ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: پنجمین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل

پنجمین جشنواره و نمایشگاه «علم تا عمل» در مصلای تهران در حال برگزاری است. قبل از حضور در این نمایشگاه فکر نمی کردیم بتوانیم گزارش خوبی از فناوری های ایرانی را به شما ارائه دهیم اما ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

پنجمین جشنواره و نمایشگاه «علم تا عمل» در مصلای تهران در حال برگزاری است. قبل از حضور در این نمایشگاه فکر نمی کردیم بتوانیم گزارش خوبی از فناوری های ایرانی را به شما ارائه دهیم اما با ورود به شبستان مصلی و دیدن دستاوردهای علمی مختلف نظرمان تغییر کرد.

در این نمایشگاه، فناوری ها و محصولات علمی ارائه شده از تمامی استان های کشور که تجاری سازی شده یا در آستانه آن قرار دارند، در معرض دید عموم قرار داده می شوند. در این مطلب تعدادی از غرفه ها و فناوری های ارائه شده در نمایشگاه مذکور را برای شما به تصویر درآورده و معرفی می نماییم.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

گازکروماتوگراف

این محصول برای آنالیز هر ماده ای که حلال داشته باشد در آزمایشگاه ها به کار می رود. صنایع نفت، شیمی، پترو شیمی و پزشکی از جمله بخش هایی هستند که از این دستگاه استفاده می نمایند. اولین نمونه از دستگاه مورد بحث در سال 1374 تولید شد که پس از ارائه، حدود 15 نسخه از آن ساخته شد تا محصول نهایی امسال به دست آمد. سازنده این دستگاه مهندس حیدری است.

علم تا عمل

سمپاش و گردو پوست کن

سجاد و سعید شیخ سامانی طرح تولید این دو دستگاه را در کنار بادام پوست کن، در سال 83 ارائه دادند که پس از ساخت و توجیه اقتصادی، از سال 90 به تولید انبوه رسیده اند. خط تولید انبوه محصولات یاد شده، توان ساخت 100 تا 120 عدد از آنها را در سال دارد. الکتروموتور این دستگاه در چین و بقیه قطعات در ایران تولید می گردد.

علم تا عمل

علم تا عمل

مضراب تبلت

دو روز پیش خبر ساخت مضراب تبلت را در دیجیاتو منتشر نمودیم. امروز نیز در حین بازدید از نمایشگاه به حمید رحمانی برخورد نمودیم و از او درباره محصولش بیشتر سوال کردیم.

مضراب تبلت که برای استفاده از برنامه های موسیقی و نواختن درام یا سنتور ایرانی در موبایل، فبلت و تبلت تولید شده، دارای دو رنگ مشکی و سفید است. این محصول که 48 هزار تومان قیمت دارد در نمایشگاه مذکور، 42 هزار تومان به فروش می رسد.

علم تا عمل

بردهای الکترونیکی

شرکت جهان الکترونیک یزد، تولید کننده برد های الکترونیکی و منطقی 1 تا 3 لایه است که در کارخانه این شرکت در یزد تولید می گردند. این کالاها توسط شرکت های مختلف سفارش داده شده و جهان الکترونیک آنها را تولید می کند. مواد اولیه این بردها از خارج تامین می شود و در ایران کار ساختشان صورت می گیرد. آلمان، انگلیس و سوئیس مقصد صادرات محصولات این شرکت هستند.

IF

IF

IF

IF

ECU و رله های الکترومغناطیسی

الکترونیک پردازش سبلان از سال 89 به تولید بردهای الکترونیکی و رله های الکترومغناطیسی می پردازد. مسئولان این شرکت می گویند برای اولین بار در کشور موفق به ساخت ECU (یا همان کامپیوتر خودرو) و رله های الکترومغناطیسی شده اند.

المان های الکترونیکی محصولات فوق از خارج تامین شده و کار ساخت بقیه اجزا و مونتاژ آنها در کارخانه مذکور انجام می گردد. ناگفته نماند که این شرکت محصولات خود را به ترکیه صادر می کند.

IF

IF

IF

IF

تابلو و کنتورهای هوشمند

کرمان تابلو از سال 58 تا به حال در زمینه تولید تابلوهای صنعتی و محصولات مرتبط فعال است. کنتورهای هوشمند، کنترل های صنعتی، DCS، اسکادا، RTU و تجهیزات وابسته در دو بخش سخت افزار و نرم افزار در این شرکت تولید می گردند.

14 درصد از نیروگاه های داخلی به علاوه نیروگاهی در تاجیکستان از محصولات شرکت مذکور استفاده می نمایند. کرخه، سیاه بیشه و کارون نمونه ای از مشتریان ایرانی کرمان تابلو هستند. گفتنی است که هم اکنون حدود 450 نفر در کارخانه و دفاتر اداری این شرکت مشغول به کار هستند.

IF

IF

نرم افزار واقعیت مجازی

شرکت آگیرا (که متشکل از تیمی 6 نفره است) با خرید عینک واقعیت مجازی از شرکت آکیلس آمریکا ( به مبلغ 3 میلیون تومان)، نرم افزارهای مرتبط با آن را تولید نموده تا امکان بازدید مجازی از بناهای تاریخی، مناطق طبیعی و شهرهای گردشگری را برای مشتاقان و علاقه مندان فراهم نمایند.

