ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا بیش از 8400 عکس از ماموریت های آپولو به ماه را روی فلیکر آپلود کرد

حتما عکس های مربوط به ماموریت های آپولو را مشاهده کرده اید اما تا به حال نمونه چنین آلبوم عکس بزرگی را ندیده اید؛ طبق اعلام ناسا بیش از 8400 عکس از ماموریت های این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

حتما عکس های مربوط به ماموریت های آپولو را مشاهده کرده اید اما تا به حال نمونه چنین آلبوم عکس بزرگی را ندیده اید؛ طبق اعلام ناسا بیش از 8400 عکس از ماموریت های این سازمان به ماه با رزلوشن 1800dpi در فلیکر آپلود شده اند.

اما ناسا صرفا برای انجام ماموریت های اکتشافاتی علمی، فضانوردان خود را به ماه نفرستاده است بلکه آنها را به تعداد زیادی دوربین Hasselblad مجهز نموده تا زیباترین تصاویر را در حین ماموریت های هیجان انگیز خود ثبت نمایند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

عکس های گرفته شده با استفاده از این دوربین ها، نگهداری شده و بسیاری از آنها به صورت دیجیتالی در آمدند. اما در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در کیفیت نمایشگرهای مورد استفاده ما چه در اتاق های پذیرایی، چه روی میز و چه در داخل جیب هایمان اتفاق افتاد و باعث شد که تصاویر گرفته شده توسط فضانوردان شکلی پیکسلی و بی کیفیت به خود بگیرد.

اما به لطف تلاش ها و زحمات جمعی از علاقمندان به فضا و عکاسی تمامی تصاویر گرفته شده از ماه (و همچنین عکس هایی که در مسیر حرکت به سمت ماه و بازگشت از آن گرفته شده اند) با رزلوشن بالا در یک گالری مجازی در فلیکر آپلود شده اند و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته اند.

طبق گفته Kipp Teague که سرپرستی پروژه آرشیو آپولو را در اختیار دارد این فرایند بسیار زمان بر بود. او در مصاحبه با The Planetary Society اظهار داشت: در سال 2004 میلادی مرکز فضایی جانسون کار اسکن مجدد مجلات تهیه شده از فیلم دوربین Apollo Hasseelblad را آغاز کرد و من و اریک جونز نیز شروع به تهیه نسخه های TIFF (غیر فشرده با رزلوشن بالا) از این اسکن های جدید کردیم و آنها را روی DVD ذخیره نمودیم.

این تصاویر در ادامه برای استفاده در وبسایت ما فراوری شدند و اعمالی نظیر تنظیم رنگ و سطح روشنایی روی آنها صورت گرفت و ابعادشان نیز به حدود 1000dpi کاهش داده شد.

چون تقاضا برای عکس های دارای رزلوشن بالا بسیار زیاد بود Teague تصمیم گرفت که فرایند یاد شده را از نو انجام داده و آنها را به صورت مجله به مجله روی فلیکر آپلود نماید.

نتایج این کار خود گویای تلاش های صورت گرفته برای عملیاتی سازی طرح مذکور هستند. دوربین های Hasseblads به خاطر ثبت جزئیات بالا شهرت دارند و تحت عنوان دوربین های دارای «فرمت متوسط» از آنها یاد می شود (که این یعنی فیلم های مورد استفاده توسط آنها در حدود سه تا چهار برابر بزرگ تر از فریم های استاندارد 35 میلیمتری است) و این جزئیات را می توانید در تصاویر آپلود شده در فلیکر شاهد باشید.

در این تصاویر دهانه های آتشفشانی سطح ماه گویی حیاتی دوباره یافته اند و حتی می توانید منافذ پوست فضانوردان را هم ببینید. گفتنی است در برخی از ماموریت های اخیر ناسا به ماه از فیلم های 35 میلیمتری برای ثبت تصاویر استفاده شده است که برخی از آنها را هم می توانید در این آرشیو ببینید.

اما خبر جالب تر اینکه در آینده بر تعداد این عکس ها و تصاویر باز هم افزوده می شود. مجموعه موجود در فلیکر دربرگیرنده تصاویر ثبت شده از اغلب ماموریت هاست، با این حال از عکس های مربوط به ماموریت های 7، 8، 9، 10 یا 13 آپولو در آن خبری نیست.

برخی از این تصاویر البته قرار است که درآینده نه چندان دور به این مجموعه اضافه گردند اما برای اضافه شدن باقی آنها به زمان زیادی نیاز است. این پروژه همانطور که در ابتدا گفته شد با 8400 عکس آغاز می شود که برای شروع بسیار زیاد است و در ادامه هم بر این میزان اضافه می گردد.

0

1

02

2

04

4

05

 

5

06

07

9

10

13

14

15

16

19

20

21

25

26

12049523_900806699956189_4350933978534350776_n

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • رضا جم
    رضا جم | ۱۴ مهر ۱۳۹۴

    ما کجا هستیم وآنها کجا میروند
    آنان که باور داشتند رسیدند

    باورها چه هستند؟باورها يك سري تفكرات هستند، كه به زندگي معنا مي بخشند. و راهنماي ما در تنگنا ها و مشكلات مي شوند. باورها ادراك ما از هستي را مي سازند.
    اینی که کسی تلاش این دانشمندان را انکار کنه چیزی از ارزش آنها کم نمیشه

    فقط کسی خبر داره این آقایان زمان ورود به ماه باپای چپ پیاده شدن یا راست ؟

  • سهیل
    سهیل | ۱۲ مهر ۱۳۹۴

    جدا متاسفم
    شوروی و آمریکا آپلوسایوز رو ترتیب میدن یا با هم ایستگاه فضایی میسازن یا خیلی کارهای مشترک دیگه اونوقت من و شما در گیر چه هستیم
    دست کم اگر توانایی تحسین تلاش انسانهایی برای تحقق رویا هاشون رو نداریم قدری سکوت کنیم .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی