ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

شاید اکس باکس وان، استیم ماشین حقیقی باشد

هدست های عجیب و غریب فضایی را فراموش کنید. شاید والو (Valve) درک حقیقی از رویایی پی سی گیمینگ روی تلویزیون و درون اتاق نشیمن را نداشته باشد، اما مایکروسافت راه را بهتر از هر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

هدست های عجیب و غریب فضایی را فراموش کنید. شاید والو (Valve) درک حقیقی از رویایی پی سی گیمینگ روی تلویزیون و درون اتاق نشیمن را نداشته باشد، اما مایکروسافت راه را بهتر از هر شرکت دیگری بلد است.

فیل اسپنسر در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که زمان آن رسیده تا مایکروسافت در مورد گیمینگ روی ویندوز سخن بگوید. با در نظر گرفتن اینکه پی سی گیمینگ همین حالا هم در آغوش مایکروسافت و ویندوزش توسعه می یابد، شاید این جمله اندکی احمقانه باشد، اما منظور اسپنسر چیز دیگری است.

او دروغ نمی گفت. در مراسم رونمایی کامل از ویندوز 10، برخی از قابلیت های مربوط به گیمینگ را دیدیم. برخی از آن ها بسیار مرتبط با اکس باکس وان بودند و برخی دیگر هم کاملا جداگانه عمل می کردند. اما مایکروسافت در رساندن مفهوم بزرگ ترین شانسی که دنیای پی سی گیمینگ حالا، و به نعمت وجود ویندوز 10 درگیر آن شده ناموفق بود.

مایکروسافت می تواند، یا شاید می خواهد، استیم را به تلویزیون ها و به اتاق نشیمن ما بیاورد. دقیقا همان کاری که والو و دیگر شرکت ها با صدها کامپیوتر کنسول شکل می خواهند انجام دهند را مایکروسافت با کنسول اش انجام می دهد. در حقیقت حالا می توان گفت که اکس باکس وان به نوعی رقیب استیم ماشین های والو خواهد شد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا این تئوری را با یکدیگر بررسی کنیم.

Gabe-Newell-Steam-Machines-reveal
گیب نویل، موسس و مدیرعامل Valve در مراسم معرفی استیم ماشین ها.

بگذارید صادقانه یک جمله را بگوییم، والو فرصت پیروزی خود را با استیم ماشین ها از دست داده و حتی دیگر نامی از آن ها شنیده نمی شود. سال گذشته قرار بود آغاز سلسله عرضه استیم ماشین، استیم کنترلر و سیستم عامل استیم به بازار و ورود آن ها به اتاق نشیمن ما باشد.

والو به قدری قدرتمند در این مسیر پا گذاشت که با توجه به پیشرفت قابل توجه استیم و پی سی گیمینگ، این تئوری حتی خطری بزرگ برای بازار کنسولی به نظر می رسید.

اما این اتفاق رخ نداد. استیم ماشین همین حالا هم تقریبا بازنده میدان است و نیازی نیست به برنامه آینده این کمپانی برای احیای برنامه اش نگاه کنیم. از زمانی که شرکت های متعدد شروع به ساخت کامپیوترهایی با جلوه های نیمه فضایی کردند و با عجله آن را به بازار فرستادند همه گیج شدند. قرار بود این کامپیوترها سیستم عامل استیم روی خود داشته باشند اما به گفته برخی مقامات این شرکت های شخص ثالث، فعلا با ویندوز ارائه می شود تا زمانی که سیستم عامل استیم به تکامل برسد.

سخت افزارهای متعدد، قیمت های بالا و پایین، طراحی های متفاوت، استیم ماشین قرار بود حکم موبایل های اندرویدی را در فضای پی سی ایجاد کند. اما یک چیز را باید در نظر داشت که پلتفرم استیم صرفا برای بازی مورد استفاده قرار می گیرد و قابل مقایسه با تلفن همراه نیست. بنابراین استیم ماشین های ارزان قیمت را صرفا جهت انجام بازی های قدیمی باید خرید. احمقانه به نظر می رسد.

در آخر هم کنترلری که هر روز تغییر می کند و ظاهری جدید به خود می گیرد. نه ظاهر نهایی آن مشخص می شود و نه تاریخی برای عرضه آن اعلام می گردد. همه این صحبت ها در حد تئوری باقی مانده و کسی در نهایت دست اش به محصولات نهایی نرسیده.

