سراي من است...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی