ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ بعدی ناسا ۱۰۰ برابر بیشتر از هابل می بیند

تلسکوپ فضایی هابل سهم قابل توجهی در روشن کردن تاریک ترین زوایای جهان ما بازی کرده است، اما حتی گوشه ای از توانایی های تلسکوپ جدیدی که در راه است را نیز به ما نشان ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۵

تلسکوپ فضایی هابل سهم قابل توجهی در روشن کردن تاریک ترین زوایای جهان ما بازی کرده است، اما حتی گوشه ای از توانایی های تلسکوپ جدیدی که در راه است را نیز به ما نشان نمی دهد. ناسا کار روی تلسکوپ جدیدی تحت عنوان WFIRST (مخفف عبارتی با معنای تحت اللفظی «تلسکوپ پیمایش مادون قرمز میدان عریض») را شروع کرده است؛ رصدخانه ای فضایی با میدان دیدی ۱۰۰ برابر بزرگ تر از میدان دید هابل. اگر میدان دید هابل را در حد پنجره های گرد و کوچک کشتی ها فرض بگیرید، میدان دید تلسکوپ جدید به اندازه ی یک پنجره ی غول پیکر خواهد بود.

ساختار آن نیز به گونه ای طراحی شده است که زبانه های نور ناخواسته ی ستاره های منفرد را مسدود کند تا تعیین ساختار شیمیایی سیاره های فراخورشیدی آسان تر شود.

اما برای آنکه بتوانید توانایی این تلسکوپ را در عمل ببینید مجبورید کمی صبر کنید. WFIRST تا اواسط سال ۲۰۲۰ به بهره برداری نمی رسد. بنابراین تلسکوپ جیمز وب که در حدود سال ۲۰۱۸ به بهره برداری می رسد تا مدتی بهترین تلسکوپ موجود خواهد بود. با این حال، وقتی WFIRST کار خود را آغاز کند دید جامع تری از فضا در اختیار ما قرار خواهد داد که نه تنها دنیا های ناشناخته ی بیشتری را برای ما آشکار خواهد کرد، بلکه درکمان از شکل گیتی را نیز بهبود خواهد بخشید. این تلسکوپ اطلاعات بیشتری از ماهیت انرژی تاریک و ماده ی تاریک نیز در اختیار ما قرار خواهد داد؛ موضوعی که می تواند به معماهایی با چندین دهه قدمت پایان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲ اسفند ۱۳۹۴

    خبر بسیار خوبیه جیمز وب تا 90 سال اینده پادشاهی نمیکنه من فکر میکنم تا دهه های اینده توجه بشر به تلسکوپ فاضایی بیشتر میشه
    با وجود شرکتهای مثل بوئینگ و اسپیس ایکس به ناسا و بودجه محدودش وابسته نخواهیم بود

مطالب پیشنهادی