نتیجه اینکه، استیم ماشین پیش از این که پا به بازار بگذارد، شانس خود را برای موفقیت از دست داده و به یک دستگاه ناکارآمد شباهت دارد.

Valve با استیم ماشین قدم به وادی پادشاهی گذاشته که مدت هاست سرزمین خود را رها کرده اما به محض اینکه تصمیم خود مبنی بر اهمیت دادن دوباره به قلمرو اش را بگیرد، والو و تمام جلال و جبروت اش حرفی برای گفتن ندارند.

پی سی گیمینگ از مایکروسافت آمده و برای مایکروسافت است اما استیم هم به قدر کافی ریشه دوانده که هیچ قدرتی نتواند آن را بیرون کشد. مایکروسافت هم به خوبی از این مسئله آگاه است و قصد ندارد والو و پلتفرم اش را از بازی خارج کند. در کنفرانس ماه پیش مایکروسافت دیدیم که در کمال تعجب، استیم هم نمایش داده شد.

xbox-gaming-win10-960

تصور کنید رقیب اصلی خود را تبدیل به همکار شماره 1 خود کرده تا با قدرتی بالا به بازی برگشته و از فضا استفاده کنید. سیاست مایکروسافت، حذف استیم از فضای پی سی گیمینگ نیست، مایکروسافت فقط دلش نمی خواهد یک رقیب دیگر در فضای اتاق نشیمن داشته باشد و هوشمندانه عمل کرده.

در حقیقت، مایکروسافت می خواهد تئوری والو را در مورد پی سی گیمینگ پیاده کند و چه بسا در سطحی بالاتر. دستگاهی که به تنهایی توان اجرای ده ها بازی انحصاری و صدها عنوان با کیفیت را دارد، حالا می تواند عناوین پی سی را هم روی خود داشته باشد. پس چه کنسولی از اکس باکس وان برای میلیون ها پی سی گیمر مشتاق بهتر خواهد بود و چه همکاری برای مایکروسافت بهتر از والو؟

سونی با پلی استیشن 4 همین حالا هم میلیون ها واحد جلوتر از اکس باکس وان است. با وجود اینکه مایکروسافت و کنسول اش دیگر آن هیولای 2 سال پیش در زمان رونمایی کنسول نیستند اما باز هم شهرت منفی داشتن برای کمپانی بزرگی مثل مایکروسافت جالب نیست.

xbox-one-windows-10-microsoft-corp

ردموندی ها که زمانی کاربران را مجبور به استفاده از کینکت می کردند، جاسوس سازمان های مختلف بوده اند و با DRM فاجعه باری سد راه گیمرها شده بودند، حالا می خواهند فرشته مهربان باشند و میلیون ها پی سی گیمر عصبانی را دوباره در آغوش گرفته و آشتی کنند. بنابراین وارد شدن از طریق استیم، بهترین راه حل است.

اگر مایکروسافت ده ها میلیون پی سی گیمر را می خواهد، لزوما نباید آن ها را از آغوش والو و استیم بیرون بکشد، ردموندی ها کل این مجموعه را باید به اکس باکس وان بیاورند. و اگر فکر می کنید منظورمان خرید استیم توسط مایکروسافت است، برداشت اشتباهی دارید.

در مراسم ماه گذشته، قابلیتی معرفی شد تحت عنوان استریم بازی های اکس باکس روی پی سی های دارای ویندوز 10. بیایید برعکس این مورد را در نظر بگیریم. استریم بازی های پی سی روی اکس باکس های ویندوزی. پس از اتمام مراسم، از فیل اسپنسر در این باره پرسش شد و وی هوشمندانه به این مسئله پاسخ داد:

فیل اسپنسر

فیل اسپنسر

من فقط می گویم این چیزی است که ما واقعا به دنبال اش هستیم.

اما پیش از همه این صحبت ها، پشتیبانی نرم افزاری مایکروسافت از اکس باکس وان تا چه حد قوی خواهد بود؟ اسپنسر در این رابطه هم حرف های شگفت انگیزی برای گفتن دارد:

امروز، ما اعلام کردیم که Fable Legends را به پی سی های مجهز به ویندوز ۱۰ می آوریم، همزمان با اکس باکس وان در سال 2015، Fable Legends فقط اولین فرنچایز بزرگ استودیوهای مایکروسافت است که به ویندوز ۱۰ می آید و ما در ماه های آتی، چیزهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن با شما داریم.

