ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی بر قابلیت های اپرا؛ آیا این مرورگر می تواند انتخاب پیش فرض شما باشد؟

وقتی که مرورگر اپرا را در کنار فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر روی رایانه تان نصب می کنید، یک چیز شما را از کلیک بر روی گزینه "اپرا را به مرورگر پیش فرض من تبدیل ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

وقتی که مرورگر اپرا را در کنار فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر روی رایانه تان نصب می کنید، یک چیز شما را از کلیک بر روی گزینه "اپرا را به مرورگر پیش فرض من تبدیل کن" باز می دارد. آن چیز چه می تواند باشد؟

اپرا امکانات بسیار خوبی دارد، مرورگر معتبری است، سرعت بارگذاریش بالاست و از افزونه هایی کاربردی بهره می برد، پس چرا نمی تواند مرورگر پیش فرضتان باشد؟ شخصا قصد دارم تا روی دکمه انتخاب اپرا به عنوان مرورگر پیش فرض کلیک کنم، اما دلایلی هستند که مرا از این کار باز می دارند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم مقاله ای از وبسایت Make Use Of به قلم Sandy Stachowiak را بخوانیم. 

مزایای استفاده از اپرا

Speed Dial

OperaSpeedDialMain

یکی از تنظیمات شخصی سازی عالی اپرا قابلیت Speed Dial است. وقتی که مرورگر یا تب جدیدی را باز می کنید، این صفحه کاربردی تمامی سایت ها و افزونه هایی که به آنها نیاز دارید را برایتان به نمایش در می آورد.

در این قسمت می توانید برای سایت های مشابه همچون شبکه های اجتماعی، پایگاه های خبری یا فروشگاه های اینترنتی یک پوشه جداگانه بسازید؛ افزونه هایی همچون ویجت های پیش بینی آب و هوا، ساعت های عقربه ای و زنگ های هشدار را به آن بیاورید و پس زمینه این صفحه را با تصاویر ثابت و متحرک مزین کنید.

صفحه Speed Dial ضمنا شامل گزینه های بوکمارک، تب ها، تاریخچه مرورگر و گزینه Discover برای یافتن چیزهای جدید هم هست. با توجه به این امکانات و گزینه های فراوان شخصی سازی، Speed Dial یکی از قابلیت های ممتاز اپرا محسوب می شود.

Discover

OperaDiscoverMain

همانطور که در پاراگراف بالا اشاره شد، در صفحه Speed Dial آیکنی تحت عنوان Discover مشاهده می کنید. شاید دیسکاور قابلیت چندان مهمی در اپرا محسوب نشود، ولی بودنش بهتر از نبود آن است. این قسمت نه تنها اخبار داغ روز را برایتان گردآوری می کند، بلکه می تواند از 14 دسته دیگر به نمایش محتوا بپردازد.

از این بخش با یک کلیک می توانید با تازه های دنیای تجارت، ورزش، سرگرمی و تکنولوژی باخبر شوید. مضاف بر این، قادرید بخش Top Stories را برای نمایش محتوایی که مورد پسند شماست شخصی سازی کنید. در مجموع دیسکاور گزینه ای بسیار کاربردی در صفحه Speed Dial محسوب می شود.

قابلیت همگام سازی و اپرا مینی

OperaSyncSettings

اگر از طرفداران پر و پا قرص مرورگر اپرا باشید، می توانید از مزیت همگام سازی مرورگر با تلفن های هوشمند خود نهایت بهره را ببرید. با ورود به حساب کاربری در مرورگر اپرا، مثل دیگر نمونه ها می توانید به کلیه بوکمارک ها، تاریخچه و تنظیمات خود در اپلیکیشن موبایل هم دسترسی داشته باشید.

OperaMiniSpeedDiscover

اپرا مینی، که می توانید آن را از اپ استور و گوگل پلی دریافت کنید، مرورگری سبک و سریع برای موبایل های شماست. بسیاری از قابلیت های خوب نسخه تحت وب همچون شخصی سازی صفحه Speed Dial و دسترسی به گزینه Discover در آن گنجانده شده و ضمنا در نسخه جدید می توانید مصرف دیتا را در آن کاهش دهید.

تنظیمات اپرا: یک پارادوکس

OperaPrivacySettingsMain

برخی سادگی اعمال تنظیمات در اپرا را یکی از مزایای این مرورگر به شمار می آورند. برای دستکاری تنظیمات این مرورگر لازم نیست که دکترای فناوری اطلاعات داشته باشید؛ تمام گزینه ها به سادگی به نمایش در آمده اند، توضیحات قابل درک اند و به طور کلی با چیز پیچیده ای در آن مواجه نخواهید شد.

FFConfigNetworkSettings

اما نکته منفی اینجاست که اپرا برای افرادی که خواهان تنظیماتی گسترده تر (در حد مرورگر فایرفاکس) هستند نمی تواند انتخاب خوبی باشد. به عنوان مثال، تنظیمات اتصال به اینترنت در فایرفاکس گزینه های بسیار بیشتری از اپرا را در اختیار کاربران قرار می دهد. این تناقض ها می تواند عامل مهمی در انتخاب مرورگر پیش فرض شما محسوب گردد.

افزونه های اپرا

OperaPinterestSearchExtensions

در زمینه افزونه ها نیز میان اپرا و فایرفاکس تفاوت های فاحشی می بینیم. به طور مثال، با جستجوی افزونه های Pinterest در اپرا تنها به 5 نتیجه می رسید. این در حالیست که فایرفاکس برای همین کار 34 گزینه در اختیارتان قرار می دهد. بار دیگر، اینجا یک پارادوکس به وجود می آید. بعضی ممکن است نمایش 5 نتیجه را نشانه تخصصی بودن اپرا بدانند، چرا که وجود گزینه های کمتر به معنای تصمیم گیری آسان تر برای انتخاب آنهاست.

اما برخی دیگر وجود تنها 5 گزینه در مقابل 34 گزینه را یک نقطه ضعف و محدودیت می دانند، چرا که در صورت عملکرد نامناسب آنها به هیچ ابزار دیگری دسترسی ندارید. احتمال این که در فایرفاکس بهترین افزونه پینترست را بیابید، هفت برابر بالاتر از اپراست. ضمنا همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، تمام نتایج به نمایش درآمده در منوی جستجوی اپرا مرتبط با کار شما نیستند و این باز هم محدودیت دیگری است.

دلایل بازدارنده

با وجود قابلیت های بسیار کاربردی اپرا و قابل اطمینان بودنش که در ماه های اخیر به آن پی برده ام، باز هم برای انتخاب آن به عنوان مرورگر پیش فرض تردید دارم. هنوز دلایلی هستند که مرا از انجام این کار باز می دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد:

طرفداری از مرورگرهای دیگر

مدت زمان زیادی کروم انتخاب دوم من برای مرور وب محسوب می شد، خصوصا زمانی که فایرفاکس در رایانه ام به درستی عمل نمی کرد. اما مدتی است که دیگر کروم برایم به حاشیه رفته و فایرفاکس بیشتر از همیشه در رایانه ام می درخشد. تنظیمات شخصی سازی فراوان در فایرفاکس به سادگی توانسته مرا شیفته این مرورگر کند.

راحتی کار با دیگر مرورگرها

صراحتا در مک و گجت های iOS، با وجود مرورگر سافاری هیچ احتیاجی به مروگر دوم ندارم، چرا که هم عملکرد پایداری از خود به نمایش می گذارد و هم بی وقفه می تواند اطلاعات را بین موبایل و دسکتاپ همگام سازی کند. بنابراین چرا باید زحمت نصب مرورگر دوم را به خود بدهم؟

افزونه های محدود

افزونه های محدود اپرا هم یکی از عوامل بازدارنده از انتخاب آن به عنوان مرورگر پیش فرض هستند. هر چند تعداد کم این افزونه ها می تواند یافتنشان را آسان تر کند، اما من گزینه های بیشتر را ترجیح می دهم.

switch_shutterstock_152025665

تا اینجا، اپرا نمی تواند مرورگر پیش فرض رایانه ام باشد، اما به خاطر قابلیت های جذابش دومین انتخاب من برای مرور اینترنت محسوب می شود. تا زمانی که فایرفاکس و سافاری کاملا بلا استفاده نشوند، هیچ دلیل محکمه پسندی برای سوئیچ به اپرا نخواهم داشت.

عدم توانایی رقابت با سایر مرورگرها

BrowserStatsW3Schools

اپرا در جدول مقایسه تعداد کاربران مرورگرها در قعر قرار می گیرد. همانطور که در جداول آماری W3Schools ملاحظه می کنید، اپرا اخیرا رشد کوچکی داشته اما باز هم با دیگر رقبا اختلاف فاحشی دارد. با وجود قابلیت های کاربردی، همگام سازی و تعامل خوب با سیستم عامل مک، اپرا طرفداران زیادی ندارد و هنوز هم در میز آخر کلاس مرورگرها نشسته.

نوبت شما: آیا اپرا را به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب می کنید؟

بسیار خب طرفداران اپرا، به ما بگویید که چه چیزی آن را به مرورگر محبوبتان تبدیل کرده؟ چه امکاناتی باعث شده تا دکمه استفاده از آن به عنوان مرورگر پیش فرض را بفشارید؟

شما که همچون من نمی توانید اپرا را به عنوان مرورگر پیش فرض خود برگزینید چطور؟ دلایلتان چیست؟ آیا با موضوعات بیان شده در مقاله موافقید یا دلایل بهتری دارید؟ با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • مثل هیچکس
    مثل هیچکس | ۲۸ آذر ۱۳۹۶

    چرا نباید از اپرا بعنوان انتخاب اوا استفاده کرد؟!
    ابتدا بايد عرض کرد که اون جدول مقایسه ای شما یک قیاس اشتباه و البته ناجوانمردانه ست چرا؟ چون تو اون جدول غیر ار فایرفاکس بقیه هرکدام جزع مرورگرهای پيشفرض یک سیستم عامل هستند و خب بسياري ار کاربرانشون رو از این طریق بدست اوردند وگرنه در شرایطی برابر اگر بنابر انتخاب کاربران از میان یکی از اونها بود بدون شک یارای رقابت با اپرای محبوب رو نداشتند، به‌عبارت دیگه تو اون جدول اپرا هرچی کاربر داره تنها بدلیل قابلیتها و داشته های خودشه اما بقیه تنها بدلیل اینکه همراه یک سیستم عامل بهشون غالب شده و عمومن یا سواد تغیر مرورگرشون رو ندارند یا حوصله ی زحمت دادن نصب یک نرم‌افزار دیگه رو به خودشون نمیدن!
    در مورد اون دوستیم که گفته بود اپرا از همون موتور کروم استفاده میکنه هم عرض کنم که اپرا وقتی داشت تاخت و تاز می‌کرد کروم هنوز تو تخم هم نبود ?
    در مورد قابلیتهای اپرا که شک و حرفی دیگه نیست، فقط یکی از خصوصیت‌های بارزش که تو هبچ کدام از رقباش وجود و در اپرا منحصر به فرده اون زیبایی سادگی و تمهای زیباشه که اون رو در جایگاهی فراتر از یکی مرورگر ساده قرار داده..

  • mazyar
    mazyar | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    سلام ممنون از مطالب و مقالات بسیار مفیدتون. با اینکه چند ماه از انتشار این مقاله میگذره ولی هنوز بازدید کننده داره چرا نظر منو منتشر نمی کنید؟

  • JAVAD
    JAVAD | ۳ آبان ۱۳۹۴

    سلاممن الان نزدیک به 12 سال اگه اشتباه نکنم یا 15 سال که اپرا استفاده میکنم و زمانی که ویندوز عوض میکنم بعد از نصب درایور اولین گزینه ام اپرا . دلایلی زیادی دارم که اینجا مجال نیست ولی مهمترین دلیلش سعت بالا ایمنی که البته برای ایمنی پیشنهاد میکنم از ورسیونهای پایینتر استفاده کنید چون جدیدهاش تقریبا با کروم یکیه موتورش . زمان دیال اپ این اپرا بود که من و نجات داد البته بحث سرعت که میشه الاندیگه همه ADSL دارند و زیاد سرعتا به چشم نمیاد . قدرت بلاک فایلهای مزاحم . استفاده عالی از کش و.... که البته دلیل اصلی هر چیز سلیقست مثل خودرو یا لباس که هرکس یه مارک میپسنده وگرنه من از سافاری استفاده کردم و هیچوقت از این مرورگر خوشم نمیامد . اسپید دیال بینظیر اپرا من الان 475 سایت سیو دارم . هربارم میخوام ویندوز عوض کنم میرم فلدرمو کات میکنم تو ویندوز جدید باز کپی میکنم حالا میدونی چرا اینهمه سال این همراه کم کاربر بهترین دوست منه

  • reza
    reza | ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    اینو هم بگم که مرورگر اپرا از همون موتور کرومیوم استفاده می کنه پس از نظر عملکرد نمایش صفحات وب، هیچ تفاوتی با کروم نداره. درواقع شما یک مرورگر کروم دارید با نام دیگر و امکانات اختصاصی خودش...!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی