ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا پالایش خانگی جایگزین فیلترینگ سایت ها می شود؟

بحث فیلترینگ اینترنت در کشور ما همیشه داغ است و مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. رویکرد دولت یازدهم هدایت این موضوع به سمت هوشمندسازی و جداکردن محتوای بد از خوب بوده تا دسترسی ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰

بحث فیلترینگ اینترنت در کشور ما همیشه داغ است و مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. رویکرد دولت یازدهم هدایت این موضوع به سمت هوشمندسازی و جداکردن محتوای بد از خوب بوده تا دسترسی به تمام محتویات مفید و سالم برای کاربران ایرانی فراهم شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه مرکز ملی فضای مجازی اعتقاد دارند که فیلترینگ باید هوشمند شده و محتوای خوب و بد جداسازی گردند، تا محتویات با ارزش و مقبول برای همگان در دسترس باشند و دیگر به خاطر مطالب و موضوعات غیر اخلاقی و غیر فرهنگی که درصد کمی از سایت ها و شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند، وبگاه مورد نظر مسدود نگردد و محتواهای سالم و مفید آن قربانی نشوند.

به همین دلیل پروژه فیلترینگ هوشمند در این دو نهاد تعریف شده و اکنون با تست روی اینستاگرام و برخی از سایت های دیگر، مرحله آزمایشی خود را می گذراند.

اما موضوعی که در سال های اخیر بر سر زبان ها افتاده، پالایش خانگی محتوای اینترنت است که کارشناسان اعتقاد دارند از این طریق، والدین می توانند حیطه ورود فرزندان خود به فضای مجازی را مشخص نمایند. این عده معتقدند که با این کار هم امنیت روانی والدین تامین می گردد و هم سطح دسترسی برای افراد و خانواده ها، متفاوت خواهد بود.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

جرقه این موضوع، امروز دوباره توسط رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات زده شد. وی با اشاره به ایجاد سیستم پایش هوشمند فضای مجازی به ایرنا گفت: در قالب پالایش خانگی به دنبال ایجاد اینترنت امن برای نسل جوان هستیم.

محمد خوانساری اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که در فراخوان های فیلترینگ هوشمند صورت پذیرفته، پالایش خانگی است. ما معتقدیم دسترسی به فضای مجازی امن از جمله اینترنت، باید بر اساس الزامات مذهبی، فرهنگی، اجتماعی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های خانواده ها، دسترسی فرزندان به فضای مجازی امن است، افزود: در صورت تحقق یافتن مقوله پالایش خانگی، جوانان و نوجوانان اعم از دانش آموزان و دانشجویان می توانند طبق شرایط و در ساعات تعریف شده از سوی والدینشان از اینترنت استفاده نمایند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح در کشور برای کاهش دغدغه والدین توضیح داد: ارائه دهندگان اینترنت در کشورهای پیشرفته با توجه به تقاضای والدین در ساعات خاص، به صورت هوشمند و بر اساس شرایط فرهنگی و اجتماعی، دسترسی کنترل شده ای را برای فرزندان فراهم می آورند.

خوانساری ضمن اشاره به ضرورت توسعه محتوای مبتنی بر اصول و مبانی فرهنگی- اجتماعی در کشور، اظهار کرد: اگر محتوای مناسب در اینترنت تولید و عرضه نشود، نسل جوان از هر راهی برای دستیابی به مطالب مورد نیاز خود استفاده خواهند کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که بخش قابل توجهی از طرح بیان شده توسط رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را می توان با برخی از خدمات سیستم های عامل و برنامه های امنیتی (همچون آنتی ویروس) ایجاد کرد و نیاز به طراحی، ساخت و صرف هزینه های عظیم در سطح ملی نیست.

بر اساس نتایج پژوهشی که توسط وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته و منتشر شده است، 67.4 درصد جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می کنند که کمتر از 5 درصد آنها به دنبال مراجعه به موارد غیر ضروری و سایت های غیر اخلاقی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • shoeib
    shoeib | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    یعنی سیستم نت رو بعد ساعت یازده خاموش کنن همه برن بخوابن خوابای خوش ببینن از این هینترنت باهوششون بهتره

  • حمید
    حمید | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

    دوستان بیایید یه گروه تو لاین و یا وایبر درس کنیم.یه نفر درس کنه و لینک یا کد QRرا در قسمت نظرات همین پست به اشتراک بگذاره

  • Saafa
    Saafa | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

    پالایش خانگی :D

    دیگه از ما جونور تر هم هست مگه!؟

    خوبه هممون حقیقت رو میدونیم! :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی