ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی بازی Stardew Valley؛ رویای زیبای کودکی

کمتر گیمری را پیدا می کنید که دوران پلی استیشن را به یاد آورد، اما Harvest Moon بازی نکرده باشد. Stardew Valley یک ورژن امروزی، پیشرفته و خوش ساخت از همان تجربه دوران کودکی اکثر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

کمتر گیمری را پیدا می کنید که دوران پلی استیشن را به یاد آورد، اما Harvest Moon بازی نکرده باشد. Stardew Valley یک ورژن امروزی، پیشرفته و خوش ساخت از همان تجربه دوران کودکی اکثر ما علاقه مندان به بازی های ویدیویی است که به صورت تمام و کمال، فقط توسط یک نفر ساخته شده.

تقریبا همه چیز از همان ابتدا تا انتها مشابه هاروست مون ساخته شده و ConcernedApe، سازنده بازی کلیات بازی را از عنوانی که چندین سال پیش عرضه شده بود وام گرفته است، اما آن را بی نهایت با جزئیات بیشتر و بهتر پر کرده.

Stardew Valley یک شبیه ساز کودکانه از زندگی است. برای تان از یک زندگی ساده خواهد گفت، از کاراکتری می گوید که زندگی شهری و پشت میز نشینی را پس می زند و به سراغ میراث پدر بزرگ اش در روستایی کوچک می رود تا زندگی را به نحوی دیگر تجربه کند.

2016-03-07_00002

کاراکتر داستان ما (که بسته به نوع انتخاب شما می تواند جنسیت و شمایل مختلفی داشته باشد)، در بدو ورودش به روستای استاردیو، متوجه زمینی بزرگ می شود که پر شده از تکه های بزرگ و کوچک چوب و سنگ، و البته علف های هرز، همه جا را فرا گرفته اند.

دست به کار می شوید، چند تای شان را که با زحمت فراوان بر می دارید و زمین را شخم می زنید، کم کم خسته می شوید. بعدها نگاهی که به طول و عرض مزرعه می اندازید متوجه عظمت کاری که در پیش دارید خواهید شد. یک مزرعه بزرگ را باید دست تنها پاکسازی کنید و از زمین بکر آن نهایت استفاده را ببرید.

هنوز به نیمه های روز نرسیده که خستگی امان تان را می برد. پس به جای داس و تبر در دست گرفتن، بهتر است کمی در شهر قدم بزنید و با ساکنین روستایی که تازه وارد آن شده اید آشنا شوید، مغازه های کوچک و خانه های روستایی را ببینید، از مناظر بهره ببرید و کم کم با گوشه گوشه روستا آشنا شوید.

20160313193624_1

ده ها روستایی، هر کدام با خلقیاتی متفاوت و عادات روزانه مختلف و البته منظم، روزشان را شب می کنند و شما نیز باید کم کم یاد بگیرید که چگونه می توان ارتباط برقرار کرد و بخشی از آن ها شد.

داشتن دوستانی خوب می تواند کار شما را راحت تر کند، اما فراموش نکنید که از همان روزهای ابتدایی، همسر آینده تان را انتخاب کنید و برایش هدیه ببرید تا روز به روز بیشتر دلباخته شما شود. در نهایت، یک روز بارانی که به ساحل سر می زنید، مردی دریانورد، سمبل عشق را به شما خواهد داد تا آن را به شخص مورد نظرتان بدهید و با او ازدواج کنید.

20160320125825_1

این ها گفته شد تا بدانید که Stardew Valley فقط در رابطه با کاشت دانه و برداشت محصول نیست. زندگی در این روستا جریان دارد، تک تک مردم استاردیو ماجرای زندگی خودشان را دارند و اگر آن ها را بهتر بشناسید، داستان زندگی شان را در طول گیم پلی مشاهده خواهید کرد.

ماهیگیری، گشت و گذار در جنگل های اطراف، رفتن به معدن، بزرگ کردن حیوانات اهلی و پرورش موجوداتی خیالی که در معادن زندگی می کنند، از دیگر فعالیت هایی هستند که کم کم درگیرشان خواهید شد.

هر چه در بازی جلوتر می روید، محتوای بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد. با تکمیل یک سری باندل ها که در ساختمان اصلی اما مخروبه روستا وجود دارد، باید شور و شوق را دوباره به استاردیو ولی بازگردانید و محتوای بیشتری پیش پای خودتان بگذارید (Wikia این بازی پر است از اطلاعات ارزشمند که حین بازی بسیار کمک تان خواهد کرد).

برای مثال، گلخانه ای که به شما اجازه پرورش محصولات در فصل زمستان را می دهد، زمانی بازسازی می شود که یکی از باندل های اصلی را کامل کرده باشید. یا زمانی می توانید به دومین معدن بروید که اتوبوس شهرتان دوباره یک راننده پیدا کند.

همه این مسائل، انگیزه ای می شود تا مرتبا پیگیر باشید و بیشتر بازی کنید. ساعت ها می گذرد و می بینید که یک فصل کامل را بازی کرده اید تا محصولی که می خواهید را به دست آورده و در باندل استفاده کنید.

20160408165645_1

Stardew Valley به شکلی بی رحمانه زمان تان را می بلعد و با نشان دادن پیشرفت هر روزه و هدف گذاری برای روزهای بعد، کار و زندگی تان را مختل خواهد کرد.

جای جای این بازی را عشق و دوست داشتن پر کرده است. احتمالا هیچگاه در طول زندگی تان دغدغه این را نداشته اید که چند مرغ و چند اردک داشته باشید، یا شاید به این فکر نکرده باشید در مزرعه خیالی تان دوست دارید خوک پرورش دهید یا گاو. شاید هم گوسفند و بز؟

تا به حال به این فکر کرده اید که شب ها ماهی گیری کنید تا ماهی خاصی گیرتان بیاید یا در فصلی خاص به رودخانه پایین مزرعه تان بروید و گربه-ماهی بگیرید؟ در Stardew Valley این ها دغدغه های شیرین شما هستند.

روزتان را در معدن و جنگل سپری می کنید، به این امید که با دست رنجتان ماشین نخ بافی بسازید یا به اندازه کافی پول جمع کنید تا خانه تان را بزرگ کرده و کم کم آماده ازدواج شوید.

از زندگی حقیقی دور می شوید و بیرون کشیدن تان از رویا، محال ممکن است. شب را حقیقتا به صبح می رسانید و ابدا متوجه گذر زمان نمی شوید، صرفا به این دلیل که یک زندگی مجازی شاد و رنگارنگ اما هدفمند دارید و سپری شدن دقیقه هایش برای تان ملموس است.

20160408165636_1

Stardew Valley گرافیک فانتزی و سه بعدی Harvest Moon را ندارد اما زیبایی اش دوچندان است. هر طور که به Stardew Valley نگاه کنیم، این بازی چندین قدم از هر عنوان مشابه دیگری که در این سبک تاکنون ساخته شده جلوتر است.

اما سطح انتظار خود را چندان بالا نبرید که در اولین برخورد نا امید شوید. Stardew Valley همچنان یک کلون از هاروست مون محسوب می شود اما کلونی که به غایت بهتر و پر جزئیات تر است. پایانی برای این بازی در نظر گرفته نشده و هر چقدر بخواهید می توانید بکارید و جلو بروید، مزرعه تان رو جذاب تر کنید و به رابطه تان با روستایی ها قوت بخشید.

اما بالاخره زمانی می رسد که خسته خواهید شد و شاید در مرز 50 الی 60 ساعت بازی کردن چنین حسی را پیدا کنید. هر آنچه که درون بازی برای شما قرار داده شده را طی همین مدت زمان مشاهده خواهید کرد (البته اگر اهل خیانت به همسر خود نبوده و پایبند به زندگی تان باشید).

اگر اهل خاطره بازی هستید، Stardew Valley وقت و زمان شما را برای چندین روز متوالی، از آن خود می کند و شک نکنید تا انتها جلو می روید تا به اهدافی که ابتدا برای خودتان مشخص کرده اید برسید.

20160408165618_1

اما اگر از بازی های بی پایان این چنینی لذت نمی برید، Stardew Valley باز هم ارزش چند ساعت از زمان شما را دارد تا ببینید یک نفر، طی 4 سال چطور می تواند دنیایی به این زیبایی را با پیکسل های درشت خلق کند و میلیون ها دلار به جیب زند.

قطع به یقین، Stardew Valley یکی از بهترین عناوین مستقل امسال به حساب می آید و فروش بیش از نیم میلیون نسخه ای آن طی چند روز، نشان از کیفیت بالا و علاقه مندی مردم دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۴ فروردین ۱۳۹۵

    چقدر شبیه به سیمزه... البته یادم میاد که بازی مشابهی روی پلی استیشن یک هم بود که شما اشاره کردید فکر میکنم...

  • bikar
    bikar | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    لینک دانلودش کجاست؟؟

مطالب پیشنهادی