این تیم، 7 ماه است که روی واقعیت مجازی کار می کند و قبل از آن به مدت دوسال در مورد «تور مجازی» تحقیق کرده بود. عینکی که در نمایشگاه موجود بود بناهای تخت جمشید، حافظیه، حمام وکیل و قله دماوند را نشان می داد و از کیقیت خوبی برخوردار بود.

محمد امین عباسی مدیر داخلی این تیم ادعا می کند، نرم افزار یاد شده را از صفر نوشته اند. به گفته وی، این تیم تا کنون با شرکت های گردشگر خصوصی، شهرداری تهران و دانشگاه شریف همکاری کرده است. آگیرا می خواهد با ساخت غرفه های مخصوص برای بناهای ایرانی آن را به کشورهای دیگر صادر کرده تا مردم دنیا را با کشورمان آشنا سازد.

IF

IF

IF

IF

IF

هواپیمای Pica2

شرکت هوافضایی درنا از سال 1367 فعالیت خود را شروع کرده و ورژن جدید هواپیمای پیکا 2 خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده بود. گفتنی است که تعداد 27 فروند از نسل قبلی این هواپیمای شخصی با نام Pica1 تولید و فروخته شده. هواپیمای مذکور مصارف شخصی، آموزشی RPL و CPL دارد.

Pica2 در دسته هواپیماهای اسپورت طبقه می شود که 600 کیلوگرم وزن داشته و تا 1200 کیلومتر در ارتفاع 14 هزار پایی توان پرواز دارد. این هواپیما با دانش ایرانی تولید گردیده و قرار است برای صادرات به بازارهای جهانی مجوز دریافت کند.

IF

IF

IF

IF

IF

رادیاتورهای پنلی

شرکت آریا یورد از سال 2008 در بازار تاسیسات گرمایشی و سرمایشی به فعالیت پرداخته است. رادیاتورهای پنلی برقی، گازی، فن دار و همچنین بخاری و کولر ماشین آلات سنگین از تولیدات آن محسوب می شوند که در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهند رسید.

نسل جدید پکیج های دیواری برقی از دیگر تولیدات آریا یورد به حساب می آیند.

IF

IF

سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه

این سامانه زمینه رزرو آنلاین و دریافت دوچرخه را از طریق کارت های بهره مند از فناوری RFID فراهم می کند. تا کنون این سامانه در میدان امام شهر اصفهان استفاده شده و برای 10 ایستگاه دیگر نیز با شهرداری اصفهان قرارداد دارد. شتاب الکترونیک سپاهان در سال 89 تاسیس شده و 2 سال است که روی این پروژه کار می کند.

IF

IF

IF

IF

LEDهای شرکت LED

شرکت ایرانی آلمانی LED تولید لامپ های ال ای دی را در ارومیه آغاز کرده است. بردها و مواد اولیه این چراغ ها و لامپ ها در ایران تولید شده و LED ها از آلمان تامین می شود. قرار است فناوری ساخت کامل این نوع لامپ ها به زودی توسط شرکت مذکور به داخل کشور وارد شود.

شرکت مورد بحث از سال 87 تحقیقات برای ساخت این محصول را آغاز کرده و در سال 91 آن را به تولید انبوه رسانده است. خط تولید این شرکت ظرفیت ساخت 60 هزار قطعه در ساعت را دارد.

IF

IF

IF

IF

سامانه راداری تجاری

شرکت موج پژوه آزما در سال 83 تاسیس شده و پس از 7 سال تحقیق از سال 90 تولید سامانه راداری را آغاز کرده است. این دستگاه تماما ایرانی که نتیجه کار و تلاش 50 کارناس این شرکت به حساب می آید از  پایه در این شرکت تولید و طراحی گردیده و تا به حال 200 عدد از آن به مشتریان فروخته شده است.

IF

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • محسنی
    محسنی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

    من خودم از حاضران در جشنواره بودم. واقعا متاسفم برای این حمایت هایی که فقط در کلام خلاصه شده.
    جالبه براتون بگم که طرح های برگزیده از قبل شروع نمایشگاه انتخاب شده بود....
    نمایشگاه سوت و کور بود فقط خود غرفه دارا بودن ک از هم بازدید میکردن. یه مسئول هم برای بازدید نیومد. فقط چنتایی رو نگاه جزیی کردن
    برای جوونی که تازه 1 ساله شرکتشو راه انداخته. طرحشو شروع کرده حتی همون 500 تومنی که برای رفت و امد و اقامت در تهران هم هزینه میکنه خیلی زیاده
    تروخدا اینکارو دیگه با بقیه جوونا نکنید. چقد باید سرخورده بشیم اخه

  • Esmael_Hasanzade
    Esmael_Hasanzade | ۶ اسفند ۱۳۹۳

    بعد می گید چین فقط بلده کپی بزنه خوب اینام که همش کپیه البته غیر از اون مضراب

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی