ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چانگان CS35؛ کراس اور چینی مونتاژی سایپا در راه بازار

وقتی امیدی برای رقابت وجود نداشته باشد، زمان همکاری فرا می رسد! این روایت صنعت خودروسازی ایران است که این روزها بیش از هر زمان دیگری به همکاری با خودروسازان چینی روی آورده و شاید ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

وقتی امیدی برای رقابت وجود نداشته باشد، زمان همکاری فرا می رسد! این روایت صنعت خودروسازی ایران است که این روزها بیش از هر زمان دیگری به همکاری با خودروسازان چینی روی آورده و شاید با توجه به سوابق گذشته، چاره ای نیز جز این کار وجود نداشته باشد.

به هرحال پس از آنکه در سال 94 شاهد عرضه سری اول و وارداتی چانگان CS35 با تاخیر قابل توجه و بد قولی های بسیار بودیم، حالا بلاخره زمزمه های جدی شدن تولید این محصول در سایپا کاشان به گوش می رسد.

CS35-6

چانگان یکی از خودروسازان نسبتا مطرح چین است و محصولاتی را در زمره پر فروش ترین های بازار چین ارائه می دهد، این شرکت همکاری گسترده ای با خودروسازان مطرح جهان دارد و به مونتاژ و تولید خودروهای پیشرفته در چین می پردازد.

با این حال سایپا به سراغ دو مدل کاملا چینی این خودروساز رفته، سدان ایدو که یک محصول بسیار پر فروش در چین به حساب می آید و کراس اوور CS35 که در زمره خودروهای مطرح بازار کشور اژدها قرار می گیرد.

اما پس از واردات هر دو مدل، حالا تنها صحبت از مونتاژ نمونه کراس اوور یعنی CS35 شنیده می شود و ظاهرا برای عرضه مدل ایدو برنامه مدونی وجود ندارد.

CS35-3

بنابراین در نوشتار به بررسی مختصر چانگان CS35 خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری فوق العاده مناسب و هماهنگ که توسط شرکای طراحی مشهور چانگان انجام شده، مهمترین نقطه قوت  این کراس اوور شهری به حساب می آید.

در واقع به سختی می توان نقطه ضعفی را به طراحی بدنه CS35 وارد دانست و این کراس اوور جمع و جور از هر زاویه ای چشم نواز و هماهنگ جلوه می کند.

CS35-2

در فضای داخلی کابین، شباهت هایی با طراحی محصولات فورد (یکی از شرکای چانگان در بازار چین) به چشم می خورد، اما ظاهرا طراحان چانگان به مسائل ریز مهندسی نیز توجه نشان داده اند و از همین رو ارگونومی خودرو مناسب به نظر می رسد.

اما کیفیت متریال داخلی کابین چندان عالی نیست و با توجه به قیمت حدود 65 میلیون تومانی خودرو، می توان از این بخش به عنوان نقطه ضعف نسبی (در مقایسه با قیمت و سطح توقع مشتریان) یاد کرد.

CS35-4

همچنین CS35 علیرغم طراحی خوب و فضا سازی مناسب، با طول تنها 4.1 متر، خودرو بزرگی نیست و نمی تواند از نظر فضای سرنشینان یک خانواده پنج نفره را برای سفر نسبتا طولانی راضی نگه دارد.

CS35-7

از حیث مشخصات فنی، این مدل از چانگان با پیشرانه 1.6 لیتری با قدرت 125 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن متر و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک با انتقال نیرو به چرخ های جلو، خودرو چندان سریعی نیست به طوری که شتاب صفر تا صد چانگان CS35 در برخی منابع حدود 14.5 ثانیه ذکر شده است.

بنابراین سایپا بیش از هر چیز بر روی رفاه رانندگی با این خودرو دنده اتوماتیک و مصرف سوخت اقتصادی آن در رانندگی شهری تاکید می کند.

CS35-8
تعداد کیسه های هوا در نسخه مونتاژی چانگان CS35 به دو عدد کاهش یافته است.

نکته امید بخش در این میان، هندلینگ نسبتا خوب چانگان CS35 (در صورت حذف نشدن ESP از نسخه مونتاژی)، نرمی و راحتی سیستم فنربندی و ایمنی نسبتا خوب شاسی با کسب 4 ستاره از آزمایش ایمنی C NCAP (مخصوص چین) است که البته با نسخه مجهز به چهار ایربگ حاصل شده، اما برای نمونه مونتاژی تعداد ایربگ ها به 2 عدد کاهش می یابد که البته جای تاسف دارد.

سری وارداتی چانگان CS35 تنها با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک عرضه می شد اما ظاهرا برای نمونه های مونتاژی، امکان انتخاب نمونه 5 سرعته دستی نیز وجود دارد که می تواند تا حدودی ضعف قدرت پیشرانه را جبران کند.

CS35-5
چهار ستاره ایمنی، نتیجه تست چانگان CS35 با چهار کیسه هوا در آزمایش C NCAP است.

اما با این حال باید گفت که CS35 در مجموع بیشتر برای خانواده های جوان و مصارف درون شهری مناسب است و از نظر مشخصات فنی و شتاب و کشش نباید انتظار یک خودرو تند و چابک در مسیر های پر پیچ و خم کوهستانی با حداکثر ظرفیت بار و مسافر را داشته باشید.

متاسفانه اطلاعات مستندی در مورد سطح تجهیزات نسخه های مونتاژی وجود ندارد، اما به نظر می رسد تجهیزاتی همچون سانروف و کروز کنترل در  میان تجهیزات رفاهی قابل انتخاب لحاظ شده باشند، همچنین احتمالا فرمان نیز از گونه هیدرولیکی (به جای فرمان برقی سری وارداتی) و ترمزهای به صورت چهار چرخ دیسک خواهند بود.

CS35-9

قیمت اعلام شده برای چانگان CS35 مونتاژی در حدود 62 میلیون تومان است که اختلافی حدود 20 میلیونی را با سری اول نمونه های وارداتی نشان می دهد که با قیمت عجیب بیش از 80 میلیون عرضه می شدند، اما در پی افزایش قیمت های اخیر که از سوی شورای رقابت اعمال شد، احتمالا رقم نهایی و پرداخت شده توسط مشتری در حدود 65 میلیون تومان باشد.

در شرایط فعلی بازار، در محدوده قیمت 65 الی 75 میلیون تومان، رقیب مستقیمی برای چانگان CS35 وجود ندارد، هرچند نمونه دستی این خودرو با لیفان X60 روبرو خواهد شد که به موتور قدرتمندتر مجهز است و بدنه بزرگتری نیز دارد.

CS35-1

بنابراین به نظر می رسد که در این کلاس قیمتی، شانس موفقیت نمونه اتوماتیک CS35 با توجه به طراحی ظاهری جذاب و نبود رقیب مستقیم در بازار، بیش از نسخه دستی باشد، هر چند در نهایت باید منتظر اعلام مشخصات دقیق و قیمت نهایی این مدل توسط سایپا ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محمد
    محمد | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خوبه که بابا...

  • hesam
    hesam | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خودروی چینی مونتاژ تو ایران!چه شود

  • a.g
    a.g | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مگه نگفتن سایپا به علت کاهش کیفیته محصولاتش جریمه شده،و1درصد قیمته محصولاتش باید کاهش پیداکنه؟پس چرا 0.4 گرونتر کردن؟?

    • عباس
      عباس | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

      یک و خردی درصد جریمه شده بابت هر ماشین باید بده دولت

  • mehrdad
    mehrdad | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ماشین چینی چی هست که باز بیاد تو ایران مونتاژ بشه. چقد ما بدبخت شدیم.???

  • S. S
    S. S | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    برگی دیگر از افتخارات این مرز و بوم
    و اشغال چینی ای دیگر! ?

مطالب پیشنهادی