ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید نشان داده که میان استفاده از تلفن همراه و ابتلای به سرطان مغز رابطه ای وجود ندارد

سال 2009 بود که مراجع قانونی شهر سان فرانسیسکو، از فروشندگان تلفن های همراه خواستند که پشت جعبه این محصولات استیکرهای ویژه ای بچسبانند؛ استیکرهایی که به خریداران در مورد افزایش ریسک ابتلا به سرطان ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

سال 2009 بود که مراجع قانونی شهر سان فرانسیسکو، از فروشندگان تلفن های همراه خواستند که پشت جعبه این محصولات استیکرهای ویژه ای بچسبانند؛ استیکرهایی که به خریداران در مورد افزایش ریسک ابتلا به سرطان در صورت استفاده از تلفن همراه هشدار می داد. اجرای این قانون در سان فرانسیسکو تا ماه می سال 2013 الزامی بود، اما از آن تاریخ به بعد به طور کامل لغو و به دست فراموشی سپرده شد.

با نتایجی که از تحقیقات اخیر بدست آمده، دیگر لازم نیست که مقامات سان فرانسیسکو و دیگر شهرها بابت اثرات سوء تلفن های همراه بر سلامت شهروندان نگران باشند. محققین استرالیایی به تازگی نتایج تحقیقات شان بر روی مبتلایان به سرطان مغز در بازه زمانی سال 1982 تا 2013 در این کشور را منتشر کرده و آن را با آمار رشد استفاده از تلفن همراه میان مردم استرالیا در همین بازه زمانی تطبیق داده اند.

با توجه به این نتایج، نرخ رشد سرطان مغز طی این سال ها در میان زنان استرالیایی تقریبا ثابت بوده، اما برای مردان به میزانی افزایش نشان داده است. البته بخش اعظم مبتلایان مرد بیش از 70 سال سن داشته اند و بیشترین نرخ رشد سرطان مربوط به حوالی سال 1982 بوده؛ دورانی که هنوز تلفن های همراه میان مردم اینقدر فراگیر نشده بودند.

تطبیق آمار مبتلایان به سرطان و نرخ رشد استفاده از تلفن های همراه در بازه زمانی 1982 تا 2013 نشان داده که با فراگیر شدن استفاده از موبایل در میان مردم، آمار مبتلایان به سرطان مغز در استرالیا افزایشی نشان نداده است. بنابراین بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز رابطه معنی داری وجود ندارد. گفتنی است که همین میزان افزایش نرخ سرطان در استرالیا باعث پیشرفت علم پزشکی این کشور در تشخیص این بیماری و ارتقای روش های تشخیص همچون سی تی اسکن شده است.

با وجود این تحقیقات، هنوز هم بسیاری از نهادهای اجرایی باور ندارند که میان ابتلای به سرطان و استفاده از تلفن های همراه رابطه ای نیست. در هر صورت اگر رابطه ای هم میان این دو وجود داشته باشد، مردم هرگز حاضر نمی شوند که تلفن های هوشمندشان را کنار بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سعید
    سعید | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من عادت دارم گوشیم کنارمه همیشه موقعه خواب هم کنار سرمه
    همه اینا احتمالاته

  • محمد
    محمد | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام نمیدونم اخه من چند بار گوشیمو شب گذاشتم بغل سرم صبح که پا شدم چشام ساهی میرفت بدنم داغ شد خوردم زمین نمیتونسم چند دیقه پاشم شاید به سرطان ربطی نداشته باشه ولی خیلی ضرر داره

  • farshad
    farshad | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    eywalllllll

مطالب پیشنهادی