سیستم شبکه عصبی گوگل، قهرمان اروپای بازی Go را شکست داد
بازی سنتی Go، یکی از سخت ترین چالش هایی است که یک انسان تحت عنوان سرگرمی می تواند تجربه کند و حالا سیستم شبکه عصبی توسعه یافته توسط گوگل موفق شده تا قهرمان اروپای این ...
بازی سنتی Go، یکی از سخت ترین چالش هایی است که یک انسان تحت عنوان سرگرمی می تواند تجربه کند و حالا سیستم شبکه عصبی توسعه یافته توسط گوگل موفق شده تا قهرمان اروپای این بازی چینی را با نتیجه 5 از 5 شکست دهد. در واقع این هوش ماشینی در هر 5 راند توانسته برتر از قهرمان بازی باشد.
در گزارشی که اخیرا توسط گوگل در Nature منتشر شد، محققین و سازندگان DeepMind اعلام کردند که چگونه سیستم عمل می کند و به چه طریقی موفق شده این موفقیت را کسب کند، موفقیتی که توسط هیچ یک از سیستم های شبیه ساز پیشین Go تا به حال به دست نیامده بود.
مدت ها می شود که Go، به عنوان یکی از سخت ترین بازی ها برای شبیه سازی کردن شناخته می شود و به همین جهت، سیستم DeepMind حالا برای محققین حوزه هوش مصنوعی جذاب شده. فیسبوک نیز پیش از گوگل، روی سیستم مشابهی کار می کرد.
نحوه کارکرد این سیستم مشابه Deep Blue در بازی شطرنج است. تاکتیکی که Tree Search نام دارد، در واقع جستجوی پیشامدهای ممکن از یک حرکت انجام شده است. با این حال، سیستم در بازی شطرنج باید صرفا چند حرکت و پیش آمد مشخص را در نظر بگیرد در حالی که برای بازی Go، این حق انتخاب در طول بازی فراتر رفته و دقیقه به دقیقه بزرگ تر می شود، در حدی که صدها پیش آمد ممکن است صورت پذیرد/
سیستم DeepMind در 99.8 درصد از آزمون های خود موفق عمل کرده اما برای تکمیل پروژه، محققین زمان بیشتری را لازم دارند. اولین و آخرین رقیب غیر کامپیوتری DeepMind هم فقط قهرمان اروپای این بازی بوده که صرفا 5 بازی با یکدیگر انجام داده اند، بنابراین باید منتظر تست های بیشتر بمانیم.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.