ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با 6 خانه عجیبی که می توانند تغییر شکل دهند، آشنا شوید

این روزها دستگاه های مختلف جدای از خدمات و امکاناتی که در اختیارمان قرار می دهند قابلیت تغییر شکل هم دارند که این ویژگی می تواند بسیاری از ما را مجاب به خرید نماید. به عنوان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

این روزها دستگاه های مختلف جدای از خدمات و امکاناتی که در اختیارمان قرار می دهند قابلیت تغییر شکل هم دارند که این ویژگی می تواند بسیاری از ما را مجاب به خرید نماید.

به عنوان مثال برخی از اتومبیل ها دارای سقف های متحرکند؛ بعضی دستگاه های کامپیوتری قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارند و تعدادی از خانه ها هم می توانند تغییر شلک داده و با فشار تنها یک دکمه ساختاری کاملا متفاوت به خود بگیرند.

این منازل هرکدام ویژگی های مختص به خود را دارند؛ به عنوان نمونه اخیرا آپارتمان هایی ساخته شده اند که قادرند ابعاد خود را به دو برابر افزایش دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با شش بنای استثنایی آشنا کنیم که با یک اشاره شکل شان تغییر یافته و ابعاد و کاربری متفاوتی پیدا می کنند.

با دیجیاتو همراه باشید.

آپارتمان بسط پذیر علمی و تخیلی

1-mit-cityhome-apartment-1

خانه ای که در تصویر می بینید حاصل تلاش شرکتی به نام Media Lab است که CityHome یا خانه شهری نام گرفته. این بنا 18 متر مربع مساحت دارد و همه امکانات یک آپارتمان تک خوابه را در خود جای داده که عبارتند از: یک جای خواب، یک میز تحریر، یک میز ناهار خوری و یک آشپزخانه.

CityHome با یک اشاره دست شما و شنیدن صدای تان قسمت های مورد نیاز را به بیرون هدایت کرده و بخش های غیرضروری اش را پنهان می کند. بخش های غیرضروری این خانه هر زمان که لازم باشد جمع شده و فضا را برای مالکش افزایش می دهند. برای آنکه باور کنید این آپارتمان 18 متری می تواند ابعادش را حتی به سه برابر افزایش دهد توصیه می کنیم نگاهی به ویدئوی زیر بیاندازید.

خانه ای با اسکلت متحرک

2-sliding-house-1

خانه های بسط پذیر پدیده ای نوظهور در حوزه معماری به حساب می آیند و تصویری که در بالا می بینید متعلق به یکی از آنهاست. این خانه که در Siffolk انگلستان قرار گرفته همچون برخی بناهای تخیلی قابلیت جمع شدن ندارد و در عوض نوعی پوسته خارجی برایش در نظر گرفته شده که روی سه بنای مجزا به جلو و عقب حرکت می کند.

این پوسته متحرکت در اصل میزان نور ورودی به خانه را تغییر می دهد و در عین حال ظاهر آن را هم عوض می کند. همانطور که گفته شد خانه از سه بنای مجزا تشکیل شده که با فاصله ای اندک از یکدیگر قرار گرفته اند و اسکلت لغزنده روی آنها در حقیقت می تواند فضای داخلی را به محیط باز (و بالعکس) تبدیل نماید.

این روش مبتکرانه همچنین می تواند مشکلات برودتی و حرارتی خانه را نیز حل کند چراکه قشر متحرک در نظر گرفته شده برای آن قادر است برخی از درزهای بدنه بنا را بپوشاند و در عین حال نیز نور را به داخل عبور دهد و گرمای خانه را تامین کند.

M-Vlope؛ خانه ای با الهام از هنر اورگامی

3-m-velope-a-1

این خانه برای سکونت طراحی نشده اما می تواند الهام بخش معماران برای ساخت بناهای آتی باشد. M-Velope یکی از مجموعه خانه های تغییر شکل دهنده ای است که توسط فردی به نام مایکل جانتزن طراحی شده اند.

این سازه طیف گسترده ای از پنل های باریک را در خود جای داده که با استفاده از لولاهای متعدد روی یک فریم فلزی استقرار یافته اند.

پنل های متحرک به کار گرفته شده در این بنا می توانند پیکره بندی خود را تغییر داده و شکل های متفاوتی به آن بدهند. در ساخت این سازه از چوب غیرسمی و فراوری شده استفاده شده که دوام بیشتری در قیاس با چوب معمولی دارد و به همین دلیل می توان گفت که هم با محیط زیست سازگار است و هم پایداری خوبی دارد.

قیمت M-Velope برابر با 100 هزار دلار اعلام گردیده که برای خانه ای با این ابعاد کمی زیاد است و هر کسی آن را پرداخت نمی کند، با این همه شاید به این زودی ها نشود یکی دیگر مانند آن را پیدا کرد.

خانه لِگو شکل

4-lego-apartment-1

این آپارتمان که در بارسلون اسپانیا واقع شده تنها 24 متر مربع مساحت دارد با این همه تمام امکانات مورد نیاز برای زندگی را در خود جای داده؛ یک اتاق خواب، آشپزخانه، قسمت ناهارخوری و اتاق پذیرایی بخش های مختلف آن را تشکیل می دهند.

البته تمامی این قسمت ها را نمی توان به صورت یکجا دید چراکه هر کدام از آنها در داخل دیواری با کابینت های متعدد جای گرفته اند و تنها در مواقع نیاز قابل مشاهده خواهند بود.

آپارتمان به ظاهر خالیِ طراحی شده توسط کریستین اسکالرت با الهام از کابین موجود در کشتی های بادبانی ابداع و با کمی تغییر که به ساده تر شدن آن انجامیده، بنا گردیده.

جالب است بدانید که در این بنا، هر چیزی (از یخچال گرفته تا سینک ظرفشویی) در داخل کابینت ها پنهان شده و با یک اشاره روی درب های فشاری آنها از جایشان خارج می شوند.

این آپارتمان در راس یک ساختمان 5 طبقه بنا گردیده و بهترین فضای جمع و جوری است که یک فرد می تواند برای زندگی اش انتخاب کند.

پناهگاه رباتیک زمینی

5-edv-01-robot-apartment-1

این بنا که EDV-01 نام دارد نمونه ای بی نظیر از یک پناهگاه هوشمند و سازگار با محیط زیست است که می تواند ابعاد و شکل خود را تغییر دهد.

خانه ای که در تصویر می بینید توسط یک شرکت ژاپنی به نام Daiwa Lease Co ساخته شده و با فشردن یک دکمه، قشر بیرونی سازه، روی آن قرار گرفته و طبقه دوم را می سازد و به این ترتیب ابعاد بنا به دو برابر افزایش می یابد.

خانه روی چهار پایه هیدرولیک بنا شده که امکان قرارگرفتن آن روی هر سطحی را فراهم می کند. این سازه همچنین مجهز به پنل های خورشیدی و نوعی سیستم تصفیه آب است و به همین دلیل می تواند آب و انرژی مورد نیاز ساکنانش را برای مدت یک ماه تامین کند.

EDV-01 دارای دو جای خواب، میز مطالعه، دستشویی، دوش حمام و یک آشپزخانه کوچک است. البته تردیدی نیست که بنایی مانند این برای طرفداران منازل لوکس و مدرن ساخته نشده و در عوض هدف از ساخت آن ارائه امکانات اولیه برای زندگی در کمترین فضای موجود بوده است.

در زمان بروز بلایای طبیعی و از بین رفتن منازل مسکونی هم می توان این خانه را بدون آنکه آسیبی به آن برسد از طریق هلیکوپتر به پایین انداخت و در کمک های بشر دوستانه نیز از آن بهره گرفت.

خانه ای که دوتا می شود

6-rolling-frigatto-1

گروهی از دانشجویان رشته معماری در استکهلم موفق به ساخت نوعی بنای کم هزینه و بسیار منعطف شده اند. این سازه که Friggatto نام دارد نوعی بنای ماژولار است که روی تعدادی چرخ قرار دارد و در برگیرنده دو بخش مجزاست که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند.

Friggatto در اصل به عنوان یک استودیو ساخته شد اما می توان از آن به عنوان نوعی خانه متحرک استفاده کرد و بیشتر مورد توجه افرادی قرار می گیرد که به کوچ نشینی علاقه دارند.

اما یکی دیگر از دلایل تیم سازنده این بنا برای ساختن آن، فرار از مالیات های سنگینی بود که هم اکنون از مالکین ساختمان های دائمی در استکهلم دریافت می شود. به این ترتیب، این دانشجویان می توانند هر شش ماه یک بار محل قرار گیری دفتر را تغییر داده و در نتیجه نیازی به پرداخت مالیات نخواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • nooria
    nooria | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    جالب بود، تشکر.

  • saman
    saman | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    اره والا ما هم از مستاجری در میایم. من موندم فارق التحصیلات ،مهندسان و دانشجویان معماری ما پ دارن چیکار میکنن. دمتون گرم ی خلاقیتی استعدادی چیزی....

    • pars
      pars | ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

      اصل ساختمان و تقریبا همه چیز سازه دست مهندس عمرانه !

  • سجاد
    سجاد | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    توی M-Vlope باید پول بندازیم آیا؟
    :-)

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

    چه خونه های خفنی هستن
    اگر به عرصه ظهور برسن عالی میشن به نظرم

مطالب پیشنهادی