این تازه شروع راه است. بیایید به 5 دستاورد مهم اسپنسر در این مراسم نگاهی بیندازیم و عمیق تر بررسی کنیم:

  • بازی به صورت Cross-Platform
  • اپلیکیشن اکس باکس وان در ویندوز 10
  • ضبط تصاویر و فیلم بازی ها روی ویندوز 10
  • هدست هولوگرافیک با نام هولولنز
  • استریم بازی های انحصاری اکس باکس وان به پی سی

Shadowrun را به یاد دارید؟ توسعه دهندگان این بازی تلاش کردند قابلیت Cross-Platform را برای بازی شان ایجاد کنند اما نشد. بر هر دری که کوفتند نتوانستند جماعت بزرگی را راضی کنند که این ایده آینده خواهد داشت. علت آن ساده است، Shadowrun به اندازه کافی بازی خوبی نبود که بخواهد در دیگر توسعه دهندگان رغبت ایجاد کند.

xbox_one_on_pc.0.0

حالا نوبت به Fable Legends رسیده تا مایکروسافت آزمایش خود را انجام دهد. شاید بپرسید چرا تعداد بازی های بیشتری در کنفرانس حضور نداشتند و حتی پس از آن هم اسپنسر و مایکروسافت تنها به Fable Legends بسنده کردند. پاسخ ساده است، آن ها می خواهند ابتدا ظرفیت بازار را بسنجند و سپس مهره های اصلی تر را جلو بفرستند.

اپلیکیشن اکس باکس برای ویندوز هم به قدر کافی وسعت دارد که در مقاله ای جداگانه به آن بپردازیم اما متاسفانه هنوز اطلاعات کاملی در اختیار نیست. تنها می دانیم که از این طریق، دارندگان دو پلتفرم اکس باکس وان و پی سی با یکدیگر ارتباط مستقیم برقرار خواهند کرد. بنابراین اگر دوستی دارید که روی پلتفرم مخالف شما فعالیت می کند، حالا می توانید مستقیما با وی در تماس باشید.

در ارتباط با مورد سوم هم باید گفت که پی سی گیمرها سال هاست که از طرق مختلفی به ضبط تصاویر و ویدیوهایی از بازی خود می پردازند و مایکروسافت در این زمینه لزوما کار جدیدی نمی کند و تنها یک کلید پیش فرض برای آن تعیین می کند که نشانگر اهمیت بالای گیمینگ نزد تیم طراحی ویندوز 10 است. مایکروسافت می خواهد همانند یوتوب، سازماندهی جامعی در این زمینه داشته باشد.

اما در مورد هولولنز هم پیش تر صحبت کرده ایم. مایکروسافت در زمینه معرفی تکنولوژی های جاه طلبانه ید طولایی دارد. باید منتظر باشیم و ببینیم چه آینده ای در انتظار این دستگاه است و تا چه حدی می تواند با پی سی گیمینگ ارتباط برقرار کند. امیدواریم که آینده ای همچون گوگل گلس در انتظار اش نباشد.

در مورد استریم بازی های اکس باکس وان به پی سی هم که به مراتب گفته ایم. تصور کنید با موس و کیبورد به انجام Halo بپردازید. شاید امکان پذیر نباشد اما به هر حال تصور اش هم شیرین است.

اگر مایکروسافت می خواهد واقعا وارد فضای پی سی گیمینگ شود، باید با آقای نویل سر میز مذاکره بنشیند. اکس باکس وان به تنهایی خودش یک استیم ماشین است. همکاری این دو غول بزرگ با یکدیگر می تواند سونی را دست خالی در بازار رها کند و قدرت اش را کاهش دهد. آن زمان، پلی استیشن 4 دستگاهی است که فقط آنچارتد را دارد و نه بیشتر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Nathan
    Nathan | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    فقط زمان دست ردموندی ها رو رو کرد. حالا با گذشت زمان همتون می بینید که جنگ واقعی که بین والو و سونیه روی خاکستر های کنسول مایکرو سافت انجام میشه. حتی خود چیف هم نمی تونه چشمش رو به روی حقایق ببنده!